Goedenavond allen,
Na al veel het internet hebben afgezocht zit ik toch nog met wat onduidelijk heden, en hoop dat wellicht hier iemand mij kan verder helpen.
In ons nieuwe (nog te verbouwen) huis, wordt er nieuwe vloerverwarming gelegd op zowel de beneden als boven verdieping.
Omdat het om een redelijk groot huis (vloer oppervlak 164m2) gaat wil ik hier zoneregeling gaan toepassen, een draadloos system zoals Evohome is bij ons niet geschikt, daar blijft er alleen nog een bedrade mogelijkheid over. Aangezien alle muren opnieuw gestuct gaan worden zullen er ook meteen loze leidingen worden aangelegd voor de thermostaten.
Beneden: 2 verdelers, 1 van 10 lussen en 1 van 11 lussen.
1e etage: 1 verdeler, 9 lussen.
Op de beneden verdieping komen in totaal 6 zones.
ZONE 1: Woonkamer + keuken = 75m2
ZONE 2: Werkkamer = 15 m2
ZONE 3: Slaapkemer = 26 m2
ZONE 4: Badkamer = 9 m2
ZONE 5: Hal = 21 m2
ZONE 6: Berging = 16 m2
Boven verdieping:
ZONE 1: Slaapkamer 1 = 33 m2
ZONE 2: Slaapkemer 2 = 16 m2
ZONE 3: Slaapkamer 3 = 26 m2
ZONE 4: Slaapkamer 4 = 38 m2
ZONE 5: Badkamer = 12 m2
Nu kom ik aan bij de zoneregelaars, zoals ik het nu zie zal ik in totaal 3 zoneregelaars moeten plaatsen,
2 voor de beneden verdieping en 1 voor de bovenverdieping.
Honeywell
Dan komen we uit bij de Honeywell HCE20.
https://www.kijkvoelbelee.../Producten/Product/HCE20/
Nu zag ik met de Honeywell dat de zones als volgt zijn (op het moederbord zelf) zone 1; motoren, zone 2; 2 motoren, zone 3; 2 motoren, zone 4; 2 motoren, zone 5; 1 motor, zone 6; 1 motor. Echter lees ik in de documentatie dat er in totaal 6x 4 lussen aangesloten kunnen worden. Ik heb namelijk beneden 21 lussen en dus ook 21 motoren. Hoe zou ik dit moeten aansluiten?
Ook lees ik dat er uitsluitend modulerende thermostaten werken op de HCE20, dient dit alleen een modulerende thermostaat te zijn voor de eerste zones of voor alle zones?
Mölenhoff Alpha Direct
De Alpha direct is leverbaar in een 6 of 10 zone aansluiting.
https://www.vloerverwarmi...station-comfort-10-zones/
Echter zie ik hier dat ik maximaal 18 motoren kan aansturen met deze zoneregelaar. Dit zou betekenen dat ik beneden 2 zoneregelaars nodig ben om de 21 motoren aan te kunnen sturen.
Is het mogelijk om meer dan 4 motoren aan te sturen op 1 zone? Of moet ik deze dan net zo als de HCE20 moeten overbruggen?
Is het ook mogelijk om de alpha direct in lijn aan te sluiten? En boven 1 van 6 zones.
Heeft iemand ervaring met de Alpha Direct?
Ik kan namelijk weinig documentatie/ervaring vinden over dit artikel?
Ik hoor graag of iemand zijn ervaring/kennis kan delen over bovenstaande merken en deze situatie?
Mvg, Lars
Na al veel het internet hebben afgezocht zit ik toch nog met wat onduidelijk heden, en hoop dat wellicht hier iemand mij kan verder helpen.
In ons nieuwe (nog te verbouwen) huis, wordt er nieuwe vloerverwarming gelegd op zowel de beneden als boven verdieping.
Omdat het om een redelijk groot huis (vloer oppervlak 164m2) gaat wil ik hier zoneregeling gaan toepassen, een draadloos system zoals Evohome is bij ons niet geschikt, daar blijft er alleen nog een bedrade mogelijkheid over. Aangezien alle muren opnieuw gestuct gaan worden zullen er ook meteen loze leidingen worden aangelegd voor de thermostaten.
Beneden: 2 verdelers, 1 van 10 lussen en 1 van 11 lussen.
1e etage: 1 verdeler, 9 lussen.
Op de beneden verdieping komen in totaal 6 zones.
ZONE 1: Woonkamer + keuken = 75m2
ZONE 2: Werkkamer = 15 m2
ZONE 3: Slaapkemer = 26 m2
ZONE 4: Badkamer = 9 m2
ZONE 5: Hal = 21 m2
ZONE 6: Berging = 16 m2
Boven verdieping:
ZONE 1: Slaapkamer 1 = 33 m2
ZONE 2: Slaapkemer 2 = 16 m2
ZONE 3: Slaapkamer 3 = 26 m2
ZONE 4: Slaapkamer 4 = 38 m2
ZONE 5: Badkamer = 12 m2
Nu kom ik aan bij de zoneregelaars, zoals ik het nu zie zal ik in totaal 3 zoneregelaars moeten plaatsen,
2 voor de beneden verdieping en 1 voor de bovenverdieping.
Honeywell
Dan komen we uit bij de Honeywell HCE20.
https://www.kijkvoelbelee.../Producten/Product/HCE20/
Nu zag ik met de Honeywell dat de zones als volgt zijn (op het moederbord zelf) zone 1; motoren, zone 2; 2 motoren, zone 3; 2 motoren, zone 4; 2 motoren, zone 5; 1 motor, zone 6; 1 motor. Echter lees ik in de documentatie dat er in totaal 6x 4 lussen aangesloten kunnen worden. Ik heb namelijk beneden 21 lussen en dus ook 21 motoren. Hoe zou ik dit moeten aansluiten?
Ook lees ik dat er uitsluitend modulerende thermostaten werken op de HCE20, dient dit alleen een modulerende thermostaat te zijn voor de eerste zones of voor alle zones?
Mölenhoff Alpha Direct
De Alpha direct is leverbaar in een 6 of 10 zone aansluiting.
https://www.vloerverwarmi...station-comfort-10-zones/
Echter zie ik hier dat ik maximaal 18 motoren kan aansturen met deze zoneregelaar. Dit zou betekenen dat ik beneden 2 zoneregelaars nodig ben om de 21 motoren aan te kunnen sturen.
Is het mogelijk om meer dan 4 motoren aan te sturen op 1 zone? Of moet ik deze dan net zo als de HCE20 moeten overbruggen?
Is het ook mogelijk om de alpha direct in lijn aan te sluiten? En boven 1 van 6 zones.
Heeft iemand ervaring met de Alpha Direct?
Ik kan namelijk weinig documentatie/ervaring vinden over dit artikel?
Ik hoor graag of iemand zijn ervaring/kennis kan delen over bovenstaande merken en deze situatie?
Mvg, Lars