hoe deze 230 volt schakelaar aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stukkie
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-04 17:25
Beste lezer,

Ik wil met de schakelaar volgens bijlage een stopcontact wel of niet van stroom voorzien. dit i.v.m. een plafondheater die op het betreffende WCD zit aangesloten. met deze schakelaar moet dus de theater in of uit worden geschakeld. er zit ook een lampje in de schakelaar zodat je van afstand kunt zien of e.e.a. wel of niet is ingeschakeld. ik begrijp alleen niet hoe ik de schakelaar moet aansluiten. er zit wel een schemaatje bij, maar snap er geen snars van. zou iemand het uit kunnen leggen.

met vriendelijke groet,

https://imgur.com/j1l46j4[/img]
...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Moet je het wel zelf doen als je er niks van snapt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

- één draad, in dit geval live ( plus, alhoewel dat niet echt bestaat bij AC) bij C aansluiten
- de andere draad ( min, maar wederom, bij AC bestaat dat niet echt) naar je lamp/ WCD, en vanuit de lamp naar contact F
- Vanuit dezelfde draad, min, een draad trekken naar G. Die sluit je dus aan nog voordat je de lamp tegenkomt, trek je langs de lamp ( dus de lamp komt in z'n geheel niet bij die draad) en sluit je aan op G.

Maar, als je dit schema al lastig vindt, dan weet ik niet of je wel met 230V moet willen klieren. Ik zie ook geen aarding in die schakelaar...

[ Voor 5% gewijzigd door Helgie op 26-02-2020 19:33 ]

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stukkie
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-04 17:25
thanks voor de hulp! dacht dat zulk soort forums er waren een iemand af en toe even op weg te helpen, maar klaarblijkelijk begrijp niet iedereen dat!
misschien iemand die wel kan helpen?
met vriendelijke groet,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

stukkie schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:29:
thanks voor de hulp! dacht dat zulk soort forums er waren een iemand af en toe even op weg te helpen, maar klaarblijkelijk begrijp niet iedereen dat!
met vriendelijke groet,
Hij reageert zo omdat, als je niet weet wat je doet, het heel makkelijk is om je brein te frituren door met 230V te klieren :P

Hypocrites must die

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:41
met vriendelijke groet,
Kun je dan eerst zelf uitleggen wat je er precies niet aan snapt en wat je evt al geprobeerd hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:05
Deze schakelaar gaat uit van een lamp. Aangezien er een heater mee wordt geschakeld gaat er iets meer doorheen en ik verwacht ook een hoge piekspanning.
Kan de schakelaar dat wel hebben of brand die door bij gebruik?

Waarom is er geen aarde? Als er zoveel punten zijn om aan te sluiten vind ik het raar dat 1 van de andere niet daarvoor kan worden gebruikt.

Zijn er meer tekeningen misschien die andere situaties weergeven.

Omdat ik niet weet of er een snelle aardlek schakelaar op de betreffende groep zit adviseer ik toch om de buurman ofzo om hulp te vragen.
Je zal niet met geschikt gereedschap werken en ik kan uit ervaring spreken dat het pijn doet als je een stroomdraad beetpakt. ( iemand anders dacht dat hij stroom zette op een andere groep 😭)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
met vriendelijke groet,
Is de schakelaar geschikt voor het stroomverbruik van die heater?

Naja; wat in je plaatje zwart is uitvoeren in permanente fase (bruine draad). Het bolletje met kruisje in je plaatje wordt je geschakelde WCD; dus vanaf je schakelaar naar die WCD met een stuk zwart (2,5mm2) draad. De rest van wat als witte draad is getekend in je schema is nuldraad, dus uitvoeren in blauwe draad.

Let op dat je WCD dan enkelpolig geschakeld is en er dus nog steeds mogelijkheid is een aardlek te maken met het apparaat wat er op zit.
gr8-jen schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:41:
[...]

Waarom is er geen aarde? Als er zoveel punten zijn om aan te sluiten vind ik het raar dat 1 van de andere niet daarvoor kan worden gebruikt.
Aarde schakel je niet en verbind je permanent door.

[ Voor 15% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-02-2020 19:47 ]

Pagina: 1