Gemeente maakt administratieve fout, rechtzetten duurt lang

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door ImNotnoa op 26-02-2020 12:48 ]

Try SCE to Aux

Alle reacties

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:37
Euh, bij de gemeente langsgaan en niet weg gaan voor het is opgelost? :?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Daarnaast ook je haar ouders laten langsgaan, want die krijgen ook dikke problemen: ze mogen nu nml geen HRA meer toepassen op de hypotheek van hun huis omdat het niet meer hun hoofdverblijf is.

Eventueel heb je dan nog dwangsommen, maar dan ben je 8 weken verder.

• ImNotnoa
  • Niet online
Cardinal schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:14:
Euh, bij de gemeente langsgaan en niet weg gaan voor het is opgelost? :?
Zoiets heeft ze al geprobeerd, ze kreeg een verhaal te horen dat ze ter plekke echt niks konden en dat het nu écht opgelost zou worden

Try SCE to Aux

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

Vervelend maar wat ze het beste kan doen is samen met haar ouders naar het gemeentehuis, daar hun verhaal nogmaals doen en pas weg gaan als ze bij het gemeentehuis het hebben geregeld zwart op wit. Het lijk mij niet heel moeilijk voor de gemeente haar ouders weer terug te zetten of opnieuw in te schrijven bij het andere adres.

• ImNotnoa
  • Niet online
Maar weer langsgaan en een slaapzak meenemen voor de zekerheid is het advies dus, dit ga ik haar aanraden. Dank jullie allen!

Try SCE to Aux

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dit kan ook impact hebben voor de hypotheekrenteaftrek van haar ouders, aangezien het hoofdverblijf veranderd is. Des te meer reden om een oplossing te eisen en de gemeente voor te houden hen aansprakelijk te stellen voor alle gevolgschade. Wellicht verstandig om er voor te zorgen dat je de fouterkenning op papier/mail hebt alvorens je dat doet.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
Op de Facebooks / Twitters / weet ik wat nog meer elke dag een update plaatsen dat het zo lang duurt met de hele geschiedenis erbij.

Heb ik ook gehad (met het feit dat ze ons hadden uitgeschreven zonder enige reden..... niemand weet waarom, maar het was een 'probleem in het systeem') en heb elke dag weer hun Facebook en Twitter volgespamd. Op gegeven moment werd ik wel gebeld.

Bij mij heeft het 4,5 maand geduurd, dus je moet een beetje lange adem hebben.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Wat ik niet begrijp in het verhaal van TS is dat er staat dat zijn vriendin zich eerst heeft uitgeschreven bij de gemeente van haar ouders? Dat is -tenzij je naar het buitenland vertrekt- helemaal niet nodig. Je schrijft je IN op het nieuwe adres en de uitschrijving gaat dan automatisch.

• ImNotnoa
  • Niet online
Citroentjuh schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:39:
Wat ik niet begrijp in het verhaal van TS is dat er staat dat zijn vriendin zich eerst heeft uitgeschreven bij de gemeente van haar ouders? Dat is -tenzij je naar het buitenland vertrekt- helemaal niet nodig. Je schrijft je IN op het nieuwe adres en de uitschrijving gaat dan automatisch.
Dat snap ik ook niet helemaal, feit is wel dat dit niet oorzaak van dit probleem was, de gemeente heeft mondeling toegegeven dat dit een fout in hun website/omgeving was. Ik ga haar nog aanraden dit op papier te laten vastleggen ivm HRA van haar ouders

Try SCE to Aux

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
armageddon_2k1 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:28:
Op de Facebooks / Twitters / weet ik wat nog meer elke dag een update plaatsen dat het zo lang duurt met de hele geschiedenis erbij.

Heb ik ook gehad (met het feit dat ze ons hadden uitgeschreven zonder enige reden..... niemand weet waarom, maar het was een 'probleem in het systeem') en heb elke dag weer hun Facebook en Twitter volgespamd. Op gegeven moment werd ik wel gebeld.

Zijn gemeente ambtenaren daar gevoelig voor?

Het probleem met overheid is dat er geen concurrentie is. Ja je kunt verhuizen naar een andere gemeente, maar dat is vrij rigoreus.

Overigens is het binnenkort weer tijd voor de gemeentelijke belastingen. Zowel de aanslagen van haar ouders als haar eigen aanslag zullen niet kloppen omdat het aantal bewoners niet klopt en een deel van de aanslag is gebaseerd op die data. Bezwaar maken en niks betalen, daarna dwangsom eisen als ze te laat zijn met corrigeren.

Verwijderd

FirePuma142 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:24:
Dit kan ook impact hebben voor de hypotheekrenteaftrek van haar ouders, aangezien het hoofdverblijf veranderd is. Des te meer reden om een oplossing te eisen en de gemeente voor te houden hen aansprakelijk te stellen voor alle gevolgschade. Wellicht verstandig om er voor te zorgen dat je de fouterkenning op papier/mail hebt alvorens je dat doet.
Geen idee of dat hier ook gaat werken, maar toen er bij ons schade aan de weg was werd er dagen lang niets gedaan. De dag nadat mijn aangetekende brief arriveerde dat ik de gemeente aansprakelijk hield voor alle schade aan mijn auto (Ik moest over dat stuk weg rijden om op mijn eigen parkeerplek te kunnen komen) was de gemeente aanwezig om het op te lossen.
armageddon_2k1 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:28:

Voor een ander probleem poste ik herhaaldelijk hoe de gemeente werkelijk omging met de situatie onder een post op hun website waar ze zichzelf op dat punt een veer in hun eigen reet staken hoe goed ze wel niet waren. Meestal werd het bericht na een uur of twee verwijderd, waarna ik het terugplaatste.

Gevolg was dat mijn IP adres geblokkeerd werd en ik geen (feitelijk volledig juiste, daar zorgde ik wel voor) reacties meer op de site van de gemeente kon achterlaten. Uiteraard ben ik niet voor één gat te vangen, dus via diverse proxies gewoon doorgaan met posten van hun werkelijke beleid. Uiteindelijk hebben ze het hele propaganda stukje maar verwijderd.

Er veranderd niets, maar dat betekent niet dat we dan maar stil moeten zijn. Dus heb ik vervolgens op hun facebook en Twitter nog een paar keer gevraagd wanneer ze hun claims over hun geweldige beleid waar gaan maken, of dat ze met het verwijderen van die post ook toegaven dat ze een waardeloos beleid volgden.

Waren ze niet zo heel blij mee, maar wat kunnen ze doen? Mijn posts waren inhoudelijk 100% feitelijk, hun posts waren mileidende propaganda. Uiteraard is er een publiek belang bij om de burgers erop te wijzen dat de gemeente liegt, of in dit geval fouten maakt en verzuimt dit fatsoenlijk en tijdig te corrigeren.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2020 09:53 ]

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
_JGC_ schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:44:
[...]

Zijn gemeente ambtenaren daar gevoelig voor?
Nee, die ambtenaren niet. Maar een of andere manager die verantwoordelijk is voor de publieke marketing van z'n gemeente wel. Als ie vervolgens je posts verwijderd helpt ook niet.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Verwijderd

armageddon_2k1 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:51:
[...]

Nee, die ambtenaren niet. Maar een of andere manager die verantwoordelijk is voor de publieke marketing van z'n gemeente wel. Als ie vervolgens je posts verwijderd helpt ook niet.
Zoals ik al zei, gewoon herplaatsen als ze het weghalen. Is het gemeenten overigens wel toegestaan om communicatie met de burgers te wissen? Zeker als deze zeker niet als abuse geclassificeerd kan worden, maar gewoon inhoudelijk relevant is?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2020 09:56 ]

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-01 18:36
De tip hierbij is, ga nooit weg zonder het op papier te hebben. En zeggen ze dat ze je wel mailen, dan zeg je dat je wel even wacht in de wachtkamer tot je de mail hebt. Je zit niet voor pannenkoek op het gemeentehuis en ze kunnen het direct oplossen, ze moeten het direct oplossen want tijd is geld, je gaat niet weken lang wachten op een correctie, dat moet instant zwart op wit aan jou meegegeven worden evt met een tijdsspanne, maar zonder een papier/mail ga je niet weg. ( je maakt tegenwoordig een afspraak (tem das in mijn gemeente wel zo) en geeft het probleem van te voren aan, dus je gaat niet met lege handen naar huis zou ik dan zeggen)
En voordat er iemand gaat zeggen dat de gemeente onderzoek moet doen(of het wel waar is dat ze is verhuist bijv) enz, dat is ook niet nodig, doen ze ook niet als het wel goed gaat.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-01 02:43
Ombudsman inschakelen.

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
aangetekende brief met eis tot onmiddellijke wijziging met terugwerkende kracht, dit alles binnen 14 dagen.
verantwoordelijk stellen voor alle directe en indirecte schade nu en in de toekomst die het gevolg is van hun onterechte handelen.

• ImNotnoa
  • Niet online
Helaas is de betreffende gemeente niet aangesloten bij de nationale ombudsman voor gemeenten, dus dan kom je uit bij de eigen ombudsman (die op de loonlijst van die gemeente staat)

Wij van WC-eend,...

Try SCE to Aux

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-01 15:13
Sinds wanneer kan je op de gemeente een verhuis laten inschrijven zonder er zelf te staan of een volmacht???

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-01 16:21

Liberteh

All your base belong to me

Ik denk dat de laatste reactie boven mij boekdelen spreekt. Er is nooit een handtekening gezet door de ouders. Een kind kan zijn ouders niet uitschrijven. Andersom is het een ander verhaal, zelfs wanneer ze volwassen zijn. Maar zoals cadsite zegt is zij niet gemachtigd om iemand anders uit te schrijven. Dit is dan ook niet haar schuld. Er wordt gelukkig door jullie adequaat op gereageerd maar alle kosten die hier uit voortvloeien zijn simpelweg voor de gemeente want die hebben een niet geautoriseerde wijziging doorgevoerd.

Ik denk dat je ze dat even duidelijk moet maken want zoals ik het lees maakt de gemeente er - behalve schulderkenning - gewoon jullie eigen probleem van.

[ Voor 8% gewijzigd door Liberteh op 26-02-2020 11:28 ]

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ImNotnoa schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:11:
... het was een storing op hun website en het probleem zou binnen 5 werkdagen verholpen zijn.
Alsof de GBA via de website van de gemeente loopt? Daar zitten andere systemen achter die men op het gemeentehuis/stadskantoor bedient. Er moet alleen iemand op de juiste knoppen drukken. Een systeem, website o.i.d. maakt zelf deze fouten niet, daar zitten poppetjes achter.

Dus er naar toe, opschalen van het probleem en niet eerder weg dan dat er een oplossing is. Ook al wordt het 5 uur.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:03
Hmmmm. Tijd voor escalatie :)

- De aangetekende brief, met een deadline voor correctie van twee weken;
- De gemeente in die brief aansprakelijk stellen voor alle schade die het gevolg is van deze administratieve fout;
- (Na verstrijken van de deadline) naar het loket van de gemeente gaan, en, wanneer het gesprek weer tot niets leidt, verzoeken een manager te spreken - en niet weggaan voordat het probleem met terugwerkende kracht is opgelost;
- (Parallel hieraan) contact zoeken met de verantwoordelijke wethouder, bijvoorbeeld via Twitter/Fakebook.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:48

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Wethouder voor Volkshuisvesting aanschrijven, eventueel bellen?

Als het ambtelijk apparaat de deur dichtgooit, dan weet de wethouder doorgaans wel wie daar zit te slapen.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• ImNotnoa
  • Niet online
Goudvis schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:54:
Wethouder voor Volkshuisvesting aanschrijven, eventueel bellen?

Als het ambtelijk apparaat de deur dichtgooit, dan weet de wethouder doorgaans wel wie daar zit te slapen.
Dat is ook een goeie, ik tik ondertussen een mailtje die ze door kan sturen

Try SCE to Aux

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:32

Blokker_1999

Full steam ahead

sowieso druk blijven zetten en telkens na enkele dagen kijken of je hogerop kunt escaleren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• etrans
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Gesprek met de wethouder aanvragen!

• ImNotnoa
  • Niet online
etrans schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:43:
Gesprek met de wethouder aanvragen!
Die is net gemaild, hopelijk weet hij de juiste mensen wakker te maken. Het zou toch van de zotte zijn dat haar ouders shit krijgen met de belastingdienst (HRA) omdat de gemeente de boel niet voor elkaar heeft

Try SCE to Aux

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-01 11:28

Part

Helemaal niets.....

Zo ver ik weet kan een inschrijving niet met terugwerkende kracht aangepast worden.
Wat de gemeente wel kan doen is een brief opstelling waarin ze uitleggen dat er een fout is gemaakt en hoe het wel juist is.
Deze kun je dan bij de belastingdienst gebruiken als je in de problemen komt.

Ook de ouders moeten een klacht in dienen. Dus niet alleen de dochter (vriendin).

Verwijderd

ImNotnoa schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:44:
[...]

Die is net gemaild, hopelijk weet hij de juiste mensen wakker te maken. Het zou toch van de zotte zijn dat haar ouders shit krijgen met de belastingdienst (HRA) omdat de gemeente de boel niet voor elkaar heeft
Ik verbaas me in dit hele verhaal dat het mogelijk is voor 1 persoon om andere personen effectief uit te schrijven en elders in te schrijven. Waar zit dan de authenticatie?

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:33
Plaats het probleem op de facebook/twitter pagina van de gemeente, veel bedrijven/gemeentes gaan vrijwel direct over tot actie zodra zoiets openbaar komt om een slecht imago te voorkomen.

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 31-01 15:28
Even de plaatselijke partij mailen waar jullie op hebben gestemd. Soms kan een plaatselijke politicus je helpen dingen glad te strijken.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:06
mugenmarco schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:15:
Plaats het probleem op de facebook/twitter pagina van de gemeente, veel bedrijven/gemeentes gaan vrijwel direct over tot actie zodra zoiets openbaar komt om een slecht imago te voorkomen.
Toen Twitter nieuw was ja, die bereidwilligheid via Twitter is de afgelopen jaren helaas sterk afgenomen. Bij een Gemeente ga je gewoon op de stapel "te doen". Die stapel kan even stil liggen te wachten op de eerstvolgende inlener die willekeurig de dossiers oppakt :-( .

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-01 11:20
In elk geval zorgen dat ze een schriftelijk verzoek doen op grond van artikel 2:58 Wet BRP. En dan natuurlijk vragen om verwijdering van het gegeven van de "verhuizing". Dan moet de gemeente reageren met een beschikking en kun je tegen die beschikking (mochten ze niet besluiten zoals jij wilt) in bezwaar en beroep. Uiteindelijk kan er dan een rechter over oordelen. Termijnen gaan stellen heeft allemaal niet zo veel zin; in de wet staat hoe lang ze er over mogen doen. (vier weken in dit geval). Pas daarna kun je met een ingebrekestelling en dwangsommen aankomen.

• ImNotnoa
  • Niet online
Net een mailtje van een gemeentemederwerker dat het al een paar dagen geleden opgelost zou moeten zijn maar dat ze vergeten waren de brief te sturen

Paar minuten later een mailtje van de wethouder dat het opgelost is

Echter volgens de informatie van de belastingdienst wonen haar ouders nog wel op "haar" adres

Try SCE to Aux

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:03
ImNotnoa schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:44:
[...]

Mja. Antwoord Belastingdienst: Nou, dat moet je dan maar met de gemeente regelen....

Over het algemeen kun je niet zeggen dat overheden met elkaar communiceren om burgers te ontzien. In het geheel niet zelfs. Hoe vervelend het ook is, en niet de schuld van je vriendin of diens ouders, is het toch echt zaak druk te blijven zetten.

Veel succes!

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Verwijderd

cadsite schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:19:
Sinds wanneer kan je op de gemeente een verhuis laten inschrijven zonder er zelf te staan of een volmacht???
Ik kon mijn vrouw en kinderen ook samen met mezelf uitschrijven, geen probleem. Dat is een andere situatie natuurlijk.

• ImNotnoa
  • Niet online
Helixes schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:18:
[...]

Mja. Antwoord Belastingdienst: Nou, dat moet je dan maar met de gemeente regelen....

Over het algemeen kun je niet zeggen dat overheden met elkaar communiceren om burgers te ontzien. In het geheel niet zelfs. Hoe vervelend het ook is, en niet de schuld van je vriendin of diens ouders, is het toch echt zaak druk te blijven zetten.

Veel succes!
Klopt dat zei de BD op de 12e al dat ze belde

Ik ga er vanuit dat ze het net snel ff gefixt hebben en als smoesje "Sorry vergeten brief te sturen" gebruiken.

De info zal nog wel ff gesynct moeten worden met de BD

Try SCE to Aux

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
ImNotnoa schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:44:Die is net gemaild, hopelijk weet hij de juiste mensen wakker te maken.
Stuur de brief aan de wethouder ook cc aan de gemeenteraad, dan zijn bestuurders sneller geneigd om het op te lossen.

• bluefish007
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-01 22:54
Ik zou even inloggen op Mijn Overheid, daar kun je je eigen gegevens zoals in de BRP opgenomen inzien. Dat zou voor de ouders van je vriendin dan moeten uitwijzen of zij weer/nog op het oude (correcte) adres staan ingeschreven. Ook kan je zien of dat een nieuwe inschrijving betreft of dat e.e.a. daadwerkelijk netjes gecorrigeerd is voor de hele periode.

• shorty_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05-2025
Ik heb niet alles gelezen, maar als het alleen om een foutieve inschrijving van de ouders bij de dochter is, heeft dit niet direct gevolgen voor de hra. Hoofdverblijf van de ouders is en blijft nog steeds hun eigen woning, een inschrijving op een ander adres veranderd het feitelijke hoofdverblijf niet ( wordt naar omstandigheden beoordeeld artikel 4 awr).
Belangrijk is aannemelijk maken waar de ouders feitelijk gewoond hebben, en volgens mij las ik dat de gemeente al erkend heeft dat er een fout is gemaakt. Goed blijven documenteren en dan is er niets aan de hand.
Vb: je hebt een woning in amsterdam en in groningen. Je staat ingeschreven in amsterdam, maar je woont feitelijk in Groningen ( huisarts, school kinderen, tandarts enz zijn allemaal in de buurt van je woning in Groningen), dan is de hra voor toepassing op de woning in Groningen, ondanks dat je daar niet ingeschreven staat.

Google maar op iets in de richting van 2 woningen,hoofdverblijf,naar omstandigheden beoordeeld.
De inschrijving kan wel gevolgen hebben voor andere (inkomensafhankelijke) belastingen.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-01 13:00
Ik weet niet om welke gemeente het gaat, maar tegenwoordig is dat toch bijna overal binnen 5 minuten via DigiD weer rechtgezet?
Pagina: 1