heel hoge latency spikes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civillian1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-04 09:07
Dag allemaal,

In een ander topic (lees hier) was ik op zoek naar een eventuele bottleneck in mijn systeem. Ik was hardware gericht aan het zoeken, maar tijdens het testen van vanalles en nogwat kwam ik er opeens achter dat ik enorm veel last heb van een onstabiel internet.

nu omdat ik er niet zoveel van ken wil ik even jullie mening vragen: is dit normaal??

je kan de grafiek hier zien

Mijn provider is Orange (tot nu toe enkel klagen van de klantenservice, de rest doet het goed) en heb onlangs mijn DNS aangepast naar google. Maar dit heeft niet geholpen.

ik ga mijn pc ook eens langs de router zetten en rechstreeks insteken om zeker te zijn dat mijn bekabeling niet om zeep is. ik huur hier ook maar dus geen idee wat mijn voorgangers gedaan hebben en hoe het hier gebouwd is 8)7

Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/file/d/1C7etN_4OfJ38nYxD6uScGszPZhpKe2TX/view

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:03

lier

MikroTik nerd

Inderdaad eerst maar eens testen als je pc direct verbonden is met de router om alle andere invloeden uit te sluiten. Zitten er meer mensen (huishoudens?) op dezelfde aansluiting? Wat voor soort internet verbinding heb je (xDSL/kabel/glas)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:18
Ik ben met lier benieuwd naar je bevindingen als je de pc rechstreeks (dus met draad) aansluit op je modem. Dat helpt ons om te bepalen of het probleem op je locale netwerk zit of bij Orange (modem en/of lijn).

Maak ook een tekening van je lokale netwerk en post die hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Opvallend is dat de spikes voor hop1 en hop9 samenvallen.
Klinkt eerlijk gezegd als een probleem van je modem

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• civillian1
Ah dus hop1 is mijn modem? Ik dacht al zo iets.. Ik koppel straks mijn pc rechtstreeks in de modem (nu steekt ie in de muur in een utp aansluiting)

Zondag ga ik eens bij ne maat langs om te kijken of het daar beter is.

De resultaten post ik sowieso hier!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Toch even wat relativerende opmerkingen:
  1. Je spreekt van "onstabiel internet" maar dat is geen gerechtvaardigde conclusie op basis van je grafiekje.
    Ik zit zelf achter een Ziggo modem met de gevreesde Puma5 chipset en ik zie ook eens per minuuut één of twee icmp pakketjes uitvallen. En er zijn pak 'm beet een half miljoen Nederlandse internet aansluitingen met hetzelfde probleem
  2. 8.8.8.8 ontleent z'n bestaansrecht niet aan het beantwoorden van pingetjes maar aan het resolven van hostnames; iets in de orde van 10000 requests per seconde. ICMP staat helemaal onderaan het prioriteiten lijstje dus ja, er wordt er wel eens eentje gedropt
  3. de mogelijkheid dat er iets aan je computer mankeert hebben we ook nog niet uitgesloten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• civillian1
Zo ik heb de hele verbouwing gedaan. Klein beetje teleurgesteld toch want het heeft me niet veel opgeleverd.

als ik de pc vlak langs de modem zet en rechtstreeks insteek heb ik eigenlijk krak dezelfde resultaten.

zie hier

zondag ga ik eens bij ne maat langs om het daar te testen. Als het daar ook zo is dan ligt het 100% zeker aan het moederbord en dient die vervangen te worden (tenzij er andere oplossingen zijn?)

Als het daar niet zo is vraag ik me wel af waar dit aan kan liggen?

is de router stuk?
ligt het aan de kabel van telenet waar orange gebruik van maakt?

• EricJH
Je moederbord is heel onwaarschijnlijk (denk niet) de oorzaak. We gaan focus leggen op het netwerk (lokaal en internet) en je pc.

De pingtijden naar 8.8.8.8 zijn niet vreemd. De ping naar je gateway (modem/router; 192.168.0.1) met 5,3 ms is wat aan de hoge kant. Normaal verwacht je < 1ms. Waren er anderen ook op het web toen je deze meting deed? Het is cruciaal bij deze metingen dat jij de enige bent die met het de modem/router verbindt.

Je spreekt over onstabiel internet. Wat bedoel je daarmee? Hoe merk je dat?

• civillian1
neen ik was toen alleen. omstandigheden waren zo goed als ze maar kunnen worden
EricJH schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:40:
Je spreekt over onstabiel internet. Wat bedoel je daarmee? Hoe merk je dat?
Tijdens het gamen verlies ik vaak voor een halve seconde tot een paar seconden de controle.

het hele verhaal kan je hier lezen. ik probeer hier alles te bundelen zodat het een beetje overzichtelijk blijft :) ik ben er niet zeker van dat het een netwerkprobleem is, maar het is één van de pistes die ik zeer mogelijk acht.

[ Voor 6% gewijzigd door civillian1 op 27-02-2020 21:54 ]

• EricJH
Je hebt de vraag niet beantwoord of er toen je pc rechtstreeks aan de modem/router was aangesloten er niemand anders ook online was.

Ik doe niet aan online gaming dus ik weet niet wat de controle verliezen betekent. Je kunt te maken hebben een fps drop. Heb je dit uitgesloten? Ik ga dat andere topic niet napluizen hierop. Een snelle zoektocht levert de volgende informatie om je fps te meten: https://www.howtogeek.com...ick-ways-to-see-a-pc-game’s-fps-frames-per-second/ .

Of je hebt te maken met lag. Kan je dat ook in game bekijken? Ping tijden naar 8.8.8.8 die je post zijn overigens prima om mee te gamen.

De lag kan ook bij een server liggen. Je kunt eens kijken of gebruiken van een andere server verschil maakt. Of je doet een tracert naar de server waarmee je verbindt om te zien of er onderweg een problematische hop zit. Maar aangezien het probleem intermitterend is verwacht ik niet dat een tracert inzicht brengt maar het kan geen kwaad om te doen. Waar staat de server die je gebruikt? Europa, USA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civillian1
Hmm ik kan de USA server wel eens proberen maar daar gaat het waarschijnlijk niet aan liggen. Anders hadden mijn vrienden er ook wat meer last van maar ik heb er opmerkelijk minder last van.

Toen ik de ping test naast de modem heb gedaan was ik effectief alleen thuis. Er was misschien nog een gsm of 2 verbonden maar that's it. Zeker geen andere hoge verbruikers. Als de modem dat niet aankan kan ik de hele nest beter buiten smijten.

De ping op zich is indd prima. Ik maak me enkel zorgen om die spikes. Ik denk niet dat dat normaal is. Maar kan het mijn stutter in PUBG verklaren dat vraag ik me vooral af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

EricJH schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:40:
Je moederbord is heel onwaarschijnlijk (denk niet) de oorzaak...
Ik ben daar nog niet van overtuigd: z'n moederbord is uitgerust met een realtek 8118 gaming LAN.
Dat is een product wat destijds gelanceerd is als antwoord op de killer LAN en we weten allemaal wat voor drama die killer is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Daar schrijf je dat je je probleem ook hebt met een singleplayer game... Als dat ook gebeurd als je helemaal niet met het netwerk verbonden bent (trek de UTP kabel er uit), dan kan het niet aan het netwerk liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civillian1
Hmm ook weer zo iets waar ik nog niet aan gedacht heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Offtopic
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:34:
[...]

Ik ben daar nog niet van overtuigd: z'n moederbord is uitgerust met een realtek 8118 gaming LAN.
Dat is een product wat destijds gelanceerd is als antwoord op de killer LAN en we weten allemaal wat voor drama die killer is
Ik weet dat Killer driver support for Atheros chips geen goede reputatie heeft maar van Realtek gaming is mij niets bekend. Wat voor problemen brengt deze chip of bijbehorende support software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

EricJH schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 17:32:
Offtopic

[...]
Ik weet dat Killer driver support for Atheros chips geen goede reputatie heeft maar van Realtek gaming is mij niets bekend. Wat voor problemen brengt deze chip of bijbehorende support software?
offtopic:
Geen idee, maar als realtek de killer kaart gereverse-engineerd heeft, maken ze misschien dezelfde fouten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civillian1
offtopic mag van mij :) ik ga zondag bij ne maat de pc insteken en dan heb ik uitsluitsel of het aan het internet ligt of een hardware probleem is.
Pagina: 1