Cookie aantal verschilt per bezoek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkomega
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:17
Mijn vraag
Hoe kan het komen dat er een verschil is tussen het aantal cookies dat zichtbaar is in Chrome devtools wanneer ik (of een collega) dezelfde site bezoek?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Google Chrome vanuit een centrale werkomgeving op het werk. Als controle onze werklaptops met tevens Google Chrome. (laptops zijn echter niet dezelfde)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het proces van controle: Zowel mijn collega als ik zelf verwijderen eerst alle opgeslagen cookies. Vervolgens bezoeken we dezelfde website (vanuit privacy redenen kan ik de website niet delen). Wanneer we de getoonde cookies vergelijken dan merken we grote verschillen.

Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HEPEt3PXvEcTLjc0BJewbzLF/

en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S22E18va3hgSrcfOACMpoN1Y/

Nu is deze keer het verschil enorm echter soms zijn de verschillen maar één of twee cookies.

We zouden graag willen weten hoe het mogelijk is dat bij dezelfde werkwijze er toch verschillen zijn in de resultaten.

Ik kan via google ook niet een goed antwoord vinden hoe dit mogelijk is.

Hopelijk kan één van jullie de vraag beantwoorden.

Beste antwoord (via Gkomega op 26-02-2020 08:30)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Gkomega schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:45:
[...]

In de werkomgeving hebben wij niet de mogelijkheid tot incognito mode. Dat is geblokkeerd.
Well, there's your problem. Wie blokkeert incognito mode nou? 8)7 En al helemáál als je werk (klaarblijkelijk) iets-wat-met-webdevelopment-te-maken-heeft is.

Stap 1 van (fatsoenlijk) debuggen van zo'n probleem is: elimineer alle verschillen. Zelfde browsers? Zelfde plugins/extensies? Zelfde IP/netwerk? Zelfde proxy/gateway? Incognitomodus is dan een belangrijke stap om zeker te weten dat alle andere sessies etc. niet van invloed zijn. Alternatief is elk HTTP request, stuk voor stuk, naast elkaar gaan leggen en kijken wat er gebeurt, wat-waar naartoe gaat, welke request welke response geeft, welke response cookies set enz. enz. Bij een béétje site is dat een hele klus. Je zou de HAR's langs elkaar kunnen leggen en kijken/hopen dat een diff duidelijkheid verschaft...

Als jij je werk niet fatsoenlijk kunt doen (lees: minder productief omdat je monnikenwerk moet gaan lopen doen) moet je dat aankaarten bij je leidinggevende ga je proberen dat soort beperkingen (al is het maar voor jezelf) opgeheven te krijgen of een uitzondering te krijgen.

[ Voor 64% gewijzigd door RobIII op 25-02-2020 19:19 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijder je naast de cookies ook alle lopende sessies bij bijvoorbeeld Google, Facebook, LinkedIn etcetera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkomega
pagani schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:17:
Verwijder je naast de cookies ook alle lopende sessies bij bijvoorbeeld Google, Facebook, LinkedIn etcetera?
Bedoel je daarmee of we uitloggen op dat soort websites of dat we één enkel tabblad open hebben staan met de specifieke website? Want dat laatste is onze werkwijze.

Overigens is dit de eerste keer dat het verschil in aantal cookies zo groot is. Normaal gesproken zit er een verschil van max 3-4 cookies in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Pure gok zonder enige kennis van zaken: * misschien vanwege A-/B-testing?

* What else is new. Al kan je stellen dat er mensen zijn die dat hun hele leven prima zo kunnen doen :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:19

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Probeer het eens in incognito-modus, nu neem je ook nog allerlei randzaken als extensies mee in je vergelijking.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gkomega schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:19:
[...]

Bedoel je daarmee of we uitloggen op dat soort websites of dat we één enkel tabblad open hebben staan met de specifieke website? Want dat laatste is onze werkwijze.

Overigens is dit de eerste keer dat het verschil in aantal cookies zo groot is. Normaal gesproken zit er een verschil van max 3-4 cookies in.
Stel jouw collega heeft sessies open staan in Facebook en LinkedIn. Sessies dus he, er hoeven geen vensters open te staan (hij kan gewoon de browser openen en zonder login bij zijn facebook en LinkedIn)

Als je dan naar een site gaat waar Google, Facebook of LinkedIn functionaliteit in verwerkt zit (lees praktisch elke site) krijg je geheid verschillen.

Daarnaast zou de content ook nog op basis van IP of andere parameters van je pc aangepast kunnen worden.

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 25-02-2020 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkomega
RedFox schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:38:
Probeer het eens in incognito-modus, nu neem je ook nog allerlei randzaken als extensies mee in je vergelijking.
In de werkomgeving hebben wij niet de mogelijkheid tot incognito mode. Dat is geblokkeerd. Dit kan wel op de laptops worden getest.
pagani schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:02:
[...]

Stel jouw collega heeft sessies open staan in Facebook en LinkedIn. Sessies dus he, er hoeven geen vensters open te staan (hij kan gewoon de browser openen en zonder login bij zijn facebook en LinkedIn)

Als je dan naar een site gaat waar Google, Facebook of LinkedIn functionaliteit in verwerkt zit (lees praktisch elke site) krijg je geheid verschillen.

Daarnaast zou de content ook nog op basis van IP of andere parameters van je pc aangepast kunnen worden.
Hier proberen we sowieso rekening mee te houden echter zal ik dit nogmaals controleren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Gkomega schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:45:
[...]

In de werkomgeving hebben wij niet de mogelijkheid tot incognito mode. Dat is geblokkeerd.
Well, there's your problem. Wie blokkeert incognito mode nou? 8)7 En al helemáál als je werk (klaarblijkelijk) iets-wat-met-webdevelopment-te-maken-heeft is.

Stap 1 van (fatsoenlijk) debuggen van zo'n probleem is: elimineer alle verschillen. Zelfde browsers? Zelfde plugins/extensies? Zelfde IP/netwerk? Zelfde proxy/gateway? Incognitomodus is dan een belangrijke stap om zeker te weten dat alle andere sessies etc. niet van invloed zijn. Alternatief is elk HTTP request, stuk voor stuk, naast elkaar gaan leggen en kijken wat er gebeurt, wat-waar naartoe gaat, welke request welke response geeft, welke response cookies set enz. enz. Bij een béétje site is dat een hele klus. Je zou de HAR's langs elkaar kunnen leggen en kijken/hopen dat een diff duidelijkheid verschaft...

Als jij je werk niet fatsoenlijk kunt doen (lees: minder productief omdat je monnikenwerk moet gaan lopen doen) moet je dat aankaarten bij je leidinggevende ga je proberen dat soort beperkingen (al is het maar voor jezelf) opgeheven te krijgen of een uitzondering te krijgen.

[ Voor 64% gewijzigd door RobIII op 25-02-2020 19:19 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkomega
RobIII schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:12:
[...]

hehe helaas heeft onze organisatie weinig met IT te maken. Werk als IT-auditor aan een compliance opdracht i.v.m. de AVG wetgeving. Heb een hoop kunnen verklaren behalve dit soort zaken. Zoek voornamelijk naar mogelijke redenen waarom er een verschil zou kunnen zijn echter merk ik al wel dat het mogelijk verder gaat dan dezelfde browser, werkwijze aan te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Gkomega schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:15:
[...]

hehe helaas heeft onze organisatie weinig met IT te maken. Werk als IT-auditor aan een compliance opdracht i.v.m. de AVG wetgeving. Heb een hoop kunnen verklaren behalve dit soort zaken. Zoek voornamelijk naar mogelijke redenen waarom er een verschil zou kunnen zijn echter merk ik al wel dat het mogelijk verder gaat dan dezelfde browser, werkwijze aan te houden
Een audit voor privacywetgeving en dan geen incognito mogen gebruiken, de ironie loopt je bijna omver :')

Een heleboel dingen hebben inderdaad invloed op cookies, denk bijvoorbeeld ook aan browser-, os- en firewall/router instellingen die van plek tot plek andere resultaten kunnen geven.
Browserinstellingen voor cookies van derden bijvoorbeeld. Daarnaast kunnen er ook nog on the fly cookies geset worden, een lokale worker of een cookie om te controleren of je de cookie policy gelezen hebt :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkomega
Wintervacht schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:21:
[...]

Een audit voor privacywetgeving en dan geen incognito mogen gebruiken, de ironie loopt je bijna omver :')

Een heleboel dingen hebben inderdaad invloed op cookies, denk bijvoorbeeld ook aan browser-, os- en firewall/router instellingen die van plek tot plek andere resultaten kunnen geven.
Browserinstellingen voor cookies van derden bijvoorbeeld. Daarnaast kunnen er ook nog on the fly cookies geset worden, een lokale worker of een cookie om te controleren of je de cookie policy gelezen hebt :p
Tjah helaas zijn wij maar een kleine afdeling binnen een financieel kantoor waardoor dit soort instellingen liever worden geblokkeerd.

Echter heb ik nu een werkwijze gevonden via mijn eigen laptop om toch continu dezelfde resultaten te krijgen en incognito mode was inderdaad benodigd.

Bedankt voor alle reacties!
Pagina: 1