Upgrade advies. Videokaart of CPU/MOBO vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-01 18:41
Ik ben op zoek naar:
Ik heb een nieuwe 27" 144p monitor, en ik wil de huidige games die ik draai wat beter laten draaien op deze resolutie. Daarnaast wil ik wat andere games in betere resolutie of detailniveau kunnen spelen.

Op termijn zal ik wel een "echte" upgrade doen, maar ik wil nu voor een beperkt bedrag een zo groot mogelijke performance boost maken. Ik twijfel of ik mijn videokaart OF mijn CPU/MOBO het beste kan vervangen.

Huidige configuratie

Intel core i5-4460
Gigabyte B85M moederbord (socket LGA1150)
8GB DDR3 (2x4gb)
Geforce GTX 960

Vereisten
Ik speel voornamelijk wat oudere games; Overwatch, SWTOR. Deze draaien al vrij redelijk op m'n huidige systeem, maar niet alles op ultra settings. Ik wil na de upgrade Battlefield V en Starwars: Jedi the fallen order gaan spelen. (Niet zo heel erg als ik die niet op 144p kan spelen, maar iig wel in 1080p met redelijke high detail settings)

Mijn "eisen" zijn denk ik dus niet zo hoog. Maar waar schiet ik het meeste mee op? Gezien het budget wil ik waarschijnlijk alleen mijn Geforce GTX 960 vervangen. Maar ik vraag me af of ik toch niet beter mijn CPU/MOBO (liefst niet het geheugen) kan vervangen, omdat dit een grotere bottleneck is dan mijn videokaart.

Waar heb ik zelf al naar gekeken
Ik zat te kijken voor een 2e hands Radeon RX 580 8GB (tussen de 100 en 150 moet dat wel lukken)

OF een 2e hands CPU/MOBO upgrade. Iets wat op DDR3 draait, zodat ik mijn geheugen niet hoef te vervangen. Ik heb qua CPU niet echt een idee, maar mijn mogelijkheden zijn misschien wat beperkt door het DDR3 geheugen. Zowel AMD als Intel is prima. (Lichte voorkeur voor Intel)

budget
Tussen de €100 en €150,-

Beste antwoord (via Aeon op 25-02-2020 22:06)

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:22

XanderDrake

Build the future!

Als je niet hoger wilt gaan dan 150€ dan is het beste wat je hier kan doen een nieuwe GPU halen. Maar ik moet erbij zeggen dat BFV behoorlijk CPU intensief is, en jij geen HT hebt op die processor. Daarnaast gebruikt BFV bij mij (op ultra@2560x1080) heel snel meer dan 10-11GB aan ram, dus 8gb op medium/high@1440p wordt kiele-kiele.

Het probleem met moederbord upgrade is dat je maar weinig voordeel gaat vinden als je bij DDR3 blijft. De beste budget upgrade zou in mijn ogen een AMD Ryzen 5 1600 (12nm) hexacore zijn, maar dan heb je geen budget om ook nog RAM erbij te kopen.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Als je niet hoger wilt gaan dan 150€ dan is het beste wat je hier kan doen een nieuwe GPU halen. Maar ik moet erbij zeggen dat BFV behoorlijk CPU intensief is, en jij geen HT hebt op die processor. Daarnaast gebruikt BFV bij mij (op ultra@2560x1080) heel snel meer dan 10-11GB aan ram, dus 8gb op medium/high@1440p wordt kiele-kiele.

Het probleem met moederbord upgrade is dat je maar weinig voordeel gaat vinden als je bij DDR3 blijft. De beste budget upgrade zou in mijn ogen een AMD Ryzen 5 1600 (12nm) hexacore zijn, maar dan heb je geen budget om ook nog RAM erbij te kopen.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-01 18:41
XanderDrake schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:08:

Thanks, duidelijk verhaal. Ik schiet er dan inderdaad te weinig mee op met een goedkope upgrade. Ik wist ook niet dat BFV zo veel geheugen vereist.

Misschien toch maar even voorlopig de lagere resolutie/details voor lief nemen en even doorsparen voor een Ryzen upgrade. :/

[ Voor 3% gewijzigd door Aeon op 25-02-2020 20:43 ]

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Er is nog een alternatief. Je kan via Aliexpress een goedkoop x79 socket 2011 moederbord halen, icm een 6 of 8 core Sandy/Ivy bridge Xeon zoals de Xeon E5-2667. Dat kan voor minder dan 100€, en is DD3 compatible. Niet zo future proof als een hexaRyzen, maar ikzelf doe dit ook en ben al jaren een tevreden gebruiker, op Ultra en zelfs VR!

Alleen je GTX 960 is dan weer een limiterende factor :P