Beste middenklasse tv 43-50 inch

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sndr123
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07-04-2024
Beste,

Ik ben op zoek naar een nieuwe tv. Ik zie door al m’n speurwerk (alle bomen) het bos niet meer. Natuurlijk wil ik net als velen met mij voor een dubbeltje op de eerste rij, oftewel, de beste tv voor die prijscategorie.

Heel graag ontvang ik tips/feedback/advies van jullie hierover!

Ik zoek een tv tussen de 500 en 800 euro. Tussen de 43 en 50 inch max.
Voorkeur voor 100hz verversingssnelheid ivm beter beeld bij voetbal/snelle films of series.
Voorkeur voor merk als samsung, philips of lg vanwege prima namen en besturingssysteem.

Oled/qled discussie is geen onderdeel van mijn vraag, dat past niet binnen dit budget.

VA of IPS paneel... is de ene echt een ‘no go’? VA betere zwartwaarde en IPS betere kijkhoek, zo simpel? Kijkhoek heb ik niet zozeer nodig in mijn situatie. VA beter dan IPS of andersom?
Lees over IPS erg wisselende testen.... toch zijn de tv’s van 800 euro IPS.. help... :)

Hoor graag van jou welke jij de beste tv vindt binnen deze categorie! Ik ben zelf tot nu toe tot deze tv’s gekomen:

1 SAMSUNG UE43RU7470 (50hz, 10bit, VA, 450 euro)
2 PHILIPS 49PUS8303/12 (100hz, 10bit, IPS, 800 euro) edit: betere optie tov deze: PHILIPS 50PUS8804/12
3 LG 49SM9000 (100hz, 10bit, IPS, 800 euro)

Welke zou jij adviseren? Betere alternatieven? Waar zeker op letten? Is de PPI nog iets om op te letten?

Alvast bedankt!! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik zit in het zelfde schuitje. Heb nu de Samsung RU8000 op het oog. Beste versie onder de duurdere qled lijn.
Ik wacht nog even met bestellen totdat ik over een paar dagen verhuisd ben.

Volgens mij heb je alleen profijt van 100hz als je content 100fps is, klopt dat?
Standaard tv, youtube en netflix bieden dat niet aan en met gamen ga ik dat ook niet halen.
Dus ik ga voor de 49 inch RU8000 (60hz) ipv de 55 inch die tot 120hz 1440p gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:46
Het meeste in dit relatief kleine formaat, zeker sub-600 euro, bezit voor een heel groot deel hetzelfde beeldpaneel, en zit er ook weinig verschil in de beeldkwaliteit.

Hz is toch vooral iets uit de tijd van beeldbuizen. Je beeld wordt niet scherper of vloeiender als je 25fps/30fps content op een 50hz tv of een 100hz tv gaat kijken. Vroeger zorgde meer Hz voor beeldpunten die sneller ververst werden, omdat een beeldpunt langzaam dooft. Bij LCD TV's is dat simpelweg niet meer het geval. Ik zou dat getal totaal niet serieus nemen.

Het wordt alleen vloeiender met beeldinterpolatie, wat overigens de meeste puristen heel storend vinden, gezien er dan frames 'verzonnen' worden. Daardoor lijkt het vloeiender, maar dat gaat ten koste van scherpte.
TV's die als 50hz worden verkocht kunnen overigens ook op 60hz beeld tonen, dus een 60fps console game is geen enkel probleem.

PPI is pixels per inch. Als je een 4K TV gaat halen is de resolutie altijd hetzelfde. Een grotere TV zorgt dus voor een lagere PPI. Ook een getal dat helemaal niks zegt.

Er bestaan mindere VA panelen en er bestaan mindere IPS panelen. Ook daar is niet zo simpel een klap op te geven. Het enige verschil wat je op paneelbasis gelijk kan concluderen is LCD vs OLED.
Verder zal je aan geen van alle TV's in deze prijsklasse van een bekend merk, een slechte koop doen. Alles is prima als je het mij vraagt.

Ik zou ze lekker in de winkel kijken en gaan voor het toestel dat het beste op jouw smaak afgesteld kan worden. Uiteindelijk draait het toch daarom :) En let vooral op het smart-tv OS als je dat wil gebruiken en het aantal HDMI aansluitingen. Vergeet ook zeker niet wat aanbiedingen op te zoeken. Uiteindelijk zou voor mij de prijs misschien wel de belangrijkste factor zijn.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Een ding wat wel een gegeven is: het contrast (en zwartwaarde) van welk VA paneel dan ook is een stuk beter dan welk IPS paneel dan ook. Qua (pixel) responsetijden valt er inderdaad weinig stelligs te zeggen over VA vs IPS

Interpolatie gaat ook niet ten koste van de 'scherpte' aangezien de bewegingsonscherpte testen gewoon bewijzen dat interpolatie (en dus hogere 'fps') ook de scherpte ten goede komt.
Als iemand die ook aardig wat sport kijkt zou ik zeggen dat 100Hz nice to have is maar niet een must (meeste sport is nog wel te doen zonder interpolatie aan te zetten, alleen bij ijshockey vind ik het wel een hele duidelijke meerwaarde).

Dit is wel een goede optie voor een 100Hz met VA paneel, zelfs goedkoper dan de 43" versie :+ : pricewatch: Sony KD-49XG8305 Zwart Weer een aardig stuk goedkoper dan tijdens de BTW dagen vorige maand nog.
Moet ik er nog wel bij vermelden dat deze op Android TV draait en qua Sony tv's nog met de oude processor (bij de nieuwe draait het een stuk soepeler). De opvolger in 2020, de XH85, is wel uitgerust met de nieuwere processor (maar dat duurt natuurlijk weer tot minstens Black Friday voor die ook maar in de buurt van deze prijs komt).

[ Voor 99% gewijzigd door apis29 op 25-02-2020 00:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05 20:29

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dit valt onder aankoopadvies, dus ik verplaats je even! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sndr123
Dank voor de reacties, daar heb ik wat aan!

Na deze info en speurwerk twijfel ik tussen de Samsung QE49Q70R (850€) en Samsung RU8000 (800€). Een dikke led tv of een net niet/lage qled...

PHILIPS 50PUS8804/12 heb ik ook nog in mijn achterhoofd. Een IPS panel en geen VA panel zoals de samsungs.

Voors, tegens? Welke is de beste?

Thanks alvast voor de tips en info!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:48
Sndr123 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:29:
Dank voor de reacties, daar heb ik wat aan!

Na deze info en speurwerk twijfel ik tussen de Samsung QE49Q70R (850€) en Samsung RU8000 (800€). Een dikke led tv of een net niet/lage qled...

PHILIPS 50PUS8804/12 heb ik ook nog in mijn achterhoofd. Een IPS panel en geen VA panel zoals de samsungs.

Voors, tegens? Welke is de beste?

Thanks alvast voor de tips en info!
De Philips 50PUS8804/12 heeft ook een VA paneel en is way too overpriced tenzij je graag Ambilight wenst.

Tja, er zit flink wat verschil qua prijzen in de door jouw genoemde tv's. Wanneer je ook regelmatig HDR materiaal wilt gaan kijken ben je beter af met de 49Q70R, dit gezegd hebbende kun je met wat onderhandelen voor ongeveer dezelfde prijs ook een Sony 49XG9005 kopen waarbij de Sony o.a. over een veel betere motion interpolatie en BFI beschikt, out of the box goed gekalibreerd is, heeft een betere anti reflectie filter, betere local dimming algoritme en hogere piekhelderheid, veel betere upscaling van HD naar UHD en kleurengradatie.

Wanneer je rond de 500 a 600 euro wilt uitgeven biedt de 49RU8000 de meeste bang for the bucks, wanneer je bereidt bent om Q70R prijzen te betalen voor een tv kun je het beste voor de de Sony 49XG9005 kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sndr123
Freshouttheoven schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:18:
[...]

De Philips 50PUS8804/12 heeft ook een VA paneel en is way too overpriced tenzij je graag Ambilight wenst.

Tja, er zit flink wat verschil qua prijzen in de door jouw genoemde tv's. Wanneer je ook regelmatig HDR materiaal wilt gaan kijken ben je beter af met de 49Q70R, dit gezegd hebbende kun je met wat onderhandelen voor ongeveer dezelfde prijs ook een Sony 49XG9005 kopen waarbij de Sony o.a. over een veel betere motion interpolatie en BFI beschikt, out of the box goed gekalibreerd is, heeft een betere anti reflectie filter, betere local dimming algoritme en hogere piekhelderheid, veel betere upscaling van HD naar UHD en kleurengradatie.

Wanneer je rond de 500 a 600 euro wilt uitgeven biedt de 49RU8000 de meeste bang for the bucks, wanneer je bereidt bent om Q70R prijzen te betalen voor een tv kun je het beste voor de de Sony 49XG9005 kiezen.
Thanks voor je reply, ik ga deze is googelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sndr123
Sony 49XG9005 lees ik idd goede reviews over, bedankt voor de tip. KE gebeld, ze bellen me later terug of ze iets met de prijs kunnen doen voor me.

Zij bieden ‘m nu op de website aan voor 990 euro. Wat zouden jullie een redelijke prijs vinden? Dan weet ik tot welke prijs ik wil onderhandelen bij KE of een andere winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:48
Sndr123 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:48:
Sony 49XG9005 lees ik idd goede reviews over, bedankt voor de tip. KE gebeld, ze bellen me later terug of ze iets met de prijs kunnen doen voor me.

Zij bieden ‘m nu op de website aan voor 990 euro. Wat zouden jullie een redelijke prijs vinden? Dan weet ik tot welke prijs ik wil onderhandelen bij KE of een andere winkel.
De inkoopprijzen fluctueren aardig door het jaar heen, aangezien het een uitlopend model is zou ik persoonlijk een korting van minimaal 100 a 150 euro redelijk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sndr123
Thanks.

Klopt het dat deze sony 4k niet op 120hz weergeeft? Of heb ik dat mis? Ik wil 4k uiteraard ook op 120hz hebben.

Als de ingebouwde chromecast dat niet kan leveren vind ik dat nog acceptabel, maar via de apps in het smart gedeelte van de tv (android) moet ‘ie dit wel zeker kunnen, anders koop ik liever een andere tv die dit wel kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Sndr123 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:11:
Thanks.

Klopt het dat deze sony 4k niet op 120hz weergeeft? Of heb ik dat mis? Ik wil 4k uiteraard ook op 120hz hebben.

Als de ingebouwde chromecast dat niet kan leveren vind ik dat nog acceptabel, maar via de apps in het smart gedeelte van de tv (android) moet ‘ie dit wel zeker kunnen, anders koop ik liever een andere tv die dit wel kan.
En welk beeldmateriaal is er dan in 4K en 120Hz? Enige tv's die het kunnen voor zover ik weet zijn LG's met 'HFR' als feature met de interne videospeler. Mogelijk ook die SM9000 ... [edit: die heeft als het goed is al HDMI 2.1 poorten herinner ik me net dus die zou het wel moeten kunnen via zowel HDMI als met interne. In deze review hebben ze het echter nog niet werkend gekregen op 4K: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/sm9000 is hier de SM9010 die grotere maten dan 49". Zou kunnen zijn omdat ie geen Alpha 9 maar een Alpha 7 processor heeft zoals hier geclaimd onder 'Picture Quality' https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1562915899 ; al staat er wel '4K HDR' dus misschien dat het zonder HDR nog wel mogelijk zou moeten zijn]
De Samsung Q90 en alle 8K tv's zouden het ook nog moeten kunnen maar die zijn zowel qua maat als prijs buiten bereik.

[ Voor 33% gewijzigd door apis29 op 26-02-2020 16:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sndr123
Ter info: ik heb de SONY KD49XG9005 zojuist besteld. Dankzij jullie behulpzame reviews en andere nuttige topics hier. Nogmaals bedankt!
Pagina: 1