Wifi in tuin achteraan aan de schuur (70m)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Hoi,

Kennissen hebben getracht wifi te creëren in de schuur achteraan in de tuin.
Dit door een PowerLine adaptor van TP_LINK.
Nu zou dit toch niet zo ideaal werken..

1: wat zijn de courante afstand limieten voor over de elektriciteitskabel te werken?
2: Moet je hierop letten op welke Fase je zit ? L1/L2/L3 ? (stel dat de modem op L1 zit, en de schuur op L3?)

Welk alternatief is er (eigen extra AP installeren ? )
=> welk merk/type (moet eenvoudig zijn), gezien men in het huis op de wifi-modem van de internetprovider werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 20:18
De mooiste oplossing lijkt mij het leggen van een glasvezelkabel naar de schuur. Wanneer dit niet mogelijk is, dan zou je ook kunnen kiezen voor een goed outdoor AP. Zonder obstakels kun je namelijk een behoorlijke afstand overbruggen via wifi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

2: allebei de adapters op de zelfde fase houden, en zo min mogelijk stopcontacten/lasboxen en verleng kabels er tussen zetten

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:16

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

dennisdennis12 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:52:
De mooiste oplossing lijkt mij het leggen van een glasvezelkabel naar de schuur. Wanneer dit niet mogelijk is, dan zou je ook kunnen kiezen voor een goed outdoor AP. Zonder obstakels kun je namelijk een behoorlijke afstand overbruggen via wifi.
Een goede UTP (of STP) kabel doet het ook wel en daar eventueel een AP op, wel goed ingraven.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:54
Die powerline dingen zijn leuk voor korte afstanden maar 20+ meter kakt de snelheid al snel naar beneden.

Meestal heeft de schuur een eigen groep in de meterkast dan zou ik daar een wcd tussen zetten en daar de powerline op. Wel zorgen dan ook de aarde gebruikt wordt dan haal je de beste resultaten (met nieuwe generatie devolos).

Glas over 70 meter tja leuk maar tenzij je zelf kan lassen zou ik gewoon een UTP kabel nemen. Maja even 70 meter minimaal 60 cm diep graven moet je ook maar even zin in hebben.

Andere optie is een p2p wifi neerzetten en daarachter weer de AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-10 20:03
ik zou zeggen ubiquiti nanostation 2 stuks en dan inderdaad p2p
zie uitleg:https://www.youtube.com/watch?v=wZxJPBukjbY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
thx, zou een UniFi UAP-AC-Pro eventueel ook voldoende dekking geven vanaf de achtergevel van de woning ?
of werken met een Amplifi setje?

kabel ingraven lijkt me niet echt nog een optie maar is idd de beste oplossing

[ Voor 22% gewijzigd door grindal81 op 25-02-2020 20:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 20:18
Dan zou ik eerder een outdoor ap pakken met een directionele antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
dennisdennis12 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:37:
Dan zou ik eerder een outdoor ap pakken met een directionele antenne.
Precies dit voordeel is ook dat je minder de buurt stoort en je ook minder last hebt van de buurt. Ubiqity heeft hier hele goede setjes voor.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
Of pak een P2P setje wat op bv 60Ghz werkt. Als je LOS hebt is dat een snellere en betrouwbaardere verbinding dan een 5Ghz outdoor AP.

Een Mikrotik Wireless Wire kan bv prima 100-200m overbruggen. Op 70m haal je gewoon 1Gbit.

Kabel leggen: Kan, maar leg m in een buisje. Glas is het mooiste, maar je moet wel iemand kennen die ff kan aflassen. Wel goedkoop als je die optie hebt.
Prefab glas kan ook, maar is (imho) lastig en het moet weer in buisjes enz.
Koperkabel is duurder en moet in een buisje. (Outdoor kan in de grond maar da's niet ideaal met de kans op storingen).

Wireless is het makkelijkst, kabel het beste

[ Voor 13% gewijzigd door DJSmiley op 26-02-2020 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
ik was ook al aan het kijken naar de nieuwe Unifi setjes voor een bridge te maken (60Ghz) building - building.
ik neem aan dat je dan aan de schuur best nog een extra ap plaatst. Model UBB-US.

De Unifi AP's zijn op zich al goei gerief, als je een AP aan de woning buiten plaatst, bv de Unifi AC Mesh (klein outdoor modelletje) zou deze dan niet voldoende dekking geven tot achter in de tuin ? Of krijg je dan idd het issue van de gsm/tablet etc die onvoldoende sterk is dit signaal op te pikken voor een goede kwaliteit.
=> scheelt een hoop $$$

of als je nu aan de woning buiten zo'n Unifi AC Mesh plaatst, en achter aan de schuur een 2e (enkel als "versterking" van het signaal ? zou dit ook een oplossing zijn ?
=> dan kom je er van af met 2x 99$ ipv de dure set

Moet je dan ook nog een Unifi Controller (USG, of Unifi Dream Machine) er bij rekenen...
Zit je al gauw op een installatie van 1000€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grindal81 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:38:
Moet je dan ook nog een Unifi Controller (USG, of Unifi Dream Machine) er bij rekenen...
Zit je al gauw op een installatie van 1000€
Je haalt hier volgens mij een aantal dingen door elkaar.

Ubiquiti verkoopt allerlei netwerkproducten, waaronder routers, switches en access points. Deze worden voor de Unifi-lijn niet primair op de apparaten zelf bediend, maar centraal via controller software. De Edgerouter van Ubiquiti bedien je dan weer wel op het apparaat zelf, maar kent voor veel mensen een iets steilere leercurve.

Die controller software (een Java server voor Linux/macOS/Windows) is gratis, en hoeft niet permanent aan te staan. Dat kan wel, als je bijvoorbeeld 24/7 statistieken wil verzamelen of een WISP gastennetwerk (zoals in een hotel) wilt aanbieden.

Als je de controller permanent wilt draaien, heb je daarvoor een platform nodig. Ubiquiti biedt zo’n platofrm aan met de Cloudkey, maar een losse computer kan in principe ook.

De (relatief oude) USG is een router, die netwerken maakt en waar je een firewall in detail kan instellen. Die router draait verder een DHCP server en een aantal andere services zoals RADIUS.

Maar een access point is eigenlijk het enige wat je nodig hebt om WiFi (elders) uit te zenden. Wat betreft het uitzenden van een SSID maakt het niet uit of je een Unifi access point aansluit op een eigen router of de USG. Maar de controller bedient in dat geval uiteraard alleen het access point, en niet je eigen router.

Recent heeft Ubiquiti de UDM geïntroduceerd als een “alles-in-1” oplossing. Die bevat zowel een Unifi controller, Unifi router, Unifi access point en een Unifi switch in één. Maar recent lijkt er ook een “opvolger” van de USG aangekondigd, waarmee de losse componenten-methode niet lijkt te zijn verlaten. Maar dat nieuws is allemaal vrij vers.
Pagina: 1