Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Omdat mijn huidige 9 jaar oude PC niet meer voldoet ben ik op zoek naar een nieuwe. Wat ik voornamelijk zal gaan doen is traden en software development, met af en toe wat Photoshop e.d. Behalve traden lukt alles nog steeds op mijn oude pc.
Ik maak op dit moment vooral gebruik van de tradingview.com website voor mijn charts. Bij 1 tab met 4 charts open, zit m'n huidige cpu al op gemiddeld 70% en voelt alles vaak traag aan. Gamen doe ik in het geheel niet.
Oude PC: AMD Phenom II X4 955, 8GB RAM, Sappire Flex HD 5670 (1GB, DP+2xDVI+HDMI)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is ca 1500 euro, excl. randapparatuur. Mag er ietsje boven als dit het systeem meer futureproof maakt of als het gewoon nodig is
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Voor nu neem ik mijn toetsenbord, wacom tablet, harde schijven (behalve boot-ssd) en monitors mee.
Qua monitors heb ik nu:
3x HP ZR30W - 30" IPS, Wide Gamut 10 bit per color, 2560x1600 (130W verbruik/stuk)
3x HP LP2065 - 20" IPS, 8 bit, 1600x1200 (75W verbruik/stuk)
Mijn huidige (oude) videokaart is een Sapphire Flex HD 5670 en kan slechts 2x 30" en 1x 20" aan, maar dat wil ik bij mijn nieuwe pc dus uitbreiden.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vooral een snelle CPU.
De videokaart heeft vooral veel aansluitingen nodig (minimaal 3x DP), maar hoeft volgens mij niet de allersnelste te zijn. Ik kan er mee leven om nu maar 5 schermen te kunnen aansluiten ipv 6. Ik heb namelijk geen (betaalbare) videokaart gevonden met 6 aansluitingen.
Verder de standaard componenten.
In de toekomst (over 2-3 jaar) wil ik graag naar 6x 4K schermen toe, maar ik denk dat het beter is om pas tegen die tijd 1 of 2 bijpassende videokaarten bij de schermen te kopen, ipv hier nu al rekening mee proberen te houden.
Het zou wel fijn zijn als de videokaart die ik nu kies minimaal 3 (maar liever 4) 4K schermen aan kan, zodat ik stap voor stap kan upgraden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt een merkvoorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
* Stil
* Minimaal 5 monitors tegelijk kunnen aansluiten
* Mogelijkheid tot upgraden naar 6x 4K schermen in de toekomst (evt met nieuwe videokaart(en))
* Behuizing zonder window en zo min mogelijk kermisverlichting. Mag groot zijn, want komt op de vloer te staan.
* Stroomverbruik is belangrijk, maar de grootste verbruikers zijn mijn huidige schermen, echter is nu al upgraden boven budget.
Ga je overklokken?
Nee, stabiliteit is belangrijker
Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag een goed en snel systeem waar ik de komende jaren mee vooruit kan. Ik twijfel het meeste over de videokaart(en) dus daar zou ik het liefst advies in krijgen.
Kosten zijn niet onbelangrijk, maar kwaliteit en stabiliteit zijn belangrijker.
Onder het lijstje zal ik aangeven wat mijn beweegredenen zijn geweest om te kiezen voor dat onderdeel, en wat mijn vragen daarbij nog zijn.
Processor
Bij mijn oude systeem ligt de bottleneck voornamelijk bij de CPU. Ook in meerdere reviews van Trading PCs gelezen/gehoord dat de CPU het belangrijkste is (meer nog dan GPU). Daarom mijn keuze voor de Ryzen 3900X (3950X is boven budget)
Moederbord
Gekozen voor MSI X570 Aorus PRO omdat
a) X570 bord is nieuw en zal dus langer ondersteuning hebben (BIOS etc), en is meer “op de groei”.
b) Heeft een 2e PCIe x16 slot dat op x8 werkt (itt tot de Elite die maar x4 is), dit ivm een tweede videokaart in de toekomst.
Videokaart
Gekozen voor MSI Radeon RX570 8GB omdat
a) Deze 5 aansluitingen heeft waarvan 3x DP, welke ook alle 5 te gebruiken zijn.
b) Het verschil met 4GB in prijs niet al te veel is
c) Deze kaart volgens reviews vrij stil is
Kast
Gekozen voor Fractal Design Meshify S2 omdat
a) Ik ‘m mooi vind
b) Voldoende koeling aankan, want het kan nog al warm worden ‘s zomers op de kamer waar ik zit.
c) Vrij stil is
Koeler
Gekozen voor Noctua NH-D15 omdat
a) Goede koeler (ook ivm de temperaturen hier in de zomer) en stil
b) Eenvoudige montage
Geheugen
Gekozen voor Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB omdat
a) Wil graag 32 GB
b) Werd aangeraden in andere topics (past bij moederbord/cpu als het goed is)
Voeding
Gekozen voor Corsair RM750x (2018) omdat
a) Heeft een 4e PCIe aansluiting, want nodig voor 2 videokaarten en 2x voor moederbord (8+4 pin op de Aorus PRO). Heb ook gekeken naar de RM650x, maar deze heeft er 3.
b) Iets meer vermogen voor de 2e videokaart in de toekomst.
SSD
Gekozen voor Samsung 970 EVO 1TB omdat
a) Mijn andere Samsung SSD’s prima bevallen
b) Komt goed uit testen (al zijn de verschillen klein)
c) Als alternatief zat ik te denken aan PNY XLR8 CS3030 1TB, omdat deze goedkoper is.
Vragen:
1) Heeft het zin om voor het PRO moederbord te kiezen i.p.v. de ELITE kijken naar de mogelijkheid van 2 videokaarten en de x8 vs. x4 sloten?
2) Heeft het zin om een 8GB videokaart te nemen t.o.v. een 4GB kaart?
3) Is de videokaart snel genoeg voor wat ik wil?
4) Kan de videokaart een 10 bit Wide Gamut monitor zoals de ZR30W aan?
Ik heb voor nVidia wel info gevonden dat ze nu ook volledig 30bit (3x10bit) support hebben bij de GeForce kaarten (https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/studio-driver/ ), maar voor AMD heb ik weinig kunnen vinden (https://community.amd.com/thread/244698 en https://community.amd.com/thread/236306 en https://community.amd.com/thread/227740 ).
Mijn huidige kaart (Sapphire Flex HD 5670 uit 2011) kan ik instellen op 10bit, maar niet alle applicaties gaan hier goed mee om (de belangrijkste wel, zij het dat er maar 8bit gebruikt wordt volgens mij).
5) Zijn er nog andere videokaarten die interessant zijn (en niet de hoofdprijs kosten)? Bijvoorbeeld van nVidia?
Kaarten waar ik ook naar heb gekeken zijn:
AMD Radeon Pro WX 3200
PNY Quadro P620 en P1000
Geforce GTX 1660 Super of Ti
maar heb het idee dat deze een mindere match zijn (qua aansluitingen en/of prijs)
6) Zie ik dingen over het hoofd? Zijn er betere keuzes mogelijk?
Omdat mijn huidige 9 jaar oude PC niet meer voldoet ben ik op zoek naar een nieuwe. Wat ik voornamelijk zal gaan doen is traden en software development, met af en toe wat Photoshop e.d. Behalve traden lukt alles nog steeds op mijn oude pc.
Ik maak op dit moment vooral gebruik van de tradingview.com website voor mijn charts. Bij 1 tab met 4 charts open, zit m'n huidige cpu al op gemiddeld 70% en voelt alles vaak traag aan. Gamen doe ik in het geheel niet.
Oude PC: AMD Phenom II X4 955, 8GB RAM, Sappire Flex HD 5670 (1GB, DP+2xDVI+HDMI)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is ca 1500 euro, excl. randapparatuur. Mag er ietsje boven als dit het systeem meer futureproof maakt of als het gewoon nodig is
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Voor nu neem ik mijn toetsenbord, wacom tablet, harde schijven (behalve boot-ssd) en monitors mee.
Qua monitors heb ik nu:
3x HP ZR30W - 30" IPS, Wide Gamut 10 bit per color, 2560x1600 (130W verbruik/stuk)
3x HP LP2065 - 20" IPS, 8 bit, 1600x1200 (75W verbruik/stuk)
Mijn huidige (oude) videokaart is een Sapphire Flex HD 5670 en kan slechts 2x 30" en 1x 20" aan, maar dat wil ik bij mijn nieuwe pc dus uitbreiden.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vooral een snelle CPU.
De videokaart heeft vooral veel aansluitingen nodig (minimaal 3x DP), maar hoeft volgens mij niet de allersnelste te zijn. Ik kan er mee leven om nu maar 5 schermen te kunnen aansluiten ipv 6. Ik heb namelijk geen (betaalbare) videokaart gevonden met 6 aansluitingen.
Verder de standaard componenten.
In de toekomst (over 2-3 jaar) wil ik graag naar 6x 4K schermen toe, maar ik denk dat het beter is om pas tegen die tijd 1 of 2 bijpassende videokaarten bij de schermen te kopen, ipv hier nu al rekening mee proberen te houden.
Het zou wel fijn zijn als de videokaart die ik nu kies minimaal 3 (maar liever 4) 4K schermen aan kan, zodat ik stap voor stap kan upgraden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt een merkvoorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
* Stil
* Minimaal 5 monitors tegelijk kunnen aansluiten
* Mogelijkheid tot upgraden naar 6x 4K schermen in de toekomst (evt met nieuwe videokaart(en))
* Behuizing zonder window en zo min mogelijk kermisverlichting. Mag groot zijn, want komt op de vloer te staan.
* Stroomverbruik is belangrijk, maar de grootste verbruikers zijn mijn huidige schermen, echter is nu al upgraden boven budget.
Ga je overklokken?
Nee, stabiliteit is belangrijker
Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag een goed en snel systeem waar ik de komende jaren mee vooruit kan. Ik twijfel het meeste over de videokaart(en) dus daar zou ik het liefst advies in krijgen.
Kosten zijn niet onbelangrijk, maar kwaliteit en stabiliteit zijn belangrijker.
Onder het lijstje zal ik aangeven wat mijn beweegredenen zijn geweest om te kiezen voor dat onderdeel, en wat mijn vragen daarbij nog zijn.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 3900X Boxed | € 469,- | € 469,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte X570 Aorus PRO | € 263,05 | € 263,05 |
| 1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC | € 164,90 | € 164,90 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify S2 | € 126,90 | € 126,90 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 Bruin | € 84,91 | € 84,91 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB | € 165,- | € 165,- |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750x (2018) Zwart | € 113,99 | € 113,99 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 166,99 | € 166,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.554,74 | ||
Processor
Bij mijn oude systeem ligt de bottleneck voornamelijk bij de CPU. Ook in meerdere reviews van Trading PCs gelezen/gehoord dat de CPU het belangrijkste is (meer nog dan GPU). Daarom mijn keuze voor de Ryzen 3900X (3950X is boven budget)
Moederbord
Gekozen voor MSI X570 Aorus PRO omdat
a) X570 bord is nieuw en zal dus langer ondersteuning hebben (BIOS etc), en is meer “op de groei”.
b) Heeft een 2e PCIe x16 slot dat op x8 werkt (itt tot de Elite die maar x4 is), dit ivm een tweede videokaart in de toekomst.
Videokaart
Gekozen voor MSI Radeon RX570 8GB omdat
a) Deze 5 aansluitingen heeft waarvan 3x DP, welke ook alle 5 te gebruiken zijn.
b) Het verschil met 4GB in prijs niet al te veel is
c) Deze kaart volgens reviews vrij stil is
Kast
Gekozen voor Fractal Design Meshify S2 omdat
a) Ik ‘m mooi vind
b) Voldoende koeling aankan, want het kan nog al warm worden ‘s zomers op de kamer waar ik zit.
c) Vrij stil is
Koeler
Gekozen voor Noctua NH-D15 omdat
a) Goede koeler (ook ivm de temperaturen hier in de zomer) en stil
b) Eenvoudige montage
Geheugen
Gekozen voor Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB omdat
a) Wil graag 32 GB
b) Werd aangeraden in andere topics (past bij moederbord/cpu als het goed is)
Voeding
Gekozen voor Corsair RM750x (2018) omdat
a) Heeft een 4e PCIe aansluiting, want nodig voor 2 videokaarten en 2x voor moederbord (8+4 pin op de Aorus PRO). Heb ook gekeken naar de RM650x, maar deze heeft er 3.
b) Iets meer vermogen voor de 2e videokaart in de toekomst.
SSD
Gekozen voor Samsung 970 EVO 1TB omdat
a) Mijn andere Samsung SSD’s prima bevallen
b) Komt goed uit testen (al zijn de verschillen klein)
c) Als alternatief zat ik te denken aan PNY XLR8 CS3030 1TB, omdat deze goedkoper is.
Vragen:
1) Heeft het zin om voor het PRO moederbord te kiezen i.p.v. de ELITE kijken naar de mogelijkheid van 2 videokaarten en de x8 vs. x4 sloten?
2) Heeft het zin om een 8GB videokaart te nemen t.o.v. een 4GB kaart?
3) Is de videokaart snel genoeg voor wat ik wil?
4) Kan de videokaart een 10 bit Wide Gamut monitor zoals de ZR30W aan?
Ik heb voor nVidia wel info gevonden dat ze nu ook volledig 30bit (3x10bit) support hebben bij de GeForce kaarten (https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/studio-driver/ ), maar voor AMD heb ik weinig kunnen vinden (https://community.amd.com/thread/244698 en https://community.amd.com/thread/236306 en https://community.amd.com/thread/227740 ).
Mijn huidige kaart (Sapphire Flex HD 5670 uit 2011) kan ik instellen op 10bit, maar niet alle applicaties gaan hier goed mee om (de belangrijkste wel, zij het dat er maar 8bit gebruikt wordt volgens mij).
5) Zijn er nog andere videokaarten die interessant zijn (en niet de hoofdprijs kosten)? Bijvoorbeeld van nVidia?
Kaarten waar ik ook naar heb gekeken zijn:
AMD Radeon Pro WX 3200
PNY Quadro P620 en P1000
Geforce GTX 1660 Super of Ti
maar heb het idee dat deze een mindere match zijn (qua aansluitingen en/of prijs)
6) Zie ik dingen over het hoofd? Zijn er betere keuzes mogelijk?
[ Voor 0% gewijzigd door musicpixel op 27-02-2020 14:17 . Reden: links gefixed ]
Feel free to Buy me a coffee