Oude Xeon voor gamen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-04 14:26
Hoi allemaal! Ik ben als projectje een zo goedkoop mogelijke 'game'/video edit pc aan het maken. Ik heb geen vast budget, het moet gewoon zo goedkoop mogelijk zijn :P

Nou ben ik op MP een paar oude pc's tegengekomen met oudere xeons erin. Mijn idee was om zo'n pc te kopen, een gpu toe te voegen, extra ram erbij en een SSD erin.

Een pc die ik vond had bijvoorbeeld een Xeon E3 1230 (deze? pricewatch: Intel Xeon E3-1230 Boxed) erin zitten. Mijn vraag is of deze processor goed genoeg is voor wat gamen en video editen.

Met 4 cores @3.2 GHz en 8 threads leek het mij een prima cpu, maar ik dacht dat xeons voor servers waren? Maakt dat uit? En wat is een redelijke prijs voor zo'n Xeon?

Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:16
In cijfers lijkt dat prima maar de CPU is ondertussen al 9 jaar oud. De 3.2GHz van toen is niet vergelijkbaar met de 3.2GHz van nu dus ik verwacht er eerlijk gezegd geen wonderen van.
Maar ik neem ook aan dat je er geen 2080 Ti in gaat prikken en geen 4K 144Hz gaat gamen? :)
Misschien kan je daarover nog wat uitleg geven?
Heb je benchmarks opgezocht van de CPU?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:53

mrc4nl

Procrastinatie expert

aojudo schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:33:
Hoi allemaal! Ik ben als projectje een zo goedkoop mogelijke 'game'/video edit pc aan het maken. Ik heb geen vast budget, het moet gewoon zo goedkoop mogelijk zijn :P

Nou ben ik op MP een paar oude pc's tegengekomen met oudere xeons erin. Mijn idee was om zo'n pc te kopen, een gpu toe te voegen, extra ram erbij en een SSD erin.

Een pc die ik vond had bijvoorbeeld een Xeon E3 1230 (deze? pricewatch: Intel Xeon E3-1230 Boxed) erin zitten. Mijn vraag is of deze processor goed genoeg is voor wat gamen en video editen.

Met 4 cores @3.2 GHz en 8 threads leek het mij een prima cpu, maar ik dacht dat xeons voor servers waren? Maakt dat uit? En wat is een redelijke prijs voor zo'n Xeon?

Alvast bedankt voor de hulp!
Wat versta je onder "gaming" het kan tetris zijn tot de allernieuwste titels.
Daarnaast maakt resolutie ook heel veel uit. Is 1080P @ 30FPS genoeg of wil je 4k @ 120FPS ?

Mijn ervaring is dat oude multicores nog heel aardig zijn voor gaming. Ik draai zelf nog een 8150 FX en game nog met veel plezier.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:45
Denk dat je beter voor een budget quad core ryzen kunt gaan. Deze zijn nl. Nog upgrade bestendig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Gamen gaat er prima op, maar verwacht geen extra prestaties. Ik heb een tijdje een HP XW8600 met dual Xeon CPU gehad als gamebak, maar helaas maken games geen gebruikt van die 2de cpu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Laatst online: 18:38

_Apache_

For life.

Xeon zijn over het algemeen de betere variant van hun consumenten equivalent, en laten zich heel goed overklokken. Zo heb ik jaren lang een Xeon X3350 gebruikt, welke feitelijk gewoon een Q9450 was.
Schroef er een goede koeler op, maak je airflow in orde en gaan met die banaan.

Let wel, omdat ze niet voor consumentenmoederborden zijn gemaakt, geven mobo fabrikanten niet altijd duidelijk aan of zo een Xeon past op het bord.

[ Voor 41% gewijzigd door _Apache_ op 25-02-2020 10:01 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Bedankt voor alle reacties! Wat ik ermee wil doen: 1080p 60fps nieuwere titels op lagere settings. Als gpu dacht ik aan een 1050ti of een rx 570 oid.

Ik heb de benchmarks van de xeon vergeleken met die van mijn i5-6400, de resultaten zijn best vergelijkbaar, heel soms scoort de xeon zelfs beter. De i5-6400 is voor gaming wel wat beter. Wat de xeon betreft gaat het wel om de oudste versie denk ik, dus geen v2 of v3 oid.

Een ryzen zou inderdaad wel wat toekomstbestendiger zijn, maar is wel duurder. De goedkoopste 4 core in de pricewatch is €60 en in vraag en aanbod is de goedkoopste een 6 core ook voor €60. Dat is echter te veel voor dit projectje.

In de vraag en aanbod staat wel een i5-2500k voor €35, die scoort net wat beter dan de xeon, zeker in gaming. Maar ik denk dat ik de xeon wel voor goedkoper van krijgen? Is €20 een logische prijs?

edit: voor het idee, het gaat mij niet om zo goed mogelijke prestatie, maar meer om zoveel mogelijk prestatie voor de prijs. Vandaar dat ik bij de xeon uitkwam.

[ Voor 8% gewijzigd door aojudo op 25-02-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:57
aojudo schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:06:
Maar ik denk dat ik de xeon wel voor goedkoper van krijgen? Is €20 een logische prijs?

edit: voor het idee, het gaat mij niet om zo goed mogelijke prestatie, maar meer om zoveel mogelijk prestatie voor de prijs. Vandaar dat ik bij de xeon uitkwam.
Bedenk wel dat alles om zo'n Xeon heen soms ook duurder of wat midner gangbaar is, zoals het moederbord en geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Nielson schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:17:
[...]
Bedenk wel dat alles om zo'n Xeon heen soms ook duurder of wat midner gangbaar is, zoals het moederbord en geheugen.
Ik wil een pc'tje kopen met een xeon erin, ik heb het moederbord dan in ieder geval al. Moet er ander werkgeheugen bij? In de specs staat PC3-10600 (DDR3-1333), betekent dat gewoon ddr3 op 1333 mhz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:35
@aojudo Qua geheugen klopt het dat je minimaal DDR3-1333 Mhz moet hebben.
Als het hoger is, kun je dat ook lager klokken.
Ofwel, heb je DDR3 geheugen wat sneller is, kun je dat gewoon gebruiken. Langzamer geheugen zal ook langzamer werken. De vraag is dan of je het gaat merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aojudo
Arunia schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:27:
@aojudo Qua geheugen klopt het dat je minimaal DDR3-1333 Mhz moet hebben.
Als het hoger is, kun je dat ook lager klokken.
Ofwel, heb je DDR3 geheugen wat sneller is, kun je dat gewoon gebruiken. Langzamer geheugen zal ook langzamer werken. De vraag is dan of je het gaat merken.
Oke top. Er gaat dus geen server ram in oid? Ddr3 is tweedehands prima te krijgen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
Er kan gewoon standaard DDR3 in. Maar als je een server moederbord hebt, dan kan er ook ECC en registered geheugen in. Soms is dit duurder omdat er weinig aanbod is, maar soms is dit ook goedkoper omdat er geen vraag naar is en je er dus gewoon mee blijft zitten. Gewoon even kijken wat het aanbod is :)

Bijvoorbeeld:
V&A aangeboden: Samsung M393B1K70DH0-CH9Q8
6 euro per 8GB (server)

V&A aangeboden: Hynix 8GB DDR3 PC3L-10600R ECC geheugen HMT31GR7BFR4A-H9
10 euro per 8GB (server)

V&A aangeboden: Kingston ValueRAM KVR16N11/8
Terwijl niet server geheugen voor 15 euro per 8GB gaat.

[ Voor 50% gewijzigd door Malantur op 25-02-2020 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Malantur schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:31:
Er kan gewoon standaard DDR3 in. Maar als je een server moederbord hebt, dan kan er ook ECC en registered geheugen in. Soms is dit duurder omdat er weinig aanbod is, maar soms is dit ook goedkoper omdat er geen vraag naar is en je er dus gewoon mee blijft zitten. Gewoon even kijken wat het aanbod is :)

Bijvoorbeeld:
V&A aangeboden: Samsung M393B1K70DH0-CH9Q8
6 euro per 8GB (server)

V&A aangeboden: Hynix 8GB DDR3 PC3L-10600R ECC geheugen HMT31GR7BFR4A-H9
10 euro per 8GB (server)

V&A aangeboden: Kingston ValueRAM KVR16N11/8
Terwijl niet server geheugen voor 15 euro per 8GB gaat.
Is er dan een verschil? Waarom zou niet iedereen server geheugen gebruiken als het goedkoper is? Werkt het alleen met een xeon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:35
@aojudo Normaliter is ECC en registered geheugen gewoon duurder.
Wat Malantur al aangeeft, is dat er bij deze dan weinig vraag naar is en dus goedkoper is dan gewoon geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De CPU is vergelijkbaar met een i7 2600, net een beetje trager, maar dat verschil is vrij klein. Maar de prijs is alles hier. Tegenwoordig is een PC die hierop gebaseerd is nog maar enkele tientjes waard. Dus als je idd enkele tientjes voor de PC moet betalen, dan is het een prima keuze. Maar verwacht niet zoveel meer. De meest moderne CPU zware games gaat de CPU niet meer goed aan kunnen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
aojudo schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:38:
[...]

Is er dan een verschil? Waarom zou niet iedereen server geheugen gebruiken als het goedkoper is? Werkt het alleen met een xeon?
Ja, dit werkt dus alleen met server- en workstationmoederborden. Onlangs kwam ik wel een consumenten moederbord tegen dat ECC geheugen aanvaarde, maar zonder er van gebruik te maken. Misschien verandert het dus nog in de toekomst.

Nieuwprijs van ECC geheugen is hoger omdat dit voor bedrijven is met grotere budgetten dan de gemiddelde consument. Tweedehandsmarkt is ook beperkt in vraag omdat bedrijven dergelijk spul gewoon nieuw kopen zonder BTW en afschrijven.

Maar als je hiervan gebruik kan maken is het wel ideaal om goedkoop je geheugen te scoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
-The_Mask- schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:44:
De CPU is vergelijkbaar met een i7 2600, net een beetje trager, maar dat verschil is vrij klein. Maar de prijs is alles hier. Tegenwoordig is een PC die hierop gebaseerd is nog maar enkele tientjes waard. Dus als je idd enkele tientjes voor de PC moet betalen, dan is het een prima keuze. Maar verwacht niet zoveel meer. De meest moderne CPU zware games gaat de CPU niet meer goed aan kunnen.
Is er een andere betere keuze voor enkele tientjes of is dit een goede keus? Ik wil er ook op kunnen werken, dus beetje multitasken moet hij ook wel kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Misschien wel, misschien niet. Maar je hebt nog niet verteld wat je nu allemaal hebt/aan denkt voor welk bedrag. Dus dat is niet te vertellen.

Nieuw is dit zo ongeveer het minimale en kom je op zo'n 400 euro uit.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 61,54€ 61,54
1MoederbordenASRock A320M-DVS R4.0€ 44,-€ 44,-
1VideokaartenXFX RX-570P4DFD6€ 129,-€ 129,-
1BehuizingenAntec NX100 Zwart€ 32,-€ 32,-
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 32,90€ 32,90
1VoedingenCooler Master MWE 450 White 230V - V2€ 39,90€ 39,90
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 240GB€ 38,95€ 38,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 378,29

[ Voor 89% gewijzigd door -The_Mask- op 25-02-2020 10:58 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-04 00:13

IQM

Ongeveer een jaar geleden heb ik via Tweakers een Intel serverbordje met een Xeon E3 1270v2 voor een leuk bedrag op de kop getikt. Daar heb ik nu 32GB DDR3 ECC 1600mhz RAM ingezet en een GeForce 1060 6GB. Deze houdt het wel weer een aantal jaar vol denk ik.

Dit systeem is mijn manusje van alles. Van VM bak tot game PC. Op 1920x1080 zijn de spellen prima speelbaar. Maar ik speel geen heel recente titels, eigenlijk het meeste F1 of Assetto Corsa.

Een Xeon is een goede processor, de best pick van de i7 zeg maar. Maar het moet wel een goede deal zijn en liefst een compleet setje anders is het niet echt interessant. Dan kun je beter een laaggeklokte Ryzen nieuw kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46
aojudo schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:06:
Bedankt voor alle reacties! Wat ik ermee wil doen: 1080p 60fps nieuwere titels op lagere settings. Als gpu dacht ik aan een 1050ti of een rx 570 oid.

(…)

In de vraag en aanbod staat wel een i5-2500k voor €35, die scoort net wat beter dan de xeon, zeker in gaming. Maar ik denk dat ik de xeon wel voor goedkoper van krijgen? Is €20 een logische prijs?

Die Xeon gaat je 1050ti niet bottlenecken. Ik draai zelf nog een zeer bejaarde i7 860 gepaired met een 1060 (6 GB) en ik merk geen significante verschillen met de benchmarks voor die processor. Uiteraard is dit wel 1080p gaming.

Verder denk ik niet dat je veel verschil gaat merken tussen de Xeon en genoemde i5. De Xeon heeft hyperthreading, wat nog wel eens een keer kan schelen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
IQM schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:00:

Een Xeon is een goede processor, de best pick van de i7 zeg maar.
Nee, de frequenties zijn hetzelfde als een i7 3770K en daarmee de prestaties ook. Alleen heeft de Xeon een uitgeschakelde IGP, vaak omdat die defect is. De i7 3770K is de Ivy Bridge CPU uit het beste stukje silicon van deze twee, niet dat je daar iets voor koopt overigens.
Helixes schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:00:
[...]

Die Xeon gaat je 1050ti niet bottlenecken. Ik draai zelf nog een zeer bejaarde i7 860 gepaired met een 1060 (6 GB) en ik merk geen significante verschillen met de benchmarks voor die processor. Uiteraard is dit wel 1080p gaming.
Het ligt aan de game. Er zijn best wel games waarbij de i7 860 een serieuze bottleneck is voor een GTX 1050 Ti.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-04 10:35
Als het kan, dan zou ik kijken voor een 6-core 12-thread Xeon en die flink op zijn staart trappen.

Het beste zou zijn om een leuk Ryzen setje te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46
-The_Mask- schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:09:
Het ligt aan de game. Er zijn best wel games waarbij de i7 860 een serieuze bottleneck is voor een GTX 1050 Ti.
Er zijn allicht CPU-heavy games die mijn goeie ouwe i7 860 flink het vuur aan de schenen kan leggen. Maar, blijkbaar speel ik die niet :+ …. behalve dan wellicht Crysis

Ik denk wel echt dat de betere Lynnfields en Bloomfields de oudste processoren zijn waarmee je nog moderne dingen kan doen. Ik wil ze niet direct aanraden, maar het is gewoon mijn ervaring dat ze voor de budget-minded gamer er nog prima mee door kunnen. En, daar hadden we het geloof ik over.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 21:49

Thomg

Aww yiss

Het is je geld gewoon niet waard aangezien je een 2600 (1600 12nm) + AMD moederbord kan krijgen voor ~150 euro.
Misschien voor minder van 50, maar dan ga ik snel naar goedkoop is duurkoop.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 25-02-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:02

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Xeons zijn nog altijd zeer capabele processors, ook in 2020. Ik ben nu bezig met een build op basis van een HP Z400 met hexacore X5675 + GTX 1060. Soms valt er een goede deal te verkrijgen op een X58 systeem/moederbord, soms met mogelijkheid tot overclocking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aojudo
Nu zie ik een hele goedkope deal, maar ook wel een heel oud setje. Namelijk een xeon w3503 (pricewatch: Intel Xeon W3503) 2 cores/2 threads op 2,4 ghz, met een moederbord, cpu koeler en voeding erbij. Ik snap dat ik hier niet op kan doen wat ik zei, maar zou browsen/minecraft/csgo hier wel op gaan?

Eventueel ook leuk om voor het eerst wat overclocken mee te proberen, moet het daar een speciaal moederbord voor zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

aojudo schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:33:
In bepaalde landen is de tweedehands Xeon heel populair voor het bouwen van een game-PC. Xeon processoren draaien ook lekker koel. Ik heb zelf een E5-2660v2 (10 cores 20 threads) maar die is niet voor gaming.

Wat je ziet is dat de Ex-1xxx Xeon misschien vroeger een veel minder hoge adviesprijs had, maar omdat de single-core kloksnelheid hoger is heeft deze nu een veel hogere tweedehands prijs dan E5-2xxx Xeon met veel meer cores.

Tweedehands Xeons voor LGA2011 socket zijn volop verkrijgbaar, tegenwoordig beginnen de Xeons voor de LGA2011-v3 socket populairder te worden. Dit mede omdat sommige van deze processoren niet alleen met DDR3 (heel goedkoop tweedehands te krijgen) maar ook met DDR4 (sneller voor gaming) overweg kunnen (maar hij kan niet draaien met DDR3 en DDR4 tegelijk natuurlijk).

Tweedehands DDR3 servergeheugen is per GB ongeveer de helft goedkoper dan nieuw DDR4 desktopgeheugen. Bij geheugen moet je even weten, het in dit topic vaak aangestipte "ECC" is niet het belangrijkste verschil met normaal desktopgeheugen. Het echt belangrijke verschil is dat servergeheugen (wat de Xeon kan gebruiken en een gewone processor niet) extra buffering heeft. Daardoor kan je veel meer geheugenmodules aansluiten op een processor (512GB DDR3 op een Xeon moederbord is heel betaalbaar), maar dit geheugen gebruikt wel veel meer stroom en is langzamer.

Wat me tegenviel toen ik een Xeon ging gebruiken, is dat zoveel software niet eens 10 cores kan gebruiken. Bijvoorbeeld bij renderen met Kdenlive wordt de helft van de CPU niet gebruikt.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
-The_Mask- schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:05:
Wat is heel goedkoop en wat krijg je precies?
Sorry dacht dat ik dat had gezegd, €5,- Wat het is zei ik al, mobo, psu, cpu en cpu cooler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
aawe mwan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:14:
[...]

In bepaalde landen is de tweedehands Xeon heel populair voor het bouwen van een game-PC. Xeon processoren draaien ook lekker koel. Ik heb zelf een E5-2660v2 (10 cores 20 threads) maar die is niet voor gaming.

Wat je ziet is dat de Ex-1xxx Xeon misschien vroeger een veel minder hoge adviesprijs had, maar omdat de single-core kloksnelheid hoger is heeft deze nu een veel hogere tweedehands prijs dan E5-2xxx Xeon met veel meer cores.

Tweedehands Xeons voor LGA2011 socket zijn volop verkrijgbaar, tegenwoordig beginnen de Xeons voor de LGA2011-v3 socket populairder te worden. Dit mede omdat sommige van deze processoren niet alleen met DDR3 (heel goedkoop tweedehands te krijgen) maar ook met DDR4 (sneller voor gaming) overweg kunnen (maar hij kan niet draaien met DDR3 en DDR4 tegelijk natuurlijk).

Tweedehands DDR3 servergeheugen is per GB ongeveer de helft goedkoper dan nieuw DDR4 desktopgeheugen. Bij geheugen moet je even weten, het in dit topic vaak aangestipte "ECC" is niet het belangrijkste verschil met normaal desktopgeheugen. Het echt belangrijke verschil is dat servergeheugen (wat de Xeon kan gebruiken en een gewone processor niet) extra buffering heeft. Daardoor kan je veel meer geheugenmodules aansluiten op een processor (512GB DDR3 op een Xeon moederbord is heel betaalbaar), maar dit geheugen gebruikt wel veel meer stroom en is langzamer.

Wat me tegenviel toen ik een Xeon ging gebruiken, is dat zoveel software niet eens 10 cores kan gebruiken. Bijvoorbeeld bij renderen met Kdenlive wordt de helft van de CPU niet gebruikt.
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Heb ik perse veel aan veel cores? Is een xeon met maar twee cores te weinig voor w10 en andere hedendaagse programma's?

Ik ga sowieso voor een xeon die DDR3 ondersteund, omdat dat goedkoper is. Ik heb niet perse ddr4 nodig.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:02

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

aojudo schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:32:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Heb ik perse veel aan veel cores? Is een xeon met maar twee cores te weinig voor w10 en andere hedendaagse programma's?

Ik ga sowieso voor een xeon die DDR3 ondersteund, omdat dat goedkoper is. Ik heb niet perse ddr4 nodig.
Hangt ervan af wat je ermee gaat doen, maar wat is het nut van een dualcore xeon destijds geweest? Een quadcore of zelfs hexacore kan voor een vrij lage prijs aangeschaft worden(onder de 10 euro)
Ik zou graag zien dat dit een discussietopic wordt i.p.v een vraagtopic.
Pagina: 1