Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zoneregeling bedraad welk merk / ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• larsje993
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-01 10:47
Goedenavond allen,

Na al veel het internet hebben afgezocht zit ik toch nog met wat onduidelijk heden, en hoop dat wellicht hier iemand mij kan verder helpen.
In ons nieuwe (nog te verbouwen) huis, wordt er nieuwe vloerverwarming gelegd op zowel de beneden als boven verdieping.

Omdat het om een redelijk groot huis (vloer oppervlak 164m2) gaat wil ik hier zoneregeling gaan toepassen, een draadloos system zoals Evohome is bij ons niet geschikt, daar blijft er alleen nog een bedrade mogelijkheid over. Aangezien alle muren opnieuw gestuct gaan worden zullen er ook meteen loze leidingen worden aangelegd voor de thermostaten.

Beneden: 2 verdelers, 1 van 10 lussen en 1 van 11 lussen.
1e etage: 1 verdeler, 9 lussen.

Op de beneden verdieping komen in totaal 6 zones.
ZONE 1: Woonkamer + keuken = 75m2
ZONE 2: Werkkamer = 15 m2
ZONE 3: Slaapkemer = 26 m2
ZONE 4: Badkamer = 9 m2
ZONE 5: Hal = 21 m2
ZONE 6: Berging = 16 m2

Boven verdieping:
ZONE 1: Slaapkamer 1 = 33 m2
ZONE 2: Slaapkemer 2 = 16 m2
ZONE 3: Slaapkamer 3 = 26 m2
ZONE 4: Slaapkamer 4 = 38 m2
ZONE 5: Badkamer = 12 m2

Nu kom ik aan bij de zoneregelaars, zoals ik het nu zie zal ik in totaal 3 zoneregelaars moeten plaatsen,
2 voor de beneden verdieping en 1 voor de bovenverdieping.

Honeywell
Dan komen we uit bij de Honeywell HCE20.
https://www.kijkvoelbelee.../Producten/Product/HCE20/

Nu zag ik met de Honeywell dat de zones als volgt zijn (op het moederbord zelf) zone 1; motoren, zone 2; 2 motoren, zone 3; 2 motoren, zone 4; 2 motoren, zone 5; 1 motor, zone 6; 1 motor. Echter lees ik in de documentatie dat er in totaal 6x 4 lussen aangesloten kunnen worden. Ik heb namelijk beneden 21 lussen en dus ook 21 motoren. Hoe zou ik dit moeten aansluiten?

Ook lees ik dat er uitsluitend modulerende thermostaten werken op de HCE20, dient dit alleen een modulerende thermostaat te zijn voor de eerste zones of voor alle zones?

Mölenhoff Alpha Direct
De Alpha direct is leverbaar in een 6 of 10 zone aansluiting.
https://www.vloerverwarmi...station-comfort-10-zones/

Echter zie ik hier dat ik maximaal 18 motoren kan aansturen met deze zoneregelaar. Dit zou betekenen dat ik beneden 2 zoneregelaars nodig ben om de 21 motoren aan te kunnen sturen.
Is het mogelijk om meer dan 4 motoren aan te sturen op 1 zone? Of moet ik deze dan net zo als de HCE20 moeten overbruggen?
Is het ook mogelijk om de alpha direct in lijn aan te sluiten? En boven 1 van 6 zones.
Heeft iemand ervaring met de Alpha Direct?
Ik kan namelijk weinig documentatie/ervaring vinden over dit artikel?

Ik hoor graag of iemand zijn ervaring/kennis kan delen over bovenstaande merken en deze situatie?

Mvg, Lars

Alle reacties

• Besmar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 24-11 08:46
Wij hebben in 2017 een nieuw huis gebouwd. 220m2 vloeroppervlak en ook bedrade zoneregeling eraan gemaakt van WATTS.

Je zou beneden de berging bij een andere zone kunnen maken die ook weinig warmte geeft(hal?)

In elke kamer zit deze thermostaat.

https://www.cv-compleet.n...xekQ1U1GBdJBoC3QIQAvD_BwE

Lekker simpel. Staat ook altijd op 1 vaste temperatuur en het hele huis is voorzien van vloerverwarming.

[ Voor 9% gewijzigd door Besmar op 26-02-2020 21:58 ]

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

ik heb een dozijn van deze http://s.aliexpress.com/VFrq2m6R dingen aangesloten op een relay met een pi zero.
deze worden aangestuurd met node red. welke weer voorzien wordt van temperatuursensoren van xiaomi in elke ruimte.

ook een optie als je heel erg veel finetuning wilt hebben.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• larsje993
Besmar schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:56:
Wij hebben in 2017 een nieuw huis gebouwd. 220m2 vloeroppervlak en ook bedrade zoneregeling eraan gemaakt van WATTS.

Je zou beneden de berging bij een andere zone kunnen maken die ook weinig warmte geeft(hal?)
Watts heb ik inderdaad ook het een ander over gelezen, ik neem aan dat jij dan ook een watts zoenregelaar hebt? Hoeveel lussen kunnen op 1 zone worden aangesloten?

Berging en hal zouden bij elkaar op 1 zone geplaatst kunnen worden. Voor de Alpha Direct maakt het niet veel uit aangezien ik 21 lussen heb en Alpha Direct maar tot 18 motoren aanstuurt. De HCE20 gaat wel tot 30 motoren alleen niet meer als 4 per zone, dus dan zou ik 2 zones moeten bruggen (keuken + woonkamer) en inderdaad dan zouden de berging en hal bijenkaar op moeten. Dat is wel een goede oplossing!
kmf schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:28:
ik heb een dozijn van deze http://s.aliexpress.com/VFrq2m6R dingen aangesloten op een relay met een pi zero.
deze worden aangestuurd met node red. welke weer voorzien wordt van temperatuursensoren van xiaomi in elke ruimte.

ook een optie als je heel erg veel finetuning wilt hebben.
Dat is inderdaad ook nog een oplossing, echter ga ik toch voor een kant en klaar systeem (zover dat mogelijk is..)

Heel erg veel fine tuning is hier niet nodig, het gaat maar om 1 ding en dat is niet het hele huis hoeven te verwarmen om het boven in de slaapkamer warm te krijgen! ;-)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:59

DukeBox

loves wheat smoothies

Beetje offtopic maar ben erg benieuwd naar waarom evohome geen optie is ? Kan alleen de afstand bedenken...

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• kmf
  • Niet online

kmf

larsje993 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 07:38:
[...]

[...]

Dat is inderdaad ook nog een oplossing, echter ga ik toch voor een kant en klaar systeem (zover dat mogelijk is..)

Heel erg veel fine tuning is hier niet nodig, het gaat maar om 1 ding en dat is niet het hele huis hoeven te verwarmen om het boven in de slaapkamer warm te krijgen! ;-)
Het is natuurlijk de overweging van kant-en-klaar vs zelfbouw. Vooral hier bij Tweakers. Maar zelfs zonder finetuning is "zelfbouw" goed mogelijk.
Voor iets simpels als een hele zone niet laten meedoen is een stapel van die actuators in combinatie met een aan/uit stekker met thermostaat al voldoende.

Zoiets is al veel meer kant-en-klaar dan mijn oplossing

Eerlijk is eerlijk, het ging mij vooral om de kostenbesparing. Als ik een growatt/honeywell oplossing had moeten gebruiken, dan was ik voor m'n 3 verdiepingen setup meer dan 1000 euro kwijt geweest volgens mijn eerdere offerte-aanvragen. (30 euro per actuator, en dan ook nog eens de relaymodule en thermostaten. Excl installatie)

Met m'n DIY oplossing ben ik met minder dan 100 euro klaar (10 actuators a 3 euro, 3 relayboards a 5, 1 pi zero a 10, 2 smartstekkers a 10euro). Flexibeler EN nog eens mogelijkheid tot automatisering.

[ Voor 43% gewijzigd door kmf op 27-02-2020 08:02 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• larsje993
DukeBox schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 07:46:
Beetje offtopic maar ben erg benieuwd naar waarom evohome geen optie is ? Kan alleen de afstand bedenken...
Aangezien we de mogelijkheid hebben om het bedraad aan te leggen, dit geeft de voorkeur ivm stabiliteit..
kmf schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 07:49:
Het is natuurlijk de overweging van kant-en-klaar vs zelfbouw. Vooral hier bij Tweakers. Maar zelfs zonder finetuning is "zelfbouw" goed mogelijk.
Voor iets simpels als een hele zone niet laten meedoen is een stapel van die actuators in combinatie met een aan/uit stekker met thermostaat al voldoende.

Zoiets is al veel meer kant-en-klaar dan mijn oplossing

Eerlijk is eerlijk, het ging mij vooral om de kostenbesparing. Als ik een growatt/honeywell oplossing had moeten gebruiken, dan was ik voor m'n 3 verdiepingen setup meer dan 1000 euro kwijt geweest volgens mijn eerdere offerte-aanvragen. (30 euro per actuator, en dan ook nog eens de relaymodule en thermostaten. Excl installatie)

Met m'n DIY oplossing ben ik met minder dan 100 euro klaar (10 actuators a 3 euro, 3 relayboards a 5, 1 pi zero a 10, 2 smartstekkers a 10euro). Flexibeler EN nog eens mogelijkheid tot automatisering.
Ja ik begrijp heel goed wat je bedoelt en ja, kosten besparing is natuurlijk de drijfveer. Nu moet ik zeggen dat die Alpha Direct wel mee valt, 30x €9,- (actuator), 3x 80€ (zoenregelaar) en 12 x €50,- (termostaat).
Hoop alleen dat iemand hier ervaring heeft met de Alpha Direct.. Of zal dit gewoon het zelfde werken als de Honeywell zoenregelaar?

• kmf
  • Niet online

kmf

larsje993 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:01:
[...]

Aangezien we de mogelijkheid hebben om het bedraad aan te leggen, dit geeft de voorkeur ivm stabiliteit..

[...]

Ja ik begrijp heel goed wat je bedoelt en ja, kosten besparing is natuurlijk de drijfveer. Nu moet ik zeggen dat die Alpha Direct wel mee valt, 30x €9,- (actuator), 3x 80€ (zoenregelaar) en 12 x €50,- (termostaat).
Hoop alleen dat iemand hier ervaring heeft met de Alpha Direct.. Of zal dit gewoon het zelfde werken als de Honeywell zoenregelaar?
Ze zijn allemaal relays met een actuator welke op basis van verwarming een klepje open of dichtzet. Er is weinig mechanisch erin. Dus ik zie zelf niet echt een reden voor het kiezen van het een of ander. Behalve dan in de regelmogelijkheden. Dus als je die merken wilt gebruiken, moet je vooral kijken naar de handleiding van hoe makkelijk ze in te stellen zijn. En ook of deze Normally Open of Normally Close zijn.
De actuators werken namelijk op basis van verwarming en verbruiken hierbij rond de 5 watt per stuk.
In mijn geval moeten ze eigenlijk altijd open staan (geen stroomverbruik) en slechts 2-3 uurtjes dicht. Daarom had ik NO-actuators gekocht.

*Praktijkervaring. Uiteindelijk is gebleken dat ik niet zoveel actuators nodig heb. Na inregelen van vloerverwarming hoef ik enkel 3 groepen te knijpen van de 24 tijdens bijzondere momenten. De garage (50%), keuken (20%) en woonkamer (10%) worden nu dichtgedraait, zodat de rest van het huis verder op kan warmen.
Deze worden dichtgeknepen als de woonkamertemp 20 graden heeft bereikt (afhankelijk van de buitentemperatuur en verbruik warmtepomp. Om pendelen te voorkomen). Daarmee gaat het opwarmen van de andere ruimtes wat sneller. Uiteindelijk stopt het verwarmen bij 21,2 graden in de woonkamer. De andere ruimtes hebben dan veelal 19,5-20 graden bereikt.

Ik zal je dus aanraden om eerst flink je vloerverwarming te tweaken. Gewoon spelen met de flow. En dan pas kijken of het nodig is.

Zonder de actuators stopt de verwarming hier bij 21.2 graden beneden, en 18,5-19,5 graden boven. Nagenoeg niet de moeite waard eigenlijk... Ik kan ook gewoon thermostaat op 21.5 zetten beneden. Of simpelweg de thermostaat boven zetten op 19 graden om hetzelfde effect te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door kmf op 27-02-2020 08:10 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

larsje993 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:01:
Dat begrijp ik maar beperkt je wel in een hoop mogelijkheden. Hoe dan ook is het evohome systeem 2-weg verkeer dus als bereik geen issue is heb je wel altijd gegarandeerde verwerking.

• larsje993
kmf schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:04:
[...]

Ze zijn allemaal relays met een actuator welke op basis van verwarming een klepje open of dichtzet. Er is weinig mechanisch erin. Dus ik zie zelf niet echt een reden voor het kiezen van het een of ander. Behalve dan in de regelmogelijkheden. Dus als je die merken wilt gebruiken, moet je vooral kijken naar de handleiding van hoe makkelijk ze in te stellen zijn. En ook of deze Normally Open of Normally Close zijn.
De actuators werken namelijk op basis van verwarming en verbruiken hierbij rond de 5 watt per stuk.
In mijn geval moeten ze eigenlijk altijd open staan (geen stroomverbruik) en slechts 2-3 uurtjes dicht. Daarom had ik NO-actuators gekocht.

*Praktijkervaring. Uiteindelijk is gebleken dat ik niet zoveel actuators nodig heb. Na inregelen van vloerverwarming hoef ik enkel 3 groepen te knijpen van de 24 tijdens bijzondere momenten. De garage (50%), keuken (20%) en woonkamer (10%) worden nu dichtgedraait, zodat de rest van het huis verder op kan warmen.
Deze worden dichtgeknepen als de woonkamertemp 20 graden heeft bereikt (afhankelijk van de buitentemperatuur en verbruik warmtepomp. Om pendelen te voorkomen). Daarmee gaat het opwarmen van de andere ruimtes wat sneller. Uiteindelijk stopt het verwarmen bij 21,2 graden in de woonkamer. De andere ruimtes hebben dan veelal 19,5-20 graden bereikt.

Ik zal je dus aanraden om eerst flink je vloerverwarming te tweaken. Gewoon spelen met de flow. En dan pas kijken of het nodig is.

Zonder de actuators stopt de verwarming hier bij 21.2 graden beneden, en 18,5-19,5 graden boven. Nagenoeg niet de moeite waard eigenlijk... Ik kan ook gewoon thermostaat op 21.5 zetten beneden. Of simpelweg de thermostaat boven zetten op 19 graden om hetzelfde effect te krijgen.
Duidelijk verhaal, bedankt voor je uitleg. Ik wil alleen standaard boven gewoon alles uit hebben, de badkamers + keuken/woonkamer 's morgens tussen 7:00 - 10:00 op 21 graden hebben. En de werkkamer moet van 8:00 -17:00 op 21 graden staan. Dus ik denk dat ik in mijn geval NC actuators moet hebben.
DukeBox schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:33: Dat begrijp ik maar beperkt je wel in een hoop mogelijkheden. Hoe dan ook is het evohome systeem 2-weg verkeer dus als bereik geen issue is heb je wel altijd gegarandeerde verwerking.
En als ik mag vragen wat zijn de beperkte mogelijkheden dan? Ik hoef geen gebruik te maken van internet aansturing of app..

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

larsje993 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:22:
Ik hoef geen gebruik te maken van internet aansturing of app..
Ik weet niet wat wel/niet kan met de andere oplossingen dus daar ga ik niet op in maar het hebben van geen draad is wel héél makkelijk voor uitbreiding/aanpassing maar ook vervanging.
Denk ook aan de temperatuur sensoren plaatsen waar je de warmte meting wilt hebben en/of de locatie van de temperatuur instelling (zeker als je niet met app's e.d. wilt werken).

• larsje993
DukeBox schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:32:
[...]

Ik weet niet wat wel/niet kan met de andere oplossingen dus daar ga ik niet op in maar het hebben van geen draad is wel héél makkelijk voor uitbreiding/aanpassing maar ook vervanging.
Denk ook aan de temperatuur sensoren plaatsen waar je de warmte meting wilt hebben en/of de locatie van de temperatuur instelling (zeker als je niet met app's e.d. wilt werken).
Ja je bent inderdaad vrijer met een draadloos systeem. Als je een beetje thermostaat hebt hangen kun je deze ook instellen om bv van tijd a tot tijd b te verwarmen en de rest van de dag uit te gaan!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

larsje993 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:23:
..ook instellen om bv van tijd a tot tijd b te verwarmen..
Dat is niet echt het meest optimaal, je wilt eigenlijk een slimme thermostaat die zorgt dat het tussen a en b de temperatuur heeft die je wilt hebben. Dat betekend dus dat bij aanvang van A deze temperatuur zo optimaal (lees: energie zuinig) behaald wordt. Wat daarbuiten nog een voordeel is dat de uitbreidbaarheid veel groter is. Het koppelen van ventilatie/airco systemen en wtw is waarschijnlijk draadloos veel eenvoudiger. Ook zie je dat veel grote partijen werken met standaardisatie middels samenwerking of aansluiten bij een bestaande alliantie, zodat je ook niet vendor locked bent.

• Gooyer
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-06-2021
Heel concreet:
Beneden: 2 verdelers, 1 van 10 groepen en 1 van 11 groepen.
Te verdelen in 6 zones
1e etage: 1 verdeler, 9 groepen
Te verdelen in 5 zones

Maak het niet te moeilijk met allerlei zelfbouw systemen, of Honeywell etc. Er is gewoon een standaard regeling beschikbaar, die je kunt aanpassen aan je wensen

Je wilt geen draadloze systemen, maar alles bedraad. Er zijn momenteel maar weinig systemen die deze optie bieden, bijna alles is draadloos. Maar kijk eens naar een zoneregeling met bedrade NeoStat thermostaten.
(https://4heat.nl/nl/109-neostat)

Nodig voor de benedenverdieping:
21 motortjes
6 NeoStat bedrade thermostaten
1 x zoneregelingskast (voor max. 8 zones) (indien de verdelers niet dicht bij elkaar hangen, adviseer ik 2 zoneregelingskasten, want anders heb je erg veel bedradingswerk: en dat kost ook veel geld)

Voor de bovenverdieping
9 motortjes
5 NeoStat bedrade thermostaten
1 x zoneregelingskast

Je kunt die hele regeling met een kleine toevoeging (HUB) geschikt maken om op afstand via je smartphone te bedienen. Het systeem is te bedienen via Apple Homekit en er zijn talloze leuke functies aan toe te voegen met IFTTT

[ Voor 5% gewijzigd door Gooyer op 28-02-2020 13:12 ]

• larsje993
DukeBox schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:29:
[...]

Dat is niet echt het meest optimaal, je wilt eigenlijk een slimme thermostaat die zorgt dat het tussen a en b de temperatuur heeft die je wilt hebben. Dat betekend dus dat bij aanvang van A deze temperatuur zo optimaal (lees: energie zuinig) behaald wordt. Wat daarbuiten nog een voordeel is dat de uitbreidbaarheid veel groter is. Het koppelen van ventilatie/airco systemen en wtw is waarschijnlijk draadloos veel eenvoudiger. Ook zie je dat veel grote partijen werken met standaardisatie middels samenwerking of aansluiten bij een bestaande alliantie, zodat je ook niet vendor locked bent.
Jij bedoelt dat de slimme thermostaat zich aanpast naar het gedrag van de gebruiker? Ik ga toch EVOHOME nog eens onder de loep nemen.
Gooyer schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:08:
Nodig voor de benedenverdieping:
21 motortjes
6 NeoStat bedrade thermostaten
1 x zoneregelingskast (voor max. 8 zones) (indien de verdelers niet dicht bij elkaar hangen, adviseer ik 2 zoneregelingskasten, want anders heb je erg veel bedradingswerk: en dat kost ook veel geld)
Thanks voor de duidelijke uitleg! Echter lees ik nu in de beschrijving dat er maximaal 6 actuators op 1 zone geïnstalleerd kunnen worden. Ik verwacht er bij de woonkamer 7-8 nodig te hebben straks. Hoe zou dit dan in zijn werk gaan? Of wordt dan de woonkamer+keuken 2 zones met 1 thermostaat?

• Gooyer
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-06-2021
.......in beschrijving: maximaal 6 actuators op 1 zone geïnstalleerd kunnen worden. Ik verwacht er bij de woonkamer 7-8 nodig te hebben straks.
Geen probleem: het vermogen van die motortjes is erg laag (Max. ca 2 Watt) dus 8 i.p.v. 6 is nog steeds erg weinig.
Hoe je de zones indeelt, is geheel volgens je eigen wens.

[ Voor 9% gewijzigd door Gooyer op 01-03-2020 14:13 ]

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 14:17
Of een Danfoss Icon: https://icon.danfoss.com/nl
Is beschikbaar in een bedrade en een draadloze variant. Pluspunt: de kamer thermostaten passen in het schakelmateriaal van Jung en Gira, zodat het er goed strak uitziet met je andere knoppen.
Pagina: 1