Zelf je glas belichten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-10 13:05
Hallo allemaal,

een tijd terug was ik bij iemand thuis die zelf zijn glas belichte met een Mikrotik router.
Dit heeft mijn interesse getrokken en nu ik zelf graag van mijn Experiabox V8 af wil ben ik hier iets meer naar gaan zoeken.
Maar mijn ervaring hiermee gaat niet heel ver en ik zou ook niet weten waar ik aan moet denken om te verzamelen aan gegevens maar ook aan materiaal.

Welke Mikrotik router is hier het beste voor? of moet ik een ander onderdeel hebben?
Is er nog een SFP module benodigd om glas aan te sluiten?
hoe kan ik het beste mijn glas kabel uit de aansluiting in de meterkast halen?
Hoe kan ik dit los koppele en daarna weer succesvol aansluiten in de Mikrotik?

Beetje gegevens van mijn kant:
Glas van reggefiber
Internet TV en telefonie van Telfort (ook niet mijn keuze)
in de meterkast is er genoeg ruimte om de glaskabel mooi weg te werken.

Hoe mijn netwerk er nu uit ziet:

gals komt binnen en gaat naar de converter -> converter gaat naar Wan poort router -> poort 1 voor internet -> poort 3 voor TV

verder heb ik Netgear accespoints en een HPE1920 48P switch in huis

Mochten jullie hier een leuke oplossing voor weten dan zou ik het graag horen

Ik ben niet bang om dingen uit te zoeken maar dit gaat mij echt de pet te boven 8)7

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Eigenlijk elke Mikrotik router met SPF moet werken, zolang er maar genoeg processorkracht achter zit.
Ik heb het zelf wel eens ingesteld met een Mikrotik hEX S en Mikrotik hAP ac.
Daarbij een geschikte SPF module nodig, bijvoorbeeld deze: https://www.fs.com/de-en/products/75343.html
Hoe dit aan te sluiten is een kleine beetje afhankelijk van de aansluiting die je hebt, vaak heb je dit nodig:
Een kabeltje: https://www.fs.com/de-en/products/40459.html
En een koppelblokje: https://www.fs.com/de-en/products/48488.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
brambo123 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:01:
Eigenlijk elke Mikrotik router met SPF moet werken, zolang er maar genoeg processorkracht achter zit.
Ik heb het zelf wel eens ingesteld met een Mikrotik hEX S en Mikrotik hAP ac.
Daarbij een geschikte SPF module nodig, bijvoorbeeld deze: https://www.fs.com/de-en/products/75343.html
Hoe dit aan te sluiten is een kleine beetje afhankelijk van de aansluiting die je hebt, vaak heb je dit nodig:
Een kabeltje: https://www.fs.com/de-en/products/40459.html
En een koppelblokje: https://www.fs.com/de-en/products/48488.html
Bedankt!

Hoe kom ik er achter welk koppelblokje ik nodig heb en wat is genoeg processorkracht?
Graag zou ik mijn netwerk thuis klaar maken voor minimaal 500/500 voor de toekomst en als 1gb 1gb niet te duur is zou dat nog mooier zijn.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
maubaan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:06:
[...]

Bedankt!

Hoe kom ik er achter welk koppelblokje ik nodig heb en wat is genoeg processorkracht?
Graag zou ik mijn netwerk thuis klaar maken voor minimaal 500/500 voor de toekomst en als 1gb 1gb niet te duur is zou dat nog mooier zijn.
Voor het juiste koppelblokje moet je weten welke connector er nu zit.
Makkelijkste is even een fototje te posten van je huidige aansluiting/converter.

Kwa rekenkracht is het een beetje afhankelijk van wat je router allemaal wil laten doen.
Als je het alleen houd simpel internet verkeer zonder veel firewall regels denk ik dat de hEX S als wel 1Gbps moet kunnen halen.
Wil je meer, dan ga je richting RB3011 of RB4011.

• maubaan
brambo123 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:22:
[...]

Voor het juiste koppelblokje moet je weten welke connector er nu zit.
Makkelijkste is even een fototje te posten van je huidige aansluiting/converter.

Kwa rekenkracht is het een beetje afhankelijk van wat je router allemaal wil laten doen.
Als je het alleen houd simpel internet verkeer zonder veel firewall regels denk ik dat de hEX S als wel 1Gbps moet kunnen halen.
Wil je meer, dan ga je richting RB3011 of RB4011.
Hierbij een afbeelding van mijn huidige glas converter.
Heb je hier genoeg aan of moet het kastje uit elkaar?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/05m720elfzl5.54.39.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
Hoewel je netwerk direct aansluiten op de glasvezel natuurlijk tof is, is dit eigenlijk ook de enige reden om het te doen. Je kunt prima de Genexis mediaconverter houden en alleen de Experiabox vervangen. De naam zegt het al, de mediaconverter doet alleen conversie van glas naar ethernet. Je zou het kunnen zien als een externe SFP module.

[ Voor 9% gewijzigd door BAJansen op 27-02-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
BAJansen schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:07:
Hoewel je netwerk direct aansluiten op de glasvezel natuurlijk tof is, is dit eigenlijk ook de enige reden om het te doen. Je kunt prima de Genexis mediaconverter houden en alleen de Experiabox vervangen. De naam zegt het al, de mediaconverter doet alleen conversie van glas naar ethernet. Je zou het kunnen zien als een externe SFP module.
het is inderdaad tof om deze te vervangen en om te kunnen zeggen dat je zelf je Glas belicht.
Maar wat voor mij vooral de reden is, is dat ik mijn netwerk wil verbeteren zo min mogelijk apparaten er tussen.
Ik wil de apparatuur graag in eigen beheer hebben zodat ik zelf kan bepalen wat er mee gebeurt en als het stuk gaat dat ik zelf iets kan regelen in plaats van in de rij bij de telfort.

En voor nu is het een wens.

Wat ik mij nog wel af vroeg wat is de max snelhied wat over de genexis kan gaan?
Is het handig om de kabel te vervangen voor een CAT 6A kabel naar de router als ik deze zou upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:03
De kans dat die mediaconverter stukgaat is vrijwel nihil. Je schiet er werkelijk niets mee op. Een router vervangen is een ander verhaal (afhankelijk van je motivatie en verwachtingen).

Overigens, tenzij dit een afwijkend model NTU is zul je deze naar boven moeten schuiven om hem te verwijderen. Je lijkt het ding echter vakkundig te hebben ingebouwd...

En de maximumsnelheid staat er nota bene op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
Thralas schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:30:
De kans dat die mediaconverter stukgaat is vrijwel nihil. Je schiet er werkelijk niets mee op. Een router vervangen is een ander verhaal (afhankelijk van je motivatie en verwachtingen).

Overigens, tenzij dit een afwijkend model NTU is zul je deze naar boven moeten schuiven om hem te verwijderen. Je lijkt het ding echter vakkundig te hebben ingebouwd...

En de maximumsnelheid staat er nota bene op.
Dat er gigabit op staat snap ik, dit hoeft in mijn ogen niet de snelheid aan te geven, dit kan ook een model zijn?
Maar bedankt voor je antwoord.

het zit inderdaad redelijk strak ingebouwd, gelukkig kan alles ook weer uit elkaar.

Pagina: 1