Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 11supplier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-04 18:53
Meer bewegen met een bureaubaan

Ik merk dat er wat onduidelijkheid is over 'teveel zitten'. Teveel zitten gaat over het totaal aantal uur dat je op een dag zit. Iemand kan dus dagelijks een uur sporten en het zitten regelmatig onderbreken met koffiepauzes en alle andere smoesjes, maar zit toch 6 tot 8 uur per dag op het werk (en dan nog 4-6 uur thuis). Het teveel zitten en te weinig bewegen zijn gerelateerde problemen, maar het ene sluit het andere niet uit. Bij "Wat is het probleem?" wordt het verder uitgelegd. Kort samengevat: Veel zitten is ongezond... ook al beweeg je voldoende.

Introductie
Bewegen is goed, maar toch zitten de meeste van ons het grootste gedeelte van de dag. Deze zittende uren worden voor een groot deel op kantoor gemaakt. In deze topic wil ik op zoek naar manieren om werk minder zittend te maken.

Ik kan nog weinig objectieve informatie over de onderwerp vinden dus ik wil graag delen wat ik weet en hoop dat mensen wat kennis kunnen bijdragen. Ik vroeg zaken toe met [edit].

Wat is het probleem?
Er is al een lange tijd veel bekend over het te weinig bewegen, maar tegenwoordig zijn er steeds meer aanwijzingen dat langdurig zitten (sedentair gedrag/beweginsarmoede) in zichzelf slecht is. Dus zelfs al beweeg je in je vrije tijd voldoende, dan is langdurig zitten ongezond. Onderzoek is nog in volle gang, maar het lijkt erop dat je door lang zitten meer vet in de bloedbaan komt en suiker minder goed wordt opgenomen. Hierdoor vergroot de kans op vroegtijdig overleiden, hart- en vaatziekten, diabetes, kanker en overgewicht. Hiernaast merken veel mensen dat ze zittend een beetje inkakken en hierdoor minder alert en productief zijn. Veel mensen vinden het wel fijn om wat te bewegen.

https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/zittend-werk
https://www.arbeidsveilig...len/het-risico-van-zitten

Er is ook onderzoek dat bewegen tijdens werk je productiviteit verhoogd. Door te bewegen vergroot je de bloedsomloop en gebeuren er een aantal hormonale zaken die schijnbaar bijdragen aan productiviteit.
https://journals.plos.org...1371/journal.pone.0088620

Wat is het doel van deze topic?
Bij mij valt op dat er bijna geen informatie is over alternatieven die niet enorm commercieel gekleurd is. Informatie over een bureaufiets is vaak van de fabrikant zelf of een leverancier. Hiernaast is het nog een relatief nieuw concept waardoor er weinig mensen zijn met echt ervaring. Je hebt misschien één bureaufiets geprobeerd, maar niet verschillende soorten oplossingen geprobeerd en ze zelfs kunnen vergelijken. Dit is zelfs het eerste Tweakers topic waar het woord bureaufiets in voor komt! Dit terwijl ik aanneem dat bij Tweakers erg veel bureauwerkers zitten.

Ik wou in deze topic samenvatten wat ik al weet, maar vooral ook open houden waar ik nog vragen over heb en meer over wil weten. Door af een toe een edit te doen hoop ik zelf wat wijzer te worden en misschien andere mensen te helpen die dezelfde vraag hebben.

Laaghangend fruit, moeten we echt zitten?
Hoewel een aanzienlijk deel van het werk echt zittend moet laten we even kort bespreken waarbij je mogelijk kan lopen. Tijdens de pauze, regelmatig drinken halen voor de collega’s, bellen hoeft vaak niet achter de pc.. en sommige overlegvormen kunnen ook wandelend. Helaas is dit niet voor alle werkzaamheden mogelijk. Bij veel beroepen doe je de kern van de werkzaamheden achter de computer en kan je het werk wel kort onderbreken om niet te lang achter elkaar te zitten, maar werk je dan dus even niet. Ik zoek juist oplossing dat je je werk kan doen terwijl je niet meer zit.

Zit-sta bureau
Voor de meeste oplossingen is een zit-sta bureau nodig (uitzondering is de stoelfiets en verschillende vormen van actief zitten). Alternatief hiervoor is een aparte sta-werkplek en een zit-werkplek, maar zelf heb ik daarvoor niet de ruimte en vind dat niet handig (wisselen of versjouwen van computer). Bij het aanschaffen van een zit-sta bureau kan je op het volgende letten.
1. Is het elektrisch of handmatig (electrisch gebruik je denk ik sneller)
2. Zijn er geheugenknoppen (zeer handig als eenmaal de juiste hoogte hebt)
3. Stabiliteit, over het algemeen zijn ze wat minder stabiel als ze staan, dus hier moet je op letten als je dat belangrijk vindt.
4. Geluid, als je bang bent je buren lastig te vallen.

Voor het instellen https://www.emtek.nl/blog/werkplek-instellen-in-vijf-stappen . De hoogte zonder bureaustoel is enkel stap 4-5 nodig.

Een zit-sta bureau geeft maar een klein voordeel aan bewegen tijdens werk, maar geeft je meer mogelijkheden om statische houdingen af te wisselen. Als je nog meer wil afwisselen of langer wil staan kan je ook nog een zadelstoel of stamat kopen (een sta-mat is een soort van zachte ondergrond om op te staan). Voor mij is alleen een zit-sta bureau niet voldoende omdat je in de kern nog steeds niet beweegt. Staan is maar iets actiever dan bewegen.

Actief zitten en staan
Actief zitten en staan zijn oplossingen waarbij je lichaam actief moet corrigeren om goed te zitten of staan. Denk bijvoorbeeld aan zitten op een zitbal (soort skippybal), of staan op een balansboord. Deze producten geven je bewegingsvrijheid (waardoor je dit meestal gaat doen), vragen je een nette houding aan te nemen (je kan niet onderuitgezakt zitten) en vragen je actief houding te corrigeren. Dit is mogelijk wel goed voor je houding en spieren, maar ik zie dit nog niet echt als bewegen. Het is wel een goede aanvulling (hoewel je huis wel erg vol raakt).

Stoelfiets
Volgens mij is dit geen echte oplossing maar wil het toch kort benoemen. Ik kan namelijk nergens iemand vinden die een stoelfiets afweegt tegenover een bureaufiets. Er zijn toch wel wat dingen te zeggen waarom het me geen oplossing lijkt. Ten eerste lijkt het me niet mogelijk om echt kracht te zetten (dan duw je de fiets of stoel weg), het is dus een heel rustig tempo (vergelijkbaar kwa intensiteit met heel rustig wandelen). Hiernaast moet je denk ik aardig wat knutselen aan instellingen om niet continue met je benen het bureau te raken maar toch niet je bureau te hoog te hebben (als dat al lukt). De stoelfiets is dus een mooi instrument voor revalidatie maar ik vermoed niet heel nuttig bij bureauwerk.

Bureaufiets
De bureaufiets heeft nu het meest mijn belangstelling. Bij het uitproberen kon ik nog op een relaxt tempo fietsen (vergelijkbaar met recreatiefietsen) en je kan het tempo iets opgooien als je iets wil lezen en niet echt actief iets hoeft in te voeren. Ik kon dus aardig wat bewegen. Ook blijft je bovenlichaam iets stabiel dan bij lopen (hieronder). Je kan natuurlijk niet echt een workout doen en werken tegelijk, maar bewegen kon ik wel goed combineren.

Bureaufietsen kosten tussen de 100 en 350 euro. Wat de voordelen en nadelen zijn snap ik niet helemaal, maar duurdere hebben digitale displays of apps. Ook geluid is relevant, maar hier is geen duidelijke eenzijdige informatie over (de ene zegt muisstil, de ander zegt herrie) Voor mij zie ik niet helemaal in waarom ik niet de goedkoopste zou nemen, maar mogelijk kunnen andere Tweakers hier meer over vertellen.

Loopbandwerkplekken
Loopbandwerkplekken zijn nog wat nieuwer. Er kleven naar mijn idee nogal wat nadelen aan, maar zijn het overwegen waard. Laten we de nadelen overwegen.
1. Loopbanden gaan tot 6km/u, maar mijn ervaring was dat maximaal 3km nog lekker werkte. Dat is het tempo waarmee je door een niet al te boeiend museum loopt waar je alles wel wil bekijken, maar net niet wil stilstaan. Je beweegt dus zeker!, maar wel minder intensief dan je zou kunnen fietsen. Harder lopen gaat niet omdat je bovenlichaam dan teveel dient te corrigeren en teveel beweegt. Het nadeel is ook dat de meeste maar tot 6km/u gaan, dus als je enkel dient te consumeren kan je niet even gaan rennen. Ik vermoed dat sneller complexer is, omdat ze dan echt groot en zwaar moeten zijn om hun stabiliteit te behouden.
2. Ze kosten meer. Reken op minimaal 500 euro tot boven de 2000 euro.
3. Ze nemen meer ruimte in en zijn vaak ook zwaar.
4. Je moet handmatig het tempo aanpassen (als je nadenkt en wil even stoppen kost dit meer moeite). 5. Ze kosten stroom.

Wat is het voordeel? Voor veel mensen is lopen een vrije natuurlijke beweging. Op een fiets maak je toch een wat gekunstelde beweging en zit Zelf kon ik het meest po

Zelf vond ik erg positieve reviews over de Xiaomi WalkingPad. Ook de WalkingPad R1 Pro lijkt veelbelovend. De Reviews lijken niet geheel onafhankelijk. Beide zijn inklapbaar, vallen mee in prijs en de WalkingPad R1 Pro schijn zich automatisch aan te passen aan je tempo, maar zit nog op Indiegogo dus daar kleeft een risico aan.

Hoop wat aanvullingen te horen. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

[ Voor 6% gewijzigd door 11supplier op 25-02-2020 00:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Tijdens de lunch een wandeling van 20 minuten maken :)

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 24-02-2020 22:53 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-05 21:43
Ik zou zaken niet ingewikkelder maken dan ze zijn. Af en toe koffie halen, een 20 minuten lunch-walk, wc-loopje en eventueel een wandelende afspraak zorgt voor genoeg beweging op een normale kantoordag. Als je dan (niet elke) 's avonds een wandeling maakt of een aantal keer per week een meer sportieve avondvulling (of op za-zondag) dan ben je er wel qua reguliere beweging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:44

Onbekend

...

Het gaat er ten eerste om dat je niet uren achter elkaar in de zelfde houding zit/staat.
Zorg steeds afwisseling, zoals je hierboven schrijft kan je even koffie halen en in de pauze een rondje lopen. Ik denk dat het voor iedereen persoonlijk weer anders is wat beter helpt om met het werk om te gaan. Een andere positie van de stoel en andere afstand tot de monitor kan ook veel helpen.

Daarnaast gaat het om het achteruit gaan van je conditie. Mensen met een kantoorbaan zitten vaak achter een bureau en hebben nauwelijks beweging. Bovendien staat er vaak nog een droppot op het bureau. :)
* Gebruik bijvoorbeeld de trap i.p.v. de lift. (Je kunt ook voor de helft van de verdiepingen de lift gebruiken en de rest met de trap omhoog.)
* Het bekende rondje in de pauze lopen is hier al boven genoemd, en ook het koffiehalen.
* Loop tijdens het werk vaker naar de printer of afvalbak.
* Een papieren document lezen kan ook staand, of op een andere locatie op de verdieping.

De dure hulpmiddelen zoals een fiets onder het bureau vind ik eerder afleiding van het echte werk, dan dat het echt zinvol is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik vind het ook erg moeilijk om genoeg te bewegen op een dag. Het sporten een paar keer per week gaat wel, maar heel veel vrije tijd gaat ook op achter de computer. Ik vind het moeilijk om echt iets te vinden om structureel de tijd te vullen en toch te bewegen.

Ps, ik gebruik Workrave om verplichte pauzes in te stellen, zodat ik niet te lang in de flow zit, maar blijf bewegen.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 24-02-2020 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11supplier
Openingspost aangepast want dit deraild een beetje. Kort samengevat er wordt gepraat over manieren om genoeg te bewegen en zitten te onderbreken met een 'reden om even te lopen'. In werkelijkheid zit je hier niet noemenswaardig minder mee, maar onderbreek je het eenzijdig op dezelfde manier zitten. Die minipauzes zijn nuttig, maar zorgen niet dat het totaal aantal uur dat je op een dag zit noemenswaardig aanpast. Als veel op een dag zitten het probleem is, zit je ook met extra koffiepauzes, printpauzes, plaspauzes, micropauzes vrijwel de gehele dag.

In de openingspost geprobeerd de risico's van langdurig zitten te verduidelijken. Extra opstaan om reden 'X' is natuurlijk nuttig, maar hiermee neemt het risico maar beperkt af. Uiteindelijk wil ik echt minder uur zitten op een dag en niet het zitten heel kort onderbreken.

[ Voor 9% gewijzigd door 11supplier op 24-02-2020 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:44

Onbekend

...

11supplier schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:17:
In de openingspost geprobeerd de risico's van langdurig zitten te verduidelijken. Extra opstaan om reden 'X' is natuurlijk nuttig, maar hiermee neemt het risico maar beperkt af. Uiteindelijk wil ik echt minder uur zitten op een dag en niet het zitten heel kort onderbreken.
Wat doe je dan precies voor werk?
De ene zittende baan is de andere niet, dus voor iedereen is er weer een andere oplossing die beter is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
11supplier schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:17:
Uiteindelijk wil ik echt minder uur zitten op een dag en niet het zitten heel kort onderbreken.
Maar waarom? Volgens het eerste linkje dat je geplaatst hebt is helemaal niet bekend hoeveel uur we maximaal per dag we mogen zitten. Er wordt alleen maar geadviseerd om elke 30 minuten even te bewegen, en niet langer dan 2 uur onafgebroken te zitten:
Hoeveel zituren per dag zijn gezondheidskundig aanvaardbaar?
Velen willen dit graag weten, omdat het antwoord bijdraagt aan het oplossen van ‘het probleem’ en bij het stimuleren van gedragsverandering. Helaas is er nog geen afdoende antwoord op deze vraag. Er is in Nederland nog geen richtlijn of norm wat betreft de hoeveelheid zitten op een dag. TNO heeft al wel een voorzichtig advies uitgebracht om het zitten elk half uur even af te wisselen met een paar minuten staan of bewegen. Naast het beperken van de totale zitduur op een dag, luidt het advies ook om niet langer dan twee uur onafgebroken te zitten. Gezien de grote stijging in het aantal studies op dit terrein, verwachten wetenschappers dat er binnen afzienbare tijd wel (inter)nationale richtlijnen worden opgesteld.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:30

g0tanks

Moderator CSA
Ik heb de luxe van een elektrisch in hoogte verstelbaar bureau op ons eigen kantoor, maar helaas zit ik veel bij cliënten die dat niet hebben. Dat maakt het lastig om hiermee een goede routine op te bouwen. Verder hebben wij een vergaderruimte met statafel, dat werkt ook wel lekker.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-05 15:37

ComputerHoed

Electronica <3

Ik los het stilzitten al grotendeels op door dagelijks 25km totaal te fietsen (heen -en weer ri werk).

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41

Barrycade

Through the...

Die fietsen en sta bureaus hebben wij ook. Is het wat? Mwha fietsen lijdt te veel af. Dus wel te doen bij een conf call waar je niet te scherp hoeft te zijn. Laat staan als er een loopband staat, dan ga je niet even een lange mail typen denk ik.

Sta bureaus; aan die wij hebben staan hoge burostoelen. Die zitten ruk. Dus voor even een uurtje te doen, maar lastig plannen. Want we hebben flexplekken en dan moet je je hele zooi verplaatsen.

Mijn oplossing is lopen tijdens 1:1 en conf calls (als er geen presentatie is) met mijn draadloze headset. Dan ijsbeer ik rond in het kantoor. En praten en lopen gaat goed, alsof je praat tijdens een wandeling. Wel opletten dat collega's niet te veel worden afgeleid door je gestruin.

Ik haal koffie op de 3e met de trap (mijn bureau staat op de 5e). Ga naar het toilet op de 3e en print op de printer die het verste weg staat in het gebouw (500 meter lopen heen en terug) IPV de printer op 10 meter afstand. En neem de trap van 6 verdiepingen van en naar de parkeergarage.

Als met al loop ik 3 km op kantoor en haal ik 90 bewegingsminuten (volgens Google Fit app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11supplier
XWB schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:39:
[...]
Maar waarom? Volgens het eerste linkje dat je geplaatst hebt is helemaal niet bekend hoeveel uur we maximaal per dag we mogen zitten. Er wordt alleen maar geadviseerd om elke 30 minuten even te bewegen, en niet langer dan 2 uur onafgebroken te zitten:
[...]
Het doel van deze topic is vooral hoe bewegen we meer en minder waarom, maar het waarom mag natuurlijk niet genegeerd worden.

https://www.arboportaal.n...erk/mogelijke-maatregelen
Adviseerd juist een zit-sta bureau's, maar ik zou dus daar bewegen aan toevoegen.

Twee punten die belangrijk uit https://www.arbeidsveilig...len/het-risico-van-zitten
Het onderzoek naar sedentair gedrag staat relatief in de kinderschoenen. ...Mensen die meer dan 11 uur per dag zitten, hebben een 40% hogere kans op overlijden in de daaropvolgende drie jaar vergeleken met mensen die minder dan 4 uur per dag zitten."
Kort samengevat, er zijn aanwijzingen dat langdurig zitten slecht voor je is (ook als je wel voldoende beweegt), maar het is niet volledig onderbouwd. Mogelijk zeggen ze over 5 jaar het valt wel mee, of ze zeggen over 5 jaar er is geen discussie meer over mogelijk, zitten is ongezond. Nu moet je dus je intuitie ook mee laten spelen. Ik schat de kans dat ik perongelijk teveel bewogen heb kleiner in dan dat ik perongelijk te weinig bewogen heb.

Zelf merk ik dat ik beter nadenk als ik beweeg. Door het bewegen verhoogd de bloedstroming en kan je beter nadenken. Die bloedstroming heb je niet als je even een extra keertje staat (je bloedstroming vertraagt vrijwel direct als je stopt met beweging). Je wilt dus het liefst bewegen tijdens het denken/werken. Een onderzoek hierover vindt je hier. https://journals.plos.org...1371/journal.pone.0088620 . Onderzoek hiernaar is ook nog niet geheel eenduidig. Een loopband geeft natuurlijk een hoop praktische zaken, waardoor het ook afleidend kan zijn. Vandaar deze topic.

[ Voor 26% gewijzigd door 11supplier op 25-02-2020 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11supplier
Hier ben ik benieuwd naar. Is fietsen niet zo natuurlijk dat het vrij hersenloos gaat en je eigenlijk de volledige hersencapaciteit aan je taak kan besteden? Waar zit die afleiding in? In de trapbeweging? In het corrigeren van het bovenlichaam?

Heb je bij het wandelen ook de afleiding of juist niet? Denk je dat de afleiding minder wordt als je het meer gaat gebruiken.

Weet je toevallig welk merk en type jullie gebruiken en wat vind je van de bouwkwaliteit, herrie, instelmogelijkheden etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
ComputerHoed schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:52:
Ik los het stilzitten al grotendeels op door dagelijks 25km totaal te fietsen (heen -en weer ri werk).
Mja, dat voor en/of na werk even sporten schijnt niet genoeg te zijn. Mensen zitten dan nog te vaak urenlang onafgebroken op een stoel, dat compenseer je niet zomaar met een fietsrit of sportschool.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41

Barrycade

Through the...

Geen idee, lijkt op een goedkope hometrainer met een los displaytje.

Probleem dat ik er mee heb is denk ik dat het onnatuurlijk is dat je wel "fietst" maar niet vooruit gaat.

Daarnaast fiets je normaalgesproken met je handen aan het stuur en die houvast mis je als je moet typen.

Dezelfde reden eigenlijk dat je niet meer mag appen op de fiets, je kan maar 1 ding tegelijkertijd.

Als ik dus bel en loop, loop ik niet op een band, maar door de ruimte en kan ik stil staan als het gesprek aandacht behoeft. Zelfde als je met iemand zit te praten in de auto, omdat die meekijkt snapt die dat het gesprek stopt als je bv moet inhalen.

Dat het gesprek stil valt is omdat je brein niet 2 dingen goed tegelijkertijd kan doen.

Een loopband zou dus moeten stoppen en niet door moeten blijven rollen.

Maar is dit niet gezien je achtergrond een huiswerk vraagje voor een studie? Of een marketing onderzoekje?

Zeker omdat je zo specifiek naar merken vraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Wandelen tijdens de lunch, staan.
Ook af en toe tussen het werk een ommetje maken.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
11supplier schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 00:02:
[...]

Zelf merk ik dat ik beter nadenk als ik beweeg.
Zeker, en dat is ook al aangetoond. Een wandeling van 20 minuten in buitenlucht geeft hersenen de mogelijkheid om even tot rust te komen. Mensen zijn beter in staat om oplossingen te bedenken tijdens een wandeling, ervaren minder stress, etc.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik ga minstens eens per uur even thee halen of naar de wc, zorg dat ik even in beweging ben. Verder lopen wij een stuk naar de kantine (andergebouw aan de andere kant van het terrein) dus krijg ik rond de lunch ook 2x10min beweging. 's avonds als het weer oke is nog een uurtje fietsen en ik vind het wel best naast 2x per week yoga tussen 't werk door en 1x sportschool.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:59
Ik neem nooit de lift (Dat is algemeen overigens, mijn broertje woont op 9 hoog en daar ga ik ook met de trap) en ga tussen de middag altijd een goed half uur wandelen. Daarnaast sport ik ook nog buiten werk om (10 km hardlopen op zaterdag en doordeweeks nog een keer naar de sportschool).

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:24
XWB schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 00:14:
[...]

Mja, dat voor en/of na werk even sporten schijnt niet genoeg te zijn. Mensen zitten dan nog te vaak urenlang onafgebroken op een stoel, dat compenseer je niet zomaar met een fietsrit of sportschool.
Uit jouw link.
‘Een halfuurtje per dag goed doorwandelen of drie keer per week 25 minuten joggen, volstaat.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:40
https://www.arbo-online.n...976-1671403254.1566154921

Conclusie: teveel in de zelfde houding is slecht, staan of zitten. Afwisselen dus!

Regelmatig drinken halen, 5 minuten lopen naar de kantine, staand overleggen/standup, en als klap op de vuurpijl: regelmatig een potje tafelvoetbal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:42

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Jealgu schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:53:
https://www.arbo-online.n...976-1671403254.1566154921

Conclusie: teveel in de zelfde houding is slecht, staan of zitten. Afwisselen dus!

Regelmatig drinken halen, 5 minuten lopen naar de kantine, staand overleggen/standup, en als klap op de vuurpijl: regelmatig een potje tafelvoetbal
Wat de regel al ruim 20 jaar is, en toch komt er elke ~5-10 jaar weer hele nieuwe stroming met 'het nieuwe kantoorwerk', kniestoelen, draaistoelen, kruk zonder leuning, super-ergo stoelen, wiebelvoetensteuntjes, tot zelfs verplichte screensavers (die waren leuk tijdens telefoongesprekken) waar je oefeningen moest doen.

Vond de 'trappenrennen' wel grappig, daar kwamen ze toch wel heel snel weer op terug (intensief bewegen vanuit rust was toch niet zo'n goed idee).

[ Voor 8% gewijzigd door SinergyX op 25-02-2020 09:02 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 00:20:
[...]

Zeker, en dat is ook al aangetoond. Een wandeling van 20 minuten in buitenlucht geeft hersenen de mogelijkheid om even tot rust te komen. Mensen zijn beter in staat om oplossingen te bedenken tijdens een wandeling, ervaren minder stress, etc.
Precies, maar dat is natuurlijk heel wat anders dan op de achtergrond fietsen als je werkt. Ik betwijfel heel erg of dat nou productiviteit zal verhogen.

Het merendeel van mijn nieuwe ideeën bedenk ik op de fiets naar huis na mijn werk. Maar dat is niet omdat ik mijn benen beweeg, maar omdat de werkdag erop zit, en je nog rustig half onbewust wat dingen overdenkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drdz
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 29-10-2024
g0tanks schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:45:
Ik heb de luxe van een elektrisch in hoogte verstelbaar bureau op ons eigen kantoor, maar helaas zit ik veel bij cliënten die dat niet hebben. Dat maakt het lastig om hiermee een goede routine op te bouwen. Verder hebben wij een vergaderruimte met statafel, dat werkt ook wel lekker.
Dan zit je bij cliënten wel steeds op een andere stoel waardoor je vanzelf al een andere houding moet aan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Laatst online: 15:37

LankHoar

Langharig tuig

Ik herken me daar wel in hoor. Op kantoor een uur of 7 zitten, en dan thuis ook rustig de hele avond achter mijn PC hangen (taakjes, skype, film/game etc.) of op de bank hangen met mijn vrouw. Gebeurd niet iedere dag maar toch wel verschillende dagen per week.

Sinds een jaar gebruik ik thuis dan ook een zit/sta bureau, hoewel ik de sta functie niet altijd voldoende gebruik imo. Ik heb ook een "stoel" gekocht waar je als het ware op je knieën in zit, en je buikspieren geactiveerd worden tijdens het zitten. Dit wissel ik dan af. Op kantoor heb ik ook een zit/sta bureau maar gebruik dat nog maar amper (ik ga hem na deze post even weer omhoog zetten).

Dan de bureaufiets. Ik heb zitten kijken naar home trainers die onder mijn zit/sta bureau past thuis, want dit lijkt me toch wel een erg goede optie. Echter heb ik nog geen passende fiets gevonden (heb enkel tweedehands gekeken om de kosten te drukken), vaak omdat zo'n display of de handvatten danig uitsteken dat het niet meer gaat passen onder mijn bureau. @11supplier hoe heb jij dat opgelost?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:00
Ernemmer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:01:
Ps, ik gebruik Workrave om verplichte pauzes in te stellen, zodat ik niet te lang in de flow zit, maar blijf bewegen.
Dit soort tooltjes komen (voor mijn gevoel) altijd op het verkeerde moment in beeld. Dat is misschien juist ook hetgeen wat de problemen van te lang zitten veroorzaakt, maar ik klik dat soort dingen altijd weg en vervolgens negeer je het dus te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
PdeBie schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:46:
[...]

Dit soort tooltjes komen (voor mijn gevoel) altijd op het verkeerde moment in beeld. Dat is misschien juist ook hetgeen wat de problemen van te lang zitten veroorzaakt, maar ik klik dat soort dingen altijd weg en vervolgens negeer je het dus te lang.
Je kan dat instellen, na het weg klikken bijvoorbeeld 2 minuten extra en dan kan je net even afmaken waar je mee bezig was. Ik vond het ook erg wennen maar het onderbreekt mijn werkdag nu wel erg vaak, waar ik eerder makkelijk 1-2 uur op de stoel kon zitten en met werk bezig bleef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Ik werk thuis en heb daar een zit-sta buro met een 'normale' burostoel en een burofiets.

Het buro is elektrisch verstelbaar maar zonder geheugen of hoogte-indicatie. Die hoogte-indicatie hebben we wel op kantoor maar ik merk dat ik ook op kantoor op gevoel de hoogte instel met de + - toetsen. Het gebruik van de stoel of fiets varieert per dag, soms een paar dagen alleen stoel, dan weer een tijdje fiets + staan. Verdeling is denk ik 50/50.

Net als hier boven al gezegd werd merk ik dat fietsen en gecontreerd werken niet samen gaan, ik merk dat ik dan vanzelf stop met trappen :-) De meest conference calls zijn goed te doen op de fiets (zegt denk ik vooral wat over de conf calls). 's ochtends mail lezen doe ik meestal op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:33
Wij spelen af en toe een potje tafelvoetbal om achter het bureau vandaan te gaan. Daarnaast fiets ik naar het werk, sport ik in de pauze of loop ik naar de supermarkt en loop regelmatig voor een kop koffie.

Je zou meer water kunnen drinken, dan moet je (nog) regelmatig(er) naar de wc en heb je weer een loopje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-04 10:00
Helaas zijn lang niet alle bedrijven cool met zulke extra ‘loopjes’.

Een collega heeft onlangs op zijn kop gekregen, omdat hij teveel heen en weer zou lopen (Dat lopen deed hij omdat hij veel met andere teams moest overleggen). En als je elk half uur naar de WC gaat vindt men daar vaak ook wat van.

Daar valt dus ook nog heel wat te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb ook het 'probleem' zittend werk te doen met zo'n 8 uur per dag. Pauze houden we hier niet echt (als in: naar beneden gaan of samen zitten, er is geen kantine oid, klein bedrijf). Je mag wel gewoon naar de winkel en bent vrij om te doen wat je wilt en hoelang, maar we doen het niet echt. Bij mijn vorige baan was dat half uurtje er wel, maar ook dan zat je gewoon aan een andere tafel in een kantine, dus weinig beweging.

Ik loop wel vaak heen en weer voor koffie/water en ook loop ik regelmaitg de trap af om werkzaamheden beneden te doen. Maar daarmee is ook alles gezegd.

Thuis ben ik meestal drukker in de weer: veel traplopen om diverse (huishoudelijke) klussen te doen, 3maal per week probeer ik te sporten (als ik althans niet te moe ben), dan doe ik krachttraining + cardio HIIT, circa 1,5 uur in de weer. En ik loop met de honden ook sochtends/savonds rondjes. Ik probeer ook steeds meer stukken te hardlopen met hun (dwz, hun in het garneel houden).

Ik ben wel 3-4 maanden uit de running geweest ivm rugklachten, hoewel deze nog af en toe voorbij komen, is het nog lang niet zo erg als in het begin. Gelukkig heeft dit geen neveneffect gehad op mijn gewicht/gezondheid, nu ik weer begonnen ben kan ik mijn trainingsschema weer mooi opbouwen. Dit verplicht ik ook mijzelf om mijn lichaam in goede condite te houden gezien ik geen 'actieve' baan heb.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Je ziet de werkvloer en thuiswerkplekken ook wel veranderen.
Twee jaar terug leverde wij veel 'slinger'bureaus met het bedrijf waar ik werkzaam ben. Daarna is dat grotendeels elektrisch geworden (prijsverschil is imo erg klein).

Nu zien wij heel erg dat bedrijven toch iets meer geld te besteden hebben en gaan voor een elektrisch bureau met memory functionaliteit en timer.
Voor het actieve zitten raden wij er vaak een 'wankelkruk' bij aan op de werkvloer/afdeling, een of twee is voldoende gezien het echt voor een afwisselende werkhouding is.

De kleuren zijn in de korte tijd ook veranderd, waar eerst elk bedrijf een wit blad en onderstel bestelde is het nu vooral een donker eiken blad met een zwart onderstel :+

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Herkenbaar, ik wissel zitten en staan af op werk (en thuis) met een zit-sta bureau.
Daarnaast heb ik zo'n fitbit die me elk uur een signaal geeft als ik niet tenminste 250 stappen heb gelopen.
Heb ook een dopper op mijn bureau staan die ik toch wel een paar keer per dag hervul, loop dan vaak met een omweg naar de kraan (even via een etage hoger bijv, pak je ook weer even een paar trappen mee).
Ook in meetings blijf ik vaker staan dan wéér te zitten.
In de mooiere maanden loop ik graag tijdens de lunch een rondje.
Als het even kan pak ik de fiets naar werk (8km enkele reis), prima te doen.
En dan buiten werk nog tenminste 3x p/w Crossfit.

Een slinger bureau heb ik in het verleden ook wel eens gehad, een elektrische nodigt veel meer uit om staan/zitten af te wisselen. Hoeft voor mij niet per se met geheugen.

Een fiets heb ik bij een vorige werkgever wel eens zien staan, maar dat trok me toch niet om nog te doen tijdens het werken. Voor een telco kan het wel, maar niet als je documentatie schrijft bijv.

Buiten dat, ik merk dat ik me beter voel als ik eens niet de hele dag heb gezeten aan mijn bureau, bijv. eens een dagje op een congres rondlopen, of als je op vakantie lekker actief bezig bent geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Je kan het beste beginnen met roken, dan moet en mag je namelijk vaker van je plek. :+

Heb hier op kantoor ook wat suggesties over gedaan, we hebben wat ruimte over, dus een simpel cardio-fitness hok leek me wel wat, om toch nog wat te kunnen doen als het buiten hondenweer is. Heb ook een belruimte met fiets voorgesteld.
De leiding heeft in het kader van beweging echter voorkeur voor sportabonnementen, wat ik onzin vind, je moet juist regelmatige beweging hebben, niet een enkele keer per week pompen.

Probleem bij ons is dat we een aannemer zijn, een groot deel van het personeel krijgt daardoor eerder te veel dan te weinig beweging, hierdoor is er totaal geen begrip voor de "luxe" van niet bewegen. Ons buitenpersoneel moet soms lange diensten draaien in barre omstandigheden, als kantoorpersoneel mogen we daarom niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:08
Er worden tal van oplossingen verzonnen om in- en rond 'het kantoor' en op de conservatieve manier van werken gezonder te kunnen leven. Ik denk persoonlijk dat er ook naar een andere situatie gekeken moet worden, waarbij de kantoortuinen, klassieke werkplekken, die manier van werken en de werktijden an zich misschien een andere invulling gaan krijgen.

Mensen kunnen met de hedendaagse techiek veel meer buiten een standaard kantoorgebouw om doen, de 8 uur werken per dag kan achterhaald zijn, het werken voor een baas en een hoog/vast salaris is misschien inherent aan vrijheid, gezondheid, een nieuwe manier van in het leven willen staan en voor je levensonderhoud zorgen.

Je ziet het aan de jeugd die zich al lastig in een keurslijf laat drukken, of de signalen dat de klassieke manier van naar school gaan, dingen op een bepaalde manier moeten aanleren of slikken voor waar en de focus op huisje-boompje-beestje, vaker ter discussie staan.

Resumerend wuif ik zeker de realiteit niet weg maar denk ik persoonlijk wel dat zaken als gezond leven, leren en werken in de toekomst wel eens anders ingevuld zouden kunnen gaan worden.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:39
ON:
Voor mij is het vrij simpel, ik ben mijzelf bewust van mijn kantoorbaan en probeer daar dus naar te bewegen naast de baan. Spieren trainen en dus ook spieren die je houding verbeteren en gewoon bewegen. Natuurlijk loop ik ook voor koffie en doe ik een meeting liever staand, maar ik wil niet staand werken omdat dat ten kosten gaat van mijn focus.

Iemand die een kantoorbaan heeft moet zich bewust zijn van zijn houding en beweging, iemand die stratenmaker is moet letten op zijn rug en desondanks heeft die rug ook te lijden. Elk beroep heeft zijn nadelen toch?

Veel van dit soort studies die dit soort dingen uitzoeken gaan vaak uit van een gemiddeld persoon en puur het gemiddeld persoon is al tegen obese aan, dus ik zet ook al redelijk wat vraagtekens bij elk onderzoek.

Vaak is het ook zo, en zelf doe ik dat ook al snel, dat fysieke ongemakken worden gezocht in dingen zoals 'ik zit heel de dag' en 'ik heb geen tijd om telkens een uur op die fiets te gaan zitten'. Uiteindelijk is het gewoon niet belangrijk genoeg voor je om dat te doen en kies je ervoor om dat niet te doen. Ondertussen lopen we wel te klagen over de bureaufiets |:(

Mijn mening is dat genoeg cardio + de juiste krachttraining naast mijn werk voldoende is.

@Theo74
Kritisch vaste dingen durven herzien en een eigen mening vormen is altijd sterk, maar vaak is het pas waardevol als je er iets aan veranderd of kunt veranderen. Zonder directe impact is het...naja ....waardeloos.

- Vind je Zweden met de 6 uur durende werkdag helemaal geweldig, zoek een baan waarbij dit kan.

Zo simpel kan het zijn, maar dan komen de 'ja maar's' om de hoek kijken en heeft het gros ineens een excuus. Oftewel het is niet belangrijk genoeg.

Dus nee ik zie het niet zo snel veranderen, want woorden worden steeds sterker en de daden worden steeds zwakker lijkt het in de huidige samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1348170

*knip spam*

[ Voor 92% gewijzigd door Rukapul op 03-03-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Ik blijf het raar vinden datum we dit al heel lang weten, maar we wet hebben die dit regelt. Een vrachtwagenchauffeur mag een maximaal aantal uren rijden en heeft dan verplicht pauze, luchtverkeersleiders hebben om de 2.5u een half uur pauze, jongeren mogen een max aantal uren werken, etc. Maar zodra het om kantoorwerk gaat dan krijgen we heel veel tips, maar blijven we afhankelijk van de werkgever. In mijn ogen is een wandeling naar de wc geen beweging...

Waarom geen verplicht fitness programma? Or elke 2 uur een kwartier pauze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:57
Anoniem: 328026 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:24:
Ik blijf het raar vinden datum we dit al heel lang weten, maar we wet hebben die dit regelt. Een vrachtwagenchauffeur mag een maximaal aantal uren rijden en heeft dan verplicht pauze, luchtverkeersleiders hebben om de 2.5u een half uur pauze, jongeren mogen een max aantal uren werken, etc. Maar zodra het om kantoorwerk gaat dan krijgen we heel veel tips, maar blijven we afhankelijk van de werkgever. In mijn ogen is een wandeling naar de wc geen beweging...

Waarom geen verplicht fitness programma? Or elke 2 uur een kwartier pauze?
Ook bij kantoorbanen ben je verplicht pauze te nemen (en die pauze is dan eigen tijd)

Dat eigen tijd deel is ook precies waarom veel kantoorgangers hem over slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05:57

TNW

Ik werd laatst bij een bedrijf bij een introductie meegetrokken in een soort ochtendgymnastiek, overduidelijk gericht op het tegengaan van klachten door te veel zitten achter de computer.

Ik deed maar braaf mee, heb door thuis zitten al (gelukkig afnemend) gezeur met ulnaire zenuw waardoor pink en ringvinger prikkelen en slechtere voelzin hebben. Oorzaak is te veel op mobieltje hangen. Mijn laatste werk was deels apparatuur op elektrische veiligheid testen in laboratoria dus zitten deed je maar 5-10 minuten max voor elk apparaat. Wel eens een dagje administratie verwerken en dan voelde de je de "vermoeidheid ondanks fysiek inactief zijn" weer opkomen. Maar verder gewoon nergens last van, want het was soms redelijk fysiek, er zijn tonnen gewicht aan labapparatuur door m'n handen gegaan en/of versleept 😄

Mijn toekomstige bezigheden zullen wel weer meer achter een scherm zijn maar waarschijnlijk ook een stuk 3d printer babysitten waardoor het niet compleet zittend werk wordt.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Batavia schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:08:
[...]

Ook bij kantoorbanen ben je verplicht pauze te nemen (en die pauze is dan eigen tijd)

Dat eigen tijd deel is ook precies waarom veel kantoorgangers hem over slaan.
Wat dat betreft zou je ervoor kunnen zorgen dat pauze geen eigen tijd meer is. Maak de pauzes doorbetaald. Het is heel vreemd dat pauzes verplicht en onbetaald zijn, mwar voortvloeien uit het feit dat jij je werk verricht. Maar we onze reiskosten wel vergoed krijgen, terwijl we hier wel invloed op kunnen uitoefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:57
Anoniem: 328026 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:35:
[...]

Wat dat betreft zou je ervoor kunnen zorgen dat pauze geen eigen tijd meer is. Maak de pauzes doorbetaald. Het is heel vreemd dat pauzes verplicht en onbetaald zijn, mwar voortvloeien uit het feit dat jij je werk verricht. Maar we onze reiskosten wel vergoed krijgen, terwijl we hier wel invloed op kunnen uitoefenen.
Dat is niet vreemd maar zit gewoon in je loon ingebakken. Enkele CAO uitgezonderd geld dit voor veel beroepen.

En laten we eerlijk zijn, bij menig kantoorbaan kraait er geen haan naar als jij rustig naar het koffiezet apparaat loopt, gewoon een babbeltje houd met een collega en dan rustig terug loopt ieder 1 a 2 uur. En dat is in feite wat pauze is.

En terug naar bewegen met een bureaubaan, strikt ieder uur opstaan en mijn benen strekken (naar het koffiezet apparaat) is voor mij een groot deel van mijn beweging
Pagina: 1