Hotelschakelaar wil niet aan, of uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamelKnight
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 16:12
Ik ben in onze nieuwe woning bezig gegaan om alle stopcontacten en schakelaars te vervangen. Tot nog toe ging dat vlekkeloos maar ik kom nu een situatie tegen waar ik niet uit kom.

Ik heb een lamp op de gang van de 1e verdieping die ik vanaf beneden en op de 1e verdieping kan bedienen. In dezelfde schakelaarunit op de 1e verdieping zit ook een schakelaar voor een lamp op de gang van de 2e verdieping die ik tevens vanaf de 2e verdieping kan schakelen..
Beneden heb ik een reguliere schakelaar aangesloten met 2 zwarte kabels en 1 bruine (fase) kabel.
Op de 1e verdieping heb ik een dubbele hotelschakelaar (wissel-wisselschakelaar: https://www.gamma.nl/asso...lschakelaar-wit/p/B457338) met 5 zwarte kabels en 1 bruine (vermoedelijk fase) kabel.
Op de 2e verdieping heb ik een reguliere schakelaar aangesloten met eveneens 2 zwarte en 1 bruine (fase) kabel.

Als ik de schakelaar beneden omzet gaat de lamp op de 1e verdieping aan en uit.
Als ik de schakelaar op de 2e verdieping omzet gaat de lamp op de 2e verdieping aan en uit.
Als ik de schakelaar op de 1e verdieping voor de lamp op de 1e verdieping omzet dan blijft de lamp aan.
Als ik de schakelaar op de 1e verdieping voor de lamp op de 2e verdieping omzet dan blijft de lamp uit.

Ik begrijp niet wat ik fout doe, maar vermoed dat het met de fase kabel op de 1e verdieping te maken heeft.
Ik trek de (mogelijk incorrecte) conclusie dat ik de kabels van beneden naar de 1e verdieping en van de 2e verdieping naar de 1e verdieping goed heb aangesloten omdat deze lampen beide correct werken met de daar aanwezige schakelaars. Maar waar het dan wel in zit...???

De kabels zijn niet genummerd of gelabeld dus ik weet niet hoe de kabels exact aangesloten zouden moeten zijn. Ik heb helaas geen multimeter o.i.d. zodat ik kan nameten welke kabels zijn aangesloten. Het is dus een puzzel :P.

Aansluitingen op de hotelschakelaar (6 aansluitingen) zoals ik denk dat ze nu zitten:
linksboven - lamp 1e verdieping
middenboven - kabel 2e verdieping
rechtsboven - fase
linksonder - kabel beneden
middenonder - kabel beneden
rechtsonder - kabel 2e verdieping

Overigens werkte het wel allemaal met de vorige schakelaars dus ik zou verwachten dat het (me) nu ook zou moeten lukken. Tot op heden helaas nog niet, dus elke hulp is bijzonder welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 12:22
Zonder aansluitschema van de schakelaar wordt het een beetje lastig, maar je zal een aansluitfout gemaakt hebben.
Zorg dat beide schakelingen zo aangesloten zitten:
Afbeeldingslocatie: https://zomaakjehetzelf.nl/wp-content/uploads/2013/10/hotelschakeling.jpg

Meet je schakelaar anders even door met een multimeter zodat je precies weet welke aansluitingen je nou precies schakelt.

edit: excuus, aansluitschema gevonden via je Gamma link.
De omschrijving die je zegt klopt:

rechtsboven - fase

alleen heb je blijkbaar niet de goede draden te pakken.

[ Voor 30% gewijzigd door Schumaster op 24-02-2020 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-06 08:59

BrZ

CamelKnight schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:06:
Ik ben in onze nieuwe woning bezig gegaan om alle stopcontacten en schakelaars te vervangen. Tot nog toe ging dat vlekkeloos maar ik kom nu een situatie tegen waar ik niet uit kom.

Ik heb een lamp op de gang van de 1e verdieping die ik vanaf beneden en op de 1e verdieping kan bedienen. In dezelfde schakelaarunit op de 1e verdieping zit ook een schakelaar voor een lamp op de gang van de 2e verdieping die ik tevens vanaf de 2e verdieping kan schakelen..
Beneden heb ik een reguliere schakelaar aangesloten met 2 zwarte kabels en 1 bruine (fase) kabel.
Op de 1e verdieping heb ik een dubbele hotelschakelaar (wissel-wisselschakelaar: https://www.gamma.nl/asso...lschakelaar-wit/p/B457338) met 5 zwarte kabels en 1 bruine (vermoedelijk fase) kabel.
Op de 2e verdieping heb ik een reguliere schakelaar aangesloten met eveneens 2 zwarte en 1 bruine (fase) kabel.

Als ik de schakelaar beneden omzet gaat de lamp op de 1e verdieping aan en uit.
Als ik de schakelaar op de 2e verdieping omzet gaat de lamp op de 2e verdieping aan en uit.
Als ik de schakelaar op de 1e verdieping voor de lamp op de 1e verdieping omzet dan blijft de lamp aan.
Als ik de schakelaar op de 1e verdieping voor de lamp op de 2e verdieping omzet dan blijft de lamp uit.

Ik begrijp niet wat ik fout doe, maar vermoed dat het met de fase kabel op de 1e verdieping te maken heeft.
Ik trek de (mogelijk incorrecte) conclusie dat ik de kabels van beneden naar de 1e verdieping en van de 2e verdieping naar de 1e verdieping goed heb aangesloten omdat deze lampen beide correct werken met de daar aanwezige schakelaars. Maar waar het dan wel in zit...???

De kabels zijn niet genummerd of gelabeld dus ik weet niet hoe de kabels exact aangesloten zouden moeten zijn. Ik heb helaas geen multimeter o.i.d. zodat ik kan nameten welke kabels zijn aangesloten. Het is dus een puzzel :P.

Aansluitingen op de hotelschakelaar (6 aansluitingen) zoals ik denk dat ze nu zitten:
rechtsboven - fase

Overigens werkte het wel allemaal met de vorige schakelaars dus ik zou verwachten dat het (me) nu ook zou moeten lukken. Tot op heden helaas nog niet, dus elke hulp is bijzonder welkom!
Op de 2e verdieping hoort geen (bruine) fase draad te zitten. De fase komt vanaf de 1e verdieping via 1 van de 2 zwarte draden, en gaat dan via een zwarte draad naar de lamp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Inderdaad een bruine te veel en een zwarte te weinig.

Draad is geen kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-06 10:38
Het lijkt er op, dat als het ooit wel gewerkt heeft, dat er een van de bruine draden eigenlijk zwart zou moeten zijn. Ik gok op de 2e verdieping waar een beunhaas die gebruikt heeft in plaats van zwarte draad met witte streep om de wissel- en lamp- draden uit elkaar te houden.
Heb je wel een spanningszoeker? In dat geval zou je met strategisch meten wel uit moeten kunnen vissen welke draad wat is. Ik zou eerst de boel los halen, even afdoppen voor de veiligheid en dan beginnen met meten. Ik verwacht dat er dan op één bruine geen spanning staat. Die gaat dan waarschijnlijk naar je lamp. Daarna één voor één de schakelaars er op en dan zou je moeten kunnen deduceren welke draad waarheen gaat, aan de hand van wat er wijzigt als je een schakelaar toevoegt en wat er wijzigt als je die schakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBoon
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
er kan een vereenvoudigde wisselschakeling gebruikt zijn met wel 2 fase draden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamelKnight
Hopelijk ben ik vanavond vroeg genoeg thuis om er nog eens naar te kijken :) Alvast allen bedankt voor de hulp! Ik update zodra ik meer weet (of het opgelost heb) :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schumaster
CamelKnight schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:30:
Hopelijk ben ik vanavond vroeg genoeg thuis om er nog eens naar te kijken :) Alvast allen bedankt voor de hulp! Ik update zodra ik meer weet (of het opgelost heb) :D
Ik denk inderdaad dat er op de 2e verdieping een bruine ipv zwarte draad gebruikt is, dit zou je kunnen checken door te kijken welke 2 draden er aan de lamp zelf hangen(vermoedelijk dan bruin en blauw).

Kun je bij de wisselschakeling niet zien welke draden in welke buizen gaan in je lasdoos? Daar moet je toch uit kunnen achterhalen waar ze heen gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamelKnight
Schumaster schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:33:
[...]

Kun je bij de wisselschakeling niet zien welke draden in welke buizen gaan in je lasdoos? Daar moet je toch uit kunnen achterhalen waar ze heen gaan...
Er komen 2 zwarte draden aan de onderkant de lasdoos in en 3 zwarte van boven. De 2 van beneden zijn de schakeldraden van beneden, vermoed ik zo. Die 3 van boven zijn dan voor de lamp op de 1e verdieping en de schakeldraden van boven, denk ik.
Maar zonder meetapparatuur is dat wat lastig te achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schumaster
CamelKnight schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:38:
[...]

Er komen 2 zwarte draden aan de onderkant de lasdoos in en 3 zwarte van boven. De 2 van beneden zijn de schakeldraden van beneden, vermoed ik zo. Die 3 van boven zijn dan voor de lamp op de 1e verdieping en de schakeldraden van boven, denk ik.
Maar zonder meetapparatuur is dat wat lastig te achterhalen.
Ik zou het geheel eens daadwerkelijk in 2en spreiden,
Haal alles eens los, en probeer eerst de lamp op de 1e verdieping werkend te krijgen.
Dat zou dan vermoedelijk inderdaad zo moeten werken;

2 draden van de pvc buis beneden: linksonder, midden onder.
linksboven: 1 van de zwarte draden uit de PVC buis naar boven.

Als dat werkt is de rest van de 'puzzel' ook een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:54
Hobbybob, n=1 etc.
Hoe ik dit op zou lossen:
Zorg dat je eerst verdieping 1 helemaal goed hebt. Zowel van boven als van beneden te schakelen.
Dan pas ga je naar verdieping 2.
Er komen 3 kabels van boven, dat betekend dat er 1 voor de lamp op verdieping 1 is.
Zaak is om eerst de lamp op verdieping 1 te verbinden met 1 van de 2 knoppen.
Dan label je de draad voor lamp op verdieping 1, en zorg je dat je verdieping 1 van boven en beneden kan schakelen.
Je zou hiervoor maximaal 4x moeten wisselen van gaatjes.
Zo hoef je niet te meten, en kun je hierna over naar verdieping 2.

Ervaringstip: Draag handschoenen als je gaat wisselen zonder de stroom er af te halen. (doet ook na de 3e keer nog best zeer als je geen handschoenen draagt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamelKnight
kleefei schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:52:
Ervaringstip: Draag handschoenen als je gaat wisselen zonder de stroom er af te halen. (doet ook na de 3e keer nog best zeer als je geen handschoenen draagt...)
_/-\o_

Tot nog toe ben ik elke keer naar beneden gelopen om de stroom eraf te gooien. Geloof me, dat wordt best vervelend na een tijdje. Al vermoed ik dat mijn vrouw gek zou worden als ik de stroom er niet van haal :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
JBoon schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:21:
er kan een vereenvoudigde wisselschakeling gebruikt zijn met wel 2 fase draden
Zou ook nog kunnen ja. Dan is er waarschijnlijk achter de lamp een lasdop met 3 zwarten te vinden.
kleefei schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:52:

Geschift advies in amateurforum, zeker als je niet weet of / wat hij aan aardlekbeveiliging heeft. Gewoon uitschakelen.

Het type handschoen wat hier voor bedoeld is kost 30-60 euro per set (bijv. https://www.pch-shop.nl/m...-elektrosoft-2091084-rood) en gebruik je in combinatie met een geisoleerde mat (dito 50 euri) of speciale schoenen (100 euri). Allemaal dingen die mensen die hun hotelschakeling niet zelfstandig kunnen uitvogelen niet in huis hebben.
CamelKnight schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:55:
[...]

_/-\o_

Tot nog toe ben ik elke keer naar beneden gelopen om de stroom eraf te gooien. Geloof me, dat wordt best vervelend na een tijdje. Al vermoed ik dat mijn vrouw gek zou worden als ik de stroom er niet van haal :D
Heel verstandig van je vrouw.

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-02-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamelKnight
kabeltjekabel schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:18:
Allemaal dingen die mensen die hun hotelschakeling niet zelfstandig kunnen uitvogelen niet in huis hebben.

Heel verstandig van je vrouw.
Ach ja, ik heb meer verstand van andere zaken :)
En klopt, da's ook de reden dat ik met haar getrouwd ben :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
CamelKnight schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:31:
[...]

Ach ja, ik heb meer verstand van andere zaken :)
En klopt, da's ook de reden dat ik met haar getrouwd ben :P
Gelukkig maar, want als iedereen dezelfde skillset zou hebben als ik had ik mijn blindedarmontsteking niet overleeft :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-06 19:34

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Het is inderdaad essentieel dat je weet wat welke draad doet.
Ik had hier de situatie dat de hal beneden op 2 punten in de hal geschakeld werd, en de overloop boven op 3 punten geschakeld werd (1x beneden, 2x op de overloop). Dat was een janboel na vervanging van de schakelaars en gebrek aan ervaring in deze dingen. Zeker 3 uur aan het testen en proberen geweest. Getob.

Ik ga proberen mijn oplossing zo goed mogelijk op te schrijven:
  • Teken uit wat de lijntjes tussen de drie schakelaars moet worden. Dus hoe dit aangesloten moet worden. Dus een schema met lijnen tussen de schakelaars (dit werk: _ /).
  • Constateer dat je niet weet welke zwarte draad bij de dubbele wisselschakelaar welke rol heeft :')
  • Dus moet je zwarte draden gaan labellen. :Y)
Dit kan op vele manieren, maar een stukje installatie- of afplaktape op elke draad met daarop een getal als bv. I, II, III was voor mij duidelijk genoeg. Zodra je per schakelaar weet welke draden er (bv.) beneden liggen, weet je ook waar deze draden boven ingestoken moeten worden.

Maar hoe bepaal je nou hoe de draden aan weerszijden corresponderen? :D Nodig: multimeter, afdoende lengte installatiedraad om afstand tussen de schakelaars te overbruggen, kroonsteentje.

Ik heb dat zo gedaan: bevestig kroonsteen van losse installatiedraad aan (bv) 'zwarte draad 1' aan schakelaar zijde 1.
Meet daarna d.m.v. de multimeter (stand Mv meen ik?) met welk van de draden aan schakelaar zijde 2 dit een '1' oplevert. Zodra je bingo hebt, label je het draad aan schakelaar zijde 2, dit is nu dus 'zwarte draad 1'.
En zo voort. O-)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Mocht je er nog niet aan uit zijn zou ik alles losgooien en de vrouw/huisdieren ff uit de buurt houden... centraaldozen in originele staat houden.

Vervolgens bij de doos welke het dichtste bij het lichtpunt zit de bruine tijdelijk aan 1 zwarte draad verbinden. Net zolang het lichtpunt gaat branden. Je weet nu welke zwarte ader er naar het lichtpunt gaat. 

Vervolgens dit een verdieping hoger/lager herhalen om de zwarte ader van dat betreffende lichtpunt te vinden. Deze 2 aders sluit je elk aan op de common (de iets dieper gelegen schroef/ de schroef met een sterretje of een letter 'P' o.i.d.)

Gezien de vulfactor 5 zwarte draden (1,5mm2) en 1 bruine (2,5mm2) geloof/hoop ik niet dat alles uit 1 buis komt. De 2 overige zwarte in dezelfde buis zullen hoogst waarschijnlijk bij elkaar horen voor 1 bepaalde lichtschakeling. En kan je de schakeling verder afmaken...
kabeltjekabel schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:23:
[...]
Gelukkig maar, want als iedereen dezelfde skillset zou hebben als ik had ik mijn blindedarmontsteking niet overleeft :+
Daar hadden we als tweakers 'samen' best aan uitgekomen... mss alleen wat langer geduurd afhankelijk van de reactiesnelheid op GoT >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamelKnight
Ik ben nu bezig met opnieuw aansluiten. Op jullie advies, waarvoor mijn dank, heb ik bij de hotelschakeling alle kabels losgehaald en ben ik alleen bezig gegaan met de lamp op de 1e verdieping. Ik vermoed dat iemand een spelletje met me speelt want ik snap er niks meer van.
De enige kabels die nu zijn aangesloten, zijn de fase beneden + 2 zwarte kabels beneden. Op de 1e verdieping heb ik 3 zwarte kabels aangesloten.
Schakel ik op de 1e verdieping de knop om dan gaat de lamp aan en uit. Laat ik daar de lamp aanstaan dan kan ik beneden ook aan en uit schakelen. Maar schakel ik hem op de 1e verdieping uit dan kan ik beneden de lamp niet aan zetten.
Wat doe ik dan fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-06 16:08
schakelaar boven : een zwarte onder (of boven) en twee zwarte boven (of onder ), een van de twee zwarte van boven kant moet gewisseld worden met de enkele. kijk nog maar even goed naar schema hotelschakeling . dan zie je de logica van de twee mogelijke wegen die de lamp kunnen voorzien van spanning :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamelKnight
Cybersijp schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:31:
schakelaar boven : een zwarte onder (of boven) en twee zwarte boven (of onder ), een van de twee zwarte van boven kant moet gewisseld worden met de enkele. kijk nog maar even goed naar schema hotelschakeling . dan zie je de logica van de twee mogelijke wegen die de lamp kunnen voorzien van spanning :)
Thnx, maar ook dat blijkt hem niet te zijn. Ik vermoed dat degene die het aangelegd heeft een enorme pannekoek is. Ik ga er niet achter komen zonder meetapparatuur.
Leuke twist: ik had de drie kabels van beneden en de 1e verdieping aangesloten met bovenstaande situatie als resultaat. Ik sluit vervolgens de andere kabels aan en ik kan met de schakelaar van beneden ineens alleen de lamp van de zolder bedienen.
Gelukkig komt er binnenkort een electricien langs om de vloerverwarming aan te sluiten. Dan kan hij mooi wat extra's verdienen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:06
Kan je verhaal in de ts niet echt volgen maar mochten er meer dan twee schakelaars op die lamp aangesloten zijn dan zal er ws ook een kruisschakelaar gebruikt zijn:

Afbeeldingslocatie: https://www.uploadarchief.net/files/download/wissel-kruisschakelingen.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamelKnight
Van de week is de electricien langs geweest. Die heeft het probleem op weten te lossen. Ik weet niet exact wat hij gedaan heeft (ik was zelf niet thuis) maar volgens mijn vrouw was het blijkbaar inderdaad nogal lastig om uit te vogelen zonder meetapparatuur.
Blij dat het opgelost is en blij dat het blijkbaar niet geheel aan mijn stupiditeit lag :)

Dank voor alle hulp!
Pagina: 1