Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdk126
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-07-2022
Hoi, ik zit met de volgende situatie (getallen afgerond):

* Paar jaar geleden heb ik een huis gekocht van € 130.000 met een hypotheek van € 140.000
* Mijn huidige woning zou ik voor ongeveer € 240.000 - € 270.000 kunnen verkopen (veel overwaarde dus).
* Ik heb andere een woning op het oog wat wordt verkocht voor ongeveer € 260.000
* Met mijn huidige salaris zou ik een hypotheek van € 180.000 kunnen krijgen.
* Op dit moment heb ik niet veel spaargeld meer, hogere/2e hypotheek heeft mijn voorkeur maar particulier bijlenen kan ik regelen.

Daarbij heb ik de volgende vragen:
1) Kan ik een bod doen op dat huis en gaat de bank hiermee akkoord zonder problemen?
2) Kan ik mijn hypotheek vergroten (maximaal met 40k om tot 180k hypotheek te komen)? en kan ik dat geld gebruiken voor eventuele onderwaarde te dekken inclusief kosten koper?
3) Moet ik, i.v.m. de financiering die grotendeels via overwaarde is, eerst mijn eigen huis verkopen voordat ik een andere koop?

Ik weet dat ik dit het beste aan de bank zelf kan vragen, maar zo'n gesprek kost voor mij tegen de 2k en sinds ik al weinig spaargeld heb doe ik dat liever niet 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door dvdk126 op 24-02-2020 21:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-06 16:14

Nullifiel

╞═══════╡

Volgens mij moet je met een hypotheekadviseur gaan praten. Eerste gesprek is vaak gratis.

En je moet er overigens niet vanuit gaan dat de bank akkoord gaat, maar onder voorbehoud van financiering een bod uitbrengen. 😉

[ Voor 7% gewijzigd door Nullifiel op 24-02-2020 19:55 ]

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 08:10
Om van hypotheekrenteaftrek gebruik te kunnen blijven maken zal je de volledige overwaarde moeten gebruiken voor het nieuwe huis, en kan je dus niet bij lenen.

Zonder hypotheekrente aftrek is het wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verschilt per verstrekker hoe hiermee om gegaan wordt. Wij moesten bijvoorbeeld de overwaarde 'cash' hebben, omdat we het huis niet verkocht hadden voor aanschaf van het nieuwe huis.

Bij een andere aanbieder was dat niet nodig, maar zouden we meer rente gaan betalen.

Hypotheek ophogen schiet niet op, want dan maak je twee keer kosten.

Zou idd eens met een adviseur gaan praten. Eerste gesprek kost normaal gesproken niets.

Anders eventueel zelf online een berekening maken ergens. Vaak kun je dit soort parameters ook prima kwijt.

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 24-02-2020 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:55
Je kan altijd een bod uitbrengen onder voorbehoud van financiering. Vervolgens ga je naar een Hypotheker voor advies. Hierna laat je je woning taxeren en als de taxatie inderdaad 250K is dan bestaat de mogelijkheid dat je de overwaarde, in jou geval 110K voor 80-100% kan krijgen onder een overbruggingshypotheek. Hiervan kan je alle kosten betalen welke benodigd zijn om je nieuwe woning aan te schaffen en eventuele verbouwingen. Je dient vaak het overbruggingskrediet binnen de 6-12 maanden terug te betalen, hierover betaal je enkel rente. Dit wil zeggen dat je je eigen woning dient te verkopen binnen deze termijn. Een getekende koopovereenkomst van jou eigen woning helpt enorm in deze...

[ Voor 12% gewijzigd door Nicklazzz op 24-02-2020 20:03 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-06 22:28
dvdk126 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:49:

1) Kan ik een bod doen op dat huis en er dan vanuit gaan dat de bank hiermee akkoord gaat?
2) Kan ik mijn hypotheek ophogen (maximaal met 40k om tot 180k hypotheek te komen), en komt er daardoor dus genoeg geld vrij wat ik kan gebruiken voor alle onkosten, kosten koper etc. i.v.m. de krappe situatie met het spaargeld?
3) Moet ik, i.v.m. de financiering die grotendeels via overwaarde is, eerst mijn eigen huis verkopen voordat ik een andere koop?

Ik weet dat ik dit het beste aan de bank zelf kan vragen, maar zo'n gesprek kost voor mij tegen de 2k en sinds ik al weinig spaargeld heb doe ik dat liever niet 8)7
1) Bank neemt het pas in overweging bij een koopcontract.
2) Zou dit aan de hypotheek adviseur vragen
3) Nee je kan ook overbruggingskrediet aanvragen, al heb je dan vaak wel eigen vermogen nodig, hypotheek adviseur kan aangeven hoeveel ongeveer.

Vaak is het eerste gesprek gratis, hier wordt uitgerekend wat je ongeveer kan lenen e.d. Hierna ga je betalen voor advies kosten als je ook daadwerkelijk doorzet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zo'n 'gesprek' is bedoeld om te voorkomen dat je dingen doet waar je later spijt van krijgt.

De vragen die je stelt zijn zo basaal dat ik zou aanraden om die investering te maken.

Daarnaast zou ik héél erg uitkijken met een bod doen met financieringsvoorbehoud. Een hypotheekadviseur kan zo 5 of 10 offertes uitdraaien (en bewijzen dat het niet lukt).
Voor een financieringsvoorbehoud is 1 afwijzing niet altijd voldoende, dus dan zul je 3 aanvragen moeten doen binnen de termijn.
(Simpel weg zeggen 'het lukt niet' wordt niet (altijd) geaccepteerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 20:43
* Met mijn huidige salaris zou ik € 180.000 kunnen lenen (volgens De Hypotheker).
Komt die info uit een (zoals hierboven al genoemd eerste gratis) gesprek of heb je dat zelf op hun site uitgerekend? Ik zou je aanraden om sowieso dat eerste gratis gesprek te doen ergens.
1) Kan ik een bod doen op dat huis en er dan vanuit gaan dat de bank hiermee akkoord gaat?
2) Kan ik mijn hypotheek ophogen (maximaal met 40k om tot 180k hypotheek te komen), en komt er daardoor dus genoeg geld vrij wat ik kan gebruiken voor alle onkosten, kosten koper etc. i.v.m. de krappe situatie met het spaargeld?
1. Een bank (of andere geldverstrekker) gaat toetsen op inkomen en onderpand. Met wat je vertelt ziet het er gunstig uit, maar zekerheid heb je pas als je een offerte op de mat hebt.

2. Dit kan theoretisch, maar is niet zo handig. Bij het aanbieden van een hypotheek van je nieuwe woning zal een geldverstrekker rekening willen houden met de overwaarde die nog vrij komt. Je krijgt dan een overbruggingshypotheek, een tijdelijke lening die bij verkoop oude woning afgelost wordt.

3. Dat verschilt per geldverstrekker, maar op het eerste gezicht denk ik dat er best iets mogelijk is met de koop van een nieuwe woning voor je oude definitief verkocht is. Maar reken je niet rijk en weeg af of je tijdelijk (hoe lang?) twee woningen met dus twee hypotheken te betalen wilt hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdk126
kiefty14 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:01:
[...]

1) Bank neemt het pas in overweging bij een koopcontract.
2) Zou dit aan de hypotheek adviseur vragen
3) Nee je kan ook overbruggingskrediet aanvragen, al heb je dan vaak wel eigen vermogen nodig, hypotheek adviseur kan aangeven hoeveel ongeveer.

Vaak is het eerste gesprek gratis, hier wordt uitgerekend wat je ongeveer kan lenen e.d. Hierna ga je betalen voor advies kosten als je ook daadwerkelijk doorzet
Bedankt, ik had even gezocht op overbruggingshypotheek en kwam dit tegen.
https://www.rabobank.nl/p...n/overbruggingshypotheek/

Als ik het zo lees klinkt het allemaal niet zo ingewikkeld.

Het enige waar ik nu nog mee zit, is dat als bijvoorbeeld de nieuwe woning duurder uit komt te vallen (bijvoorbeeld 270k) en mijn woning verkocht wordt voor 250k, kan ik dan die 20k bijlenen omdat ik ''maar'' een hypotheek heb van 140k terwijl ik met mijn salaris 180k zou kunnen lenen?

Ik wil niet in de problemen komen want ik heb geen 20k aan spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@dvdk126 als het huis gewoon in de buurt van de koopprijs wordt getaxeerd is er niet zoveel aan de hand.

Maar hoe wil je verhuizen zonder 20k spaargeld? Wat doe je met kosten koper? Verf, vloer, behangetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdk126
MikeyMan schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:25:
@dvdk126 als het huis gewoon in de buurt van de koopprijs wordt getaxeerd is er niet zoveel aan de hand.

Maar hoe wil je verhuizen zonder 20k spaargeld? Wat doe je met kosten koper? Verf, vloer, behangetje?
Dat is dus mijn vraag, of ik meer kan lenen om die kosten te dekken.
Met mijn huidige woning had ik maar € 500 aan kosten koper nodig (5 jaar geleden, zal vandaag de dag wel niet zo gunstig zijn), renoveren heb ik wel genoeg geld voor.

[ Voor 6% gewijzigd door dvdk126 op 24-02-2020 21:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Morty schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:55:
Om van hypotheekrenteaftrek gebruik te kunnen blijven maken zal je de volledige overwaarde moeten gebruiken voor het nieuwe huis, en kan je dus niet bij lenen.

Zonder hypotheekrente aftrek is het wel mogelijk.
*maximale hypotheekrente aftrek

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:43
Niet weten wat vandaag de dag kosten koper is, de aanname dat een eerste gesprek bij een hypotheekadviseur geld kost (meestal niet), geld bij willen lenen om kosten koper te dekken en een huis willen kopen wat met overwaarde net aan te realiseren is.

Ik zie een hoop alarmbellen die wat mij betreft genoeg reden te zijn om dat gratis gesprek bij een hypotheekverstrekker / adviseur toch maar gewoon aan te vragen. Voor je het weet reken je jezelf rijk en zit je over een aantal jaar in de problemen. Mijn tip: investeer dat uurtje in een gesprek met iemand met kennis van zaken.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@dvdk126 een adviseur is in jouw geval echt geen overbodige luxe! Ook al zou dit adviesgesprek jou geld kosten, doe het! Je begrijpt de materie kennelijk zelf niet goed genoeg, maar je brengt jezelf mogelijk in grote financiële problemen als je straks iets doet wat je niet meer terug kan draaien.

Tegenwoordig kan je geen kosten koper meer via de reguliere hypotheek meefinancieren. Deze zal je dus uit eigen zak moeten betalen. Dat kan (in jouw geval) op twee manieren:
Manier 1: Je brengt zelf de kosten koper in
Manier 2: Je betaald de kosten koper uit je overwaarde, gevolg: je krijgt over dit deel geen hypotheekrente aftrek meer (maar met de huidige lage rente standen hoeft dat niet per se een probleem te zijn).

Echter, als ik jouw verhaal zo lees, dan wil je eigenlijk wat anders kopen wat mogelijk te duur is en daardoor niet realistisch. Of het is net wel haalbaar en zit je aan de bovengrens. Ik ken je verder niet, dus geen idee hoe oud je bent, in welke fase van het werkende leven je zit (zit er nog groei in je carriere), heb je een vriend(in), etc.

Volgens je zelf, kan je max. 180k lenen voor een hypotheek. Je hebt een huis op het oog van 260k. Je komt dus simpelweg 80k te kort (exclusief kosten koper en andere bijkomende kosten). De vraag is dus: heb jij 80k (plus kosten koper en andere bijkomende kosten) als je jouw woning verkoopt? Is het antwoord nee, dan is het huis dus gewoon te duur voor je. Is het antwoord net aan ja (of volmondig ja), dan is het waarschijnlijk wel mogelijk. Vraag is dan alleen of je het ook echt wilt.
Je zit namelijk, naast de kosten kopen en extra kosten, ook met het feit dat je pas je overwaarde hebt, zodra je je woning echt verkocht hebt! Dat een makelaar zegt dat het ergens tussen de 240k en 270k waard is, is leuk. Maar er moet wel iemand zijn, die dat bedrag er ook voor wilt neerleggen.

Dan zit je nog met het feit, dat je wellicht een tijdje "huisloos" bent of dat je beide woningen hebt. Je zal namelijk van je huidige huis moeten verhuizen naar het nieuwe huis (en wellicht ook wat gaan klussen). Je hebt dus dubbele maandlasten (dat zijn bijv. de extra bijkomende kosten). Of je verkoopt wellicht je huidige huis eerst, maar kan nog niet in het nieuwe huis. Waar ga je dan heen? Kan je tijdelijk terug naar je ouders of naar eventueel naar vrienden (en je spullen ergens opslaan)? En wil je dat uberhaubt wel, 2x verhuizen in korte tijd. Het bespaard de dubbele maandlasten, maar daartegenover staat dat je dus wel twee keer aan het verhuizen bent (en wat wellicht ook weer kosten met zich meebrengt, zoals een busje huren, opslag voor je spullen, vrije dagen, etc.).

Daarnaast gaan er tegenwoordig (als ik de verhalen hier op GoT zo lees) maar weinig huizen voor de vraagprijs weg. De meeste gaan toch wel (significant) boven vraagprijs weg. In dat geval is het voor jou sowieso onhaalbaar, omdat je 0 financiële ruimte hebt. Je kan dus niet gaan overbieden (naja, je kan het wel, maar dan krijg je waarschijnlijk onvoldoende financiering en kan je het alsnog niet kopen).

Maargoed, een adviseur kan het een en ander met je doorrekenen met de juiste getalletjes en jouw inkomen. Voor ons ontbreekt er te veel informatie en lijkt het erop alsof je boven je stand wilt gaan wonen.
Op zich niet gek, want de woningmarkt is ook knettergek. Dus de overwaarde lijkt leuk, maar heb je pas wat aan, als je de toko verkoopt. Maar ja, de andere woningen zijn ook allemaal in prijs gestegen, dus of je iets hebt aan die overwaarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-06 15:19
Ik heb mijn woning met overwaarde verkocht en een duurder huis gekocht.
Overwaarde dekte alle kosten koper en ik hou nog wat overwaarde over zelfs.

Netto betalen wij precies €0,00 euro van ons spaargeld voor de aanschaf van het huis.

We hebben vooraf 3 makelaars laten langskomen voor een realistische inschatting van de opbrengst van onze huidige woning.

De rest hebben we gewoon zelf gedaan en mbv een onafhankelijke hypotheekadviseur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-06 22:14
Vanwege de vragen hoop ik inderdaad dat je voor een gratis gesprek langsgaat bij een hypotheekadviseur.

Wil je over een paar dingen nadenken?
Je geeft aan geen spaargeld te hebben. Heb je niet kunnen sparen de afgelopen jaren? Is het dan slim om een hogere hypotheek te nemen omdat je dan misschien nog minder kan sparen.
Hoeveel betaal je nu met de vastgezette rente en hoeveel zou je betalen met hogere hypotheek en huidige rente. Kost dat je meer of minder?

Nieuwe hypotheek kun je online bij hypotheek verstrekker berekenen of hier:
https://www.berekenhet.nl/wonen-en-hypotheek/annuiteit.html

Waarom ga je verhuizen? Is het nodig of lijkt het je leuk?

Als je het voor jezelf positief kan beantwoorden gewoon doen met ondersteuning en anders lekker blijven zitten.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdk126
Dank voor alle reacties, ik heb een gesprek gehad met de bank (was toch gratis) en daar kwam het volgende zeer positieve uit:

* Ze hebben gratis een waarderapport van mijn woning uitgedraaid, deze kwam uit op c.a. € 245.000, geen eerst verkoop of taxatie nodig.
* Op basis daarvan kunnen zij mij mijn overschot voorschieten totdat deze verkocht is.
* Ik kan kosteloos mijn huis verkopen, woningwaarde (€ 245.000) minus openstaande hypotheek (€ 120.000) resulteert in € 125.000 op mijn rekening.
* Ik kan daarvoor nog een nieuwe hypotheek aanvragen tot maximaal € 190.000 (met 1,65% rente tot 20 jaar)
* Ik kan daarmee een huis kopen van maximaal € 315.000 (want hypotheek € 190.000 + € 125.000 eigen inbreng)
* Al het geld dat overblijft (€ 55.000 als ik die woning koop voor die prijs) kan ik belastingvrij steken in mijn huis, alles daarbuiten (cash) moet ik wel belasting over betalen.

Ik ga aan de slag :)
Pagina: 1