Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Offertecheck zonnepanelen Solaredge (advies gevraagd)

Pagina: 1
Acties:

• maaknietuitjoh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-11 17:29
Goedemiddag Tweakers,

Ik heb een offerte ontvangen voor een PV-installatie van, ik citeer, 2370WP / 2124 kWh/jaar. Uit de offerte:
  • 6 Sunpower Maxeon 3 395WP
  • * Positieve vermogenstolerantie +3/-0%; Productgarantie: 25 jaar en vermogensgarantie: 25 jaar
  • 1 stuks SE 2200 HD Wave
  • * 12 jaar garantie
  • 6 stuks Solaredge P505
Totaal: € 4246,66 ex. btw, inclusief montage(materiaal), installatie/registratie

Het betreft een offerte voor 3 panelen op een schilddak Zuid/Zuid-West en 3 panelen op een plat dak. Het gaat om een kleine woning, dus meer past waarschijnlijk helaas niet. De vermoedelijke hellingshoek van het schilddakdeel is grofweg 27-30°. Ik ben nog geen eigenaar van de woning, dus kan het niet precies nameten.

Ik ben qua prijs niet perse op zoek naar het onderste uit de kan (al hoor ik natuurlijk graag jullie mening over het geoffreerde) maar ben wel benieuwd naar opmerkingen of suggesties voor deze opzet.

Via Zonatlas:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0oh0PZW.png

Google Earth 3D van de woning. Het betreft de eindwoning die haaks op de aangrenzende daken staat. Het platte deel linksbeneden is het dak boven de keuken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qEuorLG.png

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:13
Ik zou in deze situatie zeker geen SolarEdge nemen, 6 optimizers is het minimum aantal wat je op een SolarEdge omvormer aan kunt sluiten. Bij een beetje schaduwval kakt het hele rendement in.

Beter kies je voor een SMA omvormer in combinatie met Tygo optimizers, hierbij heb je wel de voordelen van logging per paneel en schaduwmanagement, maar niet de nadelen van een vaste stringspanning zoals bij SolarEdge.

Als ik me niet vergis hebben de nieuwste SMA omvormers de CCA reeds ingebouwd waardoor je geen losse gateway meer hoeft aan te schaffen. @AUijtdehaag kan je hier wellicht meer over vertellen.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:19
Inderdaad niet voor SolarEdge gaan. Ook andere optimizers zijn niet nodig naar mijn mening. Hou het simpel en goedkoop. De prijs is nu veel te hoog. Je bent hiermee tien jaar bezig om de kosten terug te verdienen. Voor hetzelfde geld heb ik een jaar geleden 4800 Wp inclusief montage op het dak gekregen.

Per paneel monitoren is heel even leuk en soms natuurlijk ook handig. Echter ook vooral doelloos en duur en je hebt meer kans op kapotte onderdelen.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Ik heb het vermoeden dat je overdag niet thuis bent.
Je zal dan dus relatief veel opbrengst terugleveren aan het net, met de daarbij horende vergoeding.

Jouw terugverdientijd gaat dan bij een prijs van € 4246,= ver boven de 10 jaar uitkomen.

Dus als je iets met zonnepanelen gaat doen dan moet het een grotere installatie worden, of duidelijk goedkoper.

Edit:
Kan je met paint de erfgrens op het dak tekenen ?

[ Voor 7% gewijzigd door FD2 op 26-02-2020 18:31 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• 205Gutmann
FD2 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:27:
Je zal dan dus relatief veel opbrengst terugleveren aan het net, met de daarbij horende vergoeding.

Jouw terugverdientijd gaat dan bij een prijs van € 4246,= ver boven de 10 jaar uitkomen.

Dus als je iets met zonnepanelen gaat doen dan moet het een grotere installatie worden, of duidelijk goedkoper.

Edit:
Er mag voorlopig nog gewoon gesaldeerd worden, en het salderen wordt niet ineens afgeschaft. Er is een afbouwperiode opgenomen.
Voor de tvt zal het dan ook niet veel verschil maken of je die energie zelf verbruikt of terugleverd aan het net.
De tvt zal eerder ergens rond de 8 jaar uitkomen.

Door de verschillen in hellingshoek van de panelen ben je bijna wel gebonden aan een setup met optimizers, ik ken de VOC van deze panelen niet, maar 3 panelen is aan de lage kant voor een stringomvormer. Door het toepassen van Tygo's kun je alles in een string plaatsen waardoor je een hoger voltage krijgt en indirect een beter rendement.

• FD2

FD2

205Gutmann schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:29:
[...]

Er mag voorlopig nog gewoon gesaldeerd worden, en het salderen wordt niet ineens afgeschaft. Er is een afbouwperiode opgenomen.
Voor de tvt zal het dan ook niet veel verschil maken of je die energie zelf verbruikt of terugleverd aan het net.
De tvt zal eerder ergens rond de 8 jaar uitkomen.
.................
Als er nog 8 jaar volledig gesaldeerd mag worden, ja, dan wordt de tvt 8 jaar.
Maar we weten dat de plannen anders zijn.
Bovendien loopt hij ook 8 jaar risico. (diefstal, hagel, storm, kapotte omvormer enz.)

Nee, het moet goedkoper of groter,
tenzij zijn motivatie niet van financiële aard is !
Bijvoorbeeld : CO2 uitstoot besparen. 8)

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-11 18:57
Er valt hier ook wat te zeggen voor micro omvormers...

De combinatie sunpower solaredge maakt het ook wel erg duur.

Het kan goed zijn dat afwijkende maat panelen veel beter passen op (1 van) je daken. Denk dan bijvoorbeeld aan 2 x 1 m.

In dit geval (weinig ruimte) zijn de panelen met de hoogst mogelijke opbrengst wel een aanrader.
Er komt zeker nog een opmerking over panasonic panelen. ;)

NW is ook een optie, maar dan zou ik minder dure panelen kiezen, je kunt daar wel meer kwijt lijkt het.

[ Voor 87% gewijzigd door DjAntoon op 26-02-2020 20:18 ]

• 205Gutmann
FD2 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:03:
[...]

Als er nog 8 jaar volledig gesaldeerd mag worden, ja, dan wordt de tvt 8 jaar.
Maar we weten dat de plannen anders zijn.
Bovendien loopt hij ook 8 jaar risico. (diefstal, hagel, storm, kapotte omvormer enz.)

Nee, het moet goedkoper of groter,
tenzij zijn motivatie niet van financiële aard is !
Bijvoorbeeld : CO2 uitstoot besparen. 8)
Waarom zou een grote installatie economisch wel interessant zijn, we weten niet wat het jaarverbruik van TS is.
Er zal meer eigen verbruik zijn, maar of dat opweegt tegen de extra kosten?

En zoals ik al aangaf zal deze installatie op een stringomvormer niet lekker werken door de verschillende oriëntaties welke niet in één string kunnen. Om dit systeem optimaal te laten presteren heb je optimizers (geen SolarEdge!) of micro inverters nodig.

• maaknietuitjoh
Dag allen, allereerst veel dank voor de kritische feedback. Ik probeer zo veel mogelijk te reageren op jullie vragen en suggesties. Ik zeg er wel gelijk bij dat ik weinig kaas heb gegeten van deze hele materie, dus ik heb niet alles direct begrepen.

Wij (2 volwassenen, 1 kind) verbruikten in de afgelopen jaren steevast rond de 1600-1700 kWh/jaar. In deze nieuwe woning wil ik echter wel met inductie gaan koken (ca. 200 kWh); verder verwacht ik weinig veranderingen in ons toekomstige verbruik. De geoffreerde 2124 kWh/jaar lijkt mij daarom prima voor onze situatie.
205Gutmann schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:19:
Ik zou in deze situatie zeker geen SolarEdge nemen, 6 optimizers is het minimum aantal wat je op een SolarEdge omvormer aan kunt sluiten. Bij een beetje schaduwval kakt het hele rendement in.
Dat is wel een cruciaal punt, bedankt voor je opmerking. Ik zal moeten verkennen welke andere opties er zijn. Ik heb overigens wel moeite met het vinden van installateurs in mijn regio (Drechtsteden) die kleinere systemen willen plaatsen. De combinatie SMA/Tigo ben ik vooralsnog niet tegengekomen.

Update: ik heb deze vraag over de 2 x 3 optimizers vanwege de verschillende dakdelen doorgezet naar de installateur. Hij heeft echter aangeven dat de 6 panelen op 1 string geplaatst kunnen worden.
205Gutmann schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:19:
[...] maar niet de nadelen van een vaste stringspanning zoals bij SolarEdge.
Met het gevaar een antwoord te krijgen dat way over my head is... wat zijn de nadelen? (Ik kan het via Google zo 1-2-3 niet vinden.

Bij ons is op slechts twee dagen in de week niemand thuis. Voor wat betreft de terugverdientijd heb je gelijk, die zal rond of boven de 10 jaar liggen.
Dat kan, maar het is heel eenvoudig, hoor. De combineerde afbeeldingen van Zonatlas en Google Earth geven uitsluitsel, toch? De woning is gewoon vierkant.

[ Voor 9% gewijzigd door maaknietuitjoh op 27-02-2020 14:06 ]

• FD2

FD2

205Gutmann schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:07:
[...]

Waarom zou een grote installatie economisch wel interessant zijn, we weten niet wat het jaarverbruik van TS is.
Er zal meer eigen verbruik zijn, maar of dat opweegt tegen de extra kosten?

En zoals ik al aangaf zal deze installatie op een stringomvormer niet lekker werken door de verschillende oriëntaties welke niet in één string kunnen. Om dit systeem optimaal te laten presteren heb je optimizers (geen SolarEdge!) of micro inverters nodig.
Ik bedoelde natuurlijk groter tegen dezelfde prijs, of goedkoper.

Ik heb kort gezocht naar de prijs van die panelen, maar wat ik zag was rond de € 400 per paneel !!!
Nou, ..... dan maar andere panelen !
En inderdaad, met micro-omvormers lijkt dan één van de betere keuzes.

• maaknietuitjoh
Ik heb een drievoudige offerte ontvangen van een andere installateur. Hier wordt geoffreerd:

5x Sharp ND-AK275 275 Wp (1375 Wp)
Goodwe 1000NS
€2196 ex. btw

5x Sharp NU-JC320B 320 Wp (1600 Wp)
Goodwe 1000NS
€2486 ex. btw

5x LG Neon Black 340 Wp (1700 Wp)
Goodwe 1000NS
€2829 ex. btw

Ook deze installateur adviseert echter een Solar Edge omvormer (SE1500M) + optimizers, de meerprijs waarvan €425 is. De meerprijs voor LG 370 Wp is overigens €115 x 5 zodat laatstgenoemde optie zou uitkomen op: €3829 en 1850 Wp, wat neerkomt op zo'n 78% van het Wp-vermogen van de oorspronkelijke offerte tegen een prijsverschil van zo'n 10%.

[ Voor 9% gewijzigd door maaknietuitjoh op 27-02-2020 16:17 ]

• 205Gutmann
maaknietuitjoh schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:06:
Ik heb een drievoudige offerte ontvangen van een andere installateur. Hier wordt geoffreerd:

5x Sharp ND-AK275 275 Wp (1375 Wp)
Goodwe 1000NS
€2196 ex. btw

5x Sharp NU-JC320B 320 Wp (1600 Wp)
Goodwe 1000NS
€2486 ex. btw

5x LG Neon Black 340 Wp (1700 Wp)
Goodwe 1000NS
€2829 ex. btw

Ook deze installateur adviseert echter een Solar Edge omvormer (SE1500M) + optimizers, de meerprijs waarvan €425 is. De meerprijs voor LG 370 Wp is overigens €115 x 5 zodat laatstgenoemde optie zou uitkomen op: €3829 en 1850 Wp, wat neerkomt op zo'n 78% van het Wp-vermogen van de oorspronkelijke offerte tegen een prijsverschil van zo'n 10%.
Het zijn allemaal vrij dure offertes, je moet tegenwoordig toch wel ergens tussen de € 0,90 tot € 1,- excl. BTW per Wp uit kunnen komen.
Offerte 1 valt sowieso af. Panelen van 275Wp zijn achterhaald, 320Wp is op dit moment vrij standaard. Ik denk dat ze wat oude voorraad aan je willen slijten.

De SE1500M is een geval apart, deze is speciaal voor kleinere installaties, hiervan ken ik de specificaties niet. Ik heb deze nog nergens toegepast.

De meerprijs voor de LG 370Wp is het niet waard. Mocht je voor de looks een echt zwart paneel willen kun je informeren naar de Canadian Solar HiDM panelen, deze hebben back contact techniek waardoor ze echt zwart zijn aan de voorzijde omdat er geen busbars zitten. Ze zijn wat duurder dan een standaard full black paneel, maar alsnog stukken goedkoper dan een LG of Sunpower.

• FD2

FD2

Een paar legplannetjes, gebaseerd op de volgende aannames:
Lengte nok = 3.00 meter
Afstand nok <> onderkant onderste dakpan = 4.50 meter

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/zrg75q3ull8akwp/Maaktniet.jpg?raw=1

Met de 3 panelen op het platte dak kom je dan dus totaal op 8 of 9 panelen.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 07:37
Sunpower Maxeon 3 395WP Zijn ook niet zwart..

Er is wel een zwart paneel, dat is 375 wattpeak.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Pagina: 1