Beste mensen,
Eindelijk iets geld te besteden aan de "race simulator". Zo'n 200 tot 250 euro.
De monitor (23 inch Samsung Syncmaster 2333, zie specs onderaan) is wel wat klein en ik ben ook de jongste niet meer; die mag eraan geloven.
In een ideale wereld, zou ik de videokaart en eigenlijk wel al het andere upgraden, maar nee, voorlopig niet.
Dat "zeurpietje" uit de titel, ben ik zelf dus en dan bedoel ik ook dat ik het mierenbevruchten naar een heel nieuw level heb getrokken. Ik heb het uitgevonden én verbetert!
Zo draai ik diverse spellen en voor elk spel ben ik langer bezig geweest om de -voor mij- perfecte instellingen te vinden dan dat ik daadwerkelijk ben wezen racen ermee.
Zo moet spel 1 v-sync aan hebben en die resolutie, met settings x y en z.
Spel 2 moet weer geheeel anders en over spel 3 maar niet eens te beginnen.
Hoe "het loopt" is dus erg belangrijk voor mij.
Nu heb ik toch een behoorlijke basis monitor met z'n 60Hz (in specs staat 75, maar is hier toch echt 60) en 1980x1020 en 5 ms response.
Mooie monitor kopen van 144 Hz.......ehh, dan "moet" ik ook zorgen dat ik die 144 fps haal zeker?
Hogere resolutie? Dan "moet" ik ook zorgen dat mijn arme 680 dat aan kan zeker?
Free sync? G sync? Eng! Want wat doet dat met mijn sync instellingen in de spellen?
Mijn idee is om "gewoon" dezelfde monitor te kopen qua specs, maar dan 32 inch........om problemen (in mijn geval ook echt; slapeloze nachten) te voorkomen.
Nu snap ik dat de pixels per inch minder worden maar daar kan ik nog wel mee leven.
Maar koop ik een monitor met bijvoorbeeld een veel hogere resolutie en ik kan maar 1920x1080 spelen, ziet dat er in mijn beleving niet uit.
Als ik deze monitor nu al op 1600xnogwat zet, is dat echt erbarmelijk! Naar mijn idee omdat het niet de "native" resolutie is van de monitor.
Mijn vraag; wat is wijsheid?
Okee, mijn vragEN dan; is deze redenering erg krom of is dat echt zo'n beetje wat ik voor mijn geval het beste kan doen?
Zijn er andere dingen die ik over het hoofd zie? Heeft iemand suggesties?
Bij voorbaat mijn dank!
i5 3570 @ 3600Mhz
GTX 680 2Gb
8Gb 1600Mhz ram
MSI "Clickbios" moederbord, niets speciaals
Populaire specificaties
Schermdiagonaal
23"
Resolutie
1920x1080 (Full HD)
Beeldverhouding
16:9
Video in
Component Video, DVI-D, 2x HDMI, Scart, VGA (D-Sub)
Dots per inch
96dpi
Horizontale resolutie 1920 px
Alles sluiten
Scherm
Schermdiagonaal
23"
Resolutie
1920x1080 (Full HD)
Verticale resolutie 1080 px
Beeldverhouding
Dots per inch
96dpi
Beeldtechniek
LCD-paneel
TN
Backlight
CCFL
Reactietijd
5ms
Refresh rate
75Hz
Kijkhoek 160°
Helderheid
300cd/m²
Contrastverhouding (statisch)
1.000:1
Contrastverhouding (dynamisch) 10.000:1
Aansluitingen
Video in
Tunertype
Analoog, DVB-C, DVB-T
Eigenschappen
Monitor eigenschappen Speakers
Vermogen (watt) 55W
Beugelbevestiging
Vesa 100mm
Eindelijk iets geld te besteden aan de "race simulator". Zo'n 200 tot 250 euro.
De monitor (23 inch Samsung Syncmaster 2333, zie specs onderaan) is wel wat klein en ik ben ook de jongste niet meer; die mag eraan geloven.
In een ideale wereld, zou ik de videokaart en eigenlijk wel al het andere upgraden, maar nee, voorlopig niet.
Dat "zeurpietje" uit de titel, ben ik zelf dus en dan bedoel ik ook dat ik het mierenbevruchten naar een heel nieuw level heb getrokken. Ik heb het uitgevonden én verbetert!
Zo draai ik diverse spellen en voor elk spel ben ik langer bezig geweest om de -voor mij- perfecte instellingen te vinden dan dat ik daadwerkelijk ben wezen racen ermee.
Zo moet spel 1 v-sync aan hebben en die resolutie, met settings x y en z.
Spel 2 moet weer geheeel anders en over spel 3 maar niet eens te beginnen.
Hoe "het loopt" is dus erg belangrijk voor mij.
Nu heb ik toch een behoorlijke basis monitor met z'n 60Hz (in specs staat 75, maar is hier toch echt 60) en 1980x1020 en 5 ms response.
Mooie monitor kopen van 144 Hz.......ehh, dan "moet" ik ook zorgen dat ik die 144 fps haal zeker?
Hogere resolutie? Dan "moet" ik ook zorgen dat mijn arme 680 dat aan kan zeker?
Free sync? G sync? Eng! Want wat doet dat met mijn sync instellingen in de spellen?
Mijn idee is om "gewoon" dezelfde monitor te kopen qua specs, maar dan 32 inch........om problemen (in mijn geval ook echt; slapeloze nachten) te voorkomen.
Nu snap ik dat de pixels per inch minder worden maar daar kan ik nog wel mee leven.
Maar koop ik een monitor met bijvoorbeeld een veel hogere resolutie en ik kan maar 1920x1080 spelen, ziet dat er in mijn beleving niet uit.
Als ik deze monitor nu al op 1600xnogwat zet, is dat echt erbarmelijk! Naar mijn idee omdat het niet de "native" resolutie is van de monitor.
Mijn vraag; wat is wijsheid?
Okee, mijn vragEN dan; is deze redenering erg krom of is dat echt zo'n beetje wat ik voor mijn geval het beste kan doen?
Zijn er andere dingen die ik over het hoofd zie? Heeft iemand suggesties?
Bij voorbaat mijn dank!
i5 3570 @ 3600Mhz
GTX 680 2Gb
8Gb 1600Mhz ram
MSI "Clickbios" moederbord, niets speciaals
Populaire specificaties
Schermdiagonaal
23"
Resolutie
1920x1080 (Full HD)
Beeldverhouding
Video in
Dots per inch
96dpi
Alles sluiten
Scherm
Schermdiagonaal
23"
Resolutie
1920x1080 (Full HD)
Verticale resolutie 1080 px
Beeldverhouding
Dots per inch
96dpi
Beeldtechniek
LCD-paneel
TN
Backlight
CCFL
Reactietijd
5ms
Refresh rate
75Hz
Kijkhoek 160°
Helderheid
300cd/m²
Contrastverhouding (statisch)
1.000:1
Contrastverhouding (dynamisch) 10.000:1
Aansluitingen
Video in
Tunertype
Analoog, DVB-C, DVB-T
Eigenschappen
Monitor eigenschappen Speakers
Vermogen (watt) 55W
Beugelbevestiging
Vesa 100mm