Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2de hands, XPS 15 vs Zakelijke laptop's T490 / Dell 7490

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LockeJohn
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-07-2021
Wat is mijn huidige setup
Acer i5-3230m, geforce 710M

Wat ga je met je laptop doen?
Draaien 4x android emulator's tegelijkertijd waar apps op draaien welke grafisch niet complex zijn en het mag ook op 30fps dat is prima.

Met mijn huidige setup merk ik in taakbeheer dat de integrated graphics wordt aangesproken en niet de dedicated gpu. Ik denk daarom dat ik die niet echt perse nodig heb voor zover ik kan zien dus.

Naast deze usecase wil ik wanneer mogelijk ook een VM draaien van windows 10

Verder het normale werk, browsen etc, gamen niet nodig op de laptop

Wat is je budget?
400-700

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Heeft niet de prioriteit

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet al te luid zou fijn zijn
Thermal management moet goed zijn, ik lees soms dat laptop's al heel snel langzamer gaan draaien omdat het te warm wordt. Ik lees dat je dat bij de Lenovo's ergens kan aanpassen zodat je hem iets warmer kan laten worden voor betere performance tegenover wat meer fan noise.
Dat is prima als de fan noise maar niet heel erg luid wordt zou prettig zijn

Heb je al modellen op het oog?

Ja gezien mijn budget dacht ik om 2de hands te gaan zoeken.
Ik zie veel zakelijke laptops aangeboden staan met, volgens mij, goede spec's, voor goede prijzen

Op het moment op het oog
- XPS 15 met i7-6700HQ
- Lenovo T490 met i5-8250U
- Dell 7490 met i7-8650U
- Dell 7490 met i5-8350U

Waarbij de XPS wel dedicated graphics heeft , maar n jaar of 4 oud is en consumenten laptop betreft. De zakelijk laptops zijn vrij nieuw 1 jaar oud ongeveer en veelal in zgan staat

- Voor mijn usecase waar moet ik op letten en welke van mijn lijst zou het meest geschikt zijn ?

Als er binnen mijn budget alternatieven zijn om naar op zoek te gaan, misschien wel nieuwe laptop's die binnen het budget vallen welke het overwegen waard zijn.

Wat betreft SSD/RAM heb ik nodig 256gb+ en 16GB+ , up-gradable ram is een +

Bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door LockeJohn op 25-02-2020 19:36 ]

Alle reacties

• WittiW
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-03-2022
Als je een VM stabiel wil draaien heb je RAM nodig. Wil je laag in temperatuur, zal je moeten underclocken. Met je budget zou ik de GPU laten gaan en zoeken naar iets met een i7 en goede koeling.

• LockeJohn
WittiW schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:44:
Als je een VM stabiel wil draaien heb je RAM nodig. Wil je laag in temperatuur, zal je moeten underclocken. Met je budget zou ik de GPU laten gaan en zoeken naar iets met een i7 en goede koeling.
Bedankt voor het advies dat neem ik zeker in acht!
Is verder CPU kracht nog van belang om VM stabiel te draaien of is het meer een ram kwestie.
Als een idle windows 10 x% van CPU kost dan is een idle VM daarin draaien x% maal 2, of zie ik dat verkeerd ?
i7 als in 4 kernen of 6 ?

• WittiW
CPU is niet heel erg belangrijk met je budget. Kan je een 4 of 6 core wel mee kopen. Omdat VM compleet afhankelijk is van je RAM, heb je dat echt nodig. 8GB is wel het minimale, maar gaat frustreren.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Business laptops zijn de beste opties, als het gaat om performance/euro verhouding. fabrikanten zijn wat serieuzer over de business laptops dan tegenover de consumenten laptops.

Ik zou voor de processors gaan met zoveels cores en als de i7 en de i5 dezelfde hoeveelheids cores hebben. Dan zou ik voor de i5 kiezen. Daarnaast zou ik opletten om zoveel mogelijk RAM te kiezen. het lieftst 8GB of hoger.

- i5 4 of 6 cores (liefst i5 6 cores en anders i5 quad core)
- 8GB RAM of meer
- Lenovo heeft volgens mij 1 slot open (Dat wordt dus 8GB RAM + 8/16GB RAM totaal = 16 of 24 GB RAM
- Dell XPS is geen zakelijke laptop, Ik heb geen idee welke versie het is en er zijn problemen met deze lijn. Deze valt af in mijn ogen. (Vind ik ook jammer.)

Ik hou het op de Dell Latitudes i5.

*Argumenten wil ik wel geven, maar dat gaat lang duren aangezien ik alles bij elkaar pakken.

[ Voor 5% gewijzigd door Berlinetta op 25-02-2020 21:26 ]

• LockeJohn
@F. Scaglietti Hey ontzettend bedankt hier kan ik wel wat mee.

Heb je toevallig een idee hoe het zit met de thermal performance/ throtteling van de zakelijke laptops ? Had gelezen dat ze ontworpen zijn om snel te throttelen om niet de fan lawaaiige te maken zodat er in de boardroom geen hinderlijk ventilator geluiden zijn... maar dat je dat ook kunt tweaken op e.o.a.m. Maar goed weet niet in hoeverre dit klopt.

Ben wel benieuwd waarom je voorkeur uitgaat naar de Dell over de Lenovo. De beknopte versie wordt ook geapprecieerd! (:

• WittiW
Pak een app als Throttlestop. Undersclock matig (-100mv cpu en cpu cache), en je bent redelijk veilig. Undervolt is nooit een belasting voor je systeem.

Misschien wel handig om te kijken of je de laptop makkelijk kan openmaken, vuil is de meest kwaadaardige vertrager, maar makkelijk op te lossen.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
LockeJohn schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:38:
@F. Scaglietti Hey ontzettend bedankt hier kan ik wel wat mee.

Heb je toevallig een idee hoe het zit met de thermal performance/ throtteling van de zakelijke laptops ? Had gelezen dat ze ontworpen zijn om snel te throttelen om niet de fan lawaaiige te maken zodat er in de boardroom geen hinderlijk ventilator geluiden zijn... maar dat je dat ook kunt tweaken op e.o.a.m. Maar goed weet niet in hoeverre dit klopt.

Ben wel benieuwd waarom je voorkeur uitgaat naar de Dell over de Lenovo. De beknopte versie wordt ook geapprecieerd! (:
In principe ben ik fan van Lenovo, maar ik kan niet iedereen zo'n kreng aanraden.
Heb je toevallig een idee hoe het zit met de thermal performance/ throtteling van de zakelijke laptops
Dit is de reden waarom ik toch voor een Dell kies. Lenovo's throttelen gewoon teveel, Dat is het probleem en zeker met mensen die een Intel XEON in hun Lenovo X1E hebben. Het punt is... (Net als bij gaming laptops) dat je prestaties er niet uit kan krijgen. Alles wat slecht gekoeld is, kan je in principe weinig uit halen. Bijvoorbeeld één ventilator voor de NVIDIA videokaart en voor de CPU is gewoon te weinig.

Daarnaast heb je nog complexiteit die er even in wordt gegooid. Door een NVIDIA videokaart MX125 of MX250, hiermee kan je op lage settings gamen in plaats van dat je een Intel Graphics hebt. het punt is, dat je er niet verder mee vooruit komt als je al van gamen houdt. Leuk dat die erin zit, maar hier hebben we niks aan... als we toch al niet gamen. (Voor video encoding en decoding zal hij misschien wat extra's toevoegen)

Bussiness laptops:

- Worden serieuzer genomen door de fabrikant. (Zoek op Google naar de Lenovo ThinkPad T430s BIOS updates en kijk eens hoe oud deze laptop is en wanneer hij voor het laatste een BIOS update heeft gekregen.)

- Stuk degelijker.

- Kan je meestal het RAM of opslaggeheugen aan aanpassen. (Al wordt dit wel steeds minder.)

- Garantie.

- Performance/euro verhouding is deze gewoon op zijn zachtst gezegd klote.

Als we ons gezond verstand gebruiken zijn de laptops die echt het zware kunnen doen, zijn de laptops met een grote powerbrick[1] en die geaard is. hoe groter de brick hoe beter. En ze zijn meestal ook "lelijk" maar het gaat om het werk en niet om de "shine".

[1]
Powerbrick: 210W voor een Dell Precision laptop M6600

Dit verhaal geldt ook voor alle All-In-Ones, ziet er super goed uit. Maar met zwaar werk willen we een desktop. Geldt ook voor gaming laptops. De afweging tussen console of gamecomputer moet je zelf maar even doen.
Pagina: 1