Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• softmatic2
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-06 00:58
Ik wil een chromebook voor een medewerker van me.
Lange accuduur is belangrijk ivm lange treinreizen. Touchscreen handig en crostini een must.
Er zal vooral gebruikt gemaakt gaan worden van web-applicaties. Maar het is prettig om een x2goclient te kunnen installeren via Crostini. En LibreOffice, Audacity, etc.. voor als dat een keer nodig is.

Ik kwam deze tegen: HP Chromebook x360 14b-ca0500nd
pricewatch: HP Chromebook x360 14b-ca0500nd

Maar ik kan nergens vinden of die crostini onderdersteunt. De HP-helpdesk weet niet eens wat crostini is. Dus na veel kastjes-muur-kastjes, heb ik het daar opgegeven.

Weet iemand of deze crostini ondersteunt of welke chromebook, van bij voorkeur minder dan 450 euro, dat kan. (Liefst 8gb en 64 of 128 gb opslag.)

Beste antwoord (via softmatic2 op 26-02-2020 09:37)

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-09 20:06
softmatic2 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:58:
[...]

Op zich heb je daar een punt. Dat deed ik tot voor kort altijd. Al onze desktops op kantoor draaien mint. En laptops ook.
Maar aangezien we tegenwoordig eigenlijk voornamelijk een browser gebruiken en omdat die Chromebooks zo ontzettend simpel zijn en ook nog eens android-apps kunnen draaien.... Ben ik eigenlijk wel verkocht aan het concept.
Google heeft een eigen lijstje welke chromebooks linux ondersteunen:
https://sites.google.com/...-systems-supporting-linux
"The Chromebooks, Chromeboxes, and Chromebases launched before 2019 that support Linux (Beta) are listed below. Unless otherwise specified, all devices launched in 2019 will support Linux (Beta)."

Als android apps draaien een vereiste is kun je ook android-X86 draaien met KVM. In combinatie met virtio-gpu. Vond het wel prettig werken.

[ Voor 11% gewijzigd door smekkos op 25-02-2020 20:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:27

AzzKickah

06-CENSORED

Het is mij ook niet bekend wat crostini is... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
@softmatic2 Maar waarom wil je een chromebook als je linux applicaties wil installeren? Kun je dan niet beter gewoon een laptop met linux meegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• softmatic2
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-06 00:58
smekkos schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:25:
@softmatic2 Maar waarom wil je een chromebook als je linux applicaties wil installeren? Kun je dan niet beter gewoon een laptop met linux meegeven?
Op zich heb je daar een punt. Dat deed ik tot voor kort altijd. Al onze desktops op kantoor draaien mint. En laptops ook.
Maar aangezien we tegenwoordig eigenlijk voornamelijk een browser gebruiken en omdat die Chromebooks zo ontzettend simpel zijn en ook nog eens android-apps kunnen draaien.... Ben ik eigenlijk wel verkocht aan het concept.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• smekkos
softmatic2 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:58:
[...]

Google heeft een eigen lijstje welke chromebooks linux ondersteunen:
https://sites.google.com/...-systems-supporting-linux
"The Chromebooks, Chromeboxes, and Chromebases launched before 2019 that support Linux (Beta) are listed below. Unless otherwise specified, all devices launched in 2019 will support Linux (Beta)."

Als android apps draaien een vereiste is kun je ook android-X86 draaien met KVM. In combinatie met virtio-gpu. Vond het wel prettig werken.

[ Voor 11% gewijzigd door smekkos op 25-02-2020 20:08 ]

Pagina: 1