Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-09 13:57

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Op m'n Macbook Pro heb ik onlangs m'n gehele foto bibliotheek in de Creative Cloud gezet met Lightroom CC (niet classic dus).
Ook heb ik 'Sla een kopie op van alle originelen op de opgegeven locatie.' aangezet en verwezen naar een externe HD en slimme voorvertoningen ook aangezet zodat ik lokaal toch een snelle preview kan hebben indien ik even offline ben. Echter als m'n externe HD niet is aangesloten en ik wel online ben en ik wil een foto editen en op 1:1 inzoomen dan zie ik alleen een onscherpe foto, de smart preview / slimme voorvertoning dus. Als ik de HD weer aansluit zie ik wel een scherpe foto. Maar alle originelen staan ook in de cloud, waarom download Lightroom die niet gewoon? Dat is toch het hele idee van de cloud versie? Originelen in de cloud en alleen originelen downloaden wanneer nodig om lokaal ruimte te besparen?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

amphora schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:39:
Op m'n Macbook Pro heb ik onlangs m'n gehele foto bibliotheek in de Creative Cloud gezet met Lightroom CC (niet classic dus).
Ook heb ik 'Sla een kopie op van alle originelen op de opgegeven locatie.' aangezet en verwezen naar een externe HD en slimme voorvertoningen ook aangezet zodat ik lokaal toch een snelle preview kan hebben indien ik even offline ben. Echter als m'n externe HD niet is aangesloten en ik wel online ben en ik wil een foto editen en op 1:1 inzoomen dan zie ik alleen een onscherpe foto, de smart preview / slimme voorvertoning dus. Als ik de HD weer aansluit zie ik wel een scherpe foto. Maar alle originelen staan ook in de cloud, waarom download Lightroom die niet gewoon? Dat is toch het hele idee van de cloud versie? Originelen in de cloud en alleen originelen downloaden wanneer nodig om lokaal ruimte te besparen?
Volgens mij is het hele cloud gebeuren alleen om op "alle apparaten" (met name dus iPad etc.) je foto's te kunnen bewerken.

Het zelfde euvel heb ik als je Photoshop voor de iPad hebt en je werkt vanuit de cloud met een PSD. Als je dan helemaal inzoomed dan zie je ook niet 1:1 pixels maar een waas.

Ik denk dus dat ze puur en alleen smart previews gebruiken tenzij je het origineel dus lokaal hebt staan ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Ventieldopje schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:54:
[...]
Ik denk dus dat ze puur en alleen smart previews gebruiken tenzij je het origineel dus lokaal hebt staan ;)
Daar lijkt het wel op maar dat is niet wat ik wil natuurlijk. Heb het ook op Adobe forum geschreven, hopelijk pikken ze het op als feature request :)

Kan er wel omheen werken door een foto te selecteren en dan exporteren (en vervolgens annuleren). Dan wordt de volledige raw wel gedownload. Maar ideaal is het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

amphora schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:00:
[...]

Daar lijkt het wel op maar dat is niet wat ik wil natuurlijk. Heb het ook op Adobe forum geschreven, hopelijk pikken ze het op als feature request :)

Kan er wel omheen werken door een foto te selecteren en dan exporteren (en vervolgens annuleren). Dan wordt de volledige raw wel gedownload. Maar ideaal is het niet...
Ik denk dat het "voor de meeste mensen" genoeg is omdat het:

- Veel bandbreedte kost
- Veel opslagruimte kost
- Hun ook heel veel aan bandbreedte kost (voor servers kost dit geld)

Ze zouden dus gewoon opties er in moeten maken om te bepalen wat je wil of je gewoon vragen of je hem wil downloaden (in de achtergrond) of niet. Helaas hebben ze er nog wel eens een handje van om dat achterwege te laten en voor de consument te denken..

Die vervolgens dan weer moeten klagen op het forum

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 12:45
Ik maak geen gebruik van de "store copy of all originals at specified location" optie maar ik zie dat zodra ik in zoom op het plaatje de original raw file gedownload wordt en als dit is gebeurt zie je een kleine aanpassing in detail, dit alles zie je duidelijk in de info tab van een foto.

Voor het opslaan van originals op een NAS gebruik ik lightroom classic want non classic gaf mij ook wat problemen, misschien dat je daar tegen aan loopt.

[ Voor 37% gewijzigd door Furfoot op 26-02-2020 14:55 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Furfoot schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:52:
Ik maak geen gebruik van de "store copy of all originals at specified location" optie maar ik zie dat zodra ik in zoom op het plaatje de original raw file gedownload wordt en als dit is gebeurt zie je een kleine aanpassing in detail, dit alles zie je duidelijk in de info tab van een foto.

Voor het opslaan van originals op een NAS gebruik ik lightroom classic want non classic gaf mij ook wat problemen, misschien dat je daar tegen aan loopt.
Ik heb dat nu ook uitgezet en dan lijkt het inderdaad te werken zoals ik verwacht, echter mis ik daardoor wel mijn automatische backup op externe schijf. Durf ik 100% te vertrouwen op de cloud van Adobe?

Of weet iemand een andere backup strategie?

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 12:45
amphora schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:21:
[...]

Ik heb dat nu ook uitgezet en dan lijkt het inderdaad te werken zoals ik verwacht, echter mis ik daardoor wel mijn automatische backup op externe schijf. Durf ik 100% te vertrouwen op de cloud van Adobe?

Adobe Cloud is eigenlijk geen echte backup. Automatiseren is lastig omdat je eigenlijk alleen bij de Adobe Cloud kunt komen door Adobe producten op te starten er is dus geen API of iets beschikbaar.

Zelf gebruik ik daarom eigenlijk nog steeds Lightroom Classic op mijn main Desktop en Lightroom non-classic op laptop/ipad/iphone. Zodra ik Lightroom Classic start op mijn desktop syncd die de RAWs naar mijn NAS en dan regelt mijn NAS dagelijkse snapshot backups. Zodra het vinkje in Lightroom non-classic betrouwbaar met mijn NAS werkt stap ik misschien wel van classic af.

[ Voor 6% gewijzigd door Furfoot op 27-02-2020 14:45 ]

Instagram

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

amphora schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:21:
[...]

Durf ik 100% te vertrouwen op de cloud van Adobe?
Dat zou ik niet doen. Nog afgezien van de bereikbaarheid en/of de noodzaak, net op het moment dat je het hard nodig hebt, zul je zien dat er storing is, o.i.d...
Dit soort dingen, zijn GEEN backup strategie!
BTW: RAID-x is ook geen backup strategie...

Backup moet je zelf inregelen. Het liefst offline en niet continu (!) bereikbaar, zodat in het geval van ransomware achtige toestanden je zogenaamde backup ook gelijk nutteloos is als 'ie continu connected is.

Desnoods een externe disk waar je regelmatig een backup naar toe stuurt (Apple heeft toch dat Time Machine gebeuren?) of een NAS waar je op regelmatige basis al je data dumpt.
E.e.a. afhankelijk van het initiële en incrementele backup volume.

Geloof me; er komt een dag, dan zul je blij zijn dat je een seperate backup ergens hebt. :Y

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 27-02-2020 15:04 ]

Mooie Plaatjes   

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
ehtweak schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:01:
[...]

Dit soort dingen, zijn GEEN backup strategie!

Backup moet je zelf inregelen. Het liefst offline en niet continu (!) bereikbaar, zodat in het geval van ransomware achtige toestanden je zogenaamde backup ook gelijk nutteloos is als 'ie continu connected is.

Desnoods een externe disk waar je regelmatig een backup naar toe stuurt (Apple heeft toch dat Time Machine gebeuren?) of een NAS waar je op regelmatige basis al je data dumpt.
E.e.a. afhankelijk van het initiële en incrementele backup volume.

Geloof me; er komt een dag, dan zul je blij zijn dat je een seperate backup ergens hebt. :Y
Dit was juist wel een ideale backup strategie. Alle foto's in de cloud en op een externe HD!
Maar dus met het nadeel dat Lightroom geen originelen download omdat hij een externe HD verwacht.
Time Machine of iets dergelijks is geen optie want ik heb niet de ruimte op m'n MacBook om alle originelen op te slaan.

Wat ik (denk ik) nu maar ga doen is die optie 'alle originelen opslaan' uitzetten en af en toe de map met originelen die ik dan wel lokaal heb staan handmatig naar externe HD synchroniseren zodat ik de ruimte weer kan vrijmaken.

[ Voor 10% gewijzigd door amphora op 27-02-2020 16:00 ]

Pagina: 1