Grote bestanden overbrengen van mijn pc naar de Nas

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor Jansen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 31-07 14:21
Mijn vraag:

Op wat voor snelle manier kan Ik (grote) bestanden overbrengen van mijn Laptop Satellite naar de 2 TB Mdmycloud Nas
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Toshiba Laptop Satellite en 2 TB Mdmycloud Nas
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Heb via een USB verbinding en via een internetkanel geprobeerd: niet gelukt..

Beste antwoord (via Cor Jansen op 27-02-2020 10:12)

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:19
Toen ik destijds mijn eerste en nieuwe NAS activeerde wilde ik vanzelfsprekend een hele zwik data overpompen om zodoende veilig(er) te stellen dan op een vergankelijke laptop. En ja, in mijn geval ca. 80GB aan data en dat duurt lang, ook met een bekabelde opstelling.
Ik koos er voor om het uploaden via het Wifi netwerk te doen en lekker te gaan slapen. De volgende ochtend was alles overgezet.

Ik gebruik ook nog een externe SSD van 1TB aan mijn laptop en deze hang ik eens in de zoveel tijd aan de USB port van mijn NAS om te synchroniseren zodat alles op mijn externe SSD ook als backup op mijn NAS staat. Ook dit synchroniseren duurde in het begin lang omdat er veel data ineens overgezet moest worden. Nu is het een paar files er bij/af en met een minuut of wat gesynchroniseerd.

Mijn NAS zelf doet elke nacht tussen 1:00-6:00 uur een eigen backup naar STACK cloud drive. En ja, ook dit duurde weer heel lang eer de hele NAS een backup op de Stack cloud drive had staan. Maar vanzelfsprekend is dit nu ook minimaal tot de enkele files die er af en toe bijkomen of af zijn gehaald.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:22
NAS aansluiten, laptop aan. NAS opzoeken in netwerk en slepen maar?
Wat lukt er niet?

Is de NAS wel juist geconfigureerd voor eerste gebruik?

[ Voor 28% gewijzigd door Renzzie op 25-02-2020 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:17

_Apache_

For life.

USB lijkt toch wel ene goede optie. Waarom lukt het daar niet mee? Wat lukte wel, en wat niet?

[ Voor 17% gewijzigd door _Apache_ op 25-02-2020 13:44 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Handleiding al eens gelezen?, gezien de vragen die gesteld worden (ook in het andere topic) lijkt me dat wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Utp.

Nas in netwerk.
Map openbaar binnen je netwerk beschikbaar maken.
En overpompen die data.

PS. Wat is jou definitie van grote bestanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-09 22:02
Werkt het in zijn geheeld niet of is het alleen te langzaam naar het zin?

In het laatste geval:
Wat zijn de snelheiden die behaald worden?

In het geval van USB, De nas lijkt een usb 3.0 poort te hebben, heeft de laptop dat ook?
Bij USB 2.0 is je max transferrate 480 Mbit/s (60 MegaByte per seconde).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 17:04
Gezien je beperkte kennis over schijven al in je topic Update/Upgrade WD My Cloud denk ik dat je nog weinig ervaring zult hebben met het installeren en configureren van een NAS.

Het is zeker verstandig om hulp in te schakelen, maar als wij termen als IP, DHCP, DNS, NTFS, Gateway adres etc gaan gooien, begrijp jij dan waar wij het over hebben? Zo ja, dan kan je in principe de standaard handleidingen op internet volgen om deze te configureren.

Zie bijvoorbeeld: https://documents.western...-manual-my-cloud-home.pdf

Afhankelijk van je specifieke model kan je die juiste handleiding op de site zoeken van de fabrikant.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cor Jansen
Hallo allemaal,
Mijn hartelijke dank voor al jullie adviezen en raadgevingen. Die ga ik eerst eens bestuderen en laat daarna nog in een reactie weten, hoe e.a. is verlopen. Nogmaals zeer bedankt allemaal,
Met vriendelijke groet,
Cor Jansen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:19
Toen ik destijds mijn eerste en nieuwe NAS activeerde wilde ik vanzelfsprekend een hele zwik data overpompen om zodoende veilig(er) te stellen dan op een vergankelijke laptop. En ja, in mijn geval ca. 80GB aan data en dat duurt lang, ook met een bekabelde opstelling.
Ik koos er voor om het uploaden via het Wifi netwerk te doen en lekker te gaan slapen. De volgende ochtend was alles overgezet.

Ik gebruik ook nog een externe SSD van 1TB aan mijn laptop en deze hang ik eens in de zoveel tijd aan de USB port van mijn NAS om te synchroniseren zodat alles op mijn externe SSD ook als backup op mijn NAS staat. Ook dit synchroniseren duurde in het begin lang omdat er veel data ineens overgezet moest worden. Nu is het een paar files er bij/af en met een minuut of wat gesynchroniseerd.

Mijn NAS zelf doet elke nacht tussen 1:00-6:00 uur een eigen backup naar STACK cloud drive. En ja, ook dit duurde weer heel lang eer de hele NAS een backup op de Stack cloud drive had staan. Maar vanzelfsprekend is dit nu ook minimaal tot de enkele files die er af en toe bijkomen of af zijn gehaald.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Cor Jansen
Nogmaals hartelijk dank voor jullie adviezen en inzichten. Ik heb er veel aangehad en ik heb nu dan ook een beter begrip van de functie van mijn NAS en ook mijn vragen zijn beantwoord, zelfs veel meer dan dat..
Met vriendelijke groet,
Cor Jansen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-07 17:10
Als Ik op mijn NAS (Synology en FreeNAS) aansluit op een LAN (CAT5e) aansluiting en zet bestanden van Windows 10 of Solus over naar een share (SAMBA 3) naar op de NAS, krijg Ik gewoon 121MBps, kost mij gewoonlijk zo een 30-40 minuten om 20GB aan verschillende bestanden over te zetten en andersom.

Is het mogelijk dat je de NAS hebt aangesloten via LAN op een 100Megabit p/s(12,5MegaByte p/s = Sloooommm..) of toch wel op 1Gigabit p/s(125MegaByte p/s)?

Kijk of een van je netwerk kabels niet CAT5 kabels zijn, hier gaat je verbinding naar 100Mbitps, zorg dat je CAT5e of CAT6 kabels gebruikt en je de porten waar je aansluit op je modem, router of switch niet 100Mbps doen.

Kijk ook of je WD MyCloud bij de port waar je de netwerk kabel in stopt, of het lampje oranje of groen is. Oranje betekent namelijk dat de verbinding 100Mbps is en groen 1Gbps.

Anderzijds, als je echt sneller wilt, dan kan je de HDD's even in je PC aansluiten op de SATA port van je PC en zo bestanden overzetten, dan behaal je de maximale overdracht snelheid van je HDD en zet je daarna de HDD's weer in je NAS, maar hiervoor zou je dan wel die helse case moeten openmaken en niet stukmaken bij openmaken.

Het is alleen wel zo dat veel NAS Linux gebruikt en de HDD Ext4 of BTRFS of ZFS partitie formaten gebruikt, Windows kan deze niet native lezen, Linux weer vaak wel, hoewel ZFS soms een pakketje vereist.

USB3 is ook een optie, maar het zou heel goed kunnen dat je netwerk connectie naar je NAS gewoon iets fout tussen zit, of je PC, Modem of NAS doen 100Mbps, dus langzaam overdracht, of de software voor overzetten van bestanden naar je NAS is slecht en sloom? (Ik gebruik geen WD Mycloud, dus weet het niet).

Je hebt immers een NAS, die wil je op je netwerk gebruiken, hij moet wel een goede overdracht snelheid hebben, anders is het een irritant ding en als er niets aan te doen was kun je beter een Synology nemen of FreeNAS pc'tje neerzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door TweetCu op 29-02-2020 02:42 ]

Pagina: 1