Isopropyl 99% verdunnen en handen mee te desinfecteren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-07-2023
Ik had gelezen dat 70% aangeraden wordt. Alleen ik kan alleen 99% kopen dus vandaag besteld. Mijn vraag is echter, hoe krijg je deze verhouding? (70%) verdun ik dit met gewoon water?

En ja dit heeft gedeeltelijk te maken met het Corona virus, maar ook om onderdelen van een pc schoon te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt gewoon van die gel kopen met alcohol

[ Voor 41% gewijzigd door Hackus op 26-02-2020 17:46 . Reden: link ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:53

TommieW

Numa numa.

Ik raad aan om voor je handen desinfecterende gel te kopen. Van alleen alcohol drogen je handen erg uit, wat écht niet goed voor je huid is. Die gel is ervoor gemaakt en voorkomt dus ook dat je handen helemaal kapot gaan. :)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Je kan zelf een 75% oplossing met water maken, dit is wel een volumeoplossing. Hou dus rekening met de dichtheden en bereken goed hoeveel je nodig hebt van propaan-2-ol en water.

Ik zou echter gewoon kant en klare gel kopen. Is wel zo makkelijk en minder verneukeratief voor de huid.

[ Voor 23% gewijzigd door SmurfLink op 26-02-2020 17:34 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:05

Esumontere

Floep, banaan.

SmurfLink schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:33:
Je kan zelf een 75% oplossing met water maken, dit is wel een volumeoplossing. Hou dus rekening met de dichtheden en bereken goed hoeveel je nodig hebt van propaan-2-ol en water.

Ik zou echter gewoon kant en klare gel kopen. Is wel zo makkelijk en minder verneukeratief voor de huid.
Als het een volume-verdunning is moet je juist geen rekening houden met dichtheid. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 11:11

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

loek6000 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:30:
Ik had gelezen dat 70% aangeraden wordt. Alleen ik kan alleen 99% kopen dus vandaag besteld. Mijn vraag is echter, hoe krijg je deze verhouding? (70%) verdun ik dit met gewoon water?

En ja dit heeft gedeeltelijk te maken met het Corona virus, maar ook om onderdelen van een pc schoon te maken
Voor schoonmaken, gewoon verdunnen met water. Niet voor je huid gebruiken: droogt veel te veel uit en daardoor wordt je juist gevoeliger voor infecties (niet corona..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:23
Om onderdelen van je PC schoon te maken kun je het beter onverdund gebruiken. Als je dingen wilt ontsmetten kun je beter gewoon een geëigend product gebruiken. IPA is daar veel te duur voor. En zoals anderen al opmerken, sowieso niet geschikt om regelmatig op je huid te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:20
Esumontere schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:38:
[...]

Als het een volume-verdunning is moet je juist geen rekening houden met dichtheid. ;)
Dat hangt er natuurlijk van af of je de verhoudingen bepaalt op een weegschaal of in een maatbeker. ;)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
Esumontere schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:38:
[...]

Oeh, maar wel met partieel molair volume. (link naar wiki-kopje met toepassing op EtOH/H2O mengsel, voor het gemak!)

...Oke, verschil van hoogstens een paar procent - maar toch - we willen wel zorgvuldig zijn hier :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Coffeemonster schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:58:
[...]

Dat hangt er natuurlijk van af of je de verhoudingen bepaalt op een weegschaal of in een maatbeker. ;)
Nee, het hangt af van of we het over een volume- of een massa-verdunning hebben.

In het geval van een volume-verdunning mixen we 75 mL isopropanol met 25 mL water, en hebben we een 75% v/v verdunning.

In het geval van een massa-verdunning mixen we 75 g isopropanol (ongeveer 95.4 mL) met 25 g water (ongeveer 25 mL), en hebben we een 75% m/m verdunning.

Is dus een wezenlijk verschil.
iceheart schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:04:
[...]

Oeh, maar wel met partieel molair volume. (link naar wiki-kopje met toepassing op EtOH/H2O mengsel, voor het gemak!)

...Oke, verschil van hoogstens een paar procent - maar toch - we willen wel zorgvuldig zijn hier :+
Ik ben altijd fan van zorgvuldigheid! :+

Hoe dan ook, het lijkt me een bijzonder slecht idee om je elektronica te gaan schoonmaken met 70% IPA. Hiervoor moet je gewoon onverdunde IPA pakken. Je handen ontsmetten heb je zoals hierboven genoemd speciale gels voor, maar ook die drogen je huid nogal uit.

[ Voor 37% gewijzigd door Esumontere op 26-02-2020 18:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

70% IPA , je bent dan in feite dit aan het maken:
Wikipedia: Rubbing alcohol

Naar mijn bescheiden mening steekt het niet zo nauw of je die 70% tot op de procent nauwkeurig raakt. De ontsmetting werkt prima in een bandbreedte rondom die verhouding. De reden dat je een mengsel IPA/water moet maken is dat pure IPA bij bacterien niet goed werkt. Er is kennelijk water nodig als transportmedium om het daar te krijgen waar het heen moet. Ook verdampt het dan minder snel. Of het ook met virussen werkt (cq Corona) - ik heb geen idee. Voor veelvuldig gebruikt op handen: niet "handig" want je droogt uit.

Over schoonmaken van computer onderdelen:
Probeer pure IPA. Als dat niet werkt kan je altijd nog water toevoegen.

En dan wel gedestilleerd water. Soms werkt dat omdat water een zeer sterk polair oplosmedium is. De combinatie van een alcohol en een polair medium lost soms meer op dan alleen water of alcohol. Maar na het schoonspoelen van een stuk electronica altijd eindigen met pure IPA, want het water moet niet lang op je circuits blijven zitten.

Gaat het je meer om het schoonmaken van je kast/niet kritische niet electrische onderdelen:
bijv 30 gram oplossing maken:
50% gewicht IPA
50% gewicht water (zuiver of niet boeit niet)
+ 1 klein drupje afwasmiddel op zo'n 30 gram oplossing.
Again, verhouding is niet kritisch. Doe het in een sprayflaconnetje, opspuiten, paar minuten in laten werken. Afvegen met een schone doek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
Esumontere schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:06:
[...]

Nee, het hangt af van of we het over een volume- of een massa-verdunning hebben.

In het geval van een volume-verdunning mixen we 75 mL isopropanol met 25 mL water, en hebben we een 75% v/v verdunning.

In het geval van een massa-verdunning mixen we 75 g isopropanol (ongeveer 95.4 mL) met 25 g water (ongeveer 25 mL), en hebben we een 75% m/m verdunning.

[...]

Ik ben altijd fan van zorgvuldigheid! :+

Hoe dan ook, het lijkt me een bijzonder slecht idee om je elektronica te gaan schoonmaken met 70% IPA. Hiervoor moet je gewoon onverdunde IPA pakken. Je handen ontsmetten heb je zoals hierboven genoemd speciale gels voor, maar ook die drogen je huid nogal uit.
Oh hey, m'n bek vol over zorgvuldigheid en dat hele stuk over PC-componenten schoonmaken zie ik over het hoofd. Goed bezig hier :+
Helemaal mee eens inderdaad, gewoon onverdund gebruiken.
GemengdeDrop schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:15:
Of het ook met virussen werkt (cq Corona) - ik heb geen idee.
Boodschap vanuit China/WHO tot dusver was IIRC dat desinfecteren met alcohol hoogst effectief bleek - net als met andere coronavirussen waar we al langer mee bekend zijn, dus ook wel zo aannemelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door iceheart op 26-02-2020 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:20
offtopic:
[quote]Esumontere schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:06:
[...]

[/quote]
Klopt, maar je kunt een volumeverhouding ook afwegen met een weegschaal in plaats van een maatbeker te gebruiken (is vaak wat preciezer), en dan zijn de dichtheden wel handig om te gebruiken. ;)

Na het ontsmetten met IPA zou je eventueel ook een handcreme kunnen gebruiken, als je echt niet aan een desinfectiegel kan komen, lijkt me.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
Ok dus even voor de duidelijkheid, deze keuze die ik heb gemaakt om 99% ipa te kopen is alleen goed te gebruiken om elektrische componenten schoon te maken (cpu e.d.)

Maar ik moet dus naar gel zoeken voor de handen? Alleen bijna overal is dat uitverkocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Coffeemonster schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:22:
offtopic:
[...]

[/quote]

Klopt, maar je kunt een volumeverhouding ook afwegen met een weegschaal in plaats van een maatbeker te gebruiken (is vaak wat preciezer), en dan zijn de dichtheden wel handig om te gebruiken. ;)

Na het ontsmetten met IPA zou je eventueel ook een handcreme kunnen gebruiken, als je echt niet aan een desinfectiegel kan komen, lijkt me.
Dat was idd mijn punt.. gezien dingen met water vaak gewoon afgewogen worden.

Als je geen handgel hebt TS dan heb je gewoon water en zeep.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
Even nog ter aanvulling, hier worden ook verschillende dingen gezegd, het kan wel indien ik dan crème gebruik na het ipa te hebben gebruikt, wat is dan de verhouding om het tot 70% te maken als ik een liter heb?

70% ipa en 30% water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
SmurfLink schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:06:
[...]
goeie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Volgens mij helpt alcohol sowieso maar gedeeltelijk tegen virussen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58
'Sterilium med' is wat je zoekt, dat is wat in de zorg gebruikt wordt om handen mee te desinfecteren. Zit ook iets in om je handen weer wat mee in te vetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Fly-guy schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:43:
Volgens mij helpt alcohol sowieso maar gedeeltelijk tegen virussen..
Dat was ten tijde van de Mexicaanse griep (virusziekte) ook een mooie, op kantoor kreeg iedereen zo'n flacon met bacteriedodende gel.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:23
SmurfLink schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:06:
[...]

Andersom eigenlijk: Als je geen water en zeep hebt, dan kun je zo'n handgel gebruiken.

Het is geenszins een alternatief voor je handen wassen, hooguit een aanvulling.

• loek6000
ThinkPadd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:48:
'Sterilium med' is wat je zoekt, dat is wat in de zorg gebruikt wordt om handen mee te desinfecteren. Zit ook iets in om je handen weer wat mee in te vetten.
ik heb daar de prijzen van bekeken, die zijn al behoorlijk aan de hoge kant..... wie weet krijgen we het van de overheid als de uitbraak hier ook komt........

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Coffeemonster schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:22:
offtopic:
[...]

offtopic:
Technisch gezien kan je een volumeverhouding ook maken door druppels te tellen en met behulp van de oppervlaktespanning het gemiddelde volume van een druppel IPA en een druppel water bepalen, maar dat maakt het ook omslachtig. Volume-verdunningen zijn op basis van volume. Natuurlijk kan je technisch gezien uitrekenen hoeveel 75 mL IPA weegt en dat afwegen en daar 25 mL (of 25 gram, wat jij wilt) water aan toevoegen, maar dat defeats the purpose van een volume-verdunning een beetje, vind je niet? ;)
Pagina: 1