Retro computers: Wat is Retro? Hoe ver "mag" je ze modden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:18

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Gewoon een oprechte vraag aan medewerkers die into retro zijn. Of juist niet. Eigenlijk aan iedereen dus.

Zelf ben ik vaak bezig met retro PC's. Gewoon omdat het wat spannender en ingewikkelder is om een computer te tunen of überhaupt te laten werken.

Wat is volgens jullie echt een retro PC? Enkel de PC of XT klasse? De 486? Of ook de Pentium 4 inmiddels?

Hoe ver mag je het modden? Is een compactflash (CF) kaart "done of not done" als je harde schijf het heeft begeven? Of al eerder? Mag een SSD in een Pentium 1? USB op een 486? DVD speler op een 286? Of een XT die Windows 3.0 draait op SVGA resoluties?

Welke gebruik je?

Om af te trappen mijn mening:
Retro is t/m de 486 DX-4, DOS en Windows 3.11. Oké, misschien nog de AM5x86.
Semi-Retro is t/m super socket 7 (laatste platform dat universeel was voor meer merken processors) en Win98.
Nieuwer t/m Pentium 3 / Athlon / Duron is over te discussiëren, maar eigenlijk nog te modern. Pentium 4 en Athlon 64 zijn niet retro.

Modificaties zijn toegestaan om de ouwe bakjes de 21e eeuw in te helpen: de kapotte harde schijven vervangen door SSD / CF en de VGA kaart in de XT omdat een CGA monitor zeldzaam is geworden.

De CF is m.i. erg handig om data uit te wisselen met een Win10 computer (waarmee je alle mogelijke retro software van het net schraapt).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zou zeggen dat Retro echt retro moet zijn, een CF in een retro-machine plaatsen is het ding gewoon een gigantische snelheidsboost geven.
Net zoals een XT voorzien van een VGA kaart ook een onmogelijke upgrade is imho.

Het heeft wmb alleen retro waarde als het ook echt 100% retro is. Oftewel ga maar op zoek naar die hdd die dat typerende geluid en die heerlijke relaxte snelheid heeft.

Ga je een SSD in een 486 zetten dan vraag ik me serieus af of je memory nog wel sneller is als je SSD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Gomez12 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:34:
Net zoals een XT voorzien van een VGA kaart ook een onmogelijke upgrade is imho.
Het is inderdaad een 'onmogelijke upgrade' tot je bedenkt dat bijvoorbeeld de ATI VGA Wonder uit 1988 een 8 bit ISA kaart was.
https://stason.org/TULARC/pc/graphics-cards/8ISA_1.html (en zoeken op "VGA")
Het heeft wmb alleen retro waarde als het ook echt 100% retro is. Oftewel ga maar op zoek naar die hdd die dat typerende geluid en die heerlijke relaxte snelheid heeft.
Probeer nog maar eens een werkende MFM drive te vinden voor je XT :P of een IDE schijf van minder dan 528MB. CF is noodzaak helaas...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:53
Bijna alles tot Pentium 4 of AMD Athlon vind ik retro. Vanaf socket 423/478/A kwamen de PCB's meer met andere kleuren en minder afwijkende form factors. Slot 1 en Slot A zijn een beetje een uitzondering (vind ik minder retro).

En ik heb hier nog een tweetal (werkend weggelegd) MFM HDD's liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 12:10

Nemesizz

Untouchable

Ik weeg er niet zo zwaar aan wat retro is en wat niet.
Socket 423 Pentium 4 vind ik (of noem ik) al een 'retro bak' / 'retro doeleinden' , Pentium 2 of 3 ook (spul is al meer dan 20 jaar oud inmiddels...jemig).

Bepaalde games draai ik op die dingen, loopt niet goed op moderne hardware, of gewoon puur voor de feeling (dingen zoals geluid, en soms zelfs de geur wat er vanaf komt als de boel warm begint te worden :P ).

Pentium 1 machines gebruik ik steeds minder, gebrek aan ruimte, dus vaak blijven die dingen in onderdelen in een kast liggen. Heb er nog denk ik 2 of 3 functioneel, waarvan 1 ook nog echt af en toe gebruikt word (P166 @ 233Mhz met een VooDoo 2 kaart).
Zelfde beetje met P2 en P3 machines.

Slechts 1 levende 486 nog, de anderen zijn kapot gegaan door lekkende batterijen (printsporen gewoon gecorrodeerd / weg).
Draai daar nog een paar DOS games op, maar dat draait soms net iets te traag en word ik na een tijdje wat misselijk (vroeger kon je er uren en uren mee bezig zijn, nu word je na een tijdje misselijk).

Komt bij dat die oude bakken het beste werken met een CRT, en ook daar komt bij mij een einde aan. Meeste al weggedaan, en die ik nu nog heb staan heeft wat kuren af en toe (stekker niet helemaal goed meer denk ik, komt dan zo'n eenkleurige waas over het beeld, vaak een gele kleur). En die bakken nemen ook zoveel ruimte in.

Een 386 ook nog een van, maar die is, zo goed als onbruikbaar. Dallas batterij is leeg, kan het wel fixen (met een 486 ook gedaan, zelf pootjes aan gesoldeerd met een externe batterij), maar dan nog, draait praktisch niks op dat ding. Weggooien kan ik dan ook weer niet :P

Dingen zo origineel mogelijk houden (HDD uit de juiste periode bijvoorbeeld) is wel het leukste, maar soms ontkom je er niet aan om spul toch te vervangen met iets 'moderners' .
M'n Pentium 1 bak is ook eigenlijk een 'dream machine' uit die periode, met onderdelen die toen praktisch onbetaalbaar waren volgens mij (grote schijf van 6GB, 64MB SDRAM, S3 Virge én een VooDoo2).

Soms mag ik wel graag nog met die oude machines wat klooien, of het echt retro is zal dan wel aan de persoon afhangen.
Maar nu heb je dan soms de kans om toch die vette onderdelen aan te schaffen die toen onbetaalbaar waren (Asus PC-DL dual socket moederbord bijvoorbeeld), Crossfire/Sli setup (al is dat misschien nog niet helemaal retro vind ik, maar goed).

Zijn ook geen vaste regels/wetten van "Dit is retro, en dit niet" :+ ('t is geen rashond of raskat die aan allerlei eisen moet voldoen voordat die pas 'ras x' mag heten ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Retro is denk ik voor iedereen verschillend?

al vind ik wel dat je waar mogelijk het wel zoveel mogelijk time period correct moet laten..
en met sommige zaken zo als een MFM harddisk kan dat lastig worden.. en dan snap ik echt wel dat men grijpt naar een XT-IDE met een CF kaart :-) of vergelijkbare oplossing

idem voor graphics, al kan je daar waarschijnlijk ook wel een converter voor scoren ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Waterbeesje schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:21:
[...]
Probeer nog maar eens een werkende MFM drive te vinden voor je XT :P of een IDE schijf van minder dan 528MB. CF is noodzaak helaas...
Tja, dat vind ik deels bij Retro horen, je kan idd de onderdelen niet in de winkel halen, je moet naar 2e hands/marktplaats/verzamelaren /beursen etc gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron79
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02:29
Voor mij is alles met een Single Core "Retro"

Een Core2Duo draait nog prima Windows 10, en met omwegen ook W11

De ene Retro PC bak bij mij is wel period correct, de ander niet. Zo zit mijn Pentium 200MMX (die ik toen aangeschaft heb) nog steeds in de kast die ik in die tijd ook gekocht heb. Maar zo zit een Cyrix 166+ in een spierwitte Sharkoon ATX kast. Het beestje moest gewoon een behuizing hebben

Bij mijn P200 hecht ik er waarde aan hem origineel te houden, de Cyrix dus niet.
Ook een 486 zit in een period correcte behuizing met de juiste HDD. Een Pentium 75 is ook bijna period correct, alleen de behuizing ben ik nog naar zoekende (AT) CDROM (6x) en een eenvoudige S3 kaart maken deze compleet. uiteraard met Windows 95 geïnstalleerd.

Dus langzamerhand komt alles wel op de juiste plek. Tot die tijd geniet ik ervan in een andere behuizing _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ron79 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:59:
Voor mij is alles met een Single Core "Retro"
Dual Pentium Pro op 200mhz is dus niet retro? :-D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
SMSfreakie schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:48:
[...]

Dual Pentium Pro op 200mhz is dus niet retro? :-D
Laten we het dan op single core processors houden :p

Maar dan doet er ook een hele reeks Atom gevallen mee.... Qua performance net zo snel traag als de Pentium 4, maar behoorlijk jonger.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1