Arduino buitenhuis gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phr34k918
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-05-2023
Beste tweakers,

Ik heb een kleine smart-garden projectje in mijn hoofd wat ik wil laten uitvoeren om spelende wijs mijn kennis van electronica te verbreden. Wat ik graag wil doen een sensor aan een arduino aankoppelen en op basis van de waardes een verwarmings-element aansturen.

Met een beetje puzzelen wil ik het het verwarmingselement door middel van een relay aansturen; die op zijn beurt dan weer door een arduino word aangestuurd d.m.v. de 5v. Ik ben nog niet helemaal uit over het verwarmingselement zelf, maar ik zie op conrad wat elementjes die bv voor droogkamers bedoeld zijn die 24v/dc gebruikt.

Maar nu heb ik eigenlijk een vraag is het wel veilig is gevoelige electronica buitenshuis te gebruiken. Of zijn er manieren om de electronica daar voor bestendig te maken. Mijn bedoeling is om het wel in een afgeloten omgeving te monteren, maar zeker met buitenhuis in winterperiodes en in verband met condense vorming vraag ik me af in hoevere een probleem kan vormen met de arduino en relay zelf.

Ik lees sommige forums iets van een speciale coating of een plasticdip (maar eerlijk gezegd had er nooit echt van gehoord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09 16:53
Je zou het in epoxy kunnen gieten, dan ben je zeker. Ik heb echter al een paar jaar een Raspberry Pi in een systeemdoosje buiten hangen en dat gaat ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
wat is het risico als het mis gaat? Ik zou absoluut niet aan epoxy of andere dips beginnen als het even niet hoeft.

Gewoon een IP67 installatiedoosje is over het algemeen prima idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Kijk dan ook eens naar een esp8266 (nodemcu) of esp32, vergelijkbaar met Arduino. Dan heb je er ook Wifi bij.
En met esphome of espeasy erop hoef je waarschijnlijk zelf niet te programmeren.

[ Voor 27% gewijzigd door jobr op 25-02-2020 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:12

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Persoonlijk vind ik en Arduino geen weg om elektronica te leren, een beetje modules prikken en een stukje software (meestal) ergens vandaan plukken doet niet iets met de echte basis elektronica componenten. Overigens heet een relay in het Nederlands een relais...

Maar komt je "schakeling" echt buiten of in een schuur te hangen? Er zijn natuurlijk vele spatwaterdichte kastjes te vinden en zeker als je het in een schuurtje hangt zal een gewoon kastje ook al voldoende zijn.

De verwarmingselement is voor het verwarmen van een kleine ruimte? Je kunt gewoon een 200v voetenkachel oid gebruiken, ook voor in auto's kan je een 12v kacheltje vinden maar dat vereist weer een flinke voeding.

Enn als het eigenlijk een soort van thermostaat regeling moet worden, voor 3 dollar heb je al een los printje met een volledig digitale thermosstaat dat een relais laat schakelen.

[ Voor 11% gewijzigd door memphis op 25-02-2020 18:34 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phr34k918
@memphis het is de bedoeling dat de schakelaar buiten in een kastje gemonteerd word. Het verwarmingselement wil ik dan ook gebruiken de kleine ruimte van het kastje te verwarmen. Het kastje zal dan zelf dan tot zover mogelijk de electronica van regen/weersomstandigheden schermen. Het ging mij dan ook meer om indirecte invloeden zoals condens vorming van de kou.

Het moet inderdaad iets van een termostaat regeling worden maar ik wil daar iets meer sensoren voor gebruiken, maar je hebt inderdaad een goed punt al bestaande boardjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Conformal coating hebben ze daar voor bedacht,
zit vaak in een spuitbus, maar je hebt het ook als dip, hoewel de literprijs duur is.
Anders zal na verloop van tijd IPxx of niet corrosie ontstaan op je pcb’s , welke uiteindelijk ervoor zorgt dat de boel kapot gaat.

Je zou ook gewoon simpele plastic spray kunnen gebruiken

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phr34k918
Top dus het beste wat ik zou kunnen doen qua veiligheid is het in een IPXX kastje hangen met een hoge rating qua waterbestendigheid, en dan de arduino (of andere electronica) met conformal coating behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Conformal coating is mooi meegenomen, maar zonder werkt waarschijnlijk prima.

Heb heel wat buitenelectronica draaien, waar het op neerkomt:
- Je wil geen condens op je electronica, om dat te voorkomen moet je electronica gewoon 'net' iets warmer zijn dan buiten, een graad of 2 is genoeg.
- Je wil geen water in je behuizing krijgen, maar mocht het er toch inkomen moet het er wel uitkunnen, anders vind je het terug in een doosje vol water. Gaatje aan de onderkant is dus geen slecht idee.
- Zorg dat de electronica tegen een paar druppels water kan, dat kan op een hoop manieren, meer isolatieafstand bijvoorbeeld, lagere spanningen, minder gevoelige electronica, conformal coating.
- Houdt beestjes weg, die vinden warme electronica ook fijn :)
- Houdt niet alleen rekening met water, maar ook de volle zon, in de zomer met 40 graden buiten kan je zo 60+ in een plastic kastje worden, dan smelt/ontbind bijv hotglue/PLA, sensor die op hol slaan of voedingen die oververhit raken moet je ook rekening mee houden.

[ Voor 15% gewijzigd door SA007 op 26-02-2020 18:54 ]

Pagina: 1