Vraagje over CPU vergelijken, i7-6700HQ vs i5-8250U

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LockeJohn
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-07-2021
Mijn vraag
Ben beetje n noob op dit gebied
Ben in de markt voor een 2de hands Laptop en kom bijvoorbeeld deze 2 CPU's tegen
Zou graag horen waar op de letten, wat de verschillen zijn etc

CPU
ClockSpeed
Turbo
Cores
Single Thread Rating
CPU Mark
i7-6700HQ
2.6 GHz
3.5 GHz
4
1799
8126
i5-8250U
1.6 GHz
3.4 GHz
4
1924
7637

- Ik zie dat de i7 ouder is maar een hogere base clock, is dit beter ?
- De score die ze van passmark krijgen zijn bijna gelijk -> beide even goed ?

Ohja ze zijn ook beide "2 logical cores per physical"
Wat is daarbij het verschil met CPU's die 1 logical per physical hebben ?

Als iemand me wat duidelijkheid kan geven, erg bedankt!
Heb geprobeerd te googelen met het is behoorlijk verwarrend allemaal
Thanks!

Edit:

De use case voor de laptop is het draaien van meerdere instances van een android emulator
Op mijn huidige laptop vraagt dit CPU en ook wat GPU - 0 kracht. Heb een dedicated GPU maar die wordt niet aangesproken. Denk dat hierdoor voornamelijk goede CPU nodig heb met veel cores/ multi core performance

[ Voor 26% gewijzigd door LockeJohn op 25-02-2020 10:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:46

Mavamaarten

Omdat het kan!

De CPU mark score is simpel: hoger is beter. De i7 6700HQ is daarbij 6 procent sneller.

Maar het is iets genuanceerder. Single-core is de i7 ietsje trager dan de i5. Je kan dus stellen dat het een beetje van je doelgebruik afhangt welke CPU voor jou het interessantst is. Gebruik je vaak veel cores tegelijk, dan is de i7 wel een goede keus. Maar de i5 zal het ietsje sneller doen voor programma's die niet geoptimaliseerd zijn om meerdere cores te gebruiken.

Wat misschien nog interessanter om weten is, is dat de i5 een pak zuiniger is (TDP=15W). De i7 heeft een TDP van 45W wat wil zeggen dat die een pak meer warmte gaat verstoken. All in all zou ik voor de i5 gaan.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:02

Tazzios

..

De laptop met de 8250 zal ook een stuk nieuwe zijn.

Met meer info over de laptops en wat je er mee wilt doen valt er mogelijk een beter onderbouwd advies te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LockeJohn
Mavamaarten schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:32:
De CPU mark score is simpel: hoger is beter. De i7 6700HQ is daarbij 6 procent sneller.

Maar het is iets genuanceerder. Single-core is de i7 ietsje trager dan de i5. Je kan dus stellen dat het een beetje van je doelgebruik afhangt welke CPU voor jou het interessantst is. Gebruik je vaak veel cores tegelijk, dan is de i7 wel een goede keus. Maar de i5 zal het ietsje sneller doen voor programma's die niet geoptimaliseerd zijn om meerdere cores te gebruiken.

Wat misschien nog interessanter om weten is, is dat de i5 een pak zuiniger is (TDP=15W). De i7 heeft een TDP van 45W wat wil zeggen dat die een pak meer warmte gaat verstoken. All in all zou ik voor de i5 gaan.
Bedankt maakt al wel een hoop duidelijk

De i7 is 6% sneller overall of is dat multicore ?
Ik zie dat singlecore idd langzamer is (7%) zou je dan kunnen stellen dat de i7 14% sneller is multicore of kan dat zo niet ?

En de ClockSpeed 1GHz verschil is dus niet iets waar ik naar moet kijken ?

De warmte is een goed punt, hangt dan een beetje af van de koeling neem ik aan of de CPU gaat throttle-en (is minder goed presteren als ik het goed begrijp) 15W zal wel een stuk makkelijker koel te houden zijn dan 45W (3x zoveel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LockeJohn
Tazzios schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:46:
De laptop met de 8250 zal ook een stuk nieuwe zijn.

Met meer info over de laptops en wat je er mee wilt doen valt er mogelijk een beter onderbouwd advies te geven.
Bedankt dit heb ik even aangepast in de OP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:32
LockeJohn schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:51:
[...]

Bedankt maakt al wel een hoop duidelijk

De i7 is 6% sneller overall of is dat multicore ?
Ik zie dat singlecore idd langzamer is (7%) zou je dan kunnen stellen dat de i7 14% sneller is multicore of kan dat zo niet ?
Singlethread is de i5 6% sneller.
Multithread is de i7 7% sneller.
Het hangt dus van je toepassing af maar 6% ga je niet zo gauw merken.
En de ClockSpeed 1GHz verschil is dus niet iets waar ik naar moet kijken ?
De i5 is uit de 8ste generatie, de i7 uit de 6de generatie. Vaak zit er met een nieuwe generatie ongeveer 10% verbetering op qua instructies per clockcyclus. Vandaar moet je benchmarks vergelijken en niet puur getallen indien je naar verschillende generaties of fabrikanten kijkt.

En de standaard kloksnelheid is dan wel 1GHz lager, maar zo lang ze de warmte kunnen afvoeren gaan ze met de Turbo naar 3.5 en 3.4GHz. Dan scheelt het dus maar 0,1GHz en aangezien de i5 een 3x lagere TDP heeft is de kans groter dat hij die turbo langer kan aanhouden (maar hangt van de koeling af).
De warmte is een goed punt, hangt dan een beetje af van de koeling neem ik aan of de CPU gaat throttle-en (is minder goed presteren als ik het goed begrijp) 15W zal wel een stuk makkelijker koel te houden zijn dan 45W (3x zoveel)
Lees best nog wat reviews om te kijken of je laptop die je op het oog hebt wel een goede koeling heeft.

Nog je vraag uit je OP:
Ohja ze zijn ook beide "2 logical cores per physical"
Dit betekend dat je processor over Hyperthreading beschikt. Eenvoudig gezegd heeft je CPU 4 cores , maar heeft hij 8 wachtrijen. Als de ene instructie moet wachten op een andere berekening, dan kan hij alvast een andere instructie doen voor een andere berekening. Dit kan dus een snelheidsverschil opleveren maar hoeft ook niet. Hangt af van je toepassing maar aangezien ze beide over Hyperthreading beschikken geeft dit geen verschil.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik zou me niet zo doodstaren op specificaties. Laten we eerst naar de basis teruggaan. Waarom wil je een nieuwe laptop en wat ga je er mee doen en welke aspecten zijn belangrijk? Stop deze eisen eens in V&A (marktplaats zou ik niet doen, want een waardeloos feedbacksysteem en ik heb gewoon betere ervaringen met V&A dan met marktplaats) of een webshop die refurbished laptops verkoopt. Dan kun je met deze laptops terugkomen en vertellen waarom je niet weet welke je moet kopen.

Een laptop koop je gewoon niet alleen op specificaties. Als je alleen op specificaties let, loop je de kans dat je een laptop koopt die overbemeten is op de specificaties, maar zeer slecht scoort op andere (voor jou belangrijke) kenmerken.

edit: zie nu pas dat je je OP hebt aangepast. Maar dit verandert weinig aan mijn advies.

[ Voor 5% gewijzigd door hoi1234 op 25-02-2020 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:46

Mavamaarten

Omdat het kan!

Een goeie om rekening mee te houden is idd gewoon de review van een laptop. Je kan best geen laptop kopen met een processor die 6% sneller is (verwaarloosbaar) maar een verschrikkelijk toetsenbord en touchpad heeft.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Mavamaarten schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:07:
Een goeie om rekening mee te houden is idd gewoon de review van een laptop. Je kan best geen laptop kopen met een processor die 6% sneller is (verwaarloosbaar) maar een verschrikkelijk toetsenbord en touchpad heeft.
Of, zoals helaas bij bijna elke laptop met de 8250U het geval is, de zwaar ondermaatse koeling.
15W op papier is heel leuk, maar de praktijk wijst toch vaak naar het dubbele. Moet de koeling
wel op berekend zijn. Bij een heel aantal laptops is dit gelukkig goed in reviews belicht.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

LockeJohn schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:58:
[...]

Bedankt dit heb ik even aangepast in de OP
"Met meer info over de laptops " ontbreekt nog; schijf, werkgeheugen,formaat, model, leeftijd prijs etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 14:28
Deze cpu's zijn vrij vergelijkbaar in prestaties, misschien dat de i7 iets warmer wordt. Bij een 2e hands laptop zou ik eerder denken aan de leeftijd van de accu en de kwaliteit van toetsenbord, touchpad en beeldscherm. Een XPS 9550 met 6700hq zou ik eerder pakken dan een lowend hp o.i.d. met matige bouwkwaliteit.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LockeJohn
Allen, dank zover

@Tazzios

Ben op het moment aan het kijken naar een XPS 15 dat is de i7, en zakelijke laptops als de T480 en de Dell 5400 en 7000

Lees dat de XPS nog wel wat koeling problemen kan hebben maar weet nog niet goed hoe serieus dat is en of dat voor mijn use case ook een probleem zal zijn. Daar ik waarschijnlijk weinig dedicated GPU zal gebruiken.
Die zakelijke laptops spreken mij best aan omdat ik lees dat ze veelal goede bouwkwaliteit hebben, weet nog niet zo goed hoe het bij deze met de koeling zit

Prijs rond de 500-700Euro
256gb+ is voldoende
Ram kan ik zelf upgraden waar mogelijk
de i7 is 4-5 jaar oud volgens mij, de zakelijke laptops 1-2

[ Voor 13% gewijzigd door LockeJohn op 25-02-2020 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
aminam schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:40:
Deze cpu's zijn vrij vergelijkbaar in prestaties, misschien dat de i7 iets warmer wordt. Bij een 2e hands laptop zou ik eerder denken aan de leeftijd van de accu en de kwaliteit van toetsenbord, touchpad en beeldscherm. Een XPS 9550 met 6700hq zou ik eerder pakken dan een lowend hp o.i.d. met matige bouwkwaliteit.
Ik hou altijd een zeer makkelijke stelregel aan. Als je een gebruikte laptop koopt, moet je de accu vervangen. Dus als je daar budget voor vrijmaakt, sta je nooit voor verassingen, hooguit voor meevallers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

De XPS serie heeft een slank design en zoals je ziet weinig ventilatie openingen. toch wat anders dan de thinkpad P-serie die meer is ontworpen voor zware loads.

Wat heb je nu?

[ Voor 5% gewijzigd door Tazzios op 25-02-2020 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LockeJohn
Tazzios schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:15:
De XPS serie heeft een slank design en zoals je ziet weinig ventilatie openingen. toch wat anders dan de thinkpad P-serie die meer is ontworpen voor zware loads.

Wat heb je nu?
Heb nu een Acer (Aspire volgens mij) 15" met i5-3230m

Edit: Dat is wel een goed punt, die van mij en die zakelijk laptops hebben veelal echt zo'n ventilator rooster aan de zijkant zitten. Zal nog even moeten onderzoeken wat de koeling precies het verschil is tussen die laptops welke ik overweeg

[ Voor 26% gewijzigd door LockeJohn op 25-02-2020 12:21 ]

Pagina: 1