Ongevraagd Pakket Met Rookmelders Aangeboden [België]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juniordiscart
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-06 13:24
Deze ochtend heb ik in mijn mailbox een bericht gekregen dat er op mij een pakketje te wachten ligt in een afhaalpunt dat op BPost ingesteld is als mijn standaard afleveradres. De naam van de afzender (naam van het bedrijf) is mij niet bekend en er gingen bij mij wat alarmbelletjes af - er zijn nogal wat topics te vinden waar mensen een pakket op hun naam aangeschreven krijgen, het pakket zelf nooit zien, maar wel nadien de factuur in de bus krijgen. Ik ben dus zo snel mogelijk naar het afhaalpunt gegaan (er was inderdaad iets voor mij toegekomen) en gemeld dat ik dit pakket niet wil hebben en retour moet.

Nadien heb ik telefonisch contact opgezocht met het bedrijf dat het pakketje mij heeft opgestuurd. Zij vertelde me dat het om rookmelders gaat, die gratis worden aangeboden door de Vlaamse Overheid (welke per 1 januari dit jaar verplicht zijn). Echter kan ik niets over terugvinden (in de media of Google) dat de Vlaamse Overheid rookmelders uitdeelt of dit soort praktijken financierd. Overigens heb ik al rookmelders hangen, dus ik heb ze niet eens nodig.

Dit ruikt allemaal een beetje als verdachte praktijken waar ik liever zo snel mogelijk bij ben om het af te blokken.

Zijn er hier nog Tweakers (uit BE?) die een zelfde ervaring hebben opgedaan? Zijn jullie enige narigheden tegengekomen nog? Of hebben jullie weet welke instanties ik kan/moet contacteren om hier wat meer informatie over te bekomen?

(Voorlopig laat ik de naam van het bedrijf nog achterwege. Indien het relevant wordt in de discussie kan ik die naam wel vrijgeven denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:52
Misschien dat je contact kunt krijgen met de vlaamse overheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:52
Zij vertelde me dat het om rookmelders gaat, die gratis worden aangeboden door de Vlaamse Overheid
Dit houdt in dat ze zeggen dat ze door de vlaamse overheid een opdracht hebben gekregen om dit te doen, en het duis uit naam van de vlaamse overheid doen. Dit kan je nagaan -> als het niet zo is dan versturen ze onder valse voorwendselen het pakketje, en is er sprake van fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juniordiscart
Maaark schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:51:
Misschien dat je contact kunt krijgen met de vlaamse overheid?
@99ruud99
Heb je enig idee waar ik dat kan nagaan? Ik heb al proberen contact opnemen met Test Aankoop, maar daar moet je lid zijn om vragen te kunnen stellen (en een abonnement daarop nemen gaat me nu ook weer wat te ver daarin :p ) en ik kan niet meteen een aanspreekpunt daarover vinden op de pagina van de Vlaamse Overheid. Andere meldpunten gaan er ook al van uit dat je de dupe bent en dat je een factuur voor je neus geschoven hebt gekregen (wat tot op heden niet het geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:52
juniordiscart schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:27:
[...]

@99ruud99
Heb je enig idee waar ik dat kan nagaan? Ik heb al proberen contact opnemen met Test Aankoop, maar daar moet je lid zijn om vragen te kunnen stellen (en een abonnement daarop nemen gaat me nu ook weer wat te ver daarin :p ) en ik kan niet meteen een aanspreekpunt daarover vinden op de pagina van de Vlaamse Overheid. Andere meldpunten gaan er ook al van uit dat je de dupe bent en dat je een factuur voor je neus geschoven hebt gekregen (wat tot op heden niet het geval is).
Gewoon de gemeente? En dan zie je wel waar je naar doorverwezen word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik neem aan dat er op de brief gewoon een afzender en een telefoonnummer staat?
Is het zo'n brief? https://pbs.twimg.com/med...format=jpg&name=4096x4096

[ Voor 36% gewijzigd door njitter op 24-02-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:39
Ik heb als Belg ook nog niet gehoord van gratis rookmelders vanuit één of andere overheid. Wat ik wél regelmatig zie verschijnen is gratis rookmelders bij het aangaan/hernieuwen van brandverzekering via bepaalde aanbieders.

Toevallig geen nieuwe brandverzekering afgesloten of verlengd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juniordiscart
njitter schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:34:
Ik neem aan dat er op de brief gewoon een afzender en een telefoonnummer staat?
Is het zo'n brief? https://pbs.twimg.com/med...format=jpg&name=4096x4096
Ik heb geen brief gehad. Ik heb het pakket ook niet aangenomen, dus ik heb niet kunnen kijken of er een bepaalde boodschap bij zat. Echter hebben ze wel mijn email adres gebruikt om een bepaald afleveradres te bepalen, dus ze hadden dan even goed mij ook kunnen inlichten per mail of er iets aan zat te komen. Voor de rest ook geen brief apart in de bus gehad.
Van wat ik kan vinden op basis van gratis rookmelders of iets dergelijks lijkt het per gemeente georganiseerd te zijn, en doen zeker niet allen daar aan mee. In mijn gemeente hebben ze wel een info sessie gehouden omtrent installatie/erkende installateurs en mogelijke prijzen, dus ook zeker niets gratis te krijgen.
NickG schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:36:
Ik heb als Belg ook nog niet gehoord van gratis rookmelders vanuit één of andere overheid. Wat ik wél regelmatig zie verschijnen is gratis rookmelders bij het aangaan/hernieuwen van brandverzekering via bepaalde aanbieders.

Toevallig geen nieuwe brandverzekering afgesloten of verlengd?
Nope, geen nieuwe brandverzekering afgesloten, en ook geen verlenging.

Alvast bedankt voor de reacties! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:26
Zit je in een huurhuis of een koophuis? Mogelijk dat je verhuurder de rookmelders heeft besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-10 23:27
100.000 rookmelders en 50.000 CO-detectoren
Om de campagne te ondersteunen is 5 miljoen euro vrijgemaakt voor de aankoop van rookmelders en CO-detectoren. Het agentschap Wonen-Vlaanderen zal binnenkort 100.000 rookmelders en 50.000 CO-detectoren geven aan mensen die van het agentschap een premie krijgen om hun eigen woning te renoveren, te verbeteren of aan te passen. Mensen die een sociale lening of een verzekering gewaarborgd wonen afsluiten, zullen daar ook op kunnen rekenen. Belangrijk: de actie is enkel voor mensen die de vermelde premies of andere voordelen nieuw hebben verkregen vanaf 1 maart 2019, en tot zolang de voorraad strekt.
Uit: https://overheid.vlaander...n-brand-en-co-intoxicatie
Dus als je voldoet aan bovenstaande is het logisch, anders even contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juniordiscart
@President

Begin 2019 gekocht. Had wel gekunnen inderdaad. Verhuurders zijn verplicht om het in orde te hebben, maar ik woon er zelf in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juniordiscart
Archie_T schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:21:
[...]

Uit: https://overheid.vlaander...n-brand-en-co-intoxicatie
Dus als je voldoet aan bovenstaande is het logisch, anders even contact opnemen.
Netjes gevonden! Ik heb inderdaad die verzekering van gewaarborgd wonen. Dat zou wel wat kunnen verklaren. Ik ga met hen eens contact opnemen. Die verzekering is al wel in orde gebracht op niveau van de overheid, maar ik heb nog geen documenten van de verzekeraar ontvangen, waarin dit mogelijk vermeld wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door juniordiscart op 24-02-2020 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 10:00
Ik heb deze ook deze morgen ontvangen, er zit een brief bij met meer info hoe en waarom.
Blijkbaar gaat het om een campagne meer info op: www.wonenvlaanderen.be/rookmelders

*edit*

Even quote van de brief:
De vlaamse overheid voert dit jaar sensibiliseringscampagnes rond brandveiligheid en CO-preventie. Mogelijk hebt u een tijd geleden al een tv- of radiospot over rookmelders gezien of gehoord. De Vlaamse overheid wil daarmee de aandacht vestigen op het belang van rookmelders in uw woning. Dit najaar volgt een campagne over CO-preventie.

Aansluitend op die campagne deelt de Vlaamse overheid gratis twee rookmelders en een CO-detector uit aan mensen die vanaf 1 maart 2019 een van deze premies of tussenkomsten hebben ontvangen:

Via Wonen-Vlaanderen:
  • De Vlaamse renovatiepremie
  • De vlaamse verbeterings- en aanpassingspremie (VAP)
  • De vlaamse Verzekering Gewaarborgd Wonen
Via de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW):
  • De Vlaamse woonlening
Via het Vlaamse Woningfonds:
  • De bijzondere sociale lening

[ Voor 73% gewijzigd door eSCe op 24-02-2020 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
juniordiscart schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:29:
[...]

Ik heb geen brief gehad. Ik heb het pakket ook niet aangenomen, dus ik heb niet kunnen kijken of er een bepaalde boodschap bij zat.
Dus je heb een pakket niet aangenomen en nu moeten wij raden of er mogelijk iets mis was met het pakket?
Je had dat pakket gewoon kunnen aannemen. Je gaat geen overeenkomst aan door een pakket aan te nemen.

https://www.valkenburghad...evraagd-pakket-ontvangen/
https://www.consuwijzer.n.../ongevraagde-toezendingen

[ Voor 6% gewijzigd door njitter op 25-02-2020 10:56 ]

Pagina: 1