Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcaramel
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-12-2021
Goededag.

Ik vroeg mij af of er iemand ervaring heeft met het betalen van een Macbook (of ander apple producten) in termijnen.

Ik werd vanochtend wakker en zag dat de batterij stuk is en dat de macbook nu alleen via de adapter aanblijft. Hiervoor moest ik de ventilatortje ook nog vervangen. Bij elkaar en het feit dat dit een macbook is van 2011, heb ik besloten dat ik een nieuwe moet. Ik wil niet wachten tot die op een dag helemaal niet meer aangaat. Ik ben afhankelijk van mijn laptop omdat ik hiermee werk vanuit thuis (niet voor een werkgever)

Dus... ookal ben ik niet echt een persoon die van de maandelijkse betalingen is of lenen als je geen geld hebt, maar het moet nu maar.

Dus lang verhaal kort, bij wie hebben jullie maandelijkse een macbook gekocht? Ik heb natuurlijk al wat winkels gegoogled maar ik hoor graag persoonlijke verhalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Waarom dan niet een goede tweedehands versie? Als je al kan werken met eentje uit 2011, dat is een latere versie al een flinke upgrade. Zullen vast mooie uit 2016 te koop staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:45
Je kan natuurlijk ook een persoonlijke lening bij de bank aangaan, is mogelijk goedkoper dan via een wazige lening vanuit een winkel.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:42
Of je buffers aanspreken die je voor dit soort noodgevallen hebt aangelegd? Nu is het je laptop, dadelijk je koelkast of wasmachine.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 14:19

Barrycade

Through the...

Je weet dat webwinkels 14% rente rekenen? Zie de volkskrant van de afgelopen weken: https://www.volkskrant.nl...strop-om-de-nek~b0793974/

Dus als er echt geen andere manier is dan lenen: PL afsluiten bij je bank of eventueel een lening bij familie.

Acties:
  • +52 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:22
Niet gewenst antwoord: lenen voor iets als een MacBook is belachelijk.

Er zijn meerdere alternatieven, goedkoopste is om hem te laten repareren of te accepteren dat je accu defect is. Ook kan je een tweedehands exemplaar scoren of een veel goedkopere simpele laptop bij de Mediamarkt.

Als je dit ding voor je werk gebruikt maakt ik mij serieus zorgen. Ten eerste moet je als ondernemer bent zorgen voor goed materiaal, een 9 jaar oude Macbook is dat niet. Hij is zeker al 4 jaar afgeschreven. Daarnaast moet je zorgen voor voldoende geld om dit soort dingen op te vangen. Als je dat niet hebt of kunt regelen, waarom ben je dan ondernemer? Ga lekker in loondienst en laat alles voor je regelen.

Dus nogmaals, ik zou nooit lenen voor zoiets. Voor max 350 euro heb je een fatsoenlijke oplossing.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34
Op afbetaling kopen kost een fortuin en zorgt dat je gevangen blijft.

Ontsnappen doe je door een goedkopere oplossing aan te schaffen en te sparen. In dit geval werkt het product bovendien ook nog, maar niet optimaal wat een sterke drijfveer biedt om hard te sparen voor een nieuwe (discipline!).

Als je echt wilt/moet lenen dan is een regulier krediet vrijwel altijd goedkoper dan krediet bij de verkoper.

[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 24-02-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcaramel
Speed24 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:44:
Waarom dan niet een goede tweedehands versie? Als je al kan werken met eentje uit 2011, dat is een latere versie al een flinke upgrade. Zullen vast mooie uit 2016 te koop staan.
Ja dat is natuurlijk ook een optie. Deze die ik nu heb heeft hiervoor al twee eigenaren gehad en is ook mee gesleuteld. Maar een tweedehandse kan ik inderdaad ook naar kijken.

@De rest Dank voor de kritische reacties. Het is ook gewoon een schrik reactie. Ik heb nu enkele gesprekken (via videobellen) staan voor deze week en de angst dat deze eventuele opdrachten niet doorgaan zit hoog. Maar ik ben nu ook wat rustiger. Videobellen kan ook even via mijn mobiel.

Een goedkopere laptop zou een optie kunnen zijn maar omdat ik wat 'zwaardere' programma's draai lijkt dit mij niet verstandig. Een chromebook zou het niet aankunnen denk ik.

Ik zag de opmerking dat iemand denkt dat ik ondernemer ben. Ik wil laten weten dat ik dit (nog) niet ben. Als ik de openingspost kan verduidelijken dan hoor ik het graag.

Een persoonlijke lening bij de bank zou inderdaad ook een optie kunnen zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door xcaramel op 24-02-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:20

Honesty

kattenneus!

Ooit mijn eerste pc op afbetaling gekocht, wel had ik toen een plan:
1500 cash afgerekend
2000 in vier termijnen van 500 gulden.

Hoewel geen spijt van gehad ik werkte er hard voor is het niet aan te raden. Beter sparen of je buffer ervoor gebruiken zodat als er iets gebeurd je nog wat vet op de botten hebt.
Als je echt wilt kijk dan ergens waar je versnelt kan aflossen bv als je vakantiegeld krijgt zodat je niet die 14 % betaald maar slechts een deel.

Festina lente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Moet het per se een macbook zijn? Er zijn zoveel laptops te koop met betere specs voor VEEL minder geld... Lijkt mij het echt niet waard om me in de schulden voor te steken. Op Afbetaling kopen kost idioot veel geld. Beter maar even doorsparen of een goedkoper alternatief zoeken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:52

Kek

3flix

Maar terug op de vraag, Wehkamp doet daar volgens mij aan, en die verkopen ook macbooks..

https://www.wehkamp.nl/kl...preid-betalen-met-krediet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Niet lullig bedoeld, maar als je het geld niet hebt om een nieuwe Macbook te kopen, heb je dan wel het geld om 3 tot 4 jaar lang iedere maand het geld apart te leggen en uiteindelijk anderhalve Macbook te betalen? Je zal sowieso je inkomen moeten bewijzen bij de verkoper.

Edit: mocht je echt willen; ik weet dat Mediamarkt Duitsland vaak acties heeft dat alles met 0% rente gekocht kan worden. Geen idee of dit alleen voor Duitsers is en/of de Nederlandse Mediamarkt deze actie ook kent.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 328026 op 24-02-2020 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
xcaramel schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:00:
[...]

Een goedkopere laptop zou een optie kunnen zijn maar omdat ik wat 'zwaardere' programma's draai lijkt dit mij niet verstandig. Een chromebook zou het niet aankunnen denk ik.
Tussen een Chromebook en een MacBook zit nogal een verschil. Ik heb geen idee wat zwaardere programma's zijn in jouw ogen, maar een simpele i5 met 8GB geheugen kan behoorlijk wat hebben en kost geen 500 euro.

Bijvoorbeeld: pricewatch: Asus A509JA-EJ078T
Ik zag de opmerking dat iemand denkt dat ik ondernemer ben. Ik wil laten weten dat ik dit (nog) niet ben. Als ik de openingspost kan verduidelijken dan hoor ik het graag.
xcaramel schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:41:
Ik ben afhankelijk van mijn laptop omdat ik hiermee werk vanuit thuis (niet voor een werkgever)
Ik heb geen idee wat je dan wel bent. Je werkt, maar niet voor een werkgever. Dan ben je toch ondernemer? Of bedoel je dat je zwart wat bijklust?

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 24-02-2020 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Laatst online: 25-05 22:41

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Een lening is in annutiteiten uitgedrukt -> bv 48 maanden + rente = 200 p/m
Zolang je meer dan 200 betaald zal je lening (schuld) dalen.

Truuk is dat je bv ipv 200 dan 300 aflost daarmee los je 100 euro meer af dan gevraagd en zal je rente bedrag (percentage is altijd het zelfde) voor de volgende maand lager zijn.

Zolang je dit gedisciplineerd kan doen dan zal je sneller je lening terug betalen en is er niks aan de hand.

Of je dit zou moeten doen moet je zelf weten.
Niemand kan voor jou bepalen of het wel of niet urgentie/noodzaak is om een lening aan te gaan voor een Macbook Pro.

Who is another to judge you?

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xcaramel
@Honesty Dankje voor je reactie, fijn om een ervaring te lezen. Mijn plan zou inderdaad ook zijn om een groot gedeelte van tevoren af te betalen.

@SmurfLink Het moet inderdaad niet perse een macbook zijn. Ik zal even vergelijken. Als het goed is kunnen alle programma's die ik heb ook gewoon op Windows.

@Kek Dankje Wehkamp had ik inderdaad ook gezien!

@Anoniem: 328026 Dankje, dat is ook een goed punt om rekening mee te houden.

@Drardollan Adobe programma's, Video-foto-audio bewerkprogramma's. Excel Words etc. Ik neem ook videos op.

Ik zie niet in hoe je vraag op betrekking is op mijn topic onderwerp maar nee ik verdien niet zwart bij.

Misschien dat ik het niet goed uitgelegd heb. Ik werk natuurlijk wel voor mensen maar niet in loondienst.

@crzyhiphopazn Dankje voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:03
tja als je geen geld heb om het meteen te kopen is op afbetaling een optie ,er rijden ook hele volksstammen in een auto op afbetaling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 483913

Ik begrijp zeer goed dat je moeilijk afscheid kan nemen. Zelf heb ik mijn Macbook nu 8 jaar en die werkt nog perfect zoals dag één. Batterij is iets minder maar voor de rest nog top.

Nu vind ik de prijs van de nieuwe generatie Macbooks wel de pan uit swingen maar aan de andere kant als die 5 tot 9 jaar mee gaan dan valt die prijs goed mee.

Zelf al gaat het hier om 2000 euro toch vind ik het raar dat mensen die niet kunnen opvangen met een buffer ? Mocht ik geen 10 000 euro kunnen bufferen dan zou ik me constant op men ongemak voelen.

Ik zou kijken naar een alternatief of 2de hands Macbook. (Of refurbished)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Laatst online: 25-05 22:41

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

xcaramel schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:20:

@SmurfLink Het moet inderdaad niet perse een macbook zijn. Ik zal even vergelijken. Als het goed is kunnen alle programma's die ik heb ook gewoon op Windows.

@Drardollan Adobe programma's, Video-foto-audio bewerkprogramma's. Excel Words etc. Ik neem ook videos op.

@crzyhiphopazn Dankje voor je reactie
Als het geen Macbook hoeft te zijn kan dan naar de zakelijke kant van de Windows Laptop -> DELL Latitude/XPS / Lenovo ThinkPad series.

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

@xcaramel Als je je macbook zakelijk gebruikt. Heeft Apple gewoon:
Afbeeldingslocatie: https://www.denkform.net/application/files/8114/4788/1695/Apple_Financial_Services_AFS.png Apple Financial Services waarmee je de Macbook kan huren. Deze service is wel alleen voor bedrijven.

Als jij in loondienst bent en thuis moet werken voor de baas, zou ik kijken of je werkgever je niet kan voorzien van een laptop of leen-laptop.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.images.express.co.uk/img/dynamic/59/590x/Apple-MacBook-Pro-2016-release-721681.jpg

Ik zou als je perce zelf een nieuwe wilt kopen en die wilt financieren gebruik maken van Freo. Deze financiert vaak met rentes onder de 6%, lager dan de +14% die de banken en Wehkampjes in deze wereld vragen.

Afbeeldingslocatie: https://www.freo.nl/-/media/images/fs-freo/freo/social/freologosocial2.jpg

Als je hem nieuw koopt, en minder risico op defect wil, zou ik zeker serieus nadenken over de Apple-care packages die apple aanbiedt.

[ Voor 43% gewijzigd door 3x3 op 24-02-2020 14:47 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:12
Volgens mij kan ik via mijn creditcard (ABN) betalingen in termijnen doen. Normaal wordt dit 1 keer maand afgeschreven maar ik kan aangeven dat ik dit ook in termijnen kan doen. heb het zelf nooit gebruikt dus weet de exacte voorwaarde ook niet.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:46
gielie schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:05:
Volgens mij kan ik via mijn creditcard (ABN) betalingen in termijnen doen. Normaal wordt dit 1 keer maand afgeschreven maar ik kan aangeven dat ik dit ook in termijnen kan doen. heb het zelf nooit gebruikt dus weet de exacte voorwaarde ook niet.
Zou ik ook zeker nooit gebruik van maken
Over het opgenomen saldo betaalt u rente, dit is 14% effectief op jaarbasis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Drardollan
Koop gewoon een simpele Windows laptop, elke i5 met 8GB kan dit.
Ik zie niet in hoe je vraag op betrekking is op mijn topic onderwerp maar nee ik verdien niet zwart bij.

Misschien dat ik het niet goed uitgelegd heb. Ik werk natuurlijk wel voor mensen maar niet in loondienst.
Dan ben je dus ondernemer.
En kom ik terug op mijn eerste reactie, het wordt tijd om je zaakjes op orde te krijgen. Je zal regelmatig (elke 5 jaar zou ik aanbevelen) moeten zorgen voor een nieuwe laptop. Dan houd je de oude op voorraad als reserve en loop je nooit tegen dit soort problemen meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:53
[...]

Ja dat is natuurlijk ook een optie. Deze die ik nu heb heeft hiervoor al twee eigenaren gehad en is ook mee gesleuteld. Maar een tweedehandse kan ik inderdaad ook naar kijken.

@De rest Dank voor de kritische reacties. Het is ook gewoon een schrik reactie. Ik heb nu enkele gesprekken (via videobellen) staan voor deze week en de angst dat deze eventuele opdrachten niet doorgaan zit hoog. Maar ik ben nu ook wat rustiger. Videobellen kan ook even via mijn mobiel.

Een persoonlijke lening bij de bank zou inderdaad ook een optie kunnen zijn.
Is een windows laptop geen optie? Qua prijs vaak de helft voor dezelfde prestaties.

Bij bedrijven als de Wehkamp tegen 14% rente moet je NOOIT doen, ga dan naar de bank daar heb je veel minder rente.

[ Voor 5% gewijzigd door Jampot007 op 24-02-2020 14:15 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Wehkamp is overigens een bekende loanshark. Het business model drijft op maximaal geld uitlenen. Het heeft ook allemaal trucjes om de consument te beïnvloeden om er maximaal aan te verdienen. Bezint dus eer ge begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Laatst online: 30-03-2024
Laat het MacBook idee zitten. En ga voor refurbished Dell/HP/Lenovo van een paar jaar oud.

Keuze genoeg daarin.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PKing83
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Rukapul schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:14:
Wehkamp is overigens een bekende loanshark. Het business model drijft op maximaal geld uitlenen. Het heeft ook allemaal trucjes om de consument te beïnvloeden om er maximaal aan te verdienen. Bezint dus eer ge begint.
De Volkskrant: ‘Undercover bij Wehkamp kwam ik voor het eerst echt in gewetensnood’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-05 13:57

ikt

Wat voor een workload heb je? Alleen Audio/Video i.c.m. Adobe software? Of gebruik je ook Mac OS-specifieke software?
Wat is je budget?

Volgens sommigen is voor audio/videobewerking de workflow binnen Mac OS-specifieke applicaties veel fijner dan de alternatieven op Windows. Mocht je dit voor werk doen en zit je aan Mac OS-applicaties vast, dan lijkt het mij verstandiger een wat groter bedrag op te hoesten zodat je productiviteit hoog blijft, i.p.v. dat je je weer moet inwerken met andere tooling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:11:
[...]

Koop gewoon een simpele Windows laptop, elke i5 met 8GB kan dit.

[...]

Dan ben je dus ondernemer.
En kom ik terug op mijn eerste reactie, het wordt tijd om je zaakjes op orde te krijgen. Je zal regelmatig (elke 5 jaar zou ik aanbevelen) moeten zorgen voor een nieuwe laptop. Dan houd je de oude op voorraad als reserve en loop je nooit tegen dit soort problemen meer aan.
Dit. En als ZZPer kan je 'm ook nog eens met belastingvoordeel aanschaffen. Dus dan is een Windows laptop al helemaal binnen bereik zonder lening.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xcaramel
Bedankt voor de reacties iedereen. Ik ga er voor zitten en deze week even goed al mijn opties bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:25
Zou kijken voor leuke gebruikte lening is toch altijd tikje zonde. Dacht ga eens op Marktplaats kijken kwam dit tegen https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618 misschien optie voor je. Lijken me aardige specs ( ben wel zelf windows gebruiker dus misschien kunnen apple gebruikers hier meer over vertellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-05 20:26
Is er een bijzondere reden om een Mac nodig te hebben?

Stel, je rijdt een oude Jaguar en die gaat kapot. Dan kun je hem willen vervangen voor een nieuwe Jaguar, en als je het geld niet hebt dan kun je die op afbetaling kopen.

Maar er zijn ook alternatieven zoals een nieuwe Toyota, een tweedehands Jaguar of een tweedehands Toyota.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:37
de goedkoopste optie is een nieuwe batterij kopen (ca €50) en die er zelf inzetten. ook een upgrade met een SSD doet kwa performance wonderen. Mijn MBpro uit 2011 (met ssd, i5 2,3Ghz, 16Gb) loopt nog als een zonnetje (opstarten in 10sec, aanloggen 15 sec)

[ Voor 0% gewijzigd door peter-rm op 24-02-2020 16:54 . Reden: foutje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Ik zou dit altijd afraden.
Maar ik zou ook alleen een lening nemen voor een koophuis, de rest gewoon sparen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Mark31 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:29:
Ik zou dit altijd afraden.
Maar ik zou ook alleen een lening nemen voor een koophuis, de rest gewoon sparen
Dit is helemaal niet per definitie goed advies.

Aan een lening zitten kosten. aan iets pas in de toekomst kopen ook kosten!. Dus het kan best dat de leenkosten kleiner zijn dan de inflatie van een product. Zeker bij Apple.

De prijs van het instapmodel macbook pro is alleen maar aan het stijgen. Als je aanneemt dat elk macbook pro vanaf de releasedatum even lang meegaat (10 jaar), nu 1500 euro kost, er elk jaar er een nieuwe versie komt, en elke nieuwe versie 150 euro duurder is dan de vorige. En je een spaar/aflos capaciteit hebt van een 0,6 macbook per jaar (
€900p/j). Dan is zelfs lenen met een rente van 10% goedkoper dan sparen voor een macbook.

Bovendien heb je het voordeel dat direct het product kan gebruiken, in plaats pas over 24 maanden.

Neemt niet weg, dat als je het geld hebt liggen, en het ergens anders niet harder rendeerd dan je leenkosten, het een betere keuze kan zijn direct een laptop te kopen van je eigen vermogen.

[ Voor 11% gewijzigd door 3x3 op 24-02-2020 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27

Yucon

*broem*

Volgens mij laat je je een beetje bang maken door die kapotte accu. Ok, wat leeftijd betreft is hij ver op z'n einde. Maar omdat toevallig die accu kapot gegaan is wil dat niet zeggen dat hij binnen nu en een paar dagen uit elkaar valt.

Het is goed om je opties te bekijken. Maar dat hoeft ook weer niet overhaast want er is niet echt iets veranderd. Je had tot nu toe immers ook geen back up, en nu nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-05 16:39
3x3 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:04:
[...]

Aan een lening zitten kosten. aan iets pas in de toekomst kopen ook kosten!. Dus het kan best dat de leenkosten kleiner zijn dan de inflatie van een product. Zeker bij Apple.

De prijs van het instapmodel macbook pro is alleen maar aan het stijgen. Als je aanneemt dat elk macbook pro vanaf de releasedatum even lang meegaat (10 jaar), nu 1500 euro kost, er elk jaar er een nieuwe versie komt, en elke nieuwe versie 150 euro duurder is dan de vorige. En je een spaar/aflos capaciteit hebt van een 0,6 macbook per jaar (
€900p/j). Dan is zelfs lenen met een rente van 10% goedkoper dan sparen voor een macbook.

Bovendien heb je het voordeel dat direct het product kan gebruiken, in plaats pas over 24 maanden.

Neemt niet weg, dat als je het geld hebt liggen, en het ergens anders niet harder rendeerd dan je leenkosten, het een betere keuze kan zijn direct een laptop te kopen van je eigen vermogen.
In jouw voorbeeld wel, maar in werkelijkheid zal de prijs van een product vrijwel nooit met 10% per jaar worden geïndexeerd. Bij een indexering van plm. 2.5% per jaar, is een lening in veel gevallen al gauw duurder.

Maar ik zal zeker niet ontkennen dat je in veel, vergelijkbare, situaties (bv. hypotheek) gelijk hebt. In deze specifieke situatie – i.v.m. ontbreken vermogen – zou ik echter een goedkoper product (bv. tweedehands of ander merk) verkiezen boven een lening die - theoretisch gezien - wellicht goedkoper is dan het uitstellen van de aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Lycaon schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:03:
[...]

In jouw voorbeeld wel, maar in werkelijkheid zal de prijs van een product vrijwel nooit met 10% per jaar worden geïndexeerd. Bij een indexering van plm. 2.5% per jaar, is een lening in veel gevallen al gauw duurder.

Maar ik zal zeker niet ontkennen dat je in veel, vergelijkbare, situaties (bv. hypotheek) gelijk hebt. In deze specifieke situatie – i.v.m. ontbreken vermogen – zou ik echter een goedkoper product (bv. tweedehands of ander merk) verkiezen boven een lening die - theoretisch gezien - wellicht goedkoper is dan het uitstellen van de aankoop.
Je kan ook consumptief krediet te krijgen voor minder dan 5% rente, als is dat voor kleine leensommen moeilijk. Ik denk dat 5% inflatie wel aannemelijk is voor de high end Apple-modellen Iphones, Ipads en Macbooks (pro) van Apple. Het is een beetje moeilijk uitzoeken voor MacBooks. Ook omdat de oude macbook lijn, gedeeltelijk ook de macbook pro lijn is geworden.

De reden waarom ik eerder geen 5% heb genomen in mijn rekenmodel is omdat het moeilijker rekenen is. Maar het principe blijft overeind. De afschrijving van macbooks is vrij lineair en relatief laag geloof ik, tweedehands kopen biedt helaas relatief weinig economisch voordeel. Een windows laptop is na 3 vaak maar 30% van de nieuwwaarde waard, terwijl Apple's vaak nog voor rond het dubbele percentage van eigenaar wisselen.

Omdat er helemaal geen vermogen beschikbaar is, zelfs niet om een macbook te kopen zou ik ook @xcaramel ook adviseren een goedkoper product te kopen. En als hij echt een Macbook Pro 2020 wil is in mijn ogen lenen/huren van de laptop niet altijd de slechtere keuze boven sparen en de koop uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
3x3 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:04:
[...]

Meestal mensen die kleine spullen kopen op afbetaling zitten gevangen en leven van salaris op salaris en dat kan een hoop onnodige financiele stress opleveren, want soms hebben ze nog andere schulden en nog een studieschuld. De auto gaat ook altijd net op het verkeerde moment stuk, terwijl als je 3-5000 euro noodpotje hebt, hoef je nooit te lenen en zit je ook niet gelijk in de rats als je auto/wasmachine/laptop stuk gaat.

Daarnaast moet je ook kijken naar je inkomen. Als je 1700 euro per maand verdient, is een Iphone 11+ of een macbook van 2000 euro niet de meest handige uitgave als je die niet cash kunt betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:38

muhda

Time & Space traveler

Macbook kopen op afbetaling is geen goed idee. Naast dat je vast zit aan een lening (max 14%)
krijg je vaak ook nog een BKR registratie.

Geld lenen van familie geen optie?
Oud laptop lenen/huren?
Goedkoper model of ander merk? [HP of Dell]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

DeveloperNL schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:53:
[...]

Meestal mensen die kleine spullen kopen op afbetaling zitten gevangen en leven van salaris op salaris en dat kan een hoop onnodige financiele stress opleveren, want soms hebben ze nog andere schulden en nog een studieschuld. De auto gaat ook altijd net op het verkeerde moment stuk, terwijl als je 3-5000 euro noodpotje hebt, hoef je nooit te lenen en zit je ook niet gelijk in de rats als je auto/wasmachine/laptop stuk gaat.

Daarnaast moet je ook kijken naar je inkomen. Als je 1700 euro per maand verdient, is een Iphone 11+ of een macbook van 2000 euro niet de meest handige uitgave als je die niet cash kunt betalen.
Dat de TS zeker baat zal hebben bij eerst een noodpotje en daarna ook bij een financiele buffer van een paar maandsalarissen deel ik met je. Het wordt tijd dat de TS zijn eerste baby-stapjes gaat zetten als het gaat om financiele planning.

Als hij dat nog niet heeft, is het onnodig veel geld uitgeven aan electronica ook niet wijs. Of het nu via een harde reserving vooraf of afbetaling achteraf is maakt dat ook weinig uit.

Maar TS geeft aan dat hij nu een apple nodig heeft om zijn brood mee te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat ik zou doen is de batterij vervangen, dan nog even kijken of er een SSD inkan.

Dan ben je weer gereed voor een jaar en in dat jaar hard gaan sparen en volgend jaar dan nog eens kijken wat je noodzaak en je mogelijkheden zijn.

Dan kan je nu voor een 200 euro gewoon klaar zijn en dat is ook niet al te veel verloren geld voor een jaartje langer doorgaan. En daarna kan je serieus gaan kijken wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-05 04:42
M'n zwager heeft net de batterij van z'n macbook uit 2012 vervangen met een how to instructie en het ding werkt weer prima en kan zo'n 6 uur mee op batterij! Batterij komt van AlieExpress voor 40e :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:48
Batterij komt van AlieExpress voor 40e :)
Briljante tip om het probleem van TS op te schalen van 'mijn laptop is defect' naar 'mijn huis is afgefikt'
Sommige dingen koop je niet via AlieExpress, en wat mij betreft horen accu's daar zeker onder.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:57

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je weet sinds je aanschaf in 2011 dat je een keer je laptop moet vervangen. Je hebt dus 9 jaar de tijd gehad om hiervoor geld opzij te leggen. Als je dat in 9 jaar niet gelukt is, waarom denk je dan wel dat je rente+aflossing gedurende 4 jaar (wat ongeveer 3x zo veel geld is) kunt betalen?

En een kapotte batterij is geen reden voor een nieuwe laptop. Het is sowieso uitzonderlijk dat deze 9 jaar is mee gegaan, maar geen enkele desktop doet het zonder stroompunt. Geen idee in hoeverre je echt een batterij nodig hebt, maar meestal zit je ergens waar je best een stopcontact hebt.

Dus, nu als de wiedeweerga gaan sparen, dan kun je over 2 jaar een nieuwe kopen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-05 10:39

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Barrycade schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:50:
Je weet dat webwinkels 14% rente rekenen? Zie de volkskrant van de afgelopen weken: https://www.volkskrant.nl...strop-om-de-nek~b0793974/

Dus als er echt geen andere manier is dan lenen: PL afsluiten bij je bank of eventueel een lening bij familie.
Als jij 5 jaar over je afbetaling wilt doen is 14 procent rente duur. Maar doe jij er alles aan zsm af te lossen dan vallen die kosten echt enorm mee.

Wehkamp bijvoorbeeld accepteert vervroegd boetevrij aflossen. Een bank niet altijd.
Ardana schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:24:
Je weet sinds je aanschaf in 2011 dat je een keer je laptop moet vervangen. Je hebt dus 9 jaar de tijd gehad om hiervoor geld opzij te leggen. Als je dat in 9 jaar niet gelukt is, waarom denk je dan wel dat je rente+aflossing gedurende 4 jaar (wat ongeveer 3x zo veel geld is) kunt betalen?
Hier heeft TS echt niks aan en is tevens niet zijn vraag.

[ Voor 26% gewijzigd door Luchtbakker op 25-02-2020 09:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:41
Luchtbakker schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:29:
[...]

Als jij 5 jaar over je afbetaling wilt doen is 14 procent rente duur. Maar doe jij er alles aan zsm af te lossen dan vallen die kosten echt enorm mee.

Wehkamp bijvoorbeeld accepteert vervroegd boetevrij aflossen. Een bank niet altijd.
Een bank controleert of jij de schuld kan aan gaan, Wehkamp niet... Het is schandalig dat mensen zo in problemen kunnen komen. Wat mij betreft worden dit soort constructies (kopen met rente) verboden voor bedrijven... Al vraagt een bank ook dergelijke percentages bij rood staan.

Dit zorgt voor de schuldenberg en vele financiële problemen.

Negatieve rente constructies zouden gewoon in geheel moeten worden afgeschaft, behalve rente betalen voor een huis en misschien voor een auto (waarbij dan ook net als bij een huis regels moeten worden opgesteld).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Luchtbakker schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:29:
[...]
Hier heeft TS echt niks aan en is tevens niet zijn vraag.
De vraag waarom hij nu wel geld over heeft voor ingedikte aflossing plus rente en eerst niet is een legitieme vraag. Als blijkt dat er niks veranderd is, moet hij dus eerst iets in z'n situatie / gedrag gaan veranderen (meer inkomsten / minder uitgaven).

Als hij voorheen niet gespaard heeft voor een nieuwe laptop omdat 'ie aan je sparen was voor een auto, dan ben je ergens te duur bezig: je moet voor àlles tegelijk kunnen sparen en dat ook doen. Als hij helemaal niet gespaard heeft, is het ook noodzakelijk om te kijken naar de reden daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
ppatrick schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:34:
Zou kijken voor leuke gebruikte lening is toch altijd tikje zonde. Dacht ga eens op Marktplaats kijken kwam dit tegen https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618 misschien optie voor je. Lijken me aardige specs ( ben wel zelf windows gebruiker dus misschien kunnen apple gebruikers hier meer over vertellen)
Waarom zou je in godsnaam een laptop van 900 euro op Respectvolle uitlatingen graag. kopen? Dat is gewoon de manier om genaaid te worden. Op V&A staan vaker prima deals (ook MacBooks) en dan ben je veel zekerder van wie je je spullen koopt.

Maar waarom is een defecte accu precies een probleem? Zolang je de laptop altijd aangesloten hebt op de netstroom is er eigenlijk niks aan de hand en zou het toch alleen slecht voor je accu zijn.

[ Voor 2% gewijzigd door Ardana op 25-02-2020 10:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-05 08:44

Off-topic, maar ben ik de enige die hier beetje bezorgd van raakt?

Als je:
a) niet zwart werkt;
b) wel zelfstandige bent (want dat is wat niet in loondienst betekent); en
c) niet denkt dat je ondernemer bent,
vraag ik me heel erg af of je je belastingen goed hebt geregeld.

Want als je wél ondernemer bent, maar als 'werknemer' over al je inkomsten aangifte doet voor de loonbelasting, betaal je misschien meer belasting dan nodig. Als je dat over de afgelopen jaren met terugwerkende kracht corrigeert, kan je dat heel veel geld schelen - heb je zomaar je nieuwe laptop eruit.

Als je daarentegen niet over al je inkomsten aangifte doet, kan je nog hele beste naheffing krijgen. Als het de belastingdienst opvalt dat je meer geld hebt dan je inkomsten kunnen verklaren, willen ze hun deel dan alsnog.

Ook moet je als ondernemer opletten op btw-plicht als je meer dan 20.000 euro omzet per jaar hebt: je moet dan ook btw-aangifte doen, en als je dat op gegeven moment over aantal jaar met terugwerkende kracht alsnog moet aftikken, wordt je daar niet gelukkig van. Als je onder die 20.000 euro blijft, kan je vrijstelling aanvragen, is er helemaal niks aan de hand, maar dan nog raad ik aan dat wel echt even uit te zoeken (en te regelen).

Excuus dat ik me met dingen bemoei die niet mijn zaken zijn, maar ik heb zelf ervaring met 'verkeerde' opgaven toen m'n resultaat uit overige werkzaamheden toch freelance-inkomen bleken, dat was best wat gedoe. Wens ik niemand toe, zeg maar :+
/offtopic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Twam schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:04:
[...]
Joh ik kreeg al rillingen van de topic titel.

Ik vind lenen voor een auto al not done, laat staan voor een laptop. Mind is blown.

Als je geen Apple geld hebt, dan koop je een tweedehands Acer / Lenovo / HP whatever. Mensen die per se luxe shit willen hebben terwijl ze dat niet kunnen betalen :F

En ik bedoel dit echt niet uit de hoogte ofzo. Ik heb gewoon een Acer laptop en een Nokia telefoon. Genoeg spaargeld om een stapel MacBooks te kunnen kopen, maar waarom zou ik als het niet nodig is?

Als ik het geld niet had, zou ik er sowieso niet aan denken.

Apple is net als BMW. Dat koop je als je geld over hebt. Of zeer onverstandig bent :P

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Twam schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:04:
[...]

Ehh... zie mijn eerste posts in het topic eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 15:48
Nederlanders zijn over het algemeen veel te panisch over lenen, en om een of andere reden dan weer wel compleet blind voor het feit dat een hypotheek ook een lening is.

En juist doordat we ons probleemloos tot over de oren in een hypotheek storten zitten nederlanders relatief gezien dieper in de schulden dan in veel andere landen.

Maar goed, met lenen is niks mis, als je er maar een beetje verstandig mee om gaat. Helaas zijn de rentes voor consumptief krediet over het algemeen zo hoog dat het wel erg onaantrekkelijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Morty schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:57:
Nederlanders zijn over het algemeen veel te panisch over lenen, en om een of andere reden dan weer wel compleet blind voor het feit dat een hypotheek ook een lening is.

En juist doordat we ons probleemloos tot over de oren in een hypotheek storten zitten nederlanders relatief gezien dieper in de schulden dan in veel andere landen.

Maar goed, met lenen is niks mis, als je er maar een beetje verstandig mee om gaat. Helaas zijn de rentes voor consumptief krediet over het algemeen zo hoog dat het wel erg onaantrekkelijk is.
Er zijn twee soorten leningen: investering of consumptief.

* De eerste soort wordt gekenmerkd doordat tegenover de kredietlasten een inkomen staat of een stucturele besparing. In het geval van een woninghypotheek is dat de besparing van huur plus de waardeontwikkeling van de woning. Als je kijkt naar de wat oudere generatie, is er een enorme tweedeling qua welvaart. Mensen met eigen woningen en mensen met huurwoningen.
* Consumptieve leningen leveren geen besparing en geen inkomen.

In het geval van TS neig ik ernaar om de lening als consumptief te zien. Hij heeft het weliswaar over "werken vanuit huis", maar ook zegt verderop in het topic "geen ondernemer" te zijn. Bovendien, er is kennelijk te weinig inkomen vanuit de laptop om een nieuwe mee te bekostigen. Anders was er geen financiering nodig. Ik verdien zelf mijn geld met mijn laptop, en slechts een klein deel van de omzet gaan aan hardware op. TS werk op mij de indruk van iemand die MacBooks mooie gadgets vindt en rechtvaardiging zoekt om een nieuwe te kopen of leasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 15:48
Tsja, dat is een mooie rationalisering, maar feitelijke onzin ;)

Is een huis kopen zonder hypotheek geen investering? Is het kopen van een MacBook zonder lening niet consumptief?

Of wie is er er beter bezig in de volgende situaties:
- Persoon A met huis van €100.000 en hypotheek van €105.000 met €5.000 spaargeld die daar een MacBook van koopt
- Persoon B met huis van €100.000 en hypotheek van €80.000 zonder spaargeld die een lening afsluit voor een MacBook

Een lening is een lening, en waar hij voor gebruikt wordt is eigenlijk niet zo relevant. Het gaat uiteindelijk alleen om je totale bezittingen, schuld en inkomen. Dat moet met elkaar in balans zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je hebt gelijk, de woning en niet de hypotheeklening is de investering. De Macbook en niet de Wehkamp-lening is de consumptieve uitgave (uitgezonderd voor mensen die er significante hoeveelheden geld mee verdienen).

Wat betreft leningen is het onderscheid toch wel te maken: is de lening een enabler van een investering? En staan de opbrengsten van deze investering in goede verhouding tot de kosten van de lening? Bij die tweede vraag heb ik in het geval van de MacBook in dit topic niet zo'n best gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:11

Croga

The Unreasonable Man

Er zit heeeeeeeeel veel ruimte tussen een macbook en een chromebook. In die ruimte hele bergen laptops die die zwaardere programmas zonder enig probleem kunnen draaien. Nog sterker; die kunnen die zware programmas waarschijnlijk beter aan dan die macbook.

Als je een tweedehands macbook overweegt kun je zelfs beter een nieuwe Windows/Linux laptop overwegen. Die zal voor het zelfde geld veel betere specs hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:18

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:59
Als TS openstaat voor tweedehands, kan hij ook wel tweedehands of refurbished MacBooks van een paar jaar geleden kopen. Dan kan ‘ie ook weer jaren mee.

Ik heb gisteren zelf een nieuwe iMac aangeschaft. Dit heb ik gedaan vanuit mijn financiële reserves. Die iMac is ook mijn werkcomputer, dus kan ik een deel aftrekken van de belasting. Verder komt er nog een bedrag voor de verkoop van mijn oude iMac bij.

Ik zou je aanraden een financiële reserve voor dit soort dingen aan te houden. Een lening voor een MacBook? Nooit van mijn leven. En ik ben een behoorlijke Applefetisjist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Waarom moet het per se een Macbook zijn @xcaramel of welk ander Apple product of merk?

Ik heb vorige week voor EUR 100,00 een in bijna nieuwstaat verkerende laptop gehaald via https://tweakers.net/aanbod/ voor mijn vrouw.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:52

Metro2002

Memento mori

Als ik TS was zou ik kijken voor een 2e hands macbook (pro) en als TS daar ook het geld niet voor heeft zou ik de macbook gewoon blijven gebruiken zonder accu en intussen hard sparen voor een nieuwe / 2e hands macbook.

[ Voor 54% gewijzigd door Metro2002 op 27-02-2020 10:02 ]

• Rukapul
President schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:39:
[...]

Een bank controleert of jij de schuld kan aan gaan, Wehkamp niet...
Niet per se. Natuurlijk komt overkreditering voor, maar Wehkamp gebruikt juist veel data en geavanceerde modellen (ken mensen die hieraan gewerkt hebben) om zoveel mogelijk uit te lenen waarbij ze wel zoveel mogelijk van hun geld terugzien.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 27-02-2020 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
offtopic:
Met 14% rente t.o.v. een risicovrije rente van 1% is het economisch optimum ook om behoorlijk ruim te krediteren.

Je hebt 13% rentemarge, daarvan gaat iets (denk aan 1%) op aan administratiekosten etc (de kosten van je "financial services" afdeling en gealloceerde uren van het klantcontactcentrum). Resteert 12% - het wanbetalingsrisico als winst. Dat is dus lucratief zolang >88% van je uitgeleende geld terugkomt. Gegeven dat ook klanten met achterstanden nog altijd een deel van schuld betalen, kun je waarschinlijk zomaar 30% probleemklanten permitteren en nog steeds winst maken. Wenselijk? Waarschijnlijk niet. Lucratief? Ja.

De fout die de overheid heeft gemaakt is dat ze op de verkeerde snaar spelen met reguleren van kredieten. Ze hebben de neiging om banken voor hun kar te spannen met verregaande met zorgplicht en regelgeving. Andere aanbieders zoals postorderbedrijven hebben daar wat minder last van. Als je gewoon de maximale rente voor consumentenkrediet had gekoppeld met de geldmarktrente, had je deze structurele overkreditering niet in de hand gewerkt.

• PcDealer
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

t_captain schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:51:
Gegeven dat ook klanten met achterstanden nog altijd een deel van schuld betalen, kun je waarschinlijk zomaar 30% probleemklanten permitteren en nog steeds winst maken. Wenselijk? Waarschijnlijk niet. Lucratief? Ja.
Of het verkopen van de vorderingen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jehelpendehand
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-10-2020
Je registreren om te spammen is niet de bedoeling.

[ Voor 77% gewijzigd door Ardana op 08-10-2020 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maevian
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-05 13:44
Koop een goedkope lenovo t440p op ebay voor rond de 150 euro, deze laptops zijn heel makkelijk up te graden met een beter scherm ( te bestellen op aliexpress), sata ssd en voor 100 euro extra kan je zelf een i7 quad kopen om er bij te steken.
Het grote voordeel van deze laptops is dat ze heel makkelijk te converteren zijn in een hackintosh + ze zijn oerdegelijk.
Beste laptop aankoop die ik ooit gedaan heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Een topic kicken van een jaar oud, wat überhaupt al geen kick behoeft, en ook nog zonder gouden tip, nee, dan slotje.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.