Blijft underclock Radeon-kaart ook in andere machine?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuurbekje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-09 22:42
Vergeef me voor het n00b-karakter van deze vraag, maar ik krijg uit vriend Google niet de info die ik zoek.

Ik heb eind vorig jaar goedkoop deze Vega 64 van MSI gekocht met als doel om deze te gebruiken in een 2010-model Mac Pro. Wat ik niet besefte is dat deze wel 334 watt kan trekken, en dat dat veel te veel is voor de voeding in de Mac Pro.

Eén oplossing die ik gevonden heb is om de Vega 64 te flashen met een Vega 56-rom. Maar dat lukt me niet. Het programma AMD/ATI ATIFlash 2.93 geeft een foutmelding met alle Vega 56-roms die op techpowerup staan.

Wat ik nog kan proberen is in een andere ("echte") PC, onder Windows en met de Radeon beheersoftware van AMD, de Vega 64 te underclocken. Een 5% underclock schijnt 150 watt te schelen!

De n00bvraag is of die underclock dan behouden blijft in een andere machine. Of verdwijnt de underclock na elke herstart en is het aan de driver om steeds weer die lagere kloksnelheid in te regelen op de videokaart?

Ben benieuwd, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:37
De underclock wordt via de drivers geregeld. Dat gaat je niet helpen in je Mac.
Goede nieuws is dat een videokaart niet harder kan werken als de voeding niet genoeg stroom kan levereren. Dat levert al een automatische limitering op. De 334 Watt is daarnaast de maximale piekspanning die kortstondig gevraagd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuurbekje
Dank je wel. Ik was er al bang voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-10 14:28
Waat voor voeding zit er eigenlijk in die Mac Pro?

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:28
zuurbekje schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:41:
Een 5% underclock schijnt 150 watt te schelen!
Dat lijkt me zeer straf. Het vermogen van een halfgeleider wordt gegeven door volgende formule:
P = f x u². Kwadratisch met de spanning en rechtevenredig met de frequentie. 5% onderclock zou dus ook gewoon slechts 5% minder verbruik betekenen.

Kan je een BIOS vinden van een lager geklokte Vega64? Dit kan misschien ook al een paar % schillen.
Of even kijken of er een mogelijkheid is om een BIOS aan te passen. Ik heb dit vroeger wel eens gedaan met Nvidia kaarten maar tegenwoordig gaat dat in ieder geval niet meer. Met AMD helemaal geen ervaring dus ik weet zelf niet of het kan.

Bestaat er ook geen software om clocks te beïnvloeden van een AMD onder Mac? Opnieuw zelf geen ervaring mee, maar ik zou het wel gek vinden moest het niet bestaan.

Hier een topic met dezelfde vraag:
https://egpu.io/forums/mac-setup/egpu-overclock-on-mac-os/
Wordt gesuggereerd dat het wel gemakkelijker is om de voeding te upgraden :)
D-dark schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:17:
Goede nieuws is dat een videokaart niet harder kan werken als de voeding niet genoeg stroom kan levereren. Dat levert al een automatische limitering op. De 334 Watt is daarnaast de maximale piekspanning die kortstondig gevraagd kan worden.
Watt is vermogen, dus piekvermogen :)

[ Voor 20% gewijzigd door Malantur op 25-02-2020 17:14 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 21:30
@zuurbekje zoek vooral eens wat info over powerplay table mods. Aanpassingen die je op die manier doet zijn niet afhankelijk van het laden van de driver, al is het niet verstandig daar willekeurig in de gaan zitten klooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

D-dark schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:17:
Goede nieuws is dat een videokaart niet harder kan werken als de voeding niet genoeg stroom kan levereren. Dat levert al een automatische limitering op.
Ja, waarschijnlijk omdat je PC uitvalt, omdat die kaart teveel stroom trekt.
Je videokaart kan echt niet ruiken hoeveel je voeding kan leveren, en dan klapt het spul er gewoon uit als je teveel van je voeding vraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuurbekje
Bedankt voor alle reacties!
@TERW_DAN @D-dark: Hij klapt er heel fraai uit tijdens Geekbench 5 'compute'. ;)

@Malantur: Bedankt voor het uitgebreide antwoord. In reactie daarop: 1) BIOS van een lager geklokte Vega64 is een goed idee, ik ga ernaar kijken; 2) de AMD-software onder Windows is een hele suite, op de Mac is het alleen een in het OS gebakken driver, waar je verder niets van ziet/tegenkomt; 'hij doet het' en that's it; 3) 'topic met dezelfde vraag' gaat over het overclocken van een externe GPU; ik ben mijn Vega 64 aan het inbouwen. Dwz ik hoop dat nog eens te gaan doen.

@Meekoh: een non-ATX, Mac Pro-specifiek ding. Ik kom hier...
https://discussions.apple.com/thread/7859581
...tegen dat hij 980 watt kan leveren, maar daar geloof ik eerlijk gezegd geen sikkepit van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuurbekje
@Wekko306: Dank je wel, daar ga ik ook naar kijken! Ik hoop dat ik het kan en aandurf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
zuurbekje schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:45:

...tegen dat hij 980 watt kan leveren, maar daar geloof ik eerlijk gezegd geen sikkepit van.
Waarom niet? Een snelle Google actie lijkt dat wel te bevestigen.

Als de voeding twee 8 pins PEG connectors heeft zit je ook gewoon goed, wat betreft de voeding.

Neemt niet weg dat ik niet denk dat de videokaart zo maar gaat werken trouwens. Maar dat staat los van de voeding en heeft te maken met drivers en firmware.

[ Voor 32% gewijzigd door -The_Mask- op 25-02-2020 18:09 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuurbekje
-The_Mask- schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:04:
[...]

Waarom niet? Een snelle Google actie lijkt dat wel te bevestigen.

Als de voeding twee 8 pins PEG connectors heeft zit je ook gewoon goed, wat betreft de voeding.

Neemt niet weg dat ik niet denk dat de videokaart zo maar gaat werken trouwens. Maar dat staat los van de voeding en heeft te maken met drivers en firmware.
Er zijn alleen twee 6-pins connectors voorhanden helaas. (Ik heb alle juiste verloopjes besteld de afgelopen weken.)

Waardoor ik twijfel over die bijna 1000 watt is: als ik de Vega 64 ga stresstesten in Geekbench 5, dan valt binnen een minuut de computer uit.

[ Voor 4% gewijzigd door zuurbekje op 25-02-2020 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
zuurbekje schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:45:
[...]

Er zijn alleen twee 6-pins connectors voorhanden helaas. (Ik heb alle juiste verloopjes besteld de afgelopen weken.)
Juiste verloopjes bestaan niet. Je hebt bagger verloopjes, nog slechtere verloopjes en verloopjes die af te raden zijn. Juiste verloopjes bestaan echter niet.
Waardoor ik twijfel over die bijna 1000 watt is: als ik de Vega 64 ga stresstesten in Geekbench 5, dan valt binnen een minuut de computer uit.
Dat zegt niet zoveel. Vooral als je gaat werken met verloopjes kan het wel eens een goed werkende beveiliging van de voeding zijn omdat je het dus verkeerd aansluit. Nu schakelt de voeding dan netjes uit om echte problemen te voorkomen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuurbekje
@-The_Mask-: Mogelijk is het de schuld van die verloopjes, maar een energietekort voor de Vega 64 in de Mac Pro is een bekend probleem.

Ik heb niet de kennis om op een betere manier toch de 'juiste'/voldoende energie te trekken uit de Mac Pro-voeding, en ik heb ook niet de tijd om het uit te zoeken. Vooral niet omdat er geen garantie is op een goed resultaat.

In de bovenstaande link vind je een referentie aan 'pixlas mod', maar dat ziet eruit als een middag werk voor een ervaren elektrotechnicus. En dat ben ik niet.

Tijd om een minder hongerige Radeonkaart te kopen, ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je hebt ook nog dit soort dingen:
Afbeeldingslocatie: https://c1.neweggimages.com/ProductImage/17-206-001-03.jpg
Een 450W PSU die in een 5.25" bay past (vast ook wel ergens in je Mac te proppen), die stroom levert aan je videokaart. Het was een ding een aantal jaar geleden, dus vraag me af hoe goed ze nog te vinden zijn, maar zo'n extra PSU zou ook een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
zuurbekje schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:32:
@-The_Mask-: Mogelijk is het de schuld van die verloopjes, maar een energietekort voor de Vega 64 in de Mac Pro is een bekend probleem.
Als je de daar genoemde verloopjes gebruikt:
https://www.amazon.com/Oc...Cable-Video/dp/B07HB8WL7K
https://www.amazon.com/15...le-Adapter/dp/B01ECCVE9W/
Dan moet de voeding idd uitschakelen, want als die dat niet zou doen zouden connectors/kabels gaan smelten en kun je zelf brand krijgen. Een sata power connector kan namelijk nooit zoveel stroom leveren als nodig is en ook één 12V draad is niet genoeg voor de hoeveelheid stroom die er door getrokken moet worden. Dus de voeding doet hiermee precies wat die moet doen. Is trouwens uitzonderlijk dat een voeding zo'n goede beveiliging heeft. Bij 99% van de voedingen zou het geheid mis gaan. Dus wees blij dat er zo'n goede voeding in zit, die netjes uitschakelt.
Ik heb niet de kennis om op een betere manier toch de 'juiste'/voldoende energie te trekken uit de Mac Pro-voeding, en ik heb ook niet de tijd om het uit te zoeken. Vooral niet omdat er geen garantie is op een goed resultaat.

In de bovenstaande link vind je een referentie aan 'pixlas mod', maar dat ziet eruit als een middag werk voor een ervaren elektrotechnicus. En dat ben ik niet.

Tijd om een minder hongerige Radeonkaart te kopen, ben ik bang.
Je kunt het ook laten doen natuurlijk. Maar dan zou ik van te voren ook uitzoeken dat het werkt qua software, drivers en firmware.
TERW_DAN schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:44:
Je hebt ook nog dit soort dingen:
[Afbeelding]
Een 450W PSU die in een 5.25" bay past (vast ook wel ergens in je Mac te proppen), die stroom levert aan je videokaart. Het was een ding een aantal jaar geleden, dus vraag me af hoe goed ze nog te vinden zijn, maar zo'n extra PSU zou ook een oplossing zijn.
Dat lijkt mij geen goed idee. Die dingen waren al geen hoogvliegers en zijn nu allemaal ook oud en onbetrouwbaar. Dit zijn dingen van 10 tot 15 jaar oud, totaal onbetrouwbaar en gevaarlijk voor de PC.

[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 26-02-2020 10:09 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

-The_Mask- schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:07:
Dat lijkt mij geen goed idee. Die dingen waren al geen hoogvliegers en zijn nu allemaal ook oud en onbetrouwbaar. Dit zijn dingen van 10 tot 15 jaar oud, totaal onbetrouwbaar en gevaarlijk voor de PC.
Sowieso zou ik geen 15 jaar oude PSU gebruiken natuurlijk, maar het was meer het idee om zo'n oplossing te pakken (met een moderne en deugdelijke PSU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
TERW_DAN schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:21:
[...]

Sowieso zou ik geen 15 jaar oude PSU gebruiken natuurlijk, maar het was meer het idee om zo'n oplossing te pakken (met een moderne en deugdelijke PSU).
Maar dat is geen optie, omdat die dingen 10 tot 15 jaar oud zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 16:33

nelizmastr

Goed wies kapot

De Mac Pro kan prima 980W leveren, alleen niet middels PCIe stroomstekkers. Apple heeft ervoor gekozen de stroom door het moederbord heen te laten lopen naar twee 6-pin connectoren, bedoeld voor 75W elk.

De beperking is dus de implementatie van de stroomtoevoer, niet de voeding an sich.
heb er zelf met een GTX780Ti ook een poging aan gewaagd, voeding ging kort na hoge belasting uit.
Blijf dus binnen de maxima van 2x 75W uit de voeding en 1x 75 uit het PCIe slot.

Het is allicht slimmer de Vega 64 te laten voor wat-ie is en een RX5700 (niet XT) te nemen. Nieuwer, een stuk zuiniger en ook een tikkie sneller. Nog sneller is gezien de gedateerde hardware toch weinig zinvol. Op een 5700 kom je nog wel weg met 2x 6-pin, zelfs met een mini 6-pin naar 8-pin kabel, omdat zoveel toch niet getrokken wordt door de kaart. De Vega's zijn slurpers eerste klas.

[ Voor 13% gewijzigd door nelizmastr op 26-02-2020 11:28 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuurbekje
@TERW_DAN: Nog nooit gezien! Dat zou inderdaad een oplossing zijn geweest, maar ik kan heen courant alternatief vinden voor dit door jou genoemde voorbeeld.

@-The_Mask-: Ik ben onder de indruk van je kennis. Ik denk dat is inderdaad maar het beste dankbaar kan zijn voor het uitvallen van de voeding.

@nelizmastr: Bedankt voor je super nuttige reactie. Nu weet ik meer over de implementatie van de stroomtoevoer (en dat de voeding zélf dus toch niet het probleem is), en dat ik 3x75 watt ter beschikking heb.

Wat je suggestie betreft om een 5700 te gaan kopen: het vervelende is dat die alleen in 10.15 Catalina wordt herkend, en dat systeem wordt a) niet officieel ondersteund voor de Mac Pro 5,1 (je schijnt wel werkend te kunnen krijgen hoor); en b) kan ik dan niet meer in 10.13 of 10.14 booten om nog 32-bitsapps te draaien. En dat is soms nodig. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
zuurbekje schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:35:
@TERW_DAN: Nog nooit gezien! Dat zou inderdaad een oplossing zijn geweest, maar ik kan heen courant alternatief vinden voor dit door jou genoemde voorbeeld.
Klopt dat komt omdat het vroeger moeilijk en/of heel duur was een voeding te maken van veel vermogen. Twee voedingen was in die tijd dus wel eens een logische oplossing. Tegenwoordig is het echter geen enkel probleem. De kosten van voedingen van hoger vermogen zijn zelfs erg laag en de winst op deze producten is dan ook veel hoger voor de fabrikant. Een tweede 5.25 inch bay voeding zou nu duur, luidruchtig en totaal nutteloos zijn en daarom is het al meer dan 10 jaar geleden dat de laatste op de markt kwam.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1