Black screens Red Devil RX 5600 XT

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameDB
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-10 19:42
Mijn vraag
Ik heb sindskort een PowerColor RX 5600 XT in mijn pc zitten. Maar sinds het begin crasht Battlefield 5 constant (scherm freezed en/of wordt zwart en game wordt afgesloten zonder error message - de driver - amd radeon software wordt duidelijk herstart). Hiervoor had ik in hetzelfde systeem een GTX 970 van MSI, nooit geen problemen mee gehad. Ik heb de BIOS van de OC bios op mijn videokaart geüpgradet met de officiële bios van Powercolor (1750mhz).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Overige hardware:
MSI B450 Tomahawk Max
16GB DDR4 3200mhz van Corsair
Ryzen R5 3600
SSD van 256 GB van Samsung
HDD 1 TB 7200 rpm met games op
Corsair RM750i voeding van 2016 (zou toch voldoende moeten zijn)

Ik gebruik maar 1 scherm (AOC G scherm, 1080p 144Hz en 24inch)

Draai windows 10 met laatste updates.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben ten einde raad, zaken die ik al geprobeerd heb:

- Oudere driver van AMD (eerst uninstall in safe mode via DDU en dan nieuwe installeren, dit telkens zo gedaan, ook toen ik de GTX 970 uit het systeem haalde).
- XMP Profiel in bios afzetten
- Updaten naar laatste nieuwe bios en meest recente drivers van MSI website
- Alle mogelijke software die in achtergrond draait afgezet
- BIOS Switch gewijzigd naar Silent bios (deze draait op 1600mhz op het geheugen maar, geen oplossing)

Battlefield maakt altijd dump files aan maar dit zijn MDMP files en geen idee waarmee ik deze kan openen en analyseren?

Weten jullie wat ik nog kan proberen om dit op te lossen?

Alvast bedankt :(

[ Voor 8% gewijzigd door FlameDB op 25-02-2020 16:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit zijn zeer waarschijnlijk de black screen issues die AMD echt eens moet gaan fiksen...
Er worden heel veel oplossingen gegeven op het internet, maar ik vermoed dat eentje echt werkt en dat is een gecertificeerde displayport kabel kopen. Ik heb het vorige week zelf gedaan en het lost voor mij de meeste, maar helaas niet alle problemen op met black screens. Ik heb waarschijnlijk ook nog eens hetzelfde paneel, maar dan in de Freesync variant. pricewatch: AOC G2460PF Rood, Zwart

Veel displayport kabels, waaronder die van AOC zijn niet gecertificeerd en dat kan in het algemeen al problemen opleveren. Navi lijkt alleen bijzonder gevoelig te zijn voor slechte kwaliteit displayport kabels. Waarom is mij ook niet duidelijk. Ik was zelf nieuwsgierig geworden omdat ik alleen black screen issues had met het gebruik van twee monitoren, maar het werkte gewoon grotendeels. Maar weinig kabels zijn echt gecertificeerd. In Nederland kan je het beste een Club3D kabel halen omdat dit zo ongeveer de enige lijken te zijn die gecertificeerd zijn. :)
categorie: Kabels

Werkt het niet dan ben je helaas overgeleverd aan AMD die het eindelijk gaat oplossen. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 12:10
UIt de laatste driver release notes, (5600 heeft dezelfde issues als 5700)

Some Radeon RX 5700 series graphics users may intermittently experience a black screen while gaming or on desktop. A potential temporary workaround is disabling hardware acceleration in applications running in the background such as web browsers or Discord.

Some games may exhibit stutter or appear to be downclocking on Radeon RX 5000 series graphics products.

A black screen may occur when performing a mode change with a limited number of displays on Radeon RX 5700 series graphics products.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Klinkt als een simpel antwoord, maar... over naar Nvidia.
Ik heb zelf een half jaar zitten klooien en de moed opgegeven.
Waarom veel tijd spenderen aan het fixen van kappote drivers als je bij nvidia zorgen-vrij kunt gamen...

En dat zeg ik als iemand met AMD aandelen... Mijn voorkeur gaat uit naar AMD maar als ze een jaar later nog steeds de black screen issues niet gefixed hebben verliezen ze klanten.

[ Voor 28% gewijzigd door unfor op 25-02-2020 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameDB
Ik heb zelf maar een monitor en een browser en discord staan nooit aan tijdens het gamen. Dus hw acceleratie uitschakelen helpt in deze ook niet.

Zo een DisplayPort kabel kan ik inderdaad eens proberen. De monitor die ik heb is trouwens de AOC c27g1.

Kan het bij wijze van testen niet interessant zijn om met een HDMI gewoon op 60 hz te spelen? Of blijven de problemen ook met zo een kabels?

Naar NVIDIA overgaan wil ik nog niet doen voorlopig.

Voldoet deze kavel?
KabelDirekt - 8K DisplayPort Kabel Version 1.4-1m - (VESA Zertifiziert, unterstützt 8K 60Hz, 4K 120Hz, HBR3, DSC, HDR10, DP8K) - Gaming Edition https://www.amazon.de/dp/..._r_wa_apa_i_RxxvEb681M6AX

Lijkt vesa gecertificeerd. Is dit de certificering die nodig is?

[ Voor 31% gewijzigd door FlameDB op 25-02-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Discord gebruikt wel hardware acceleratie standaard, dus dat zou je eens kunnen uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameDB
unfor schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:33:
Discord gebruikt wel hardware acceleratie standaard, dus dat zou je eens kunnen uitzetten.
Discord Al uitgeschakeld tijdens het gamen en blijft hetzelfde helaas. Chrome of andere browsers staan ook nooit aan. Heb ook geprobeerd icue van Corsair uit te schakelen (gebruik ik voor USB headset) en Logitech gaming software. Ook geen verschil.

Heb een DisplayPort kabel die vesa gecertificeerd is besteld via Amazon. Komt overmorgen toe, ben benieuwd. Als dat niet helpt eens een Windows format proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

FlameDB schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:29:
Ik heb zelf maar een monitor en een browser en discord staan nooit aan tijdens het gamen. Dus hw acceleratie uitschakelen helpt in deze ook niet.

Zo een DisplayPort kabel kan ik inderdaad eens proberen. De monitor die ik heb is trouwens de AOC c27g1.

Kan het bij wijze van testen niet interessant zijn om met een HDMI gewoon op 60 hz te spelen? Of blijven de problemen ook met zo een kabels?

Naar NVIDIA overgaan wil ik nog niet doen voorlopig.

Voldoet deze kavel?
KabelDirekt - 8K DisplayPort Kabel Version 1.4-1m - (VESA Zertifiziert, unterstützt 8K 60Hz, 4K 120Hz, HBR3, DSC, HDR10, DP8K) - Gaming Edition https://www.amazon.de/dp/..._r_wa_apa_i_RxxvEb681M6AX

Lijkt vesa gecertificeerd. Is dit de certificering die nodig is?
Ja...
De meeste kabels zijn matig en kunnen voor problemen zorgen. Sommige echt heel erg slechte exemplaren kunnen je videokaart zelfs slopen. Het is helaas een ondergewaardeerd probleem. Zie ook: https://www.reddit.com/r/...ality_displayport_cables/

Maar met HDMI testen kan op zich uitsluiten of het de kabel is. Ik was er vorige week mee begonnen en naar HDMI gaan loste voor mij dus ook de meeste problemen op en dat bleef zo met de goede DP kabels. :)
Verder de discussie vanaf: DaniëlWW2 in "AMD Navi Ervaringen Topic"

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameDB
Zonet even geprobeerd met hdmi kabel te spelen. Verwonderde me dat ik nog steeds 1080p 144hz kon draaien, helaas weer een black screen gehad. Belooft niet veel goeds voor de betere displayport kabel.

Edit: toch niet kunnen laten om eens te formatteren (duurde uiteindelijk maar dik half uur, lange leve ssd's) en zowaar een halfuur kunnen gamen zonder crash, dat was echt lang geleden.

Ik volg het nog wat verder op en laat weten of het effectief definitief opgelost is.

[ Voor 41% gewijzigd door FlameDB op 25-02-2020 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameDB
Te vroeg gejuicht... We zoeken verder.

Nog iemand tips waar het mogelijk kan aan liggen? Heeft het zin met de power plan in windows te spelen? Dit staat standaard op balanced mode.

Ik bedenk me nog dat ik ook geprobeerd heb in de radeon software de power limit op het maximum te zetten. De black screen kwam dan nog veel sneller (zelfs al in Windows als ik me goed herinner). Ik krijg toch het gevoel dat er iets mis is met de kaart? Met welk programma kan ik evt test draaien om te checken op stability issues? Misschien ligt het nu wel puur aan battlefield (eigenlijk het enige spel dat ik speel).

[ Voor 118% gewijzigd door FlameDB op 28-02-2020 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-10 16:49
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:09:
Dit zijn zeer waarschijnlijk de black screen issues die AMD echt eens moet gaan fiksen...
Er worden heel veel oplossingen gegeven op het internet, maar ik vermoed dat eentje echt werkt en dat is een gecertificeerde displayport kabel kopen. Ik heb het vorige week zelf gedaan en het lost voor mij de meeste, maar helaas niet alle problemen op met black screens. Ik heb waarschijnlijk ook nog eens hetzelfde paneel, maar dan in de Freesync variant. pricewatch: AOC G2460PF Rood, Zwart

Veel displayport kabels, waaronder die van AOC zijn niet gecertificeerd en dat kan in het algemeen al problemen opleveren. Navi lijkt alleen bijzonder gevoelig te zijn voor slechte kwaliteit displayport kabels. Waarom is mij ook niet duidelijk. Ik was zelf nieuwsgierig geworden omdat ik alleen black screen issues had met het gebruik van twee monitoren, maar het werkte gewoon grotendeels. Maar weinig kabels zijn echt gecertificeerd. In Nederland kan je het beste een Club3D kabel halen omdat dit zo ongeveer de enige lijken te zijn die gecertificeerd zijn. :)
categorie: Kabels

Werkt het niet dan ben je helaas overgeleverd aan AMD die het eindelijk gaat oplossen. :/
Hoewel het klopt dat Navi kieskeurig is met DP kabels ligt de issue niet altijd aan de kabel.

Maar ik zie de black screen issue met Navi ook vaak genoeg bij mensen (ook in eigen kennis kring) die gewoon puur HDMI gebruiken, en velen in combinatie met 1 scherm dus dan begin je je achter de oor te gaan krabben waar het wel aan ligt.

en dan heb je ook gevallen zoals een kennis van mij die een RX 5700 XT heeft, en die probleemloos vanaf dag 1 met een AOC DP kabel gebruikt die bij zijn AOC scherm geleverd was

Slechte DP kabels is altijd vragen om issues, of het nou AMD of Nvidia is maar het lijkt wel alsof de issues met Navi niet 1 specifiek ding zijn, maar gewoon meerdere issues die net als een Russische roulette verschillen per gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightRaven88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-09 08:31
Hier een 5700XT gebruiker, vanaf dag één geen issues gehad, tot de laatste update 2.2.1 driver.
Deze wilt niet stabiel draaien, terug naar 2.1.3 en ik ben weer probleemvrij.
Lijkt toch echt een driver issue te zijn.
Ik heb gelezen dat 19.12.2 de laatste geprezen driver is voor AMD.
Echter heb jij daar niet veel aan omdat de 5600 nog geen ondersteuning had bij die driver.

Welke driver gebruik je nu?
De eerste link op recommended drivers voor de 5600xt is 2.2.1, waar ik je eerder 2.1.3 zou aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameDB
Ik gebruik de recommended driver, maar voor de format ook op 2.2.1 gezeten maar probleem blijft hetzelfde helaas.

Ik zit helaas ook over mijn retourperiode (had geen tijd na de aankoop om te beginnen testen). Ik heb er eerlijk gezegd al serieus spijt van deze kaart gekocht te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightRaven88
FlameDB schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:27:
Ik gebruik de recommended driver, maar voor de format ook op 2.2.1 gezeten maar probleem blijft hetzelfde helaas.

Ik zit helaas ook over mijn retourperiode (had geen tijd na de aankoop om te beginnen testen). Ik heb er eerlijk gezegd al serieus spijt van deze kaart gekocht te hebben.
Misschien back to basic? Probeer eens op 1080p met 60hz.
Daarnaast schijnt enhanced sync van Radeon software problemen te geven, kan je ook uitzetten.

Een optie lijkt me om alle extra dingetjes in de driver software uit te zetten.
Denk aan enhanced sync, radeon chill, freesync, virtual superresolution, et cetera.
Is het probleem weg kan je een voor een de opties weer aanzetten om je probleem te vinden.
Zo heb ik ondervonden dat Diablo 3 het niet grappig vindt dat enhanced sync aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameDB
Goed idee. Ik moet zeggen dat ik al speel op "standard", dus de meeste zaken staan al af (zoals die enhanced sync en superresolution). Ik ga inderdaad ook eens Freesync proberen uitschakelen en zien wat dat geeft. Normaal kan ik vanavond ook proberen met een displayport 1.4 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightRaven88
FlameDB schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:46:
Goed idee. Ik moet zeggen dat ik al speel op "standard", dus de meeste zaken staan al af (zoals die enhanced sync en superresolution). Ik ga inderdaad ook eens Freesync proberen uitschakelen en zien wat dat geeft. Normaal kan ik vanavond ook proberen met een displayport 1.4 kabel.
En niet vergeten om je scherm in windows op 60hz te zetten.
Mocht dat je probleem oplossen is het in ieder geval tot de volgende drivers beschikbaar zijn een tijdelijke oplossing.
Ben zelf altijd fan geweest van AMD kaarten, hoewel ik er af en toe ook wel eens hoofdpijn van krijg.
Beetje tweaken en rommelen is prima maar de hoeveelheid extra tweaken sinds mijn 5700xt..
Begint het langzamerhand wel irritant te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLarger1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:42
@FlameDB Aangezien AMD net een nieuwe driver heeft vrijgegeven waar veel zaken worden opgelost zou ik die zeker eens gaan proberen!

Voor mij persoonlijk zijn er ook een heleboel fixes en draait het nu (vooralsnog) als een zonnetje :)

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS ROG STRIX X470-F - AMD Radeon 6900XT - LG 34GN850-B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlameDB
Zo even een update: de nieuwe drivers hebben het probleem inderdaad ook hier opgelost. Eindelijk!

edit: oh jee, te vroeg gesproken, weer black screen en crash naar desktop :( :( :(

[ Voor 31% gewijzigd door FlameDB op 29-02-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameDB
Wou hier toch even een update geven. Het probleem geraakte maar niet opgelost, ook niet met de nieuwere 20.2.2 drivers van AMD. Heb berichten geplaatst op reddit, amd community forum, enz. Uiteindelijk zelf terug geflasht naar de originele bios van de kaart en jawel, deze was wel stabiel.

Paar dagen later op amd community forum zei iemand dat powercolor de bios geüpdatet had (nieuwe versie van 27 februari), deze geprobeerd en voorlopig lijkt alles stabiel... Maar moet nog meer testen... Toch al beloftevol dat er een nieuwe bios is uitgebracht.
Pagina: 1