Computer start niet op *

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeleke
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-03-2022
Dag Heren

ik had vandaag eindelijk al mijn componenten en ben beginnen te bouwen aan de computer.
Alleen , na alles in elkaar te steken - doet de computer niets bij het opstarten.
Voor ik begin , even de Build.
  • ThermalTake Core V1
  • Aorus B450 I Pro Wifi Moederbord
  • Ryzen 5 2400G
  • Adata XPG SX6000 Lite 512 GB M.2 SSD
  • Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 2400MHz
  • And last but not least Seasonic Focus 450 GOLD PSU
De build moest niet al te duur zijn - daar we daar het geld niet voor hebben dus ging ik het maar zelf in mekaar steken. Ik weet alleen echt niet wat er misloopt en hoe ik dit kan oplossen. Ik heb de pinnetjes (van bv. PowerOn button) al 10 keer opnieuw geprobeerd maar nog steeds niets. Ik zie niets gebeuren op het moederbord maar daar is ook geen lampje voor volgens mij... Fans starten niet te draaien etc.

24 pin connector zit in - alleen zit ik te twijfelen over de 8 pin CPU connector. Deze heeft andere vormen en is blijkbaar een andere aansluiting.(zie foto's) Kan dit? Het past wel?
Volgens mij is de ene EPS en de ander een 4X4 atx aansluiting?Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/y0npngx/87479825-489153495326613-2653775711407439872-n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TRR3Fv5/87980132-2531613583756664-2216543479419371520-n.jpg

Ik ben een beetje radeloos.. Misschien ergens iets compatibiliteit?
Maar dan zou er toch iets moeten gebeuren? Fans die aangaan of ... ?
Zucht!

[ Voor 4% gewijzigd door boeleke op 27-02-2020 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 2x 4 pin op onderste foto gaan in 8 pins voedingsaansluiting op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeleke
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:56:
Die 2x 4 pin op onderste foto gaan in 8 pins voedingsaansluiting op het moederbord.
Zelfs als die vierkantjes/rondjes niet overeenkomen?
Dan vermoed ik niet dat daar de fout zit... Dan weet ik het helemaal niet meer :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het moederbord noemt de cpu voedingaansluiting "ATX_12V". Dat bestaat soms uit 8 pins, en vaak uit 2x4 pins (4x4 is een verkeerde benaming).

Dat past gewoon. Let op de positie van de clip, die grijpt onder de richel van de connector op het moederbord. Als je hem verkeerd om insteekt past het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De clips moeten naast elkaar en aan de goede kant zitten.
Het past maar op 1 manier.

• boeleke
mrmrmr schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:59:
Het moederbord noemt de cpu voedingaansluiting "ATX_12V". Dat bestaat soms uit 8 pins, en vaak uit 2x4 pins (4x4 is een verkeerde benaming).

Dat past gewoon. Let op de positie van de clip, die grijpt onder de richel van de connector op het moederbord. Als je hem verkeerd om insteekt past het niet.
Steekt er op die manier alleszins in. Dus zit volgens mij dan wel goed.

Verwijderd

Is de powerknop op de voeding zelf ingeschakeld?

• boeleke
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 00:11:
Is de powerknop op de voeding zelf ingeschakeld?
Ja hoor ingeschakeld!
Kan ook een test met PSU doen ( niet aangesloten op moederbord) en dan begint ie gewoon te draaien.

Verwijderd

Met andere voeding buiten de kast proberen is goede methode om eventuele oorzaken uit te sluiten.

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05:44
ALs ik die foto van de connectors bekijk lijkt de linker een beetje gesmolten.
Is dit gezichtsbedrog? Of is er echt iets mis gegaan...

PVoutput 3250 WP

• boeleke
_root schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 06:57:
ALs ik die foto van de connectors bekijk lijkt de linker een beetje gesmolten.
Is dit gezichtsbedrog? Of is er echt iets mis gegaan...
Dat is gezichtsbedrog. Komt rechtstreeks uit de doos. Alleszins, ik kan een dopje over de 24 pin connector doen en aanzetten. Dan begint ie te draaien dus lijkt me echt niet d e PSU.

• boeleke
mrmrmr schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:59:

Hoe komt dan dat die rondjes en vierkantjes niet overeen komen zoals in de handleiding? Is toch een aansluiting? Had het opgezocht en eentje was EPS en andere 2x4v atx. In deze aansluitingen ben ik echter een leek.

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05:44
boeleke schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:32:
[...]

Dat is gezichtsbedrog. Komt rechtstreeks uit de doos. Alleszins, ik kan een dopje over de 24 pin connector doen en aanzetten. Dan begint ie te draaien dus lijkt me echt niet d e PSU.
Als je geen verbinding maakt op de PSU dmv een draadje, en hem dus nergens op aan sluit, mag de PSU NIET aan gaan. (misschien 1 seconde, maar daarna moet die echt uit gaan).

[ Voor 11% gewijzigd door _root op 27-02-2020 08:41 ]

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boeleke
_root schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:39:
[...]

Als je geen verbinding maakt op de PSU dmv een draadje, en hem dus nergens op aan sluit, mag de PSU NIET aan gaan. (misschien 1 seconde, maar daarna moet die echt uit gaan).
Jawel hoor. Staat in de handleiding dat je het kan testen met die dop en werkt ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:19
_root schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:39:
[...]

boeleke schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:49:
[...]

Jawel hoor. Staat in de handleiding dat je het kan testen met die dop en werkt ook ;)
In _root's reactie even dik gedrukt waar de nuance zit. Ik las er in eerste instantie ook overheen.

Je hebt het steeds over een 'PSE connector' maar welke connector bedoel je daar precies mee? Voor de voeding heb je de 24 pins (brede) connector en de 8 pins (2x4) connector nodig. Die passen maar op 1 manier. De vergrendeling op de connectors schuift over het lipje op de sockets. Die 2x4 duw je tegen elkaar en dan in de socket steken.

Maar je geeft aan dat deze al goed zitten en dat de PC dan nog steeds niet aan gaat. Dan zou ik alles demonteren en op een stuk karton aansluiten, en dan alleen moederbord met voeding en CPU. Het geheugen kan erbij maar als je deze weg laat krijg je toch een foutmelding, het gaat erom dat het geheel in ieder geval aan gaat. De front panel connectors zou ik dan niet aansluiten, je kunt met een schroevendraaier de pinnetjes van de power connector kortsluiten om het geheel aan te zetten.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 20:18
Ja ik zie dat die bovenste 4 pins niet is zoals het hoort, ik zie daar alle pins met een gebogen randje, en dat hoort niet zo, de onderste (of rechts op de foto) is wel oke, probeer die eens alleen op het bord, want het moet met 1x een 4 pins ook lukken (cpu te poweren)

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• boeleke
PatrickPR schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:56:
[...]

[...]

In _root's reactie even dik gedrukt waar de nuance zit. Ik las er in eerste instantie ook overheen.

Je hebt het steeds over een 'PSE connector' maar welke connector bedoel je daar precies mee? Voor de voeding heb je de 24 pins (brede) connector en de 8 pins (2x4) connector nodig. Die passen maar op 1 manier. De vergrendeling op de connectors schuift over het lipje op de sockets. Die 2x4 duw je tegen elkaar en dan in de socket steken.

Maar je geeft aan dat deze al goed zitten en dat de PC dan nog steeds niet aan gaat. Dan zou ik alles demonteren en op een stuk karton aansluiten, en dan alleen moederbord met voeding en CPU. Het geheugen kan erbij maar als je deze weg laat krijg je toch een foutmelding, het gaat erom dat het geheel in ieder geval aan gaat. De front panel connectors zou ik dan niet aansluiten, je kunt met een schroevendraaier de pinnetjes van de power connector kortsluiten om het geheel aan te zetten.
Hi Patrick
eerst en vooral bedankt voor de hulp.
Ik zie juist dat ik het een beetje verkeerd uitdruk.

Zoals je op de eerste foto ziet (handleiding Moederbord) , verwacht men een ATX_12V / EPS aansluiting.
Rij 1 : Rond , vierkant , vierkant , rond
Rij 2 : vierkant , rond rond vierkant.

De aansluiting zelf op de PSU is iets anders.
Rij 1 : Rond , vierkant , rond , rond
Rij 2 : Vierkant , Rond , Rond , Rond

De connector past wel maar is toch niet logisch?

Als ik deze website controlleer : http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html
Is de aansluiting inderdaad EPS en de kabel op de PSU is een 4+4 pin +12 volt connector.

Misschien had ik het een beetje verkeerd verwoord :).
Als ik hier antwoord op heb - kan ik zeker eens bovenstaande proberen.

• PatrickPR
boeleke schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:17:
[...]

Hi Patrick
eerst en vooral bedankt voor de hulp.
Ik zie juist dat ik het een beetje verkeerd uitdruk.

Zoals je op de eerste foto ziet (handleiding Moederbord) , verwacht men een ATX_12V / EPS aansluiting.
Rij 1 : Rond , vierkant , vierkant , rond
Rij 2 : vierkant , rond rond vierkant.

De aansluiting zelf op de PSU is iets anders.
Rij 1 : Rond , vierkant , rond , rond
Rij 2 : Vierkant , Rond , Rond , Rond

De connector past wel maar is toch niet logisch?

Als ik deze website controlleer : http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html
Is de aansluiting inderdaad EPS en de kabel op de PSU is een 4+4 pin +12 volt connector.

Misschien had ik het een beetje verkeerd verwoord :).
Als ik hier antwoord op heb - kan ik zeker eens bovenstaande proberen.
Volgens mij past een ronde aansluiting op de PSU wel in een vierkant gaatje op het moederbord, maar een vierkante aansluiting op de PSU uiteraard niet in een rond gaatje op het moederbord. Dit klopt ook met jouw beschrijving van de rijen (rij 2 van de PSU krijg je niet in rij 1 op het moederbord). Er vanuit gaande dat de 2 blokjes van de PSU aansluiting in de juiste volgorde zitten, maar ook dit wijst zich bijna vanzelf en afgaand op jouw foto klopt dit ook. Je kunt dit zien aan de vergrendelingslipjes, die horen tegen elkaar te zitten. Als je het omdraait zit er een ruimte tussen die lipjes, dat hoort niet. Ook zie ik aan 1 van de 2 blokjes 2 hele kleine nokjes zitten, die horen over het andere blokje te vallen.

• boeleke
PatrickPR schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:28:
[...]

Volgens mij past een ronde aansluiting op de PSU wel in een vierkant gaatje op het moederbord, maar een vierkante aansluiting op de PSU uiteraard niet in een rond gaatje op het moederbord. Dit klopt ook met jouw beschrijving van de rijen (rij 2 van de PSU krijg je niet in rij 1 op het moederbord). Er vanuit gaande dat de 2 blokjes van de PSU aansluiting in de juiste volgorde zitten, maar ook dit wijst zich bijna vanzelf en afgaand op jouw foto klopt dit ook. Je kunt dit zien aan de vergrendelingslipjes, die horen tegen elkaar te zitten. Als je het omdraait zit er een ruimte tussen die lipjes, dat hoort niet. Ook zie ik aan 1 van de 2 blokjes 2 hele kleine nokjes zitten, die horen over het andere blokje te vallen.
Als ik het aansluit, past het gewoon. Moet zelfs niet hard aandrukken - maar de vraag is natuurlijk niet , past het.. de vraag is - mag deze aansluiting wel :D.

• PatrickPR
boeleke schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:32:
[...]

Als ik het aansluit, past het gewoon. Moet zelfs niet hard aandrukken - maar de vraag is natuurlijk niet , past het.. de vraag is - mag deze aansluiting wel :D.
Met al mijn ervaring met het bouwen en repareren van PC's kan ik een heel simpel antwoord geven.

Ja, als het past (en helemaal als het soepel gaat) dan mag het.

• boeleke
PatrickPR schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:56:
[...]

[...]

Wel nog één belangrijke vraag i.v.m. die schroevendraaier. Voor zeker te zijn.
De schroevendraaier tegen de + pin van de powerbutton tikken? Of beide?

Indien het dan niet aangaat, kunnen het wellicht maar drie dingen zijn vermoed ik :
  • PSU aansluiting is niet goed ...
  • PSU is kapot ...
  • Moederbord is kapot ...
Alluwel ik ook niet weet wat een moederbord met een kapotte of slechte CPU doet.

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:28

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

boeleke schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:37:
[...]

Indien het dan niet aangaat, kunnen het wellicht maar drie dingen zijn vermoed ik :
  • PSU is kapot ...
Alluwel ik ook niet weet wat een moederbord met een kapotte of slechte CPU doet.
Kan je niet gewoon iemand erbij halen die er wel verstand van heeft? Bespaart je veel ellende.

[ Voor 13% gewijzigd door master_viper op 27-02-2020 09:42 ]

-= Very annoying forum person =-

• PatrickPR
boeleke schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:37:
[...]

• PSU is kapot ...
De draden van de kast sluit je niet aan. In de handleiding staat in 1-7 sectie 9 de indeling van de front panel header. Dan zie je staan Power Switch, met daarbij aangegeven 2 pinnetjes van de header langs elkaar. Als je die kortsluit met iets van metaal (een schroevendraaier werkt het makkelijkst) is het alsof je de powerbutton indrukt. Als alles goed zit moet dan sowieso de fan van de cpu koeler gaan draaien. De cpu koeler moet je natuurlijk ook installeren en aansluiten als je op karton test.

• boeleke
master_viper schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:42:
[...]

Kan je niet gewoon iemand erbij halen die er wel verstand van heeft? Bespaart je veel ellende.
Ik geloof niet dat ik er geen verstand van heb ;). Alleen minder in de aansluitingen en wat mag en niet.
Het aansluiten ging eigenlijk best makkelijk en leek me allemaal vrij logisch. Hoe je dan zoekt waar de fout zit als niets opstart, dat vind ik wel een moeilijke en daarom vraag ik dit op dit forum.

Toch bedankt om te reageren
Tom

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:08
Ikzelf heb de rookie fout gemaakt, door de 6+2 pins op het moederbord te prikken, bleek dat dit de verkeerde was, niks aan de hand verder, maar PC startte niet op. Ik wist niet dat deze gewoon wel in het moederbord past, terwijl deze daar niet hoort.

Stom, maar heb daar een hele dag over zitten brein breken, zelfs het moederbord eruit gepakt om te checken of het moederbord niet toevallig contact maakte met de case ofzo, dus een 'breadboard'-opstelling gedaan op tafel, en toen werkte het ook niet. En door het testen met een andere voeding kwam ik erachter dat ik de verkeerde connector set te pakken had.

Heb je ook gecheckt of die hele connector set allemaal zwart aan één kant heeft (4x zwart naast elkaar, en dan 4x geel naast elkaar boven de zwarte rij)

[ Voor 11% gewijzigd door xoniq op 27-02-2020 10:05 ]

• boeleke
xoniq schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:03:
Ikzelf heb de rookie fout gemaakt, door de 6+2 pins op het moederbord te prikken, bleek dat dit de verkeerde was, niks aan de hand verder, maar PC startte niet op. Ik wist niet dat deze gewoon wel in het moederbord past, terwijl deze daar niet hoort.

Stom, maar heb daar een hele dag over zitten brein breken, zelfs het moederbord eruit gepakt om te checken of het moederbord niet toevallig contact maakte met de case ofzo, dus een 'breadboard'-opstelling gedaan op tafel, en toen werkte het ook niet. En door het testen met een andere voeding kwam ik erachter dat ik de verkeerde connector set te pakken had.

Heb je ook gecheckt of die hele connector set allemaal zwart aan één kant heeft (4x zwart naast elkaar, en dan 4x geel naast elkaar boven de zwarte rij)
Hi Xoniq

bedankt voor de hulp!
Ik ben serieus te denken als het niet aan die aansluiting ligt - anders zou er toch wel iets gebeuren?
Je bedoelt die 4x2 connector? Daar kan je geen kleuren zien.

• xoniq
boeleke schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:19:
[...]

Hi Xoniq

bedankt voor de hulp!
Ik ben serieus te denken als het niet aan die aansluiting ligt - anders zou er toch wel iets gebeuren?
Je bedoelt die 4x2 connector? Daar kan je geen kleuren zien.
Ah oke dan is het lastig. Als het wel lukt om de voeding draaiend te krijgen, dan zou je altijd nog met een multimeter kunnen meten of je de goede stekker hebt. Is er nog een andere combi stekker zoals 6+2 of 8 pins? Want ik had dus exact hetzelfde. Alleen is de ene voor een dedicated GPU, de andere voor de processor, maar ze passen allebei in het moederbord.

• PatrickPR
xoniq schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:26:
[...]

Ah oke dan is het lastig. Als het wel lukt om de voeding draaiend te krijgen, dan zou je altijd nog met een multimeter kunnen meten of je de goede stekker hebt. Is er nog een andere combi stekker zoals 6+2 of 8 pins? Want ik had dus exact hetzelfde. Alleen is de ene voor een dedicated GPU, de andere voor de processor, maar ze passen allebei in het moederbord.
De Seasonic voeding die hij heeft is semi modulair dus de kabels voor het moederbord (24 pins en 2x4 pins) zitten vast aan de voeding. Als je verder dus geen extra kabels op de voeding aansluit heb je altijd de goede ;) en kun je geen PCI connector op het moederbord prikken.

• xoniq
PatrickPR schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:30:
[...]

De Seasonic voeding die hij heeft is semi modulair dus de kabels voor het moederbord (24 pins en 2x4 pins) zitten vast aan de voeding. Als je verder dus geen extra kabels op de voeding aansluit heb je altijd de goede ;) en kun je geen PCI connector op het moederbord prikken.
Ah helder, ik heb zelf geen modulaire voeding, dus bij mij was het wel even gissen :+

• boeleke
Ik heb PatrickPR zijn stappen gevolgd en ook de pinnen kortgesloten.
Niks helpt / start.

Dus ofwel ligt het aan de voeding (desondanks deze toch begint te draaien als je die kortsluit) of wel aan het moederbord. Ik neem contact op met de verkopers om te zien als ik een alternatief kan krijgen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Moest er nog iemand andere oplossingen hebben , let me know.

• xoniq
boeleke schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:57:
Ik heb PatrickPR zijn stappen gevolgd en ook de pinnen kortgesloten.
Niks helpt / start.

Dus ofwel ligt het aan de voeding (desondanks deze toch begint te draaien als je die kortsluit) of wel aan het moederbord. Ik neem contact op met de verkopers om te zien als ik een alternatief kan krijgen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Moest er nog iemand andere oplossingen hebben , let me know.
Is er niet iemand in de buurt die even een oude voeding heeft liggen? Puur om te testen. Als ie dan wel iets doet, dan ligt het 100% aan de voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
@boeleke In de handleiding staat wel dat een 500Watt voeding nodig is, jij hebt een 450Watt dat kan het ook zijn. aangezien hij wel aangaat en direct uit (volgens specs voeding, 444 W dus maar op de gecombineerde 12volt lijn)

[ Voor 19% gewijzigd door Mel33 op 27-02-2020 11:36 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• xoniq
Mel33 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:28:
@boeleke In de handleiding staat wel dat een 500Watt voeding nodig is, jij hebt een 450Watt dat kan het ook zijn. aangezien hij wel aangaat en direct uit (volgens specs voeding 444 W dus maar op de gecombineerde 12volt lijn)
Scherp. Dit zou zeker een ding kunnen zijn. Zelf druk ik er altijd een voeding in die redelijk overkill is, puur omdat de hardware wel eens wil veranderen. Nu heb ik zelfs in een simpel i3-8100 systeem met enkel iGPU een 600W PSU, maar het kan op termijn nog best een i7 worden en een RX 570 erbij.

(In mijn geval met verkeerde 8 pin stekker gaat ie helemaal niet uit omdat je op dat moment een volledig verkeerde pinout hebt)

[ Voor 9% gewijzigd door xoniq op 27-02-2020 11:35 ]

• mrmrmr
  • Niet online
@boeleke

Ik denk dat je het probleem in eerste instantie niet zou moeten zoeken in de 4+4 pinaansluiting, maar elders. Dat kan de voeding zijn, maar ook een ander onderdeel.

Deze configuratie heeft bij lange na geen 450W nodig om op te starten, de capaciteit van de voeding kan het dus niet zijn.

Het kan helpen als je scherpe foto's in hoge resolutie maakt van het gehele moederbord, aparte close-ups van alle aansluitingen en van de voedingsaansluitingen op de voeding zelf en een foto van het label op de voeding. Zodoende kunnen we meekijken en hopelijk zien wat er aan de hand is.

Als je nog geen multimeter hebt of kan lenen, zou ik die een aanschaffen. Via amazon.de kun je bijvoorbeeld voor weinig geld een meter aanschaffen.

• boeleke
mrmrmr schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:41:
@boeleke

Ik denk dat je het probleem in eerste instantie niet zou moeten zoeken in de 4+4 pinaansluiting, maar elders. Dat kan de voeding zijn, maar ook een ander onderdeel.

Deze configuratie heeft bij lange na geen 450W nodig om op te starten, de capaciteit van de voeding kan het dus niet zijn.

Het kan helpen als je scherpe foto's in hoge resolutie maakt van het gehele moederbord, aparte close-ups van alle aansluitingen en van de voedingsaansluitingen op de voeding zelf en een foto van het label op de voeding. Zodoende kunnen we meekijken en hopelijk zien wat er aan de hand is.

Als je nog geen multimeter hebt of kan lenen, zou ik die een aanschaffen. Via amazon.de kun je bijvoorbeeld voor weinig geld een meter aanschaffen.
Hi MrMr.

https://streamable.com/g9n0p is een klein filmpje. Zie je wel nog niet veel op.
Als je graag foto's van iets hebt , laat zeker weten.

Ik heb contact opgenomen met de shop en ze zeggen dat het misschien een retour moederbord was dat ik gekregen had. Ik ben benieuwd wat ze zeggen.

Bij mijn ouder thuis / op werk liggen nog wel oude voedingen - zal ik zeker eens gaan halen.

Het lijkt me ofwel het moederbord ofwel de voeding te zijn.
Anders zou er toch iets moeten draaien of geluid geven of ... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Zie ik het goed dat er geen geheugen op het moederbord zit?

• Mel33
mrmrmr schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:06:
haha idd

• boeleke
Hi Hi ! Zat/Zit er wel in hoor :) (zie eerste post)
Had die even naar aanleiding van Patrick , ze er even uitgehaald.

• PatrickPR
Geheugen erin of niet, er zou altijd iets aan moeten gaan/iets gaan draaien.

@boeleke je zou het met geheugen eens kunnen proberen. Mogelijk dat er een verborgen beveiliging in zit, maar normaal gesproken gaat er dan sowieso iets aan echter krijg je dan een beepcode.

• boeleke
PatrickPR schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:16:
[...]

Geheugen erin of niet, er zou altijd iets aan moeten gaan/iets gaan draaien.

@boeleke je zou het met geheugen eens kunnen proberen. Mogelijk dat er een verborgen beveiliging in zit, maar normaal gesproken gaat er dan sowieso iets aan echter krijg je dan een beepcode.
Heb ik al gedaan hoor :D
Ik mag mijn moederbord retouren alleszins.

• Mel33
@boeleke zag je geen kans dat je andere voeding geprobeerd hebt?

[ Voor 5% gewijzigd door Mel33 op 27-02-2020 12:23 ]

• boeleke
Mel33 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:22:
@boeleke zag je geen kans dat je andere voeding geprobeerd hebt?
Ja kan ik alleen vandaag nog niet doen - hou jullie op de hoogte.

• mrmrmr
  • Niet online
Ik zou ook een monitor aansluiten en aanzetten. Dan kun je zien of er iets gebeurt. Het moederbord hoort in een kast op de afstandhouders, dat voorkomt dat er kortsluiting optreedt via de ondergrond.

Probeer een HDMI aansluiting voor de monitor. Een DisplayPortkabel kan soms een probleem veroorzaken.

De handleiding voor dit moederbord bevat fouten (bijvoorbeeld over het aantal DIMM slots), dus daar zou ik niet te veel op vertrouwen. Probeer eens te starten met alleen 1 DIMM in DDR4_1 en daarna met alleen een andere (als je die hebt) DIMM in DDR4_2.

• boeleke
mrmrmr schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:24:
Ik zou ook een monitor aansluiten en aanzetten. Dan kun je zien of er iets gebeurt. Het moederbord hoort in een kast op de afstandhouders, dat voorkomt dat er kortsluiting optreedt via de ondergrond.

Probeer een HDMI aansluiting voor de monitor. Een DisplayPortkabel kan soms een probleem veroorzaken.

De handleiding voor dit moederbord bevat fouten (bijvoorbeeld over het aantal DIMM slots), dus daar zou ik niet te veel op vertrouwen. Probeer eens te starten met alleen 1 DIMM in DDR4_1 en daarna met alleen een andere (als je die hebt) DIMM in DDR4_2.
Hi

allemaal al geprobeerd!

• Micio Nero
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Ik heb precies hetzelfde gehad toen ik in december mijn computer in elkaar heb gezet. Alles goed aangesloten (dacht ik), maar de computer startte helemaal niet op, en gaf totaal geen teken van leven...

De oorzaak? Één van de geheugenrepen bleek nét niet goed genoeg op zijn plaats te zitten. Probeer dus die eruit te halen en weer in te doen, en zorg ervoor dat je het klikgeluid van het sluitingsmechanisme hoort. Kost 30 seconden en je hebt in ieder geval één probleem uitgesloten. :)

• mrmrmr
  • Niet online
Een andere mogelijke oorzaak die eerder is langsgekomen op het forum was een kabeltje dat de ventilator tegenhield. De aanschakeltest werd uitgevoerd zonder monitor. Dus het werkte wel, maar de computerbouwer dacht dat het niet werkte omdat de ventilator het niet leek te doen.

• boeleke
Micio Nero schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:17:
Ik heb precies hetzelfde gehad toen ik in december mijn computer in elkaar heb gezet. Alles goed aangesloten (dacht ik), maar de computer startte helemaal niet op, en gaf totaal geen teken van leven...

De oorzaak? Één van de geheugenrepen bleek nét niet goed genoeg op zijn plaats te zitten. Probeer dus die eruit te halen en weer in te doen, en zorg ervoor dat je het klikgeluid van het sluitingsmechanisme hoort. Kost 30 seconden en je hebt in ieder geval één probleem uitgesloten. :)
mrmrmr schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:42:
Een andere mogelijke oorzaak die eerder is langsgekomen op het forum was een kabeltje dat de ventilator tegenhield. De aanschakeltest werd uitgevoerd zonder monitor. Dus het werkte wel, maar de computerbouwer dacht dat het niet werkte omdat de ventilator het niet leek te doen.
En kreeg je helemaal geen toon te horen? Of fans die begonnen te draaien?

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Als je voeding het niet wil doen, ondanks dat je alles geprobeerd hebt betekend het dat je of ergens sluiting maakt of dat je voeding DOA is.

Wat is zou proberen is om alles van je moederbord te halen, RAM, M.2 SSD, videokaart. Letterlijk alles, en vervolgens test je het een keertje of je CPU fan gaat draaien. Kijk niet naar je PSU fan, een hoop voedingen tegenwoordig zetten de fan uit als er 0 belasting is.

Als dit nog niet werkt kan je proberen om je CPU en koeler er uit te halen en alleen de 24 pin aan te sluiten. Dan kan je kijken of er stroom op je bordje staat (sluit b.v alleen de powerled aan op je kast) Als je de CPU uit het bord haalt en de voeding aanzet doet een moederbord het meteen (gezien een mobo niet weet wat hij met de stroom moet doen zonder CPU).

Als dat niet werkt zou ik zowel het mobo als de voeding terugsturen en je geld terugvragen (vermeld dat het defect is maar je niet wil wachten op een vervangend product). Je weet dan tenminste 100% zeker dat het OF het mobo is OF de voeding.

Als het mobo bijvoorbeeld wel werkt zonder CPU maar met CPU het niet meer dan zou je CPU defect kunnen zijn (lijkt me erg sterk, maar goed de wonderen zijn de wereld nog niet uit) als b.v het bord wel werkt met CPU maar hij doet het niet als het RAM er in zit dan is het RAM geheugen de schuldigen. En vervolgens test je met de videokaart ect ect ect. Tot je alles hebt getest. Lekker opbouwend testen dus.

Als alles werkt kan je het weer in de kast zetten. Soms werkt het ''opeens'' weer en je hebt geen idee hoe je iets gemaakt hebt. Dat is mij zo vaak overkomen _/-\o_

TIME TO UPGRADE !!!

• Micio Nero
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
boeleke schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:51:

En kreeg je helemaal geen toon te horen? Of fans die begonnen te draaien?
Nope, helemaal niks, totale stilte. Of ik moet het me verkeerd herinneren...

[ Voor 8% gewijzigd door Micio Nero op 27-02-2020 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boeleke
Dag allemaal
eerst en vooral wil ik jullie allemaal ( @Micio Nero , @PatrickPR , @mrmrmr , @rickboy333 ...) etc bedanken voor de hulp die jullie mij geboden hebben. Ik denk dat het toch de moeite is om jullie op de hoogte te brengen.

Nadat ik niets aan de gang kreeg & contact had gehad met de verkoper. Besloot ik om het moederbord retour te sturen. Als hij 'denkt' dat het een retour was, dan is dat al helemaal niet het product dat ik wou hebben toen ik een nieuw product kocht.

Na het retouren, gaf de verkoper aan dat hij geen moederbord meer in stock had en daardoor kreeg ik dus het geld terug. Bovendien vergoedde bol.com mij 30 euro omdat de prijs bij andere verkopers een stuk hoger lag dan de actie die ik toen gekocht had. Daardoor kon ik eigenlijk een iets duurder moederbord kopen.

Na een beetje zoekwerk , heb ik uiteindelijk de MSI B450I Gaming Plus AC gekocht.
Gewoon al bij het aankomen , WAT EEN VERSCHIL met Aorus! Een mooie uitgebreide handleiding en vooral meerdere ledjes om je fout te debuggen als het fout loopt.

Alles aansluiten ging als een makkie , tot het spannende moment weer aangekomen was - en dat was het testen. Het werkte direct van de eerste keer! Geen fouten in het geheugen , geen slechte voeding , geen slechte cpu... . Ik besef na dit MSI moederbord dat dat aorus moederbord eigenlijk echt rommel was - zowel in gebruiksvriendelijkheid als 'het retourtje'.
Ik had dus inderdaad te maken met een DOA - moederbord. PSU werkt gewoon :) :)
Wij blij!

Dankje nogmaals voor de hulp allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Veel plezier!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeleke
Dat zal wel lukken :)
Ik had al schrik dat ik iets van de componenten had kapot gemaakt of de tweedehands gekochte CPU niet zo werken ^^.
Pagina: 1