Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneeT
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-04-2021
Hoi,

Sinds deze week Ziggo zakelijk pro op de zaak met 600/50Mbit/s. Modem doet de bridging met een vast publiek IP adres.

Als ik een laptop op modem aansluit haal ik op een haar na 600Mbit/s down en 50Mbit/s up (latency 6ms).

Nu heb ik een EdgeRouter PoE en heb 'm als volgt geconfigureerd.
eth0 in, fixed ip op publieke adres
eth4 LAN-out 1, 192.168.x.1/24, DHCP, NAT, verbinding klant 1
eth5 LAN-out 2, 172.16.x.129/25, DHCP, NAT, verbinding klant 2

wat mij verbaast is dat ik max grofweg 350Mbit/s uit de eth4 of eth5 poort haal. Test dit met speedtest pagina van Ziggo alsmede met filetranfer met bestand van 10GB. Ik had meer van deze router verwacht.

Hardware offloading staat aan, via de CLI.

Overweg om deze te vervangen door een Mikrotik Hex, maar weet niet of dat helpt.

Beste antwoord (via ReneeT op 22-03-2020 13:27)

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:08

SambalBij

We're all MAD here

Hangt er ook van af wat je precies doet aan firewalling. Volgens de specs doet ie (bij grote 1518byte packets) max 3Gpbs.... Maar wel layer 3, dus simpele routing.
Ga je ineens (next gen) firewallen, dan houd je vaak maar een fractie daarvan over.
Hoeveel exact lijkt Ubiquity niet te vermelden, dus zal dan mogelijk niet al te best zijn.

Maar ter voorbeeld de getallen/verschillen van wat ik zelf heb staan; een Fortigate 60E.

Die doet volgens de specs 'kaal' ook 3 Gbps. Met IPS doet ie nog maar 400Mbps; Met Next-Gen firewall doet ie nog maar 250Mbps; en met threat protection (virus/malware scanning en DPI e.d.) nog maar 200Mbps...

Mocht je dus enige geavanceerde functies hebben aangezet op de Edgerouter, dan lijkt 350Mbps me geen raar getal :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

volgens smalnetbuilder.com zou ie 940 Mb/s moeten kunnen halen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Heb je al gekeken op de community van Ubiquiti, daar zijn meestal heel veel oplossingen te vinden. Waarschijnlijk zit er namelijk iets niet goed in de config, waardoor volledige hardware offloading niet mogelijk is.

https://www.google.nl/sea...-wKHVlrCp0Q4dUDCAo&uact=5

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:08

SambalBij

We're all MAD here

Hangt er ook van af wat je precies doet aan firewalling. Volgens de specs doet ie (bij grote 1518byte packets) max 3Gpbs.... Maar wel layer 3, dus simpele routing.
Ga je ineens (next gen) firewallen, dan houd je vaak maar een fractie daarvan over.
Hoeveel exact lijkt Ubiquity niet te vermelden, dus zal dan mogelijk niet al te best zijn.

Maar ter voorbeeld de getallen/verschillen van wat ik zelf heb staan; een Fortigate 60E.

Die doet volgens de specs 'kaal' ook 3 Gbps. Met IPS doet ie nog maar 400Mbps; Met Next-Gen firewall doet ie nog maar 250Mbps; en met threat protection (virus/malware scanning en DPI e.d.) nog maar 200Mbps...

Mocht je dus enige geavanceerde functies hebben aangezet op de Edgerouter, dan lijkt 350Mbps me geen raar getal :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:05
ETH0 en ETH1 zitten op een hardware switch deze halen de 940mbit/s ETH2t/m4 zitten op een softwarematige switch en zullen deze snelheden niet halen.

Als je ETH0 en ETH1 gebruikt dan zou je zonder problemen je lijnsnelheid moeten halen.

[ Voor 20% gewijzigd door Axewi op 25-02-2020 15:26 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 10:46
Axewi schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:24:
ETH0 en ETH1 zitten op een hardware switch deze halen de 940mbit/s ETH2t/m4 zitten op een softwarematige switch en zullen deze snelheden niet halen.

Als je ETH0 en ETH1 gebruikt dan zou je zonder problemen je lijnsnelheid moeten halen.
In dat geval kan je overwegen om van eth1 interface een andere configuratie te gaan maken...
Met sub interfaces dus...
eth1.1 met range voor klant A en eth1.2 voor klant B...
Weet niet of dat kan met een EdgeRouter van ubiquiti.

Edit: dat kan dus met de zgn. VIFs config
Zie hier deze URL:
https://help.ubnt.com/hc/...-interfaces-with-VLAN-IDs

[ Voor 12% gewijzigd door mindwarper op 25-02-2020 17:29 . Reden: Ubiquiti info VIFs toegevoegd ]

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Pagina: 1