Toon posts:

Ryzen 3900X loopt soms niet op standaard clock snelheden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Edit: Ik zie dat ik het onderwerp van de topic niet had veranderd blijkbaar kan ik dat niet meer wijzigen 8)7

Ryzen 3900X loopt af en toe niet op standaard clock snelheden.

De laatste tijd heb ik last van dat mijn Ryzen 3900X lager geclockt is bij het opstarten, het is een vaag iets wat af en toe voorkomt. Temperaturen zijn gewoon normaal maar de processor gaat niet hoger dan 1.2 ghz (soms zelfs niet hoger dan 0.8ghz). een Cinebench score komt niet hoger dan 750 punten dus dan is er wel iets mis. :P

https://imgur.com/prDJFqL

Windows 10
AMD Ryzen 9 3900X
Gigabyte Aorus X570 MASTER
Noctua NH-U12A
Corsair 64 GB DDR4-3200
2 x Samsung 860 EVO, 1 TB SSD

Heb er nu een gewoonte van gemaakt om elke keer als ik de computer aanzet taakbeheer even te openen om te kijken of hij op 1.2ghz staat of 4.2ghz.
Het afsluiten van de computer en een paar seconde wachten en weer opstarten verhelpt meestal het probleem en dan gaat ie weer tot 4.2ghz, dit blijft dan ook gewoon goed en stabiel draaien.

https://imgur.com/VXczjjV

Hebben hier meer mensen last van?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2020 13:16 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 26-02-2020 16:42)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:32

Nemesizz

Untouchable

Ik had wel zulke vage problemen toen Fastboot in Windows aanstond. CPU bleeft vast op 4.2Ghz (ging niet naar idle), en GPU bleef ook altijd op baseclock (ging ook niet naar idle).

Zelf zet ik de PC uit ('s avonds, laat het ding 's nachts niet aan, gaat ook de power van de stekkerdoos eraf), en schijnbaar is 'uit' niet echt uit in Windows 10 als Fastboot nog aanstaat (soort standby).

Fastboot uitgezet en geen problemen meer gehad met vage clocksnelheden, misschien het checken waard.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:28
Ik had dit met een laptop en daarbij bleek uiteindelijk de batterij niet meer goed te zijn. Ook bij jou denk ik dus dat het iets is met de voeding. Dan kan het dus de PSU zijn, maar het kan ook een probleem met je VRM's op het moederbord zijn.

Heb je per ongeluk een reserve voeding liggen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
Heb zelf ook een R9 3900x op een Formula VIII bord met smart OC aan..

Althans bij mij throttled de CPU naar wat er nodig is, als ik browse word de CPU helemaal terug geschakeld, maar al ik game word de oc opgeschroeft naar 4.35 Ghz.
Ik kan dit uit zetten in de Armory onder Extreme CPU tweak of hoe dat exact heet.

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:54
Heb je de AMD drivers en ryzen master geïnstalleerd? Van de site dus. En je bios is up to date?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:32

Nemesizz

Untouchable

Ik had wel zulke vage problemen toen Fastboot in Windows aanstond. CPU bleeft vast op 4.2Ghz (ging niet naar idle), en GPU bleef ook altijd op baseclock (ging ook niet naar idle).

Zelf zet ik de PC uit ('s avonds, laat het ding 's nachts niet aan, gaat ook de power van de stekkerdoos eraf), en schijnbaar is 'uit' niet echt uit in Windows 10 als Fastboot nog aanstaat (soort standby).

Fastboot uitgezet en geen problemen meer gehad met vage clocksnelheden, misschien het checken waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:28
Nemesizz schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:21:

Dit is ook zeker een goede tip. Fast boot doet mij meer kwaad dan goed in ieder geval, zeker als je "gewoon" een SSD in je PC hebt, is het gewoon onzin om het aan te hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dank voor de snelle reacties, gelukkig is het niet een enorm probleem maar wel irritant :P heb de fastboot uitgezet ik laat later nog wel weten of dat het probleem was. voor de rest was alles up to date qua bios en drivers.

Ik zag trouwens wel dat mijn powerplan was gewijzigd naar hoge prestaties terwijl ik zeker weet dat ie eerst op 1usmus universal stond, misschien dat een update van windows het heeft veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:54
Waarom niet het amd ryzen powerplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:01:
Waarom niet het amd ryzen powerplan?
Draai ik al sinds het begin voordat AMD met hun update van hun powerplan kwam, volgens mij zijn de 2 bijna identiek nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:35

br00ky

Moderator Harde Waren
Titel gefixt :).
Pagina: 1