Roadtrip Finland zomer 2021

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:02
Mijn vrouw en ik hebben het plan om in de zomer van 2021 met de auto naar Fins Lapland te gaan. Gelukkig is er nog voldoende tijd om vanalles uit te zoeken en te regelen. Maar groot nadeel is dat er niet al te gek veel informatie te vinden is....vandaar hier een topic starten.

We komen van het plan, veerboot Puttgarden (D) naar Rodbyhavn (Zw) en dan via Zweden naar Muonio te rijden. Dan anderhalve-twee weken huisje bij Muonio.
Inmiddels zitten we op een reisplan zoals dit:
- Maastricht (woonplaats) - Rostock (D)
- Veerboot naar Trelleborg (Zw), 6 uur varen
- Auto naar Stockholm
- Veerboot naar Turku (Fin). Niet naar Helsinki want die veerboot is veel duurder en komen we minder goed in de richting van het einddoel.
- Auto naar Rovaniemi, 750km (wellicht tussenstop van 1 nacht in Tampere of Nokia)
- 2-3 overnachtingen Rovaniemi
- Week/anderhalve week Muonio huisje huren en dezelfde weg terug

Vliegen is niet echt een optie, duurt ook vrij lang of kost een godsvermogen. Sowieso is het een dure reis als je elk ruimbagage wil meenemen. Tot mijn schrik zijn 2 koffers duurder dan de vliegreis voor 2 personen met handbagage. Je zou bijna besluiten om in de handbagage oudere kleren te stoppen en daar weg te gooien voor nieuwe en de nieuwe mee terug brengen. Nadeel van vliegen is dat je minder van het land ziet en ook nog eens een auto moet huren ter plekke.

Wat zijn mijn vragen?
- Kan ik dit reisplan nog verbeteren?
- Is het verstandig om Turku - Muonio in 1 rit te doen (750km) of beter verdelen in 2 dagen? Onderweg is imho niet gek veel spannends dat een bezoek echt waard is
- Waar gaan we in Lapland verblijven? Sowieso enkele dagen Rovaniemi, grootste stad en woonplaats van de kerstman. Maar daarna? Westelijk naar Muonio(bij Zweedse grens), of beter oostelijk naar bv. Ruka(Russische grens)?
- Wat zijn de dingen die je gedaan "moet" hebben in Lapland? Rendierenfarm, Huskypark en sauna's staan al op de lijst. Willen daar ook nog enkele wandelingen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:58

Houston3

ole

Ik heb een soortgelijke trip in de winter gedaan.

Wij zijn uit lapland naar Rovaniemi gegaan, daarna naar Oulu om te overnachten en toen naar Helsinki. Die afstanden waren redelijk tegen de max aan om in 1 dag te rijden. De maximumsnelheden liggen lager dan hier en je hebt misschien al gezien dat er alleen in het zuiden echte snelwegen zijn (het lijkt er op dat Turku - Muonio 1000 km is volgens maps?).

Als ik je een tip mag geven (en je reisplan wat kan aanpassen) als je voor Lapland gaat dan begint dat rond Rovaniemi. Verwacht niet veel van de Kerstman, het is enorm commercieel en vooral gericht op souvenirs verkopen. Reken er op dat het niet echt uit maakt of je naar het noorden, westen of oosten gaat. Het is er allemaal behoorlijk uitgestrekt en je zal vooral natuur zien.

In de wat grotere steden / dorpen is het niet lastig om via booking/hotels.com/etc een overnachting te regelen. Ook op airbnb is er veel aanbod. Je zou bijvoorbeeld Kittila kunnen overwegen. Dit is een populair wintersport dorp gebouwd op een berg met fantastisch uitzicht. Er zijn daar veel overnachtingsplekken te vinden.

Verder zou ik je aanraden de rendierenfarm te skippen. De kans is groot dat je ze onderweg gaat zien (ze steken soms zomaar ineens over), maar belangrijker, ze staan er vaak heel treurig bij in de farm.
Er worden vast wel scootertochten aangeboden waarbij je ze in de natuur ziet, wat vele malen leuker is.

Als je de tijd hebt zou ik je ook aanraden om naar Kiruna in Zweden te gaan. Dit dorp is gebouwd op een mijn (enige broodheer) en wordt langzaam verplaatst omdat het dorp anders de mijn instort. In deze regio is er veel aanbod voor trips in de natuur, je kan de mijn in en op een uur afstand naar de Noorse grens is er ook nog een natuurgebied (Abisko) wat ook de ''hoofdstad'' is van de Sami.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:26

Exigence

dnkroz

Al nagedacht om het hele stuk te rijden? Je hebt nu toch al relatief weinig veerbootkilometers.

Je rijdt in 2 dagen via de Baltische staten naar Tallinn waar je de (korte) veerboot naar Helsinki neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Waarom de heen- en terugweg dezelfde route? Je kan ook weg 45 in Zweden nemen, die begint bij Göteborg en loopt helemaal naar het noorden tot de Finse grens.

Als je meer oostelijk Finland ingaat, iets ten oosten van Suomussalmi ligt Raatten Portti, een museum over de Russisch-Finse winteroorlog, eg indrukwekkend. Vandaar kan je richting de (gesloten) grensovergang rijden met Rusland.

En wat @Houston3 zegt, plan je dagafstanden niet te groot, de maximum snelheid is een stuk lager en er zijn geen snelwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Houston3 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:30:
Ik heb een soortgelijke trip in de winter gedaan.
Wij gaan in de zomer en dat is iets lastiger qua informatie inwinnen. Het is meer een winter dan een zomer bestemming voor buitenlandse gasten (niet-Finnen).
Wij zijn uit lapland naar Rovaniemi gegaan, daarna naar Oulu om te overnachten en toen naar Helsinki. Die afstanden waren redelijk tegen de max aan om in 1 dag te rijden. De maximumsnelheden liggen lager dan hier en je hebt misschien al gezien dat er alleen in het zuiden echte snelwegen zijn (het lijkt er op dat Turku - Muonio 1000 km is volgens maps?).

Als ik je een tip mag geven (en je reisplan wat kan aanpassen) als je voor Lapland gaat dan begint dat rond Rovaniemi.
Dat is ook het plan, Turku naar Rovaniemi is 850km (ik dacht 750km, maar dus iets verder). Misschien vind ik onderweg nog iets moois dat de moeite waard is om een overnachting te doen. Maar anders rij ik net zo lief door. Geen snelwegen is geen probleem, de wegen die je daar neemt zouden bij ons als N weg gezien worden. Maar in Finland is het toch iets ruimer, minder op- en afritten.
Ik ben een paar jaar geleden een week rond Tampere geweest met een huurauto dus heb enig idee wat er gebeurt.
Verwacht niet veel van de Kerstman, het is enorm commercieel en vooral gericht op souvenirs verkopen. Reken er op dat het niet echt uit maakt of je naar het noorden, westen of oosten gaat. Het is er allemaal behoorlijk uitgestrekt en je zal vooral natuur zien.
Natuur is ook het plan, we zijn gek op uitgestrekte natuur met vooral de afwezigheid van mensen en motorvoertuigen.
In de wat grotere steden / dorpen is het niet lastig om via booking/hotels.com/etc een overnachting te regelen. Ook op airbnb is er veel aanbod. Je zou bijvoorbeeld Kittila kunnen overwegen. Dit is een populair wintersport dorp gebouwd op een berg met fantastisch uitzicht. Er zijn daar veel overnachtingsplekken te vinden.

Verder zou ik je aanraden de rendierenfarm te skippen. De kans is groot dat je ze onderweg gaat zien (ze steken soms zomaar ineens over), maar belangrijker, ze staan er vaak heel treurig bij in de farm.
Er worden vast wel scootertochten aangeboden waarbij je ze in de natuur ziet, wat vele malen leuker is.

Als je de tijd hebt zou ik je ook aanraden om naar Kiruna in Zweden te gaan. Dit dorp is gebouwd op een mijn (enige broodheer) en wordt langzaam verplaatst omdat het dorp anders de mijn instort. In deze regio is er veel aanbod voor trips in de natuur, je kan de mijn in en op een uur afstand naar de Noorse grens is er ook nog een natuurgebied (Abisko) wat ook de ''hoofdstad'' is van de Sami.
Kiruna houden we in gedachten, maar is 230km vanaf Muonio. Beetje ver eigenlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Exigence schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:42:
Al nagedacht om het hele stuk te rijden? Je hebt nu toch al relatief weinig veerbootkilometers.

Je rijdt in 2 dagen via de Baltische staten naar Tallinn waar je de (korte) veerboot naar Helsinki neemt.
Rostock - Trelleborg is 6 uur varen en Stockholm - Turku zelfs 12. Voor mij is de rustpauze ideaal, op de korte tocht nemen we relaxstoelen en de lange tocht is inclusief hut. Dat scheelt gedoe met het zoeken/boeken van een slaapplaats en terwijl je rust ben je toch onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Waaj schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:13:
Waarom de heen- en terugweg dezelfde route? Je kan ook weg 45 in Zweden nemen, die begint bij Göteborg en loopt helemaal naar het noorden tot de Finse grens.
Ik denk er ook over om via Zweden terug te komen, maar dat stuk schijnt niet bijster interessant te zijn. Ook maar van horen zeggen overigens. Vandaar de hulp vragen hier, wellicht weer andere inzichten.
Als je meer oostelijk Finland ingaat, iets ten oosten van Suomussalmi ligt Raatten Portti, een museum over de Russisch-Finse winteroorlog, eg indrukwekkend. Vandaar kan je richting de (gesloten) grensovergang rijden met Rusland.

En wat @Houston3 zegt, plan je dagafstanden niet te groot, de maximum snelheid is een stuk lager en er zijn geen snelwegen.
Dagafstanden tot 860km vind ik nog net te doen. Dat zijn de afstanden waarvan ik weet dat het net aan te doen is in 1 dag. En dat er geen snelwegen zijn dat zegt mij niet zoveel, ik ben het type zuinige rijder die slipstreamt achter vrachtwagens. Dus meestal rij ik slechts 85kmh op snelwegen. Op de Finse hoofdwegen mag je 80 of 90 dus dat zit er niet gék ver vandaan.
Nadeel is wel dat mijn vrouw geen rijbewijs heeft en ik dus alles alleen rijd. Maar er is altijd wel ergens een nood slaapplaats te vinden als het moet. En het is 24uur licht per dag :) dus vermoeidheid vanwege schemering valt mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:58

Houston3

ole

Ramon 73 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:45:
[...]

Ik denk er ook over om via Zweden terug te komen, maar dat stuk schijnt niet bijster interessant te zijn. Ook maar van horen zeggen overigens. Vandaar de hulp vragen hier, wellicht weer andere inzichten.

[...]
Ben ik persoonlijk niet helemaal met je eens. Als je het stuk langs de golf rijdt kom je langs Umea en Stockholm. Twee steden die ik persoonlijk heel leuk vond. Daarnaast vond ik zelf ook het stuk langs de golf erg mooi qua omgeving. Maar ieder zn ding natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Houston3 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:18:
[...]

Ben ik persoonlijk niet helemaal met je eens. Als je het stuk langs de golf rijdt kom je langs Umea en Stockholm. Twee steden die ik persoonlijk heel leuk vond. Daarnaast vond ik zelf ook het stuk langs de golf erg mooi qua omgeving. Maar ieder zn ding natuurlijk.
Kijk! Daar heb ik iets aan. Elders werd juist afgeraden om via Zweden te rijden want oninteressant. Dus dit brengt weer nieuwe gedachten.
Daarom beginnen wij al vér vooraf met nadenken over deze onderneming.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Niet onbelangrijk om in je achterhoofd te houden - Lapland is in de zomer echt he-le-maal vol met muggen. Aangezien we dit jaar geen echte winter hebben gehad zal het nog wel wat erger zijn dan gebruikelijk.

's Avonds lekker buiten zitten is er bijna nooit bij, zeker niet rondom het water.
Je hebt wel zo'n beetje 24/7 licht. Dat vind niet iedereen leuk.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2020 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 22:45
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 07:23:
Niet onbelangrijk om in je achterhoofd te houden - Lapland is in de zomer echt he-le-maal vol met muggen. Aangezien we dit jaar geen echte winter hebben gehad zal het nog wel wat erger zijn dan gebruikelijk.

's Avonds lekker buiten zitten is er bijna nooit bij, zeker niet rondom het water.
Zelf wonend in Finland, en ja de muggen zijn zeker aanwezig maar met de nodige maatregelen is het te doen hoor. In lapland ligt op dit moment een record hoeveelheid aan sneeuw (140cm!), dus daar zal het niet aan liggen. Muggen groeien met name in smeltwater plassen, dus minder/geen sneeuw is doorgaans minder muggen.

Kom later nog terug op het reisplan, als je natuur kan waarderen zijn er genoeg mooie plaatsen om op de weg naar lapland te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 07:23:

Het is niet dit jaar, maar pas volgend jaar (2021) dus er is nog kans op een zwaardere winter. En we hebben het over een gebied binnen de poolcirkel. Daar rekent men met iets andere winters dan in Nederland. Temperaturen van 20 graden en meer beneden het vriespunt zijn daar gebruikelijk.
Daarbij waren wij ooit eens in Turkije, in een gebied dat berucht staat om de muggen. Zo erg dat als je in het centrum een drankje ging doen, de ober eerst anti-mug bracht en dan pas je bestelling opnam. Daar hebben wij ook niet echt last gehad. Muggen verwachten wij dus geen problemen.
En daglicht? Mijn vrouw zag laatst slaapmaskers in een winkel, meteen gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ben een aantal keer in de regio geweest daar. Onder andere Rovaniemi maar ook Salla bij de Russische grens.

Wat ik me afvraag, wat wil je zien op vakantie? Je schrijft dat er onderweg niet veel te zien is, maar je eindbestemming is niet bepaald een metropoolstad. In die regio is juist ontzettend veel in de natuur te zien, met name dingen die voorkomen in dunbevolkte gebieden. Als je dat leuk vind is er onderweg ook van alles te zien.

Daarnaast, verkijk je niet op de afstanden daar. Is allemaal geen vijfbaans snelweg zoals hier. Voornamelijk wegen met één baan voor elke richting dus echt opschieten doe je niet daar. Ik zou zelf echt geen 750km op één dag willen rijden daar. Ik heb paar jaar geleden een roadtrip door Zweden gedaan en de heen- en terugreis waren verschrikkelijk. De stukken in Zweden zelf waren wel leuk, 2 uur rijden om weer in een bepaald gebied te komen etc.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon 73 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:08:
[...]

Het is niet dit jaar, maar pas volgend jaar (2021) dus er is nog kans op een zwaardere winter. En we hebben het over een gebied binnen de poolcirkel. Daar rekent men met iets andere winters dan in Nederland. Temperaturen van 20 graden en meer beneden het vriespunt zijn daar gebruikelijk.
Daarbij waren wij ooit eens in Turkije, in een gebied dat berucht staat om de muggen. Zo erg dat als je in het centrum een drankje ging doen, de ober eerst anti-mug bracht en dan pas je bestelling opnam. Daar hebben wij ook niet echt last gehad. Muggen verwachten wij dus geen problemen.
En daglicht? Mijn vrouw zag laatst slaapmaskers in een winkel, meteen gekocht :)
Ben ik mij van bewust, ik woon in Helsinki. Het zijn wel dingen om in gedachte te houden.

Een andere gedachte, je kan ook een camper huren en het op die manier doen. Dan maak je de roadtrip nog wat leuker.

De steden/dorpen die je wilt gaan bezoeken zijn nou niet echt meerdaagse trips. Als je die hoek in wilt moet je echt wel voor de natuur gaan. En laten ze hier nou wildkamperen als een recht zien. :)

Daarnaast is het niet goedkoop hier - een camper huren is wellicht prijzig in NL/DE, maar een apartement of hotel hier is ook goed aan de prijs.

Het overwegen waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Widow schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:27:
Wat ik me afvraag, wat wil je zien op vakantie? Je schrijft dat er onderweg niet veel te zien is, maar je eindbestemming is niet bepaald een metropoolstad. In die regio is juist ontzettend veel in de natuur te zien, met name dingen die voorkomen in dunbevolkte gebieden. Als je dat leuk vind is er onderweg ook van alles te zien.
We gaan voor de uitgestrekte/ongerepte natuur, liefst wandelen. En de uitspraak dat er tussen Turku en Rovaniemi niet veel te zien is, wordt ingegeven door een uitspraak elders en door de mensen die ik sprak in Tampere. In februari 2016 was ik daar een tijdje, omver geslagen door de ongelofelijke natuur. De mensen ter plekke, lokale Finnen, vertelden dat je als toerist naar Lapland moet gaan. Gaan ze zelf ook heen voor binnenlandse vakanties.
Maar dingen die we willen doen:
- Wandelen
- Tocht door de natuur met husky/rendier of desnoods scooter
- Huskypark
- Sauna (bijna onvermijdelijk)
- Kanotocht op rivier of meer
- Vissen
- 1 of 2 steden bezoeken
Daarnaast, verkijk je niet op de afstanden daar. Is allemaal geen vijfbaans snelweg zoals hier. Voornamelijk wegen met één baan voor elke richting dus echt opschieten doe je niet daar. Ik zou zelf echt geen 750km op één dag willen rijden daar. Ik heb paar jaar geleden een roadtrip door Zweden gedaan en de heen- en terugreis waren verschrikkelijk. De stukken in Zweden zelf waren wel leuk, 2 uur rijden om weer in een bepaald gebied te komen etc.
Van Maastricht naar Oostenrijk is ook niet alles snelwegen, en juist de laatste twee uur van de rit is het leukste omdat je dan lokale wegen rijdt waar nog iets interessants te zien is. En de gebruikelijke vakantierit is net zo ver als Turku - Rovaniemi. Verschil in reistijd is slechts anderhalf uur langer voor Finland en dat vind ik nog te doen. Toen ik twee jaar geleden eerst aansluitend vooraf de vakantie nog voor werk in Wenen moest zijn, was dat 1060km en 12 uur reizen. Dat was wel een vervelende rit, maar ook nog steeds doenbaar. Wel moe bij aankomst.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon 73 op 01-03-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:42:
[...]
Een andere gedachte, je kan ook een camper huren en het op die manier doen. Dan maak je de roadtrip nog wat leuker.

De steden/dorpen die je wilt gaan bezoeken zijn nou niet echt meerdaagse trips. Als je die hoek in wilt moet je echt wel voor de natuur gaan. En laten ze hier nou wildkamperen als een recht zien. :)

Daarnaast is het niet goedkoop hier - een camper huren is wellicht prijzig in NL/DE, maar een apartement of hotel hier is ook goed aan de prijs.
Camper huren is een interessante gedachte! O+ Je hebt in Finland toch ook het zgn. Allemansrecht? (zo heet het althans in Zweden as ik me niet vergis). Dat je 24 uur op een plek mag blijven overnachten mits er geen expliciet verbod geldt.
Camper maakt de overtocht per veerboot wel weer duurder maar weer voordeliger qua slapen. Alhoewel het ook nadelen heeft, je bent dan redelijk gebonden aan je staanpaats. Even naar een restaurant is weer iets onhandiger. Campers vind ik vanaf ongeveer €100/nacht.
Andersom vind ik ook een appartement in Muonio voor €85/nacht incl ontbijt en eigen sauna(zijn beide nogal gek op sauna's). Zelfs voor €30/nacht kun je al terecht weliswaar hele eenvoudige hut, geen stromend drinkwater. Maar daar moet je wel heel erg gericht zijn op eenzaamheid en verstoken van luxe zoals restaurant, volledige badkamer etc. Zou ik persoonlijk geen hele week willen zitten maar enkele dagen zou wel grappig zijn.
Het huren van een camper is een interessante gedachte maar zeg nog niet direct ja. Mijn vrouw en ik hebben veel kampeerervaring (samen 45jaar scoutingervaring) maar die ene keer dat we eens met caravan waren vonden we het absoluut tegenvallen. Veel te klein hokje, zaten midweekje op een camping en het was te koud en te kort om de voortent op te zetten. Tegenwoordig heb je op veel campers een zonneluifel met paaltjes als voortent en die ruim je in 1-2-3 op. Dus dan wel wat meer ruimte en toch niet de beperking van een "vaste" voortent die vertrekken bemoeilijkt. Camper kost voor twee weken zo'n €1600,- en dat is toch een flinke sloot geld....veerboot is zo'n €50 duurder, dus dat is verwaarloosbaar op het totaal.

Zeker interessant, exact waarvoor dit topic bedoeld is.

[ Voor 14% gewijzigd door Ramon 73 op 26-02-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik vond Finland bijzonder saai qua landschap.
Heb een paar jaar geleden met een maat een rondje Lapland gedaan. Geland op Rovaniemi, omhoog naar de Noordkaap, dan westelijk tot aan de Lofoten, en daarna via Zweden weer terug naar Rovaniemi.
Veel glooiende heuvels, een hoop bomen, meertjes en zeker wel veel muggen, ook boven de poolcirkel.
En dat weinig mensen tegenkomen viel ook alles mee (dus: tegen).
Ik was dus heel blij dat we het saaie gedeelte eerst hadden en de (naar mijn mening) echt mooie natuur in noord Noorwegen zagen.

Wat betreft vliegtickets ben ik wel heel benieuwd hoe je zoekt als het een godsvermogen kost. Met even zoeken vind ik tickets voor <500 met 5-6 uur vluchttijd en 23kg ruimbagage. Vanaf A'dam, via Dusseldorf 50 euro meer ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
Ramon 73 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:45:
[...]

Het binnenland van Zweden en Finland vind ik redelijk vergelijkbaar (de kust ken ik niet): uitgestrekt, leeg en veel bossen en meren. Zweden heeft wel tegen de Noorse grens aan ook nog bergen wat het afwisselender maakt. Het Abisko nationaal park is al genoemd, daar kan je ook mooi wandelen (google eens op Kungsleden). Verder heb je een stukje zuidelijker de Vildmarksvägen, ook erg mooi om te rijden.
[...]

Dagafstanden tot 860km vind ik nog net te doen.
Dat red je niet. Mijn ervaring is dat je gemiddeld 60km/uur haalt inclusief pauzes, tanken, en genieten van de omgeving. En dan hou ik mij niet strak aan de maximum snelheid.

Je hebt het over een roadtrip en vakantie, daarbij heb ik het beeld van lekker relaxed cruisen en je laten verrassen van de dingen die je onderweg ontdekt, en veel stoppen onderweg. Als je alleen maar doorrijdt om zoveel mogelijk kilometers te maken op een dag rij je aan heel veel mooie plekjes voorbij, want de meesten daarvan liggen niet vlak langs de weg. En dan is Zweden (en Finland overigens ook) inderdaad geen interessant land. Maar goed, dat is mijn beeld daarbij en misschien hebben jullie een ander beeld daarbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
toolkist schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:48:
Wat betreft vliegtickets ben ik wel heel benieuwd hoe je zoekt als het een godsvermogen kost. Met even zoeken vind ik tickets voor <500 met 5-6 uur vluchttijd en 23kg ruimbagage. Vanaf A'dam, via Dusseldorf 50 euro meer ofzo.
Ik hoor GRAAG hoe jij zoekt. Düsseldorf - Rovaniemi. Zelf vind ik niks onder 1000 euro voor retour met 2 personen en tenminste 1 koffer. Qua prijs lijkt het erop dat je een vlcht naar Helsinki gevonden hebt.

Skyscanner en dan de goedkoopste vlucht. Ben je 13 uur onderweg. Voor 2 personen incl 23kg ruimbagage kom het totaal op €1270,54. Passagiers is €663 en bagage €607,54 (via kiwi.com)

Finnair.com kost €710,82 met handbagage en met 2 koffers €2080,82 vanaf Düsseldorf. Vanuit Amsterdam moet je de inclusief koffers op €1682 rekenen.

En dan heb je het over vluchten van meer dan 12 uur (Finnair heeft een korte terugreis van 5,5uur). De bagage transporteren kost meer dan wat de inhoud van het koffer zelfs maar waard is. Nu zou je nog 1 persoon met en 1 persoon zonder bagage kunnen doen, kom je op zo'n €800 uit.
Of met alleen handbagage, oudere kleding mee die je daar weg gooit en nieuw koopt. Scheelt met wassen :) of je stuurt bagage vooruit per pakketpost en terug wat je niet mee kunt nemen. Dat is iets van €60 per zending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Waaj schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:06:
[...]

Dat red je niet. Mijn ervaring is dat je gemiddeld 60km/uur haalt inclusief pauzes, tanken, en genieten van de omgeving. En dan hou ik mij niet strak aan de maximum snelheid.

Je hebt het over een roadtrip en vakantie, daarbij heb ik het beeld van lekker relaxed cruisen en je laten verrassen van de dingen die je onderweg ontdekt, en veel stoppen onderweg. Als je alleen maar doorrijdt om zoveel mogelijk kilometers te maken op een dag rij je aan heel veel mooie plekjes voorbij, want de meesten daarvan liggen niet vlak langs de weg. En dan is Zweden (en Finland overigens ook) inderdaad geen interessant land. Maar goed, dat is mijn beeld daarbij en misschien hebben jullie een ander beeld daarbij :)
Grote kans dat Tampere en Oulo nog tussen Rovaniemi geschakeld worden. Edit: Wij gaan ook nog in/rond Oulu bivakkeren, daar zijn wel enkele dingen die nietgemist mogen worden zoals bijv. een varende sauna en mogelijkheden om te vissen op de Baltische Golf. Als zoetwatervisser wil je ook eens zout water proberen.
Maar wij hebben nog een klein jaar de tijd voordat het plan klaar moet zijn. Is ook pas een maand geleden besloten dat wij dit zo gaan doen en alle opties zijn nog open. Mocht iemand een gouden tip aanreiken voor vliegen naar Rovaniemi dan gaat de roadtrip misschien nog overboord (kleine kans).
Overigens, 850km met 60km/h gemiddeld is 14 uur rijden. Da's niet grappig maar lukt nog wel áls het zou moeten. Ligt er maar net aan wat er onderweg nog te beleven valt. Het plan is nog vrij vers en we weten nog maar half wat we daar gaan doen en wat er op ons af komt. De scope is nu nog heel breed en alle opties zijn nog open.
Svp reacties samenvoegen voordat je ze plaatst: double-posten is niet de bedoeling.

[ Voor 9% gewijzigd door Ardana op 26-02-2020 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:13
Het wordt nog minder grappig als je die afstand in de zeikende regen moet rijden. Het is immers geen Middellands zeeklimaat met gegarandeerd zon... Het zou ook zo maar 3 weken kunnen regenen.

En die twee of drie muggen die je hier s'nachts soms uit de slaap houden is niets vergeleken met de zwermen die je daar kunt aantreffen als je de deur uitstapt. (of niet als het heel droog is geweest).

Finland is een mooi land. En met de juiste mindset kun je er heel leuke vakanties hebben. Maar overschatting ligt op de loer en dan kan het nog weleens zwaar tegenvallen.

Overigens zou ik persoonlijk geen dagen uittrekken voor Rovaniemi. 1 dag max. en dan lekker doortuffen. Ik zou dan eerder een uitstapje maken naar Noorwegen (noordkaap). Als je dan toch in de buurt ben.

• toolkist
  • Niet online
Ramon 73 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:43:
[...]

Ik hoor GRAAG hoe jij zoekt. Düsseldorf - Rovaniemi. Zelf vind ik niks onder 1000 euro voor retour met 2 personen en tenminste 1 koffer. Qua prijs lijkt het erop dat je een vlcht naar Helsinki gevonden hebt.

Skyscanner en dan de goedkoopste vlucht. Ben je 13 uur onderweg. Voor 2 personen incl 23kg ruimbagage kom het totaal op €1270,54. Passagiers is €663 en bagage €607,54 (via kiwi.com)

Finnair.com kost €710,82 met handbagage en met 2 koffers €2080,82 vanaf Düsseldorf. Vanuit Amsterdam moet je de inclusief koffers op €1682 rekenen.

En dan heb je het over vluchten van meer dan 12 uur (Finnair heeft een korte terugreis van 5,5uur). De bagage transporteren kost meer dan wat de inhoud van het koffer zelfs maar waard is. Nu zou je nog 1 persoon met en 1 persoon zonder bagage kunnen doen, kom je op zo'n €800 uit.
Of met alleen handbagage, oudere kleding mee die je daar weg gooit en nieuw koopt. Scheelt met wassen :) of je stuurt bagage vooruit per pakketpost en terug wat je niet mee kunt nemen. Dat is iets van €60 per zending.
https://www.cheaptickets....-01&isCalendarSearch=true

Even filteren op duur reis max 6 uur.
ik heb maar even random 2 dagen in juli gekozen want weet natuurlijk niet wanneer je wil gaan.
Ruimbagage is 33 euro per 23kg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WsPWZOvU49aQqlsW7OEk4Nsq/full.jpg

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

In Goteborg is het Volvomuseum. In Denemarken is Legoland. Is dat iets voor jullie?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:15

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

@Ramon 73 Zou je je berichten kunnen editten ipv triple- of dubbelposten?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

• Ramon 73
toolkist schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 00:10:
[...]

https://www.cheaptickets....-01&isCalendarSearch=true

Even filteren op duur reis max 6 uur.
ik heb maar even random 2 dagen in juli gekozen want weet natuurlijk niet wanneer je wil gaan.
Ruimbagage is 33 euro per 23kg.
Thanks! Dat is al veel goedkoper dan Skyscanner en Finnair. Wel vreemd dat het via de eigen pagina van Finnair stukken duurder is. Overigens, toen ik het boeken startte bleek ruimbagage ineens €66 pp te zijn ipv €33. Ticketprijzen zijn overigens per persoon, en kom je nog steeds op zo'n €1100,- uit. Maar nog steeds een stukje voordeliger dan mijn resultaten. Finnair vind ik wel een aparte, veel duurder rechtstreeks.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon 73 op 27-02-2020 08:28 ]

• toolkist
  • Niet online
Ramon 73 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 07:18:
[...]

Thanks! Dat is al veel goedkoper dan Skyscanner en Finnair. Wel vreemd dat het via de eigen pagina van Finnair stukken duurder is. Overigens, toen ik het boeken startte bleek ruimbagage ineens €66 pp te zijn ipv €33. Ticketprijzen zijn overigens per persoon, en kom je nog steeds op zo'n €1100,- uit. Maar nog steeds een stukje voordeliger dan mijn resultaten. Finnair vind ik wel een aparte, veel duurder rechtstreeks.
Als je gaat rijden ben je niet veel goedkoper uit, tenzij je een leasebak hebt en in het buitenland mag tanken op kosten van de zaak. 2700km enkele reis a 19ct/km plus boottocht en binnen een uur of 8 op locatie ipv 2-3 dagen onderweg. Dan komt er natuurlijk nog wel een huurauto bij kijken, maar dan nog zou ik het wel weten.

• Ramon 73
toolkist schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:35:
[...]

Als je gaat rijden ben je niet veel goedkoper uit, tenzij je een leasebak hebt en in het buitenland mag tanken op kosten van de zaak. 2700km enkele reis a 19ct/km plus boottocht en binnen een uur of 8 op locatie ipv 2-3 dagen onderweg. Dan komt er natuurlijk nog wel een huurauto bij kijken, maar dan nog zou ik het wel weten.
Met zo'n 5500km totaal kom je ook op een kleine €1100,- uit, dat klopt. Bij vliegen moet je dan nog het parkeren op de vertrek luchthaven erbij rekenen, €475,- voor twee weken autohuur (excl brandstof). Wel is vliegen veel sneller, dat valt met auto niet te compenseren.
Andersom is de auto natuurlijk wel een unieke ervaring, je doorkruist het hele land zowat en door de afstanden ben je bijna verplicht om ergens tussenstops te maken. De avontuur factor is wel iets groter dan vliegen.

Maar zoals gezegd, het is nog een klein jaartje dat we erover kunnen dubben. Op dit moment zijn alle opties nog open, al neig ik wel naar roadtrip boven vliegen. Vliegen heb ik al zo vaak gedaan, ook naar Finland (1x Tampere) dat het geen nieuwtje meer is.
En atijd goed om eens te berekenen wat het nu allemaal kost. Zo op het eerste zicht had ik ook niet gedacht dat de auto ongeveer hetzelfde kost als vliegen. Bij de auto moet ook nog een €220,- opgeteld worden voor twee veerboten (4 overtochten) en zal heus ook wel ergens tol betaald moeten worden.

Verwijderd

Ramon 73 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:58:
[...]

Met zo'n 5500km totaal kom je ook op een kleine €1100,- uit, dat klopt. Bij vliegen moet je dan nog het parkeren op de vertrek luchthaven erbij rekenen, €475,- voor twee weken autohuur (excl brandstof). Wel is vliegen veel sneller, dat valt met auto niet te compenseren.
Andersom is de auto natuurlijk wel een unieke ervaring, je doorkruist het hele land zowat en door de afstanden ben je bijna verplicht om ergens tussenstops te maken. De avontuur factor is wel iets groter dan vliegen.

Maar zoals gezegd, het is nog een klein jaartje dat we erover kunnen dubben. Op dit moment zijn alle opties nog open, al neig ik wel naar roadtrip boven vliegen. Vliegen heb ik al zo vaak gedaan, ook naar Finland (1x Tampere) dat het geen nieuwtje meer is.
En atijd goed om eens te berekenen wat het nu allemaal kost. Zo op het eerste zicht had ik ook niet gedacht dat de auto ongeveer hetzelfde kost als vliegen. Bij de auto moet ook nog een €220,- opgeteld worden voor twee veerboten (4 overtochten) en zal heus ook wel ergens tol betaald moeten worden.
Over tol gesproken: voor wegen niet, maar je ben wel zoon 50€ kwijt voor de Denemarken/Zweden brug. Vorige maand 2x overheen gegaan en ik geloof dat het bij elkaar rond de 100€ was.

Op Helsinki vliegen (Finnair of KLM) en dan 2 weken autohuur (www.wisecars.com is het goedkoopste voor Helsinki is mijn ervaring) kan toch een stuk goedkoper uitpakken.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 14:06
Ik zou toch nog eens heroverwegen of je niet liever gaat vliegen.

Als ik een willekeurige datum in Juli pak via kayak.nl kom ik op het volgende:

2 persoons retourtje incl. ruimbagage. 800,-
Huurauto 550,-
Benzine 200,-
-----------------------
1.550,-

Autorijden 5500km *0.19 = 1050 (= goedkoop, wie rijdt er nu daadwerkelijk voor 0,19?)
Tol / veerboot = 400,- ?
---------------------
1.450,-

Scheelt dus iets van 100 euro. Maar scheelt je ook een heeeele hoop rijden

don't mind me

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

toolkist schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:35:
[...]

Als je gaat rijden ben je niet veel goedkoper uit, tenzij je een leasebak hebt en in het buitenland mag tanken op kosten van de zaak. 2700km enkele reis a 19ct/km plus boottocht en binnen een uur of 8 op locatie ipv 2-3 dagen onderweg.
De werkgever gaat echt niet reiskostenvergoeding betalen voor een vakantie in het buitenland.

Verwijderd

Pindakaas schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:49:

Huurauto 550,-
Benzine 200,-
-----------------------
1.550,-

Autorijden 5500km *0.19 = 1050 (= goedkoop, wie rijdt er nu daadwerkelijk voor 0,19?)
Tol / veerboot = 400,- ?
---------------------
1.450,-

Of, Amsterdam-Helsinki.

Tickets: 218euro x2 personen = 436euro incl baggage (Finnair website)
Auto: 322 euro(Wisecars.com, Renault Clio)
Benzine: 200

Totaal: 958

Als voorbeeld datum 10 tm 24 july 2020 genomen aangezien zo ver vooruitboeken tot 2021 niet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Pindakaas schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:49:

Huurauto 550,-
Benzine 200,-
-----------------------
1.550,-

Tol / veerboot = 400,- ?
---------------------
1.450,-

Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:58:
[...]

Of, Amsterdam-Helsinki.

Tickets: 218euro x2 personen = 436euro incl baggage (Finnair website)
Auto: 322 euro(Wisecars.com, Renault Clio)
Benzine: 200

Totaal: 958

Als voorbeeld datum 10 tm 24 july 2020 genomen aangezien zo ver vooruitboeken tot 2021 niet gaat.
Ik woon in Maastricht, dan is Amsterdam niet de meest handige luchthaven. Komt bij dat ik Schiphol niet prettig vind om te vliegen. Dan is Düsseldorf logischer en dichterbij (uurtje rijden) en mij die €90 verschil heus wel waard (hierin wel).

Als ik reken dan kom ik hierop uit:

Vliegreis DUS - HEL (vv): €520 (incl 1x 23kg ruimbagage)
Parkeren DUS: €85
Autohuur HEL, 2wkn: €420 (beetje grotere Golf gekozen)
Brandstof: €200
-----------------------
Totaal: €1225 (€1245 eigenlijk met Maastricht - Düsseldorf erbij)

Met de auto vanuit huis wordt de reis:
Rijden Rostock 680km: €68
Veerboot Rostock - Trelleborg: €164 retour
Rijden Stockholm 646km: €64,60
Veerboot Stockholm - Turku €179 retour
Rijden Turku - Rovaniemi 1000km: €100
-----------------------
Totaal: €808,20 Dat is gerekend met 10ct/km voor brandstof. Ik heb een Lexus CT200h die ongeveer 5ltr/100 rijdt. Met een brandstofprijs van €1,60 kom ik dan nog even onder 10ct/km. Heenrit tank ik aan 1,33 (Belgie) Auto heb ik al en die 4500km extra is nou niet de wereld met extra afschrijving en onderhoud.

Met 19ct/km kom ik op €1226,88, dus nog niet eens zó schokkend veel duurder als vliegen (exact even duur zelfs....). Ik kan nog €100 vanaf halen (van het vliegen) door idd een clio te nemen. Heb echter weinig trek om twee weken in een handgeschakelde kleine auto te rijden dan ik normaal heb, alleen voor de prijs.

In tijd gerekend is het natuurlijk wel anders. Vliegen kost 24 uur vakantie. Rijden is goed voor 50 uur. Maarrrr, veerboot lijkt me wel spannend om eens in het leven gedaan te hebben.

Zie ik iets over het hoofd? De totalen komen wel erg dicht bij elkaar in de buurt. 8)7

[ Voor 45% gewijzigd door Ramon 73 op 28-02-2020 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon 73 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 21:14:
[...]

[...]

Ik woon in Maastricht, dan is Amsterdam niet de meest handige luchthaven. Komt bij dat ik Schiphol niet prettig vind om te vliegen. Dan is Düsseldorf logischer en dichterbij (uurtje rijden) en mij die €90 verschil heus wel waard (hierin wel).

Als ik reken dan kom ik hierop uit:

Vliegreis DUS - HEL (vv): €520 (incl 1x 23kg ruimbagage)
Parkeren DUS: €85
Autohuur HEL, 2wkn: €420 (beetje grotere Golf gekozen)
Brandstof: €200
-----------------------
Totaal: €1225 (€1245 eigenlijk met Maastricht - Düsseldorf erbij)

Met de auto vanuit huis wordt de reis:
Rijden Rostock 680km: €68
Veerboot Rostock - Trelleborg: €164 retour
Rijden Stockholm 646km: €64,60
Veerboot Stockholm - Turku €179 retour
Rijden Turku - Rovaniemi 1000km: €100
-----------------------
Totaal: €808,20 Dat is gerekend met 10ct/km voor brandstof. Ik heb een Lexus CT200h die ongeveer 5ltr/100 rijdt. Met een brandstofprijs van €1,60 kom ik dan nog even onder 10ct/km. Heenrit tank ik aan 1,33 (Belgie) Auto heb ik al en die 4500km extra is nou niet de wereld met extra afschrijving en onderhoud.

Met 19ct/km kom ik op €1226,88, dus nog niet eens zó schokkend veel duurder als vliegen (exact even duur zelfs....). Ik kan nog €100 vanaf halen (van het vliegen) door idd een clio te nemen. Heb echter weinig trek om twee weken in een handgeschakelde kleine auto te rijden dan ik normaal heb, alleen voor de prijs.

In tijd gerekend is het natuurlijk wel anders. Vliegen kost 24 uur vakantie. Rijden is goed voor 50 uur. Maarrrr, veerboot lijkt me wel spannend om eens in het leven gedaan te hebben.

Zie ik iets over het hoofd? De totalen komen wel erg dicht bij elkaar in de buurt. 8)7
De brug tussen Denemarken en Zweden doet er nog 100eu bovenop (retour).

De boot is leuk, er is mooi uitzicht langs die route vanaf het buitendek waar je in de zomer wel lekker zit. Als je je inschrijft voor de nieuwsbrief (Viking Line) zit er vaak wel een couponnetje hier en daar tussen om het goedkoper te maken. Maar goed, 179 retour is ook niet wereldschokkend.

Voor de vliegroute is ook Brussel nog een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

PcDealer schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:54:
[...]

De werkgever gaat echt niet reiskostenvergoeding betalen voor een vakantie in het buitenland.
Oh ja wel hoor, bij diverse IT detacheerder kon ik gewoon tanken in het buitenland.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Verwijderd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 07:00:
[...]
De brug tussen Denemarken en Zweden doet er nog 100eu bovenop (retour).
Ik ben van plan om van Duitsland naar Zweden te varen (Rostock/Trelleborg). Jij bedoeld volgens mij de Sontbrug tussen Kopenhagen en Malmö, maar die slaan wij dan over :)
Op anwb.nl staan de tarieven €58,- enkele reis. Of een Bropas kopen voor €43,- dan is de enkele reis "slechts" €23,-, voor een retourtje al lonend, Bropas is 1 jaar geldig.
De boot is leuk, er is mooi uitzicht langs die route vanaf het buitendek waar je in de zomer wel lekker zit. Als je je inschrijft voor de nieuwsbrief (Viking Line) zit er vaak wel een couponnetje hier en daar tussen om het goedkoper te maken. Maar goed, 179 retour is ook niet wereldschokkend.
Goeie tip!!
Viking Line doet dezelfde overtocht die ik bij een andere ferrymaatschappij had gevonden, voor slechts €99, toch weer €80 minder.

[ Voor 32% gewijzigd door Ramon 73 op 29-02-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Falcon schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 08:22:
[...]

Oh ja wel hoor, bij diverse IT detacheerder kon ik gewoon tanken in het buitenland.
Een tankpas die in het buitenland werkt is niet hetzelfde als vakantiereiskosten declareren (en betaald krijgen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:15:
[...]

Een tankpas die in het buitenland werkt is niet hetzelfde als vakantiereiskosten declareren (en betaald krijgen).
Niemand heeft het hier over reiskostenvergoeding gehad. Enkel over 19ct/km aanhouden als rekenmodel voor de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
PcDealer schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:15:
[...]

Dit gaat ook niet om declareren, maar om een bedrag wat de Belastingdienst ziet als een 'gemiddeld' bedrag voor het totaal aan kosten wat je maakt per kilometer. Dus voor het gemak dat getal even gepakt, met een dure niet zuinige auto zou dat bedrag veel hoger liggen, met een Aygo lager. Gaat maar om een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:28:
[...]
Enkel over 19ct/km aanhouden als rekenmodel voor de kosten.
Precies, wat dus maximaal vergoed mag worden zonder dat de belastingdienst het als verkapt loon ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:22:
[...]

Precies, wat dus maximaal vergoed mag worden zonder dat de belastingdienst het als verkapt loon ziet.
Waar heb je het in hemelsnaam over. Prive vakantie, prive geld. Er komt geen werkgever of belastingdienst aan te pas. We gebruiken hetzelfde rekenmodel voor zn PRIVE vakantie. Enkel om een indruk van reiskosten auto vs vliegtuig te hebben en meer dan enkel benzine in de berekening mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon 73 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 10:41:
[...]

Ik ben van plan om van Duitsland naar Zweden te varen (Rostock/Trelleborg). Jij bedoeld volgens mij de Sontbrug tussen Kopenhagen en Malmö, maar die slaan wij dan over :)
Op anwb.nl staan de tarieven €58,- enkele reis. Of een Bropas kopen voor €43,- dan is de enkele reis "slechts" €23,-, voor een retourtje al lonend, Bropas is 1 jaar geldig.

[...]

Goeie tip!!
Viking Line doet dezelfde overtocht die ik bij een andere ferrymaatschappij had gevonden, voor slechts €99, toch weer €80 minder.
Oja, ik zit niet goed op te letten, die brug sla jij over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 21:18:
[...]

Waar heb je het in hemelsnaam over. Prive vakantie, prive geld. Er komt geen werkgever of belastingdienst aan te pas. We gebruiken hetzelfde rekenmodel voor zn PRIVE vakantie. Enkel om een indruk van reiskosten auto vs vliegtuig te hebben en meer dan enkel benzine in de berekening mee te nemen.
Dan klopt het rekenmodel dus niet. Dan neem je de gemiddelde brandstofkosten x aantal kilometers / 100 x verbruik in liters per 100 km.

EUR 1,90 x 1.000 km / 100 x 6,5 l = EUR 123,50
EUR 1,90 x 1.000 km / 100 x 4,5 l = EUR 85,50

Met 1.700 km komt de rekensom uit op:
EUR 1,90 x 1.700 km / 100 x 6,5 l = EUR 209,95
EUR 1,90 x 1.700 km / 100 x 4,5 l = EUR 145,35

Met 5.500 km komt de rekensom uit op:
EUR 1,90 x 5.500 km / 100 x 6,5 l = EUR 679,25
EUR 1,90 x 5.500 km / 100 x 4,5 l = EUR 470,25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:33:
[...]

Dan klopt het rekenmodel dus niet. Dan neem je de gemiddelde brandstofkosten x aantal kilometers / 100 x verbruik in liters per 100 km.

EUR 1,90 x 1.000 km / 100 x 6,5 l = EUR 123,50
EUR 1,90 x 1.000 km / 100 x 4,5 l = EUR 85,50

Met 1.700 km komt de rekensom uit op:
EUR 1,90 x 1.700 km / 100 x 6,5 l = EUR 209,95
EUR 1,90 x 1.700 km / 100 x 4,5 l = EUR 145,35

Met 5.500 km komt de rekensom uit op:
EUR 1,90 x 5.500 km / 100 x 6,5 l = EUR 679,25
EUR 1,90 x 5.500 km / 100 x 4,5 l = EUR 470,25
Prachtig, je kan rekenen, zijn we daar ook weer achter.

Afschrijving, onderhoud en andere autogerelateerde kosten inschatten niet blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:52:
[...]
Afschrijving, onderhoud en andere autogerelateerde kosten inschatten niet blijkbaar.
Die verschillen per auto en daarom niet meegenomen.

[ Voor 17% gewijzigd door PcDealer op 29-02-2020 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Neeeee? Echt? Er gaat een wereld voor me open.

Goed, het is zaterdagavond en ik weet niet wat je op hebt maar ik laat het hierbij. Back ontopic :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ramon 73
Veel gebeurd.....destijds in 2021 ging de reis niet door, mijn vriendin durfde/wilde niet vanwege corona. In 2022 begon de oorlog met de Oekraïne, ging mijn vriendin dwars liggen "wat als ze de grens met Finland overschrijden?" en dat kon ik niet doorbreken. In 2022 gestart met bedrijfsauto (Toyota Auris station) ook prive te rijden, geen harde km limiet dus dit tripje kan zonder bijkomende brandstofkosten.
In 2023 was er privé een dieptepunt, ongeluk gehad waardoor mijn vriendin bijna overleden is, ik flink gewond. Dat was nogal een aanraking met de werkelijkheid en zijn we uiteindelijk getrouwd toen het weer beter ging (30 jaar samen).
En nu gaat onze huwelijksreis toch eindelijk naar Finland!

Half Juni vertrekken we naar Puttgarden, veerboot naar Denemarken. Verder rijden naar Kopenhagen, hotel 1 nacht. Dag 2 naar Stockholm, hotel bij het centrum voor 2 nachten met een dagje citytrip Stockholm. Dag 2&3 Stockholm, dag 4 vertekken naar Umea in Zweden, 1 overnachting. Dag 5 rit naar Rovaniemi waar we de eerste 2 nachten in Santa Claus Village overnachten. Daarna 5 dagen een huis in de buurt van Rovaniemi waar we fijn buiten kunnen zijn, vissen, wandelen, zwemmen, sauna. Even lekker uitrusten.
De thuisreis gaat in versneld tempo, Dag 11 vertrekken we in de ochtend naar Turku waar we in de avond de veerboot naar Stockholm nemen, tweepersoons cabine als varend hotel.
Vanuit Stockholm rijden we vanaf de veerboot weer zuidelijk naar Rodby waar we een hotel 15km voor de haven hebben. Volgende ochtend de boot naar Duitsland en weer terug naar Maastricht.
Ongeveer 5100km met auto en veerboot, op reisdagen met de auto is de maximale afstand 820km, soms nog onder 800km. Dag 1 wordt pittig ivm veerboot en eindbestemming hotel. Veerboot is flexibel geboekt en hotel is 24u bemand voor incheck, dus de reisdruk is niet te groot. Overige locaties zijn allemaal annuleerbaar, dus als we nog willen veranderen dan is er nog ruimte.

Tsja, Santa Claus village commercieel? We gaan het beleven, we zijn er 2 nachten dus dat overleven we wel. De dagen erna zitten we "in the middle of nowhere" (soort van) en dan kunnen we de rust weer vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon 73 op 13-01-2025 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
PcDealer schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:54:
[...]

Vandaag hele dag met mijn werkgever onderweg geweest, 1 op 1. Auto mag ik gebruiken, brandstofkosten worden vergoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naniyokore
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-09 11:31
Ramon 73 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:13:
...Dag 5 rit naar Rovaniemi waar we de eerste 2 nachten in Santa Claus Village overnachten. Daarna 5 dagen een huis in de buurt van Rovaniemi waar we fijn buiten kunnen zijn, vissen, wandelen, zwemmen, sauna. Even lekker uitrusten.
Kan het volgende enorm aanraden in die buurt:
Vissen: als je wilt kijken voor zalm kan je in de schemer uurtjes (zal ergens 10 uur in de avond zijn) bij Kemi - Vallitunsaari vissen. Tornio is ook een prima plek. Komende zomer is ws wel de beste plek voor zalm vanuit het noorden (bijv rivier Tana). Je gaat alleen wel vrij vroeg in het seizoen, dus weet niet hoe goed het is rond die tijd. Raad ook aan om even te kijken of je een bootje wilt huren. Heb je vaak meer success mee (ook voor ander vis).

Wandelen: Kuusamo heeft hele mooie natuur. Een erg mooi (maar ook populair) park is Oulanka. In de buurt van Rovaniemi heb je ook Pyhä-Luosto wat een mooie dagwandeling route heeft. Je kan kijken op https://www.luontoon.fi/ voor de parken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Veel gebeurd.....destijds in 2021 ging de reis niet door, mijn vriendin durfde/wilde niet vanwege corona. In 2022 begon de oorlog met de Oekraïne, ging mijn vriendin dwars liggen "wat als ze de grens met Finland overschrijden?" en dat kon ik niet doorbreken. In 2022 gestart met bedrijfsauto (Toyota Auris station) ook prive te rijden, geen harde km limiet dus dit tripje kan zonder bijkomende brandstofkosten.
In 2023 was er privé een dieptepunt, ongeluk gehad waardoor mijn vriendin bijna overleden is, ik flink gewond. Dat was nogal een aanraking met de werkelijkheid en zijn we uiteindelijk getrouwd toen het weer beter ging (30 jaar samen).
Heftig allemaal, maar mooi dat het ervan gaat komen :)
Half Juni vertrekken we naar Puttgarden, veerboot naar Denemarken. Verder rijden naar Kopenhagen, hotel 1 nacht. Dag 2 naar Stockholm, hotel bij het centrum voor 2 nachten met een dagje citytrip Stockholm. Dag 2&3 Stockholm, dag 4 vertekken naar Umea in Zweden, 1 overnachting.
Nieuwsgierig: waar in Umea?

M'n oudste heeft daar 10 jaar gewoond als kind/tiener, ben er dus veel geweest.
Dag 5 rit naar Rovaniemi waar we de eerste 2 nachten in Santa Claus Village overnachten. Daarna 5 dagen een huis in de buurt van Rovaniemi waar we fijn buiten kunnen zijn, vissen, wandelen, zwemmen, sauna. Even lekker uitrusten.
De thuisreis gaat in versneld tempo, Dag 11 vertrekken we in de ochtend naar Turku waar we in de avond de veerboot naar Stockholm nemen, tweepersoons cabine als varend hotel.
Dat zijn inderdaad behoorlijk luxe boten. Silja of Viking?

Wel een pittige rit, 850km. Op zich allemaal door het bos (berkebomen worden na paar honderd km dodelijk saai :+ ), dus zolang jullie het trekken wel te doen, maar toch...

Waarschijnlijk te laat, maar alternatieve mogelijkheid voor de veerboot: ipv Turku-Stockholm en dan Roedby-Puttgarden zou je ook kunnen kijken naar de Helsinki-Travemuende boot van Finnlines. 28u onderweg, maar dan ben je wel gelijk in DE. Bovendien geweldige boot - Finse rederij, dus op Finnen gericht, dus op een na beste sauna op zee (alleen Finnlines' andere boot van Travemuende naar Malmo heeft een betere). Duurder dan de andere boten, maar scheelt je hotelovernachting en twee keer boot dus allicht niet eens zoveel duurder.

* dion_b gaat in april naar Helsinki met Finnlines :Y
Tsja, Santa Claus village commercieel? We gaan het beleven, we zijn er 2 nachten dus dat overleven we wel. De dagen erna zitten we "in the middle of nowhere" (soort van) en dan kunnen we de rust weer vinden.
Santa Claus village is vooral gericht op winter, in de zomer ben je bovenal de concierge aan het betalen :+

Zou zelf dagje meer in de wildernis gaan zitten en andere dag in centraal Rovaniemi. Zodat je Aalto's meesterwerk kunt genieten (sarcastisch bedoeld, ik vind het iig in de zomer een spuuglelijk gedrocht van een stad). Was vooral teleurgesteld dat Mr. Lordi's Rocktaurant failliet gegaan was voordat ik er kwam :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Naniyokore schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:23:
[...]

Vissen: als je wilt kijken voor zalm kan je in de schemer uurtjes (zal ergens 10 uur in de avond zijn) bij Kemi - Vallitunsaari vissen. Tornio is ook een prima plek. Komende zomer is ws wel de beste plek voor zalm vanuit het noorden (bijv rivier Tana). Je gaat alleen wel vrij vroeg in het seizoen, dus weet niet hoe goed het is rond die tijd. Raad ook aan om even te kijken of je een bootje wilt huren. Heb je vaak meer success mee (ook voor ander vis).

Wandelen: Kuusamo heeft hele mooie natuur. Een erg mooi (maar ook populair) park is Oulanka. In de buurt van Rovaniemi heb je ook Pyhä-Luosto wat een mooie dagwandeling route heeft. Je kan kijken op https://www.luontoon.fi/ voor de parken.
Alle locaties die je noemt zijn een behoorlijk eind uit de buurt. Tornio is nog het dichtste bij, 115km ongeveer. Dat vind ik best veel voor een vistrip, moet ook nog terug. Al klinkt zalm vissen in Finland wel uitdagend! Thuis vis ik wel eens op forel (gewoon plekje aan vijver met andere zondagsvissers...), is eigen spul meenemen nodig/zinvol? Of beter om lokaal spullen te huren zodat ik zeker het juiste materiaal heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
dion_b schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 00:06:
[...]

Heftig allemaal, maar mooi dat het ervan gaat komen :)

[...]

Nieuwsgierig: waar in Umea?

M'n oudste heeft daar 10 jaar gewoond als kind/tiener, ben er dus veel geweest.
Hotel Entrance North, stukje buiten Umea.
E4, Norra Infart 50, 905 95 Umeå, Zweden

Volgens mij gewoon een reizigers hotel, vlakbij de E4. Prima voor ons, schijnt vrij rustig te zijn. Het is ook maar 1 nachtje pitten en door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ramon 73 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:27:
[...]

Hotel Entrance North, stukje buiten Umea.
E4, Norra Infart 50, 905 95 Umeå, Zweden

Volgens mij gewoon een reizigers hotel, vlakbij de E4. Prima voor ons, schijnt vrij rustig te zijn. Het is ook maar 1 nachtje pitten en door.
Die ken ik idd in het voorbijgaan - we hebben het vaak gezien vanuit de bus van Bygdea naar Umea. Soort van motel + camping (in de zomer) langs de E4. Overigens, ondanks indrukwekkende naam is E4 gewoon een 1+1 tweebaansweggetje, maar wel een vrij drukke want belangrijkste noord-zuidverbinding.

Umea is zeker een bezoek waard, maar snap goed dat dat er niet in zit met jullie uitdagende planning.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naniyokore
Ramon 73 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:22:
[...]

Alle locaties die je noemt zijn een behoorlijk eind uit de buurt. Tornio is nog het dichtste bij, 115km ongeveer. Dat vind ik best veel voor een vistrip, moet ook nog terug. Al klinkt zalm vissen in Finland wel uitdagend! Thuis vis ik wel eens op forel (gewoon plekje aan vijver met andere zondagsvissers...), is eigen spul meenemen nodig/zinvol? Of beter om lokaal spullen te huren zodat ik zeker het juiste materiaal heb?
Helaas is alles ook gewoon ver uitelkaar in het noorden. Als je er eenmaal bent is het relatief gezien om de hoek.

Qua materiaal hangt het echt enorm af van wat en waar je wilt gaan vissen. Wat ze vanaf de kant op de rivieren veel doen is Spinfluga vissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
dion_b schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:24:
[...]

Die ken ik idd in het voorbijgaan - we hebben het vaak gezien vanuit de bus van Bygdea naar Umea. Soort van motel + camping (in de zomer) langs de E4. Overigens, ondanks indrukwekkende naam is E4 gewoon een 1+1 tweebaansweggetje, maar wel een vrij drukke want belangrijkste noord-zuidverbinding.

Umea is zeker een bezoek waard, maar snap goed dat dat er niet in zit met jullie uitdagende planning.
Ik had nog nooit gehoord van Umea....en het doel is Rovaniemi omdat ik graag in Finland wil zijn. Maar het is een interessante mix om Zweden en Finland te kunnen zien. Daarbij brengen we al een dag door in Stockholm, waar 2 overnachtingen zijn. Daardoor valt die planning heus wel mee, maximale dagafstand is 850km en dat is best te doen. Helaas kan mijn vrouw niet rijden en ben ik op mezelf aangewezen. Heen is redelijk pittig, veerboot en dan nog naar Kopenhagen. Maar dan wordt het rustiger, eerst even bijkomen in Stockholm en dan is het nog 2 dagen naar de eindbestemming.
De reis terug valt ook nog wel mee, de boot van Turku naar Stockholm hebben we "pas" op 22:00 ongeveer en de volgende dag is het 1 rit naar (bijna) Rodby en dat is dan maar 1 langere rit. Rovaniemi-Turku is nog onder de 800km omdat we al een beetje zuidelijk van Rovaniemi zitten. Het is toch wel zodanig gepland dat we ook nog iets van vakantiegevoel overhouden. Pas als je (voor mij) ver boven 800km/dag gaat zitten wordt het een vermoeiende ervaring. Evengoed ben ik blij als we op de eindbestemming zijn. Het zijn toch 4 reisdagen, maar de planning is niet heel erg uitdagend muv de eerste dag. En dan nog, mochten we ons bedenken dan kan er nog een hotel in de buurt van Puttgarden geboekt worden op zaterdag, vertrekken we 1 dag eerder en is het maar 600km op dag 1 en 250km op dag 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51

Half Juni vertrekken we naar Puttgarden, veerboot naar Denemarken. Verder rijden naar Kopenhagen, hotel 1 nacht. Dag 2 naar Stockholm, hotel bij het centrum voor 2 nachten met een dagje citytrip Stockholm. Dag 2&3 Stockholm, dag 4 vertekken naar Umea in Zweden, 1 overnachting. Dag 5 rit naar Rovaniemi waar we de eerste 2 nachten in Santa Claus Village overnachten. Daarna 5 dagen een huis in de buurt van Rovaniemi waar we fijn buiten kunnen zijn, vissen, wandelen, zwemmen, sauna. Even lekker uitrusten.
Vanuit Stockholm rijden we vanaf de veerboot weer zuidelijk naar Rodby waar we een hotel 15km voor de haven hebben. Volgende ochtend de boot naar Duitsland en weer terug naar Maastricht.
Ongeveer 5100km met auto en veerboot, op reisdagen met de auto is de maximale afstand 820km, soms nog onder 800km. Dag 1 wordt pittig ivm veerboot en eindbestemming hotel. Veerboot is flexibel geboekt en hotel is 24u bemand voor incheck, dus de reisdruk is niet te groot. Overige locaties zijn allemaal annuleerbaar, dus als we nog willen veranderen dan is er nog ruimte.

Klinkt leuk! Ik woon in Finland en heb tijdens Corona een rondje Finland gemaakt (4 weken) en het jaar erna (eerste jaar dat de grens weer open was) een rondje Finland + noord Noorwegen, Noordkaap en Lofoten.(ook 4 weken)

Verkijk je niet op de afstanden, 800km is een flinke afstand per dag zeker in een land waar je niet eerder bent geweest en eigenlijk ook nog hier en daar wilt stoppen om foto's te maken. Zelf gebruik ik de Turku ferry niet (meer). Voor een mini cruise of als we naar Zweden gaan, nemen we altijd vanaf Helsinki, de tijden voor in-uitchecken zijn wat relaxter en ja kan meer genieten (als het je ding is) van het entertainment op de ferry. Als we naar "Europa" gaan nemen we bijna altijd de ferry Helsinki - Travemunde, dat is vooral omdat we het zuiden van Zweden niet het meest interesant vinden om doorheen te rijden (deze ferry heeft zo goed als geen entertainment)

Santa Claus village is meer iets om af te strepen op een lijstje om geweest te zijn, naar naar mijn mening niet echt de moeite waard. Tornio rivier is leuk om te zien maar zeker rivier Tana is erg mooi, je waant je buiten Europa (zeker aan de Finse kant). Misschien ook een optie om Pyhä-Luosto National park te bezoeken, naar mijn mening veel interesanter dan Rovaniemi (wel het Arcticum in Rovanimi bezoeken). Ranua Zoo is ook leuk. Verkijk je niet op de afstanden, eind Juni beginnen de vakanties in Finland en zal het drukker zijn en ook al zijn de wegen niet druk je zal zeker vaker stoppen dan verwacht (overstekend rendieren fotograferen, dat mooie riviertje, dat uitzich over die lege weg etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
MacMF schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:45:
[...]

Verkijk je niet op de afstanden, 800km is een flinke afstand per dag zeker in een land waar je niet eerder bent geweest en eigenlijk ook nog hier en daar wilt stoppen om foto's te maken.
Ik ben vrij regelmatig in Engeland, auto in de trein en dan naar Birmingham of Manchester. Dat zijn ook dergelijke afstanden met nog een extra handicap, links rijden. Inmiddels ben ik daar aan gewend en is het de eerste km's nog even extra aandacht erbij houden. Maar dat heb ik ooit ook de eerste keer moeten doen, wel al eens links gereden met een gehuurde rhd auto, maar nog niet met eigen auto en nog zeker niet zo'n afstand.
Zelf gebruik ik de Turku ferry niet (meer). Voor een mini cruise of als we naar Zweden gaan, nemen we altijd vanaf Helsinki, de tijden voor in-uitchecken zijn wat relaxter en ja kan meer genieten (als het je ding is) van het entertainment op de ferry. Als we naar "Europa" gaan nemen we bijna altijd de ferry Helsinki - Travemunde, dat is vooral omdat we het zuiden van Zweden niet het meest interessant vinden om doorheen te rijden (deze ferry heeft zo goed als geen entertainment)
Entertainment op de ferry is onbelangrijk, we gaan er tegen bedtijd op en komen er in de ochtend vanaf. Het is voor ons meer een varend hotel dan een vakantiedoel.
Santa Claus village is meer iets om af te strepen op een lijstje om geweest te zijn, naar naar mijn mening niet echt de moeite waard. Tornio rivier is leuk om te zien maar zeker rivier Tana is erg mooi, je waant je buiten Europa (zeker aan de Finse kant). Misschien ook een optie om Pyhä-Luosto National park te bezoeken, naar mijn mening veel interesanter dan Rovaniemi (wel het Arcticum in Rovanimi bezoeken). Ranua Zoo is ook leuk. Verkijk je niet op de afstanden, eind Juni beginnen de vakanties in Finland en zal het drukker zijn en ook al zijn de wegen niet druk je zal zeker vaker stoppen dan verwacht (overstekend rendieren fotograferen, dat mooie riviertje, dat uitzich over die lege weg etc.)
Kijk, Arcticum is zo'n insidertip waar ik blij van word :) want als je gaat zoeken online dan kom je veel supertoeristische (dure!) uitjes tegen. Een uitje op een rendierfarm met 15-20 minuten op een slee rijden ben je met twee personen snel €200+ kwijt.....of we dat gaan doen is zeer twijfelachtig. Maar je merkt aan de prijsstelling al vaak wel uitjes mega-toeristisch zijn en welke niet. De (enigszins) overdreven dingen die vloggers laten zien komen waarschijnlijk niet in aanmerking. Santa Claus Village zijn we ook maar twee nachten. Het klinkt leuk, en we konden een heel mooi huisje boeken voor een redelijke prijs. Dus ook in hoofdzaak dingetje om af te strepen en komen we waarschijnlijk de volgende keer niet opnieuw. De meeste tijd zitten we in een huis iets ten zuiden van Rovaniemi (22km van Santa Claus Village) en daar is het niet al te gek quia tourisme.
Afstanden gaan we beleven, we vertrekken thuis op 15 juni dus op de heenreis zal het nog wel meevallen met verkeer. Terugreis hoop ik de juiste "wind" te pakken en in zuidelijke richting te rijden waar ik verwacht dat de meeste weggebruikers in noordelijke richting rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon 73 op 22-01-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

(deze ferry heeft zo goed als geen entertainment)
Valt mee - geen blitse shows oid, maar de bibliotheek/spellenkamer is goed om vele uren zoet te zijn (ook als je met kinderen reist) en dan is er natuurlijk ook de sauna.
Ramon 73 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:57:
[...]

Entertainment op de ferry is onbelangrijk, we gaan er tegen bedtijd op en komen er in de ochtend vanaf. Het is voor ons meer een varend hotel dan een vakantiedoel.
De Helsinki-Travemuende ferrry (die ik ook aanraad en binnenkort weer ga nemen) doet er 28u over, dus je hebt sowieso een volle dag aan boord dus is de vraag wat je dan gaat doen een relevante. Het scheelt je wel 900km rijden en een overnachting aan wal tov via Stockholm gaan, wat het juist aantrekkelijk maakt. Eens met @MacMF dat het landschap in Zuid-Zweden niet de interessantste is, zeker niet om twee keer een volle dag doorheen te rijden. Bos afgewisseld met veldje en rood of geel huisje klinkt mooi en is dat zeker, maar na de honderdste heb je ze allemaal wel gezien. Overigens geldt dat IMHO ook voor Noord-Zweden of -Finland - bomen, bomen, bomen. Op gegeven moment gaan de naaldbomen over in berken, maar dat is ongeveer enige verschil dat je gaat zien.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacMF
[b]Ramon 73 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:57:. Een uitje op een rendierfarm met 15-20 minuten op een slee rijden ben je met twee personen snel €200+ kwijt.....of we dat gaan doen is zeer twijfelachtig. Maar je merkt aan de prijsstelling al vaak wel uitjes mega-toeristisch zijn en welke niet. De (enigszins) overdreven dingen die vloggers laten zien komen waarschijnlijk niet in aanmerking. Santa Claus Village zijn
En probeer ook eens lekker op z'n Fins naar een Laavu te gaan, als je van wandelen houd kies er eentje in the middle of nowhere, hou je niet van wandelen dan vind je ze ook dichter bij perkeerplaatsen (dichter bij een parkeerplaats is meestal wel drukker). Neem lucifers, mes, worstjes, brood en mosterd mee. Bijna altijd is er brandhout aanwezig, soms moet je zelf wat zagen of kloven (als er stammen liggen ipv kant en klaar brandhout). Zeker de moeite waard en kost zo goed als niks. Gedraag je wel, een kampvuur bij een Laavu is vooral om te grillen, niet om uren in het vuur te staren :)

De Finse zomervakantie begint voor veel mensen het midzomernachtweekend (vrijdag 20ste). Probeer voor die avond ook iets te vinden, bijv. een herenhuis/restaurant, camping, dorpje dat iets organiseert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacMF
In plaats van s'avonds ergens te gaan eten kan je ook overdag een lunch buffet nemen (lounas buffet) is zeker voor Finse begrippen goed geprijsd (iets van 13€pp inc. koffie/thee). Meestal niet verkeerd en veel goedkoper dan s'avonds ergens heengaan. Het is bijna standaard voor Finnen om hier te gaan lunchen, werkgevers kunnen een belastingvrije vergoeding hiervoor geven (vandaar dat de lunch prijzen bijna overal hetzelfde zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
[...]
Verkijk je niet op de afstanden, 800km is een flinke afstand per dag zeker in een land waar je niet eerder bent geweest en eigenlijk ook nog hier en daar wilt stoppen om foto's te maken.
[---}
Verkijk je niet op de afstanden, eind Juni beginnen de vakanties in Finland en zal het drukker zijn en ook al zijn de wegen niet druk je zal zeker vaker stoppen dan verwacht (overstekend rendieren fotograferen, dat mooie riviertje, dat uitzich over die lege weg etc.)
Afstanden vallen op papier mee.
Dag 1 Thuis > Puttgarden - 670km, dan door naar Kopenhagen - 170km (840km)
Dag 2 Kopenhagen > Stockholm - 650km
Dag 4 Stockholm > Umea - 640km
Dag 5 Umea > Rovaniemi - 510km
Dag 12 Rovaniemi > Turku - 856km (incheck veerboot 20:15, dus ruime dag om te rijden)
Dag 13 Stockholm > Sakskjobing - 786km (hotel voor de veerboot naar Duitsland)
Dag 14 Sakskjobing > Rodby > Thuis - 699km

Zweden/Finland is wat trager qua rijden, N-wegen waar je 80km/h mag. Daar doen we dag 4 600+ en dat is best een eind rijden met die snelheid. We rekenen op 10 uur rijden, nog stopjes onderweg. Voordeel is dat we op elke bestemming niks moeten organiseren, hooguit dag 5 boodschappen voor ontbijt dag 6. Maar geen probeem om dat op dag 6 te doen, dan maar even met lege maag naar de supermarkt.
Terugreis dag 12 is de enige echte uitdaging die erin zit. Dat is 860km over N-wegen én je moet bijtijds bij de veerboot zijn. Naja, het is 1 dag die ietwat onder druk staat. Dag 13 en 14 is (voornamelijk) snelwegen waar je 120km/h mag.
Dag 1 is ook een pittige rit, om uiterlijk 15:00 in Puttgarden inchecken en daarna ook nog een flink eind rijden. We dubben nog om dag 1 te splitsen in twee etappes. Dan een dag eraan knopen aan de voorkant, hotel tussen Hannover en Hamburg. Is het op de dag van veerboot slechts 240km rijden tot in Puttgarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacMF
Ramon 73 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:34:
[...]

Dag 2 Kopenhagen > Stockholm - 650km
Dag 4 Stockholm > Umea - 640km
Dag 5 Umea > Rovaniemi - 510km
Dag 12 Rovaniemi > Turku - 856km (incheck veerboot 20:15, dus ruime dag om te rijden)
Dag 13 Stockholm > Sakskjobing - 786km (hotel voor de veerboot naar Duitsland)
Dag 14 Sakskjobing > Rodby > Thuis - 699km

Zweden/Finland is wat trager qua rijden, N-wegen waar je 80km/h mag. Daar doen we dag 4 600+ en dat is best een eind rijden met die snelheid. We rekenen op 10 uur rijden, nog stopjes onderweg. Voordeel is dat we op elke bestemming niks moeten organiseren, hooguit dag 5 boodschappen voor ontbijt dag 6. Maar geen probeem om dat op dag 6 te doen, dan maar even met lege maag naar de supermarkt.
Terugreis dag 12 is de enige echte uitdaging die erin zit. Dat is 860km over N-wegen én je moet bijtijds bij de veerboot zijn. Naja, het is 1 dag die ietwat onder druk staat. Dag 13 en 14 is (voornamelijk) snelwegen waar je 120km/h mag.
Dag 1 is ook een pittige rit, om uiterlijk 15:00 in Puttgarden inchecken en daarna ook nog een flink eind rijden. We dubben nog om dag 1 te splitsen in twee etappes. Dan een dag eraan knopen aan de voorkant, hotel tussen Hannover en Hamburg. Is het op de dag van veerboot slechts 240km rijden tot in Puttgarden.
dag 13 is geen probleem. "Vroeger" deden wij ook van Stockholm naar Trelleborg en de Ferry naar Sasnitz en dan hotel op Rügen in 1 dag. Ik denk wel dat wij een andere ferry hadden, onze kwam redelijk vroeg aan in Stockholm (en erg snel op pad na aankomst omdat de ferry leeg moet en direct terug gaat).

Dag 12 vind ik krap, laatste keer vanuit het noorden (roadtrip grens Rusland - Noordkaap - Lofoten) in 1 dag vanuit Oulu naar Helsinki was een volle dag rijden (maar ik ga graag lekker lunchen en nog ergens koffie drinken onderweg, was ook nog Corona tijd dus zo goed als geen buitenlandse toeristen).

Ik ga zelf eind April de andere kan op, Helsinki - Travemunde en dan 6 weken Oostenrijk + Balkan.

In ieder geval veel plezier en laat weten hoe het bevallen is!

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
Ramon 73 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:34:
[...]

Bij Bremen en Hamburg grote kans op file, en (ik weet niet welke datum je vertrekt) voor het veer in Puttgarden staat ook vaak file. Ik zou zeker overwegen om dit op te knippen.
[...]
[...]
Heel ambitieus, google maps geeft al 10,5 uur reistijd voor dit traject en dan heb je nog geen enkele stop gemaakt. Het zijn voornamelijk 2-baanswegen waarover ook langzamer en afslaand verkeer rijdt dus 80km/h gemiddeld haal je bij lange na niet. Ik zou dit opsplitsen of uiterlijk om 6 uur 's ochtends vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Waaj schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:45:
[...]

Bij Bremen en Hamburg grote kans op file, en (ik weet niet welke datum je vertrekt) voor het veer in Puttgarden staat ook vaak file. Ik zou zeker overwegen om dit op te knippen.

[...]

Heel ambitieus, google maps geeft al 10,5 uur reistijd voor dit traject en dan heb je nog geen enkele stop gemaakt. Het zijn voornamelijk 2-baanswegen waarover ook langzamer en afslaand verkeer rijdt dus 80km/h gemiddeld haal je bij lange na niet. Ik zou dit opsplitsen of uiterlijk om 6 uur 's ochtends vertrekken.
Oversteek Rodby is 15 juni.

Dag 12 is inderdaad geen bijzonder goed gepland deel. Ik wil niet een dag eerder uit Rovaniemi vertrekken, eens kijken of ik de ferry Turku -> Stockholm nog kan wijzigen. Andersom, twee dagen over dat stuk doen is ook wel erg lang.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
MacMF schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:37:
[...]

Dag 12 vind ik krap, laatste keer vanuit het noorden (roadtrip grens Rusland - Noordkaap - Lofoten) in 1 dag vanuit Oulu naar Helsinki was een volle dag rijden (maar ik ga graag lekker lunchen en nog ergens koffie drinken onderweg, was ook nog Corona tijd dus zo goed als geen buitenlandse toeristen).
In ieder geval veel plezier en laat weten hoe het bevallen is!
[...]

Rovaniemi naar veerboot Turku is 856km, en dat is best een flink eind rijden over tweebaanswegen 80km/h. We spelen met de gedachte om de veerboot 1 dag naar achter te verschuiven en een nacht in Tampere te blijven overnachten, daar ben ik een keer geweest en de stad heeft wel charme. Dan valt de terugreis uiteen in 1x 690 en 1x 170km, met als extra voordeel een dagje pierewaaien in Tampere.
Nog maar een nachtje over slapen.

Ik houd mij aanbevolen voor suggesties om de tocht Rovaniemi -> Turku op te delen. Onderweg kom je door Oulu, lijkt ook wel aantrekkelijk. Echter is dat nog vrij noordelijk waardoor je de dag erna nog een flink stuk moet rijden om de boot te halen. Dichter bij de boot overnachten lijkt beter. Jyväskyla kom je ook door/langs, misschien een betere optie dan Tampere?

[ Voor 12% gewijzigd door Ramon 73 op 24-02-2025 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacMF
Ik ken west Finland niet zo goed, maar misschien naar de zandstranden bij Pori/yteri, of het eiland Hailuoto, of het stadje Rauma. Je kan ook wat meer via het binnenland rijden, bijvoorbeeld via Ranua/Pudasjärvi naar Oulu, zie je vooral heel veel bomen en moerasgebieden (waar de hilla (kruipbraam?!?) groeit) en kan je je ook heel goed voorstellen dat mensen verdwalen terwijl ze bessen zoeken in de bossen of het moeras, behalve de bomen en het moeras is de weg erg rustig. De dierentuin in Ranua had ik al eens genoemd en is best de moeite waard (met alleen dieren uit noord Scandinavie). Tampere en Turku zijn leuke steden, de rest ken ik amper. Zelf zou ik vanaf Oulu de weg langs de kust nemen naar Turku en een paar stadjes/dorpjes bezoeken met oude havens en centra, mischien een stukje zwemmen bij een van de zandstranden waar je langs komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naniyokore
MacMF schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:59:
Ik ken west Finland niet zo goed, maar misschien naar de zandstranden bij Pori/yteri, of het eiland Hailuoto, of het stadje Rauma. Je kan ook wat meer via het binnenland rijden, bijvoorbeeld via Ranua/Pudasjärvi naar Oulu, zie je vooral heel veel bomen en moerasgebieden (waar de hilla (kruipbraam?!?) groeit) en kan je je ook heel goed voorstellen dat mensen verdwalen terwijl ze bessen zoeken in de bossen of het moeras, behalve de bomen en het moeras is de weg erg rustig. De dierentuin in Ranua had ik al eens genoemd en is best de moeite waard (met alleen dieren uit noord Scandinavie). Tampere en Turku zijn leuke steden, de rest ken ik amper. Zelf zou ik vanaf Oulu de weg langs de kust nemen naar Turku en een paar stadjes/dorpjes bezoeken met oude havens en centra, mischien een stukje zwemmen bij een van de zandstranden waar je langs komt.
Ik raad dit ook aan. Via de kust naar Turku te rijden. Vaasa zit in het midden voor een overnachting en is een mooie stad om te bezoeken in de zomer (vaak wel erg rustig in de zomer omdat het een studentenstad is). Rauma vlak boven Turku heeft ook een heel mooi "old town" deel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
De reis is inmiddels goed op weg. Momenteel zijn we in Umeå waar we 1 nacht verblijven. Het hotel is, Tsja hoe zeg je dat, in orde. Alles is netjes, werkt, schoon. Maar ik voel me er niet op mijn gemak. Beetje truckstop/kamper gevoel. Net iets teveel chromen/gouden randjes, het hotel is gemaakt van aan elkaar gekoppelde wooncontainers. Voor 1 nacht is het oké, maar ga er niet opnieuw overnachten.
We zijn 1 dag eerder vertrokken, extra overnachting vooraan erbij gedaan. Hotel in Noord Duitsland, 200km van Puttgarden vandaan waardoor we op zondag konden uitslapen en veel te vroeg bij de veerboot waren. Ik had flex tarief genomen en we vertrokken een uur vroeger. De overtocht ging eenvoudig, prettig en vlot. Stukje door naar Kopenhagen was ook vlot gedaan. Best Western was prima, gegeten bij cafe Baaden aan het stadsstrand, erg leuk.
Verder naar Stockholm waar we twee nachten bleven, voor de rust en om de stad te zien. Stockholm is geweldig! Daar gaan we zeker nog eens heen. De oude stad biedt heel veel mooie dingen, Nobelprijs museum, kathedraal, koninklijk paleis (wisselen van de wacht om 12.15 is mooi), stadhuis. Heel erg leuk voor een stedentrip. Hotel Amaranten was ook heel goed, leuke kamer, prettig personeel, goed ontbijt (wel druk) en vrij dicht bij de oude stad (2km van gamla stan).
Onderweg naar Umeå werden we gepraaid door een Nederlands koppel met de uitroep "Hee, Nederlanders, zo ver van huis", aangelokt door onze Just Married sticker wilden ze graag kennismaken.

De voorgeschiedenis aan ons huwelijk was geen lichte kost en ik ben (bijna) elke dag blij met waar we nu staan, wetend hoe diep het dal was waar we doorheen zijn gegaan. Met deze reis hoop ik het in elk geval af te sluiten, mijn vrouw heeft er minder last van, veel is langs haar heen gegaan.

De terugreis uit Rovaniemi heb ik zo laten staan. We moeten dus vroeg vertrekken en goed doorrijden. Nu gaan we qua drukte op de weg de goede richting op, dus het zal meevallen met het verkeer. Dan is het 1 dag dat we vroeg uit de veren moeten. Ik heb geprobeerd om de veerboten te verplaatsen, Turku Stockholm was €120 en Rodby Puttgarden kon ik niet verzetten, alleen annuleren. Dus opnieuw boeken en dat was ook zo'n zelfde bedrag. Daarom waag ik het erop, vandaag op de 1+1 snelweg viel ook best mee. Onderweg lunchen we met broodje uit het vuistje, koffie maken op camping kookstel, dus dat kost niet veel tijd. En afstand cq tijd achter het stuur, 2 weken geleden nog van Lancaster UK naar huis gereden in 1 rit. Dat ging prima en is nog iets verder + extra tijd ivm trein. Weliswaar 100% snelweg maar wel veel drukker verkeer en links rijden. Ondanks de ervaring is het toch meer inspanning dann rechts rijden. Slotsom, gaat lukken maar 1 dag extra was prettig geweest. Mocht het heel slecht weer zijn in Rovaniemi dan gaan we een dag eerder weg en is dat wel geregeld.

[ Voor 0% gewijzigd door Ramon 73 op 20-06-2025 14:03 . Reden: typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
dion_b schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:24:
[...]

Entrre Norr gewoon laten liggen volgende keer. Op zichkan ik er niks aan vinden dat niet goed is. €75 ongeveer voor overnachting voor 2 personen. a;es schoon en werkt, geen opvallende kapotte dingen. Buffet a volonte voor avondeten kost 100SEK en prima binnen te houden. Toch voelt het een beetke "off" zonder dat ik het ka duiden.
E4 valt best mee, ik reed in 5 uurtjes effectief rijden naar Rovaniemi. Geen werkzaamheden of files, schoot prima op. Beter dan Nederlandse snelwegen....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon 73
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqxEABAGBYwhx3hzux7YVSvCSZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwJAczGTaemZw0Eo4Po2oZ7x.jpg?f=fotoalbum_large

Voelt bizar aan......
Net als om 3:20am naar toilet gaan en buiten nog licht zien, ietwat schemering maar weinig verschil met overdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Wanneer je zonsondergang een datum is ipv een tijd...
Damn. Kun je wat slapen of is alles verduisterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Schway schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:15:
Wanneer je zonsondergang een datum is ipv een tijd...
Damn. Kun je wat slapen of is alles verduisterd?
Huisje heeft prima gordijnen. Dan merk je er niks van dat het buiten licht is, totdat je in de nacht naar de wc gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
[...]

Zou zelf dagje meer in de wildernis gaan zitten en andere dag in centraal Rovaniemi. Zodat je Aalto's meesterwerk kunt genieten (sarcastisch bedoeld, ik vind het iig in de zomer een spuuglelijk gedrocht van een stad). Was vooral teleurgesteld dat Mr. Lordi's Rocktaurant failliet gegaan was voordat ik er kwam :P
Meesterwerk inderdaad. Mehn, wat een draak van een stad. Zelfs steden als bv. Rotterdam en Eindhoven hebben nog meer charme en karakter dan Rovaniemi. Zonde. Eem bezoekje aan het centrum was ook zo afgelopen.
We zijn teveel verwend.....geboren en getogen in Maastricht, geen spuuglelijke stad, paar dagen geleden Stockholm bezocht wat een hele mooie stad is. Nou, dan valt de grootste stad van Europa (qua oppervlakte) toch wel heel hard tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ramon 73 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:59:
[...]

Meesterwerk inderdaad. Mehn, wat een draak van een stad. Zelfs steden als bv. Rotterdam en Eindhoven hebben nog meer charme en karakter dan Rovaniemi. Zonde. Eem bezoekje aan het centrum was ook zo afgelopen.
We zijn teveel verwend.....geboren en getogen in Maastricht, geen spuuglelijke stad, paar dagen geleden Stockholm bezocht wat een hele mooie stad is. Nou, dan valt de grootste stad van Europa (qua oppervlakte) toch wel heel hard tegen.
Hehe :P

Maastricht verwent je inderdaad, denk dat je in het hele nordische gebied maar handjevol steden hebt die dan nog in positieve zin opvallen (naast Stockholm in SE nog Goteborg en Uppsala, in NO Trondheim en misschien Oslo en Bergen, in FI Turku en Helsinki en in DK Kopenhagen en Odense). Umea is trouwens voorbeeld van hoe een relatief nieuwe stad toch redelijk mooi kan zijn. Maar Rovaniemi is echt wel dieptepunt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Naniyokore schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:23:
[...]

Ik vind niet echt iets over vissen....omdat ik alleen forel materiaal bezit, heb ik niks meegebracht. Ben er vanuit gegaan dat je hier op elke hoek van de straat wel een verhuurbedrijf zou vinden die vishengels etc verhuurt. Dat bijkt niet te kloppen. Heb contact met 1 verhurder gehad. 3 uur trolling (slepen achter bootje) is €320
Dat is me "iets" te kostbaar voor wat het is. Trolling is nou niet echt bijster interessant, en het is daar ook catch and release omdat het privé visgebeid betreft. Dat was overigens in Tornio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naniyokore
Ramon 73 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:54:
[...]

Ik vind niet echt iets over vissen....omdat ik alleen forel materiaal bezit, heb ik niks meegebracht. Ben er vanuit gegaan dat je hier op elke hoek van de straat wel een verhuurbedrijf zou vinden die vishengels etc verhuurt. Dat bijkt niet te kloppen. Heb contact met 1 verhurder gehad. 3 uur trolling (slepen achter bootje) is €320
Dat is me "iets" te kostbaar voor wat het is. Trolling is nou niet echt bijster interessant, en het is daar ook catch and release omdat het privé visgebeid betreft. Dat was overigens in Tornio.
Je kan boten van particulieren huren, voor vrij weinig, via websites zoals Skipperi. Vaak hebben vakantie locaties zoals campings ook vaak boten verhuur als ze aan het water zitten.

Hengels huren is niet iets wat ik ooit ben tegengekomen. Lijkt mij vrij ongebruikelijk. Wel moet je altijd goed kijken naar de vergunningen, je hebt in Finland een algemene vis vergunning en dan vaak op specifieke locaties (waar je bijv zalm of forel kan vissen) ook een vergunning nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
[...]

)Was vooral teleurgesteld dat Mr. Lordi's Rocktaurant failliet gegaan was voordat ik er kwam :P
Kunt nog steeds op bedevaart gaan in Revontuli Kauppakeskus 😋

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6E52DnixrCp6w1wgoADFj5ibypQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhgkaEaNOEYa75mASD8Iw5Qc.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens is Lordi helemaal niet verkeerd als band. Mooie performance, hun pakken zijn geweldig om te zien, muziek ook helemaal niet verkeerd. Ooit in het voorprogramma van Sabaton of Nightwish gezien.

[ Voor 13% gewijzigd door Ramon 73 op 22-06-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
[...]

Momenteel zitten we in de laatste locatie in Lapland. Vanmiddag startte de regen en die gaat door tot donderdagmiddag. We hebben niet zo gek veel trek in activiteiten indoor, en vertrekken een dag eerder naar het zuiden. Woensdag rijden we naar Tampere, kleine 700km. Dat is nog steeds een behoorlijke rit, maar veel minder erg dan 850km terwijl de druk om de ferry te moeten halen veel kleiner is. Op donderdag is het ongeveer 2 uur rijden naar de veerboot, waar we om 19:30 moeten zijn. Dan blijft er nog een dagje over om Tampere te bezoeken, ben ik een keer geweest en is genoeg te doen en te zien.
Pagina: 1