Configuratie Windows 10 VPS voor ETL proces

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 21:39
Beste Tweakers,

Ik heb twee vragen over het bouwen van een ETL-proces in een Windows-omgeving, ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Voor een bijbaan bouw ik een simpel ETL proces met Python, een Windows 10 VPS en een SQL Server database. Om redenen moeten de bronbestanden (.csv-files) handmatig worden ingebracht in het proces.

Wat is de beste manier om deze .csv-bestanden in te laten lezen door de VPS? De VPS draait namelijk in een intern afgeschermd netwerk. De enige connecties naar buiten zijn RDP en mijn persoonlijke netwerkdrive en ik ben de enige user op deze machine. Ook ga ik bij deze organisatie over een paar maanden vertrekken.

Mijn eigen oplossing zou zijn: ik voeg een extra netwerkdrive toe aan de VPS, daarin zit een directory, en daarin plaatsen mijn collega's in de toekomst de .csv-files. Python pakt dit dan verder op.

Volgens mij ga ik hier echter problemen mee krijgen. Zodra ik hier ontslag neem, verdwijnt mijn AD-account en gaat de VPS volgens mij niet meer werken, omdat het Python-proces op mijn account draait.

Concreet heb ik 2 vragen:

1. Hoe zorg ik dat het ETL-proces blijft doorlopen, als mijn account uit Active Directory verdwijnt? Extra lokale account op de VPS aanmaken?
2. Is mijn oplossing met de .csv-files, dus dumpen in een netwerkdrive en van daaruit uitlezen, een vreemde optie of kan dit werken?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via kmsch op 03-03-2020 09:37)

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 16:14

Gerco

Professional Newbie

Maak een "service account" aan in AD en draai het ETL proces onder die account. Een extra lokaal user account is ook mogelijk, maar niet handig aangezien die service account misschien wel toegang nodig heeft tot resources op andere servers (voorgenoemde netwerk share bijvoorbeeld) en die rechten wil je in de AD kunnen instellen.

Wat betreft die netwerk share, dat moet een share zijn voor dit specifieke doel en de AD account waar die service onder draait moet toegang krijgen tot die share.

Op die manier is er niets meer afhankelijk van jouw AD account en zit je goed. Je zult ook iets moeten regelen voor de RDP toegang, dus maak een AD groep lid van de lokale administrators groep bijvoorbeeld zodat leden van die groep kunnen RDP'en en de lokale config kunnen aanpassen wanneer nodig.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 16:14

Gerco

Professional Newbie

Maak een "service account" aan in AD en draai het ETL proces onder die account. Een extra lokaal user account is ook mogelijk, maar niet handig aangezien die service account misschien wel toegang nodig heeft tot resources op andere servers (voorgenoemde netwerk share bijvoorbeeld) en die rechten wil je in de AD kunnen instellen.

Wat betreft die netwerk share, dat moet een share zijn voor dit specifieke doel en de AD account waar die service onder draait moet toegang krijgen tot die share.

Op die manier is er niets meer afhankelijk van jouw AD account en zit je goed. Je zult ook iets moeten regelen voor de RDP toegang, dus maak een AD groep lid van de lokale administrators groep bijvoorbeeld zodat leden van die groep kunnen RDP'en en de lokale config kunnen aanpassen wanneer nodig.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 21:39
Service account was de term waar ik naar bleek te zoeken :) De IT-afdeling heeft hier zelfs een standaardformulier voor, dus dit komt goed. Bedankt!