Weinig meer aan toe te voegen...
-edit-
Alvorens je het contract bij je nieuwe werkgever had ondertekend, had je dit moeten bespreken met je nieuwe oude werkgever. Het is makkelijker de zaken uit te zoeken alvorens deze zich voordoen ;-)
[ Voor 46% gewijzigd door KatirZan op 24-02-2020 16:55 . Reden: iets te summier ]
Wabbawabbawabbawabba
Je oude baas weet al wat je doet?
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
DiedX schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:58:
Uiteraard moet iemand dan @ardana roepen.
Je oude baas weet al wat je doet?
ftfy @Ardana
“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross
Een beetje dooddoener maar daar had je aan moeten denken toen je tekende natuurlijk maar gelukkig geef je aan dat er genoeg redenen zijn om de clausule niet te laten gelden dus er zal geen probleem zijnAmped schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:38:
Vermoedelijk heeft mijn ex-werkgever hier geen interesse in omdat het in zijn belang is om mij ofwel te behouden ofwel te verhinderen naar een andere werkgever te gaan. Zodoende voel ik mij ook gevangen bij mijn ex-werkgever.
Ik hoop dat je 'n goede rechtsbijstandsverzekering hebt?
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
https://www.nspireadvocat...ntiebeding-dos-and-donts/Zonder boetebepaling is een concurrentiebeding als een tandeloze tijger. U kunt dan wel nakoming vorderen. Maar als de werknemer hieraan geen gehoor geeft, moet u als werkgever exact welke schade hiervan het gevolg is. Dit bewijs is in de praktijk vaak moeilijk te leveren.
Maar goed, ik dacht ook dat ik zeer sterk stond, en heb toch (deels) verloren.
Er staat niks over een gevolg als je je er niet aan houdt, feitelijk is het een beroepsverbod, dus zou geen stand mogen houden als je werkgever daar werk van gaat maken (en dan nog, er staat geen sanctie in, mag ie hardmaken wat zijn schade is). Je zou hem kunnen vragen of ie je 12 maand doorbetaalt terwijl jij thuis zit, of dat ie je omscholing naar een andere sector betaalt.
Verwijderd
En wie heeft je in het diepe gegooid, je die kans gegeven en je daarvoor salaris betaalt? Die investering is er dus net zoals bij iedere andere werkgever.
Ik heb te weinig ervaring met dit soort bedingen om je daar goed over te kunnen adviseren.
[ Voor 0% gewijzigd door Ardana op 26-02-2020 13:50 . Reden: MO-tags toegevoegd. ]
Ik weet dat je het niet wilt horen maar er is gewoon een risico dat je een probleem krijgt. Ik zou zelf toch echt het gesprek aangaan met je werkgever en niet denken dat een paar mensen op een forum weten hoe het specifiek bij jou zit. Je tegenargumenten zijn niet heel best namelijk:
- Mijn kennis komt uit openbare fora: Maar wordt toegepast binnen je organisatie en is dus "eigendom" van.
- Ik kan 12 maanden zonder inkomen komen: Had je aan moeten denken toen je tekende.
- Ik vind de visie en sfeer niet goed: Dan moet je daar aan werken en (wederom) overleggen met je werkgever.
- Mijn functie heet anders: Ik heb ook een totaal andere functienaam dan wat ik doe, toch zal mijn concurrentiebeding echt wel gelden als ik naar de concurrent overstap.
Ik weet dat ik heel zeurig overkom maar ik probeer je voor te bereiden op de tegenargumenten waar je huidige werkgever mee komt. Zij zullen zich gepasseerd voelen en staan niet aan jouw kant. Dus bespreek het en zoek eventueel juridische hulp.
[ Voor 0% gewijzigd door Ardana op 26-02-2020 13:50 . Reden: MO-tags toegevoegd. ]
Opvallend dat er verder geen afstand of iets dergelijks in lijkt te staan, of slechts ten delen gekopieerd? Zoals het er nu staat impliceert het een internationaal verbod op werkzaamheden binnen je expertise.
Ik zou met je werkgever en evt. rechtsbijstandsverzekering (indien je adequate dekking hebt) gaan praten.
[ Voor 0% gewijzigd door Ardana op 26-02-2020 13:51 . Reden: MO-tags toegevoegd. ]
Hier staat mijn advies: Bespreek het
Ben heel benieuwd wat er uitkomt, als je nog een beetje kan opschieten met je werkgever en in ieder geval met iemand binnen het management kan praten is er misschien niets aan de hand maar ze kunnen erg moeilijk doen dus.
[ Voor 0% gewijzigd door Ardana op 26-02-2020 13:52 . Reden: MO-tags toegevoegd. ]
Overigens, mijn bedrijf had mij 'cursussen' laten volgen (in eigen tijd, gegeven door 'n vriendje van de baas, voor 30 man tegelijk), en dat zag de rechter als (mede) reden om het concurrentiebeding wel geldig te laten zijn. Ze hadden 'geïnvesteerd' in me, dus mocht ik 5k boete ophoesten.
En vergoeding voor genoten opleiding tijdens het dienst verband is wel mogelijk en redelijk standaard, maar dat heeft niks met concurrentiebeding te maken.
Juridisch en moreel lopen hier uiteen.
Juridisch: overname is rechtsovergang waarbij de rechten en plichten van de AO onverminderd van kracht blijven.
Moreel: een overeenkomst is méér dan de som van wat er is afgesproken. Het is ook de keuze van je wederpartij. Een bedrijfsovername (of een outsourcing) kan ervoor zorgen dat je ineens ergens werkt waar je uit jezelf nooit zou gaan werken. Dan is het imho niet helemaal fair dat je gebonden bent. Als het aan mij lag, zou je bij rechtsopvolging ook de optie voor ontbinding met transitievergoeding moeten aanbieden.
Illustratie:
Sommige mensen zijn om ethische redenen enorm kritisch op het soort bedrijf of industrie waarin ze willen werken. Laat zo’n persoon een baan hebben bij een farma startup die zich toewijdt aan de ontwikkeling van betaalbare behandelingen voor ziektes waaraan veel mensen sterven in de derde wereld. Vervolgens komt een grote farmaceut om de hoek kijken. Eentje met de reputatie dat ze steeds kleine bedrijven overnemen, de markt monopoliseren en de prijzen verhogen. Voor deze werknemer een echte dealbreaker. Niettemin is hij gevangen in de arbeidsovereenkomst (concurrentiebeding, NDA).
[ Voor 33% gewijzigd door t_captain op 24-02-2020 19:59 ]
Dat is niet wat @Ardana aangeeft. Een concurrentiebeding mag in de basis alleen opgenomen worden in een contract voor onbepaalde tijd, maar bij uitzondering wegens zwaarwegende bedrijfsbelangen kan dit ook in een contract voor bepaalde tijd. Het moet sowieso schriftelijk en dan moet er zeer goed en concreet beschreven worden waarom een concurrentiebeding noodzakelijk is (zwaarwegend is) om in de tijdelijke arbeidsovereenkomst op te nemen. Argumenten kunnen dan dus zijn:Morty schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:50:
Dat is vreemd, want daar is een concurrentiebeding helemaal niet voor bedoeld.
En vergoeding voor genoten opleiding tijdens het dienst verband is wel mogelijk en redelijk standaard, maar dat heeft niks met concurrentiebeding te maken.
- Investeringen (in tijd en geld) gedaan in het personeelslid (opleiding, training, enz.)
- Toegang tot zeer concurrentie gevoelige informatie
- Werken met privacy en concurrentie gevoelige systemen
Zie hiervoor ook artikel 7:653 BW. Een concurrentiebeding moet bovenal redelijk en billijk zijn. Alleen een rechter kan beoordelen in hoeverre een beding redelijk en billijk is, en er zijn dan 3 opties: vernietigen, matigen of in stand houden.
Dat er in dit geval geen boetebeding in staat is wat vreemd. Overigens vind ik wel dat je dit min of meer moet bedenken voordat je ergens anders tekent. Een overeenkomst aangaan doe je met (minimaal) twee partijen en dat brengt rechten en plichten met zich mee. Ik snap overigens best dat de situatie nu dermate is gewijzigd dat TS zich niet meer thuis voelt op het werk, maar persoonlijk zou ik dit eerst bespreken op het werk en/of met een jurist in jou geval.
[ Voor 13% gewijzigd door remzor op 24-02-2020 20:09 ]
Overigens is het alleen tot een kort geding gekomen, niet tot een bodemprocedure. Voorafgaand aan het kort geding eiste mijn werkgever € 25.000 van mij, tijdens het kortgeding verhoogde de werkgever de eis naar € 40.000 en tijdens de comparitie (dat is wanneer eiser en verdediger door de rechter naar de gang worden gestuurd om nog eens te kijken of ze er zonder rechter uit kunnen komen) verhoogde mijn werkgever het nog eens naar € 50.000. De rechter heeft uiteindelijk 'slechts' een voorschot van € 5.000 toegekend, die dus op had kunnen lopen tot € 400.000 (!) als het tot een bodemprocedure had gekomen.
En na deze zaak, zal ik dus ook echt nooit meer een concurrentiebeding tekeken. Mijn volgende werkgever heeft hier maar begrip voor te hebben (en had dat ook), want ik ga nóóit meer voor de rechter staan in zo'n situatie. Het is take it or leave it.
Het klinkt eigenlijk alsof je de handdoek in de ring hebt gegooid. Dat kan in jouw geval verstandig zijn geweest, maar wees voorzichtig met het aanhalen van jouw case bij het adviseren/informeren van anderen. Het zou een fout zijn om deze als 'precedent' aan te halen.
* werknemer werkt voor bedrijf 1 in sector 1. concurrentiebeding, geen andere werkzaamheden voor een bedrijf in sector 1 toegestaan.
* werknemer gaat uit eigen beweging weg en gaat werken bij bedrijf 2 in sector 2.
* bedrijf 3 (vooral aktiek in sector 1) neemt bedrijf 2 over
Werknemer is de gebeten hond. In overtreding van concurrentiebeding van zijn vorige werkgever buiten zijn schuld of zelfs maar invloed.
Eigenlijk is rechtsopvolging heel vreemd. Als ik erover nadenk, zou de default-optie het afkopen van alle contracten moeten zijn.
Maar dat is wel vrij offtopic :-)
Voor ts het advies, ga in gesprek en laat je goed voorlichten.
[ Voor 24% gewijzigd door Bonsaiboom op 24-02-2020 21:59 ]
Bonsaiboom schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:59:
In dat geval is werknemer niets kwalijk te nemen en zal werkgever 3 dit als onderdeel van de overname afwikkelen. Dat kan door een tijd inactief te stellen.
Maar dat is wel vrij offtopic :-)
Voor ts het advies, ga in gesprek en laat je goed voorlichten.
Werkgever 3 heeft helemaal geen zaken met 1. Uit medeleven met hun werknemer zouden ze iets kunnen doen, maar ze zijn nergens toe verplicht. Intussen is werknemer wel vatbaar voor rechtzaken die zijn oude baas tegen hem kan beginnnen.
Ik wil wel de opmerking maken dat dit 1 uitspraak is. Er zijn legio waarbij er echt anders is geoordeeld.Ardana schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:16:
Ik had een contract voor onbepaalde tijd, en het argument "wij willen ex-werkneemster aan haar concurrentiebeding houden want wij hebben in haar geïnvesteerd middels opleidingen" werd dus door de rechter redelijk en billijk geacht.
Met het advies ben ik het wel eens : Als dat ik je contract staat : Niet tekenen, tenzij er eveneens een zeer riante vergoeding tegenover staat.
Dat weet ik, en mijn advocaat zei ook "ik denk dat de rechter dit (relatief) kleine bedrag toegekend heeft, om je werkgever de lust om verder te procederen te ontnemen". Maar goed, dat is speculatie en heb je niks aan.igmar schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:18:
[...]
Ik wil wel de opmerking maken dat dit 1 uitspraak is. Er zijn legio waarbij er echt anders is geoordeeld.
Prima als ze zeggen dat je 'n jaar niet mag werken, mits er ook 'n jaar salaris tegenover staat.Met het advies ben ik het wel eens : Als dat ik je contract staat : Niet tekenen, tenzij er eveneens een zeer riante vergoeding tegenover staat.