Tekst "ghosting (?)" AOC CQ27G2U

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmyjoe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 20:41
Yo,

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een net uitgekomen scherm namelijk de AOC CQ27G2U/BK
pricewatch: AOC CQ27G2U/BK Zwart

Opzich een prima scherm maar loop tegen het volgende puntje aan. De pixels van letters dimmen als ik een window verplaats of scroll met een donkere achtergrond. Video is ter illustratie. Rechts heb ik het AOC scherm en links een oud Samsung scherm (1080p 60hz S24D340H)

YouTube: 25 februari 2020

Mijn vraag
Is dit in any shape or form te fixen of ben ik beter af dit scherm te retourneren en voor een ander beter scherm te gaan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Elke setting in OSD geprobeerd met een aantal fixes die op zichzelf weer andere issues veroorzaken.

Beste antwoord (via Jimmyjoe op 26-02-2020 15:50)

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-06 12:27
Dat is "black level smearing". VA pixels kunnen niet snel genoeg switchen op hoge contrastverschillen zoals deze.
Het ziet er wel extreem heftig uit bij jou. Je kunt een paar dingen proberen om dit te verlichten:
1. Zet je monitor op 144hz. Op 60hz is de smeer heftiger.
2. Experimenteer met de overdrive settings van je monitor
3. Calibreer je monitor anders. (doe dit in je monitor settings, niet je graphics driver) Zorg dat je contrast hoog staat en de RGB balans wat lager. Je kunt bijv. de lagom monitor test gebruiken om te zorgen dat je balans goed blijft terwijl je de settings aanpast (http://www.lagom.nl/lcd-test/all_tests.php)

Ik heb daar laatst mee geexperimenteerd op mijn VA monitor (LG32GK850G). Een hoog contrast en lagere RGB waardes ziet er hetzelfde uit als een laag contrast en hoge RGB waardes. Bij hoge RGB waardes had mijn monitor heel veel moeite om snel te switchen (bijv R100, G100, B100, contrast 30), terwijl bij lage RGB (R38, G34, B36, contrast 80) de monitor veel beter functioneerde.
Bij extreme contrastverschillen blijf ik smearing zien als ik er naar zoek, dat is VA-eigen, maar het is veel zeldzamer en geenszins zoals in jouw filmpje.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 14:58
Ghosting is voor zover ik gezien heb vrij standaard bij VA panelen, donkere kleuren laten een waas achter.
Ik merk dat het minder erg word zodra mijn scherm opgewarmd is.
Als je dit zou doen met witte achtergrond en zwarte tekst heb je het waarschijnlijk minder.

[ Voor 33% gewijzigd door unfor op 25-02-2020 18:45 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
Dat is "black level smearing". VA pixels kunnen niet snel genoeg switchen op hoge contrastverschillen zoals deze.
Het ziet er wel extreem heftig uit bij jou. Je kunt een paar dingen proberen om dit te verlichten:
1. Zet je monitor op 144hz. Op 60hz is de smeer heftiger.
2. Experimenteer met de overdrive settings van je monitor
3. Calibreer je monitor anders. (doe dit in je monitor settings, niet je graphics driver) Zorg dat je contrast hoog staat en de RGB balans wat lager. Je kunt bijv. de lagom monitor test gebruiken om te zorgen dat je balans goed blijft terwijl je de settings aanpast (http://www.lagom.nl/lcd-test/all_tests.php)

Ik heb daar laatst mee geexperimenteerd op mijn VA monitor (LG32GK850G). Een hoog contrast en lagere RGB waardes ziet er hetzelfde uit als een laag contrast en hoge RGB waardes. Bij hoge RGB waardes had mijn monitor heel veel moeite om snel te switchen (bijv R100, G100, B100, contrast 30), terwijl bij lage RGB (R38, G34, B36, contrast 80) de monitor veel beter functioneerde.
Bij extreme contrastverschillen blijf ik smearing zien als ik er naar zoek, dat is VA-eigen, maar het is veel zeldzamer en geenszins zoals in jouw filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmyjoe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 20:41
Thanks voor jullie behulpzame replies! De tips hebben helaas niet geholpen. De smearing blijft overduidelijk zichtbaar op 60-144hz. Overdrive modus doet weinig tot niets en calibreren heeft ook niet veel geholpen.

Ik denk toch dat ik beter af ben dit exemplaar retour te sturen en wat meer onderzoek te doen voor mijn volgende scherm. Ik heb deze achteraf ook wat te snel besteld.. Note to self koop geen gloednieuwe producten zonder reviews :D

Thanks guys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
Helaas, maar begrijpelijk. Het ene VA paneel is het andere ook niet. Ik heb tot nu toe niet veel goede recensies gezien van de AOC VA schermen....
Ik heb wel smearing op 60hz, maar zelfs met overdrive uit is het niet zo als bij jou.
Blijft jammer, want VA panelen zijn de enige monitoren met relatief fatsoenlijke zwartwaardes (totdat een OLED-achtige technologie op monitorformaat gemaakt wordt)