Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC met 5 of 6 schermen voor trading/development, ca 1500 eur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:31
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Omdat mijn huidige 9 jaar oude PC niet meer voldoet ben ik op zoek naar een nieuwe. Wat ik voornamelijk zal gaan doen is traden en software development, met af en toe wat Photoshop e.d. Behalve traden lukt alles nog steeds op mijn oude pc.
Ik maak op dit moment vooral gebruik van de tradingview.com website voor mijn charts. Bij 1 tab met 4 charts open, zit m'n huidige cpu al op gemiddeld 70% en voelt alles vaak traag aan. Gamen doe ik in het geheel niet.

Oude PC: AMD Phenom II X4 955, 8GB RAM, Sappire Flex HD 5670 (1GB, DP+2xDVI+HDMI)

Wat mag het systeem gaan kosten?

Budget is ca 1500 euro, excl. randapparatuur. Mag er ietsje boven als dit het systeem meer futureproof maakt of als het gewoon nodig is ;)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Voor nu neem ik mijn toetsenbord, wacom tablet, harde schijven (behalve boot-ssd) en monitors mee.

Qua monitors heb ik nu:
3x HP ZR30W - 30" IPS, Wide Gamut 10 bit per color, 2560x1600 (130W verbruik/stuk)
3x HP LP2065 - 20" IPS, 8 bit, 1600x1200 (75W verbruik/stuk)

Mijn huidige (oude) videokaart is een Sapphire Flex HD 5670 en kan slechts 2x 30" en 1x 20" aan, maar dat wil ik bij mijn nieuwe pc dus uitbreiden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Vooral een snelle CPU.
De videokaart heeft vooral veel aansluitingen nodig (minimaal 3x DP), maar hoeft volgens mij niet de allersnelste te zijn. Ik kan er mee leven om nu maar 5 schermen te kunnen aansluiten ipv 6. Ik heb namelijk geen (betaalbare) videokaart gevonden met 6 aansluitingen.

Verder de standaard componenten.

In de toekomst (over 2-3 jaar) wil ik graag naar 6x 4K schermen toe, maar ik denk dat het beter is om pas tegen die tijd 1 of 2 bijpassende videokaarten bij de schermen te kopen, ipv hier nu al rekening mee proberen te houden.

Het zou wel fijn zijn als de videokaart die ik nu kies minimaal 3 (maar liever 4) 4K schermen aan kan, zodat ik stap voor stap kan upgraden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Niet echt een merkvoorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

* Stil
* Minimaal 5 monitors tegelijk kunnen aansluiten
* Mogelijkheid tot upgraden naar 6x 4K schermen in de toekomst (evt met nieuwe videokaart(en))
* Behuizing zonder window en zo min mogelijk kermisverlichting. Mag groot zijn, want komt op de vloer te staan.
* Stroomverbruik is belangrijk, maar de grootste verbruikers zijn mijn huidige schermen, echter is nu al upgraden boven budget.

Ga je overklokken?

Nee, stabiliteit is belangrijker

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag een goed en snel systeem waar ik de komende jaren mee vooruit kan. Ik twijfel het meeste over de videokaart(en) dus daar zou ik het liefst advies in krijgen.
Kosten zijn niet onbelangrijk, maar kwaliteit en stabiliteit zijn belangrijker.

Onder het lijstje zal ik aangeven wat mijn beweegredenen zijn geweest om te kiezen voor dat onderdeel, en wat mijn vragen daarbij nog zijn.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 469,-€ 469,-
1MoederbordenGigabyte X570 Aorus PRO€ 263,05€ 263,05
1VideokaartenMSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC€ 164,90€ 164,90
1BehuizingenFractal Design Meshify S2€ 126,90€ 126,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 84,91€ 84,91
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 165,-€ 165,-
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 113,99€ 113,99
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 166,99€ 166,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.554,74

Processor
Bij mijn oude systeem ligt de bottleneck voornamelijk bij de CPU. Ook in meerdere reviews van Trading PCs gelezen/gehoord dat de CPU het belangrijkste is (meer nog dan GPU). Daarom mijn keuze voor de Ryzen 3900X (3950X is boven budget)

Moederbord
Gekozen voor MSI X570 Aorus PRO omdat
a) X570 bord is nieuw en zal dus langer ondersteuning hebben (BIOS etc), en is meer “op de groei”.
b) Heeft een 2e PCIe x16 slot dat op x8 werkt (itt tot de Elite die maar x4 is), dit ivm een tweede videokaart in de toekomst.

Videokaart
Gekozen voor MSI Radeon RX570 8GB omdat
a) Deze 5 aansluitingen heeft waarvan 3x DP, welke ook alle 5 te gebruiken zijn.
b) Het verschil met 4GB in prijs niet al te veel is
c) Deze kaart volgens reviews vrij stil is

Kast
Gekozen voor Fractal Design Meshify S2 omdat
a) Ik ‘m mooi vind
b) Voldoende koeling aankan, want het kan nog al warm worden ‘s zomers op de kamer waar ik zit.
c) Vrij stil is

Koeler
Gekozen voor Noctua NH-D15 omdat
a) Goede koeler (ook ivm de temperaturen hier in de zomer) en stil
b) Eenvoudige montage

Geheugen
Gekozen voor Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB omdat
a) Wil graag 32 GB
b) Werd aangeraden in andere topics (past bij moederbord/cpu als het goed is)

Voeding
Gekozen voor Corsair RM750x (2018) omdat
a) Heeft een 4e PCIe aansluiting, want nodig voor 2 videokaarten en 2x voor moederbord (8+4 pin op de Aorus PRO). Heb ook gekeken naar de RM650x, maar deze heeft er 3.
b) Iets meer vermogen voor de 2e videokaart in de toekomst.

SSD
Gekozen voor Samsung 970 EVO 1TB omdat
a) Mijn andere Samsung SSD’s prima bevallen
b) Komt goed uit testen (al zijn de verschillen klein)
c) Als alternatief zat ik te denken aan PNY XLR8 CS3030 1TB, omdat deze goedkoper is.

Vragen:
1) Heeft het zin om voor het PRO moederbord te kiezen i.p.v. de ELITE kijken naar de mogelijkheid van 2 videokaarten en de x8 vs. x4 sloten?

2) Heeft het zin om een 8GB videokaart te nemen t.o.v. een 4GB kaart?

3) Is de videokaart snel genoeg voor wat ik wil?

4) Kan de videokaart een 10 bit Wide Gamut monitor zoals de ZR30W aan?
Ik heb voor nVidia wel info gevonden dat ze nu ook volledig 30bit (3x10bit) support hebben bij de GeForce kaarten (https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/studio-driver/ ), maar voor AMD heb ik weinig kunnen vinden (https://community.amd.com/thread/244698 en https://community.amd.com/thread/236306 en https://community.amd.com/thread/227740 ).
Mijn huidige kaart (Sapphire Flex HD 5670 uit 2011) kan ik instellen op 10bit, maar niet alle applicaties gaan hier goed mee om (de belangrijkste wel, zij het dat er maar 8bit gebruikt wordt volgens mij).

5) Zijn er nog andere videokaarten die interessant zijn (en niet de hoofdprijs kosten)? Bijvoorbeeld van nVidia?
Kaarten waar ik ook naar heb gekeken zijn:
AMD Radeon Pro WX 3200
PNY Quadro P620 en P1000
Geforce GTX 1660 Super of Ti
maar heb het idee dat deze een mindere match zijn (qua aansluitingen en/of prijs)

6) Zie ik dingen over het hoofd? Zijn er betere keuzes mogelijk?

[ Voor 0% gewijzigd door musicpixel op 27-02-2020 14:17 . Reden: links gefixed ]

Feel free to Buy me a coffee

Alle reacties

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
X570 heeft geen enkele meerwaarde voor jou, een deftig X470 bord is net zo goed.
Kwalitatief top, 2 M.2 slots, snelheid PCI slots maakt niks uit er passen gewoon 2 GPU's in en meer is niet van belang voor een niet game PC.
pricewatch: Asus PRIME X470-PRO

3900X lijkt me gigantisch overkill, een Ryzen 3600 is alles wat je nodig heb. Of je nu 5 of 25 charts open hebt op een webapp zoals Tradingview.com, dat gaat echt geen probleem zijn voor deze CPU... Dat traag aanvoelen van je PC kan ook andere redenen hebben. De huidige is 9j oud, zit daar al een SSD in? Welke ander software maakt de boel traag etc... Verschil tussen AMD Phenom II X4 955 en Ryzen 3600 is zowiezo al gigantisch... Met die 3600 kan je ook deftig wat fotos bewerken of filmpjes editen...

CPU koeler van 80€ is dan ook echt nergens voor nodig...

Samsung EVO, lekker snel ja, maar niet merkbaar sneller dan een Intel 660p die de helft kost.

Je hebt eigenlijk gewoon een basic GPU nodig die veel DP aansluitingen heeft, verder niks speciaals. 3x lijkt het max bij consumer kaarten, de instappers zijn dan idd de RX570, eventueel de RX5500 die nieuwe is en minder verbruikt/warmte produceert. Verder moet je je misschien afvragen hoeveel scherm oppervlakte je eigenlijk actief kan benutten. Als de info stroom te groot wordt ga je ook niet meer efficient kunnen werken. Je spreekt over 6x 4K, moet jij mij eens vertellen welke pillen je neemt om dat te verwerken :D

"10 bit Wide Gamut" kan ik niks nuttig over zeggen, maar ben niet helemaal mee waarom dit van belang is voor occasioneel een foto te editen...

• musicpixel
Inrage schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:10:
X570 heeft geen enkele meerwaarde voor jou, een deftig X470 bord is net zo goed.
Kwalitatief top, 2 M.2 slots, snelheid PCI slots maakt niks uit er passen gewoon 2 GPU's in en meer is niet van belang voor een niet game PC.
pricewatch: Asus PRIME X470-PRO
Bedankt voor de tip. Ziet er best okee uit. Maak me alleen zorgen over de toekomstbestendigheid, maar ik hou 'm in gedachten.
3900X lijkt me gigantisch overkill, een Ryzen 3600 is alles wat je nodig heb. Of je nu 5 of 25 charts open hebt op een webapp zoals Tradingview.com, dat gaat echt geen probleem zijn voor deze CPU... Dat traag aanvoelen van je PC kan ook andere redenen hebben. De huidige is 9j oud, zit daar al een SSD in? Welke ander software maakt de boel traag etc... Verschil tussen AMD Phenom II X4 955 en Ryzen 3600 is zowiezo al gigantisch... Met die 3600 kan je ook deftig wat fotos bewerken of filmpjes editen...
Net (eindelijk) even contact gehad met tradingcomputers.com en daar wordt me een 3700X of 3800X aangeraden (en 2x een GTX1650 of 1660 ivm aantal monitors, maar daar hebben ze niet zo veel keus in). Natuurlijk hou ik in mijn achterhoofd dat ze graag willen verkopen, maar toch ;) Ze zijn behoorlijk duur, maar dat zal ook wel met de doelgroep te maken hebben ;)

Over mijn huidige PC: Daar zit sinds 2011 een SSD in. Eerst een 120GB met Win7, nu een 250GB met Win10. Beste beslissing ever ;) Overigens is mijn huidige PC alleen traag met tradingview open. Sluit ik dat af, dan is ie weer gewoon "snel" en voel ik niet de behoefte aan een nieuwe PC.
Foto's editen, wat ik niet zo vaak meer doe, kan ik ook gewoon op mijn huidige PC. Filmpjes is een ander verhaal, maar dat doe ik eigenlijk nooit.
CPU koeler van 80€ is dan ook echt nergens voor nodig...
Stel dat ik toch voor een 3700X 3800X of zelfs 3900X zou gaan, zou mijn gekozen koeler dan een goede keus zijn, of raad je een ander aan? Stil en goede warmteafvoer bij een kamertemp can 30+ graden zijn belangrijk (ja, een airco staat ook op mijn verlanglijstje).
Samsung EVO, lekker snel ja, maar niet merkbaar sneller dan een Intel 660p die de helft kost.
De Intel 660p is nu 129 euro, de Samsung is 167 euro. Dan lijkt me de pricewatch: PNY XLR8 CS3030 1TB voor 136 euro een betere keus als het om prijs gaat, aangezien de 660p een QLC is en de Samsung en PNY TLC.
Je hebt eigenlijk gewoon een basic GPU nodig die veel DP aansluitingen heeft, verder niks speciaals. 3x lijkt het max bij consumer kaarten, de instappers zijn dan idd de RX570, eventueel de RX5500 die nieuwe is en minder verbruikt/warmte produceert.
Ik ben er zojuist achter gekomen dat de ThinkOrSwim software tegenwoordig gebruik maakt van de GPU, waar dat voorheen alleen CPU was. Nu gebruik ik dat (nog) niet, maar weet niet wat andere trading software in de nabije toekomst gaat doen. Verder hou ik graag mijn opties open, al is een GPU makkelijk te upgraden.

Een RX5500 had ook een goede optie geweest, alleen kan ik geen kaarten met 5 aansluitingen (waarvan 3 DP) vinden in de Pricewatch.
Verder moet je je misschien afvragen hoeveel scherm oppervlakte je eigenlijk actief kan benutten. Als de info stroom te groot wordt ga je ook niet meer efficient kunnen werken. Je spreekt over 6x 4K, moet jij mij eens vertellen welke pillen je neemt om dat te verwerken :D
Op dit moment vind ik 2x 30"+1x 20" te weinig. Ik merk dat ik regelmatig van tab of window moet wisselen. Nu hoef ik niet alles continu elke seconde in de gaten te houden, maar het is wel fijn als ik alleen mijn hoofd/ogen hoef te bewegen om de info te kunnen zien, ipv het wisselen tussen windows.
Wat betreft mijn wens voor 4K: Op dit moment gebruik ik een indicator die getallen boven/onder elke candlestick zet. Als ik te ver uitzoom dan wordt dit onleesbaar op "lage" resolutie. Nu is dit pas voor de toekomst ivm budget, maar zou fijn zijn als mijn GPU iig 3 of 4x 4K schermen aan kan.
"10 bit Wide Gamut" kan ik niks nuttig over zeggen, maar ben niet helemaal mee waarom dit van belang is voor occasioneel een foto te editen...
Als 10 bit niet goed ondersteund wordt, dan zie mensen eruit alsof ze net uit een zonnig land komen en geen zonnebrand hebben gebruikt. Alle kleuren zijn dan veel te verzadigd. Foto editen wordt dan best lastig.
Aangezien mijn 30" monitors Wide Gamut zijn en ik deze nog niet wil vervangen is Wide Gamut support wel belangrijk.

• agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-11 13:13
hoe meer je nu investeert in je CPU (koeler tenzijde) hoe langer die mee gaat. ik zou 3700x nemen. je zou e.v.t nog kunnen upgraden naar 3900x of zelfs 4900x(toekomst).

3900x is in princiepe prima, maar kost je wel wat.

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
Wat betreft de 10-bit wide gamut. Consumentenkaarten gaan dat niet doen. Ja, er staat wel een tick-on-the-box, maar dat wil niet zeggen dat het werkt. Je moet de professionele kaarten pakken van nVidia of AMD. Daarnaast moet je software het ondersteunen, alsmede je monitor (alleen je HP ZR30W ondersteunt dit) en je moet HDCP 2.2 compliant zijn. Maar da's het technische verhaal. Alleen wanneer de hele keten het ondersteunt, werkt het. En bijvoorbeeld Adobe Photoshop is nog niet overal 10-bit.Alleen in bepaalde schermen bijvoorbeeld.

Het praktische punt is dat je er wat voor moet doen om er echt wat aan te hebben. Calibratie en profileren van je fotoworkflow in combinatie met fotograferen in RAW lijkt me wel het minste. Dus heb je je monitor gecalibreerd? Kun je hem profileren? Je maakt altijd een RAW foto? En vergeet ook niet hoe je de output gaat doen. Fotos publiceren in JPEG zijn uiteindelijk weer in 24-bit colour space, niet in 30. 10-bit printing is er niet. Dus je gaat er alleen wat aan hebben wanneer je flinke bewerking op RAW bestanden gaat doen waar je de extra kleurruimte nodig hebt (highlight shifts bijvoorbeeld).

• musicpixel
agittunc schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:40:
hoe meer je nu investeert in je CPU (koeler tenzijde) hoe langer die mee gaat. ik zou 3700x nemen. je zou e.v.t nog kunnen upgraden naar 3900x of zelfs 4900x(toekomst).
3900x is in princiepe prima, maar kost je wel wat.
Heb inderdaad ook over de 3700X zitten denken. En dan over jaar of 2 een upgrade naar een 4900X o.i.d. mits het de moeite is.
pepsiblik schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:28:
Wat betreft de 10-bit wide gamut. Consumentenkaarten gaan dat niet doen. Ja, er staat wel een tick-on-the-box, maar dat wil niet zeggen dat het werkt. Je moet de professionele kaarten pakken van nVidia of AMD. Daarnaast moet je software het ondersteunen, alsmede je monitor (alleen je HP ZR30W ondersteunt dit) en je moet HDCP 2.2 compliant zijn. Maar da's het technische verhaal. Alleen wanneer de hele keten het ondersteunt, werkt het. En bijvoorbeeld Adobe Photoshop is nog niet overal 10-bit.Alleen in bepaalde schermen bijvoorbeeld.

Het praktische punt is dat je er wat voor moet doen om er echt wat aan te hebben. Calibratie en profileren van je fotoworkflow in combinatie met fotograferen in RAW lijkt me wel het minste. Dus heb je je monitor gecalibreerd? Kun je hem profileren? Je maakt altijd een RAW foto? En vergeet ook niet hoe je de output gaat doen. Fotos publiceren in JPEG zijn uiteindelijk weer in 24-bit colour space, niet in 30. 10-bit printing is er niet. Dus je gaat er alleen wat aan hebben wanneer je flinke bewerking op RAW bestanden gaat doen waar je de extra kleurruimte nodig hebt (highlight shifts bijvoorbeeld).
Ik had wat duidelijker moeten zijn denk ik ;)

Het hoeft van mij geen volledige 10 bit workflow te zijn (zou wel leuk zijn), zolang ik maar niet overal volledig afwijkende kleuren zie. Met mijn huidige oude AMD kaart heb ik ook 10 bit aangevinkt en dat werkt in een deel van de applicaties. Tenminste, ik zie geen afwijkende kleuren, maar het zal waarschijnlijk 8 bit kleur zijn vertaald naar een 10 bit display zodat de kleuren niet afwijken (of zoiets). In ieder geval doen de browsers en Photoshop het wat dat betreft goed. Ik heb wel kleurprofielen voor de monitors ingesteld.

Sinds kort heeft nVidia 10bit support voor consumenten kaarten gelijk gemaakt aan de pro kaarten (zie https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/studio-driver/ ), volgens mij vanwege de opkomst van HDR.
Wat betreft AMD heb ik daar niets over kunnen vinden.

Inmiddels heb ik ook wat info kunnen vinden over iemand die 6 schermen op een RX570 werkend heeft gekregen (met MST hub), en info over 4K support van de RX570. Als ik aanneem dat de RX570 niet minder support heeft voor 10 bit dan mijn oude HD5670 lijkt mij dat voor nu de beste optie.

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
Waarom neem je niet GPU met displaypoort en linkt daarop alle schermen via een DisplayHub ?

1060 is meer als toerijkend met BenQ schermen, met een nette i7 6800 of dergelijke, niets te extreem en redelijk betaalbaar. Enige is 5 tot 6 schermen kan er alsnog inlopen

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

• musicpixel
ArranChace schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:28:
Waarom neem je niet GPU met displaypoort en linkt daarop alle schermen via een DisplayHub ?
Zo'n hub (MST hub) kwam ik gisteren inderdaad tegen en hou ik in mijn achterhoofd. Had even gekeken maar beginnen vanaf zo'n 80 euro. En dan zal ik ook nog wel wat verloopkabels nodig hebben. Vraag me af of ik dan niet beter gewoon een 2e videokaart kan nemen. Ook omdat zo'n hub waarschijnlijk meer moeite geeft met niet werkende schermen dan wanneer je je kabel direct op de kaart aansluit. Hier iemand die ook gedoe had: https://community.amd.com/thread/232019
1060 is meer als toerijkend met BenQ schermen, met een nette i7 6800 of dergelijke, niets te extreem en redelijk betaalbaar. Enige is 5 tot 6 schermen kan er alsnog inlopen
Omdat 5 tot 6 nieuwe schermen te prijzig wordt, ga ik eerst mijn huidige schermen inzetten (minimaal 5 van 6, zie boven).
In vergelijk met de RX570 is de GTX 1060 iets ouder, maar wel ietsje sneller. Maar helaas ook een stuk duurder als je 3xDP en 6GB kiest (290 euro tov 165 voor de RX570 uit mijn lijstje).

Ik ben me inmiddels wel even aan het beraden over het moederbord... had er even geen rekening mee gehouden dat mijn huidige (dure) toetsenbord een PS/2 aansluiting heeft... 8)7

• musicpixel
Okee, een aangepast lijstje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 449,-€ 449,-
1MoederbordenAsus Prime X570-PRO€ 237,05€ 237,05
1VideokaartenMSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC€ 165,05€ 165,05
1BehuizingenFractal Design Meshify S2€ 126,90€ 126,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 84,91€ 84,91
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 170,01€ 170,01
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 111,-€ 111,-
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 136,-€ 136,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.479,92

Ik heb gekozen voor een ander moederbord vanwege ondersteuning voor PS/2. Het oude (dure) toetsenbord waar ik aan verknocht ben wil ik namelijk graag houden en werkt met PS/2.
Ook gekozen omdat bij twee PCIe kaarten de sloten naar x8/x8 gaan ipv x16/x4. Ik kan niet helemaal inschatten of dat op dit moment veel uitmaakt, maar mogelijk over een jaar of 3 wel, als ik naar twee videokaarten ga?

Samsung SSD ingeruild voor een PNY omdat de Samsung nog wat duurder was geworden. Iemand een reden waarom ik NIET voor de PNY zou moeten kiezen?

Waar ik graag nog uitsluitsel over zou willen is de RAM. Ik kom namelijk niet helemaal uit de Memory QVL lijst van Asus (https://www.asus.com/us/M...ME-X570-PRO/HelpDesk_QVL/ )
Als ik zoek op 16G4D32AESB vind ik wel wat in de lijst, namelijk BLS16G4D32AESB.M16FE (Corsair, 16GB, DS, Micron).
Is dit nu dezelfde? Er staat namelijk geen 2*16GB wat bij andere wel staat.

Pagina: 1