Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oudere kast en voeding gebruiken voor BBG systeem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rvanoorschot
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-11 15:25
Hi!

Na lang geen Windows pc meer gehad te hebben wil ik weer een eigen machine bouwen. De bedoeling is, naast office gebruik, om er een beetje aardig mee te kunnen gamen (Minecraft, Fortnite) op niet al te hoge resolutie.

Ik zat te denken om de het BBG budget game systeem van januari te gebruiken als basis.

Ik heb in 2007 nog een fijne machine gebouwd, en ik ben erg benieuwd of ik daar nog onderdelen van kan gebruiken, en dan in het bijzonder de kast en voeding. De kast omdat het gewoon een mooie kast is en ik het zonde vind om weg te doen. De voeding vooral omdat het destijds echt een kwaliteitsvoeding was, en het toch weer een paar tientjes scheelt.

Het gaat om:
  • Kast: SilverStone Behuizing TJ08 Zwart, Geen Voeding, 2 X 120 Mm (link)
  • Voeding: Corsair HX520W (link)
Mijn vragen;
  1. Voor wat betreft de kast; passen de componenten die vandaag de dag gebruikt worden goed in deze kast?
  2. Voor wat betreft de voeding; is dit nog bruikbaar, of zijn de connectors en eisen dusdanig veranderd dat het geen zin heeft deze her te gebruiken?
Alvast bedankt!

Beste antwoord (via rvanoorschot op 25-02-2020 19:06)

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-11 23:42
1. => Ja, de standaarden voor moederborden, HDD, SSD, etc zijn in de jaren niet veranderd. Het is een mini-ITX systeem, dus even opletten welk moederbord past (maar dat heb je altijd met mini-ITX).
Je case fans KUNNEN wat issues geven als lagers opgedroogd/versleten zijn. Aanzetten en je merkt het wel, als het niet piept en teveel herrie maakt is het prima.
2. => mijn voeding uit 2010 en de nieuwe uit 2020 laten niet veel verschil zien in connectoren. Dus dat is het probleem niet, even checken dat je genoeg kabels hebt voor je videokaart (je hebt 1x6 pins, dus geen 2080 TI plaatsen)

Voor de voeding, het "dilemma" is altijd dat je daar geen gezeur mee wil omdat het lastig te diagnosticeren problemen geeft. Als de voeding al 10 jaar vol gebruikt is, dan is vernieuwen een idee. Staat die veilig opgeborgen en ga je geen lomp systeem bouwen dan kan het. Ideaal is anders, maar hij heeft 5 jaar garantie dus de fabrikant heeft er wel vertrouwen in.

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Deze voeding is al best oud te noemen na 13j. die zou ik niet meer meenemen in nieuwe build. je weet dat de voeding in je nieuwe kast bovenin komt, wat wil je doen met de Fan op je voeding ? (warmte)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-11 23:42
1. => Ja, de standaarden voor moederborden, HDD, SSD, etc zijn in de jaren niet veranderd. Het is een mini-ITX systeem, dus even opletten welk moederbord past (maar dat heb je altijd met mini-ITX).
Je case fans KUNNEN wat issues geven als lagers opgedroogd/versleten zijn. Aanzetten en je merkt het wel, als het niet piept en teveel herrie maakt is het prima.
2. => mijn voeding uit 2010 en de nieuwe uit 2020 laten niet veel verschil zien in connectoren. Dus dat is het probleem niet, even checken dat je genoeg kabels hebt voor je videokaart (je hebt 1x6 pins, dus geen 2080 TI plaatsen)

Voor de voeding, het "dilemma" is altijd dat je daar geen gezeur mee wil omdat het lastig te diagnosticeren problemen geeft. Als de voeding al 10 jaar vol gebruikt is, dan is vernieuwen een idee. Staat die veilig opgeborgen en ga je geen lomp systeem bouwen dan kan het. Ideaal is anders, maar hij heeft 5 jaar garantie dus de fabrikant heeft er wel vertrouwen in.

• rvanoorschot
Hackus schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:01:
Deze voeding is al best oud te noemen na 13j. die zou ik niet meer meenemen in nieuwe build. je weet dat de voeding in je nieuwe kast bovenin komt, wat wil je doen met de Fan op je voeding ? (warmte)
Dank voor je antwoord!

De versie van de kast die ik heb heeft een fan voor en een achter, maar niet een extra fan op de voeding zoals de SilverStone website aangeeft. Ik gok dat dit een latere optie was.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Doe jezelf een plezier en schaf ineens een nieuwe case aan :)

• rvanoorschot
Taghorn schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:02:
Thanks! De machine heb ik laatst een dagje laten draaien (heb er linux opgezet) en hij klinkt prima. Ik gok geen issues met de lagers, en anders hoor je dat inderdaad snel.
Ok, ik zal inderdaad goed opletten qua voedingskabel voor de graphics card. Goede tip.
Hmm. Goed punt. De machine heeft jaren uitgestaan, alles bij elkaar is hij denk ik 4 jaar matig intensief gebruikt, dus dat helpt.

• Thehope
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-03-2024
Koop aub een nieuwe voeding. Een oude voeding kan echt schadelijk zijn voor je pc.

• rvanoorschot
Inrage schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:11:
Doe jezelf een plezier en schaf ineens een nieuwe case aan :)
:). Maar als je kijkt naar de case die bij de BBG zit (de Antec NX100 Zwart) wordt je daar dan blijer van dan van een van zwart geborsteld staal?

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-11 12:25

Echt niet.

Gewoon niet.

De case is een van de meest flexibel uitwisselbare onderdelen, alles werkt*, kies wat je leuk vind. Zelf heb ik een modern systeem in een case uit de 90's. Past best. ATX is al een oude standaard.

-----
* bij wijze van spreken

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
rvanoorschot schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:14:
[...]

:). Maar als je kijkt naar de case die bij de BBG zit (de Antec NX100 Zwart) wordt je daar dan blijer van dan van een van zwart geborsteld staal?
Een case is heel persoonlijk, jouw oude SilverStone Behuizing TJ08 straalt voor mij ook early jaren 2000 uit hoor :) Die mag kwalitatief een topper zijn, iets klein en compact heeft nu m'n voorkeur. Wil ook niet meer aankijken tegen 5.25 bays die niemand meer gebruikt enz...

Als je echt een retro case will gebruiken dan verwacht ik op z'n minst een turbo knop :D

Strak bakje, amper 35l, past het BBG budget systeem ook netjes in.
pricewatch: NZXT H400 Zwart

• rvanoorschot
Inrage schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:25:
[...]

Als je echt een retro case will gebruiken dan verwacht ik op z'n minst een turbo knop :D
:D
Pagina: 1