Toon posts:

Wat te doen met de vloer in een jaren 30 woning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi Tweakers,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een jaren 30 woning.
Het is een appartement met twee verdiepingen die goed onderhouden is door de vorige eigenaars.
Mede hierdoor kan ik er, met een paar aanpassingen, zo in trekken.

Er ligt een mooie parketvloer in die er al sinds de komst van de huidige eigenaren ligt.
Helaas blijkt deze zijn beste tijd gehad te hebben. Hij is al drie keer opgeschuurd waardoor deze op den duur vervangen zal moeten worden. Dit doe je het liefst direct (wanneer je huis leeg staat) dus ben op onderzoek uit gegaan. Ik wil graag weten waar ik aan toe ben maar kan niet onder de parketvloer kijken..

Helaas is er op dit moment niet te zien wat er onder de parketvloer ligt. Onder de tegels van de keuken ligt volgens de eigenaren beton & ook in de kast onder de trap ligt beton. Onder de parketvloer liggen triplex platen, wat mij sterk het gevoel geeft dat daar toch houten balken liggen..

Nu ben ik heel benieuwd of iemand van jullie bekend is met de bouwstructuur van een jaren 30 woning? Is het gebruikelijk dat het een mix van hout & beton is? (De taxateur heeft staan springen in de woonkamer en denkt dat het hout is..)

Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie adviseren? De parketvloer inclusief triplex platen eruit zodat je weet wat eronder ligt (maar wellicht een nieuwe ondervloer moet aanbrengen) of een PVC vloer eroverheen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via Verwijderd op 24-02-2020 11:27)

• Matthijs..
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-10 10:21
Vraag de originele bouwtekeningen op bij de gemeente. Koste mij een jaar geleden een tientje, maar zal ook wel van de gemeente afhangen. Dan weet je precies waar je aan toe bent wbt de constructie. Uiteraard geeft dat geen garantie wbt de aanpassingen die vorige eigenaren hebben gedaan, zoals hierboven ook al werd opgemerkt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:54
Een klein gaatje boren geen optie om te kijken hoe de opbouw is? Of kijken waar een leiding de grond in gaat hoe het zit? Met zo'n endoscoop-cameraatje zou je dan vrij snel kunnen zien wat de opbouw is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:30
Over het algemeen is de opbouw:

Zand/puinbodem
Luchtspouw/kruipruimte, varierent van 20cm-100cm (vaak 50cm)
Houten balken
Afwerkvloer
opbouwvloer (in jou geval tripplex platen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:21

JdM

Humbled

Mijn tip: Maak een globale berekening van de kosten van het volledig vervangen van de vloer. Dus alles eruit, isoleren, nieuwe betonnen vloer etc.
Dan de kosten van nu alleen een PVC vloer plaatsen en dat verschil in prijs voor jezelf afzetten tegen de tijd dat je er nog woont/je wens om te isoleren en te verbeteren van je woning en je energiekosten.
Je vraag heeft anders wat mij betreft teveel onduidelijkheden (wat kan/wil je zelf doen) en wat wil je ten aanzien van energieverliezen bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:04
Wil je vloerverwarming inbouwen? Nu is het moment :P
Andres zou ik de triplex laten liggen, en eerst een isolatielaag met vervolgens je parket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:30
Als je geen isolatie wensen/plannen hebt.
Geen vochtproblemen hebt
De vloer stevig aanvoelt.

Zou ik de boel niet loshalen en lekker over heen vloeren.
Je komt namelijk altijd wat tegen wat je met de tijd zou moeten vervangen of zou willen moderniseren. En dat kost tijd/geld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:50
Jaren 30 is typisch een balkenvloer, door de jaren heen kan het best zijn dat bij renovaties specifieke delen betonvloeren hebben gekregen. Je weet nooit precies wat er gedaan is door vorige bewoners en Bob de bouwers.(Kwam er bij een verbouwing achter dat mijn oude uitbouw op beton tegels stond :)

Mbt pvc, geen idee of triplex strak/glad genoeg is voor pvc, als huidige parket nog stevig aan de triplex verlijmd/gespijkerd is kan het zijn dat deze ondervloer er sowieso uit moet ofndat het goedkoper is ondervloer eruit te breken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJDemian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-10 11:00
Ik ben ook eigenaar van een jaren 30 woning en inmiddels een jaar aan het verbouwen. In deze bouwperiode was het heel gebruikelijk om de constructievloer van hout te maken, zo ook bij mij het geval.

Mijn vloer was overigens in perfecte conditie maar toch heb ik de keuze gemaakt om de gehele vloer te vervangen voor een renovatievloer en dan direct vloerverwarming te plaatsen. Zo weet ik dat de vloer weer aan de huidige standaarden voldoet ivm isolatiewaardes en ook het comfort heeft van vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

Wellicht dat ik iets duidelijker in mijn verhaal had moeten zijn.
Het betreft een appartement op de eerste & tweede verdieping, waardoor het niet zo gemakkelijk blijkt te zijn om onder de vloer te kijken..

De wens is er niet om vloerverwarming aan te leggen, ook al is het inderdaad nu een mooie kans!
Het gaat mij puur om het vervangen van de vloer, extra isolatie is ook geen wens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:48:
Hi Tweakers,

Het is een appartement met twee verdiepingen die goed onderhouden is door de vorige eigenaars.

Er ligt een mooie parketvloer in die er al sinds de komst van de huidige eigenaren ligt.
Helaas blijkt deze zijn beste tijd gehad te hebben. Hij is al drie keer opgeschuurd waardoor deze op den duur vervangen zal moeten worden. Dit doe je het liefst direct (wanneer je huis leeg staat) dus ben op onderzoek uit gegaan. Ik wil graag weten waar ik aan toe ben maar kan niet onder de parketvloer kijken..

Helaas is er op dit moment niet te zien wat er onder de parketvloer ligt. Onder de tegels van de keuken ligt volgens de eigenaren beton & ook in de kast onder de trap ligt beton. Onder de parketvloer liggen triplex platen, wat mij sterk het gevoel geeft dat daar toch houten balken liggen..

Nu ben ik heel benieuwd of iemand van jullie bekend is met de bouwstructuur van een jaren 30 woning? Is het gebruikelijk dat het een mix van hout & beton is? (De taxateur heeft staan springen in de woonkamer en denkt dat het hout is..)

Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie adviseren? De parketvloer inclusief triplex platen eruit zodat je weet wat eronder ligt (maar wellicht een nieuwe ondervloer moet aanbrengen) of een PVC vloer eroverheen?

Je zal even een stuk eruit moeten trekken. Kan zijn dat het een verlijmde parketvloer is en dan kan het prima zijn dat er underlayment op beton is geschroefd om daar het parket op te lijmen. Als het "triplex" dan blijft liggen is dat niet het geval.

Over het algemeen merk je snel genoeg of je op beton loopt of op een houten vloer. Dat kan je toch niet missen lijkt me....

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:04
Wat zeggen de onderburen (winkel)? Zij zullen toch wel eens in hun plafond geboord hebben.
Neem aan dat het standaard betton-blok-gebouw is, maar wat maakt het precies uit? Je zult of het nu beton of houten balken met triplex is er sowieso eerst isolatie op leggen. Of wil je het triplex ook gaan vervangen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-10 10:21
Vraag de originele bouwtekeningen op bij de gemeente. Koste mij een jaar geleden een tientje, maar zal ook wel van de gemeente afhangen. Dan weet je precies waar je aan toe bent wbt de constructie. Uiteraard geeft dat geen garantie wbt de aanpassingen die vorige eigenaren hebben gedaan, zoals hierboven ook al werd opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:54
Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:56:
Bedankt voor jullie reacties!

Wellicht dat ik iets duidelijker in mijn verhaal had moeten zijn.
Het betreft een appartement op de eerste & tweede verdieping, waardoor het niet zo gemakkelijk blijkt te zijn om onder de vloer te kijken..

De wens is er niet om vloerverwarming aan te leggen, ook al is het inderdaad nu een mooie kans!
Het gaat mij puur om het vervangen van de vloer, extra isolatie is ook geen wens.
Dan zou ik er een pvc plakvloer op doen, indien de ondervloer nog redelijk glad is.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie uitgebreide reactie.

N.a.v. jullie verhalen & tips heb ik direct een aanvraag ingediend bij de gemeente om de originele bouwtekeningen in te zien. Ook zal ik even bellen met de onderburen om te vragen wat zij zien wanneer ze de beplating weghalen.

Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:04
Hi Tweakers,

Gefeliciteerd!
Een jaren 30 woning kan erg mooi zijn :)
Zelf ook een trotse eigenaar van een jaren 30 woning.
Het beton is waarschijnlijk al later toegevoegd.
De kans is aanwezig dat de betonvloer op de houten balken ligt.
Wat ook voorkomt is dat de keuken in een latere uitbouw is gesitueerd.

Vaak heeft de kruipruimte een bouwpuin of (opgeruimde)zandbodem.
Houten balklaag
Vloerplanken
Daarop de eindafwerking

EDIT: Zie nu dat je een bovenwoning hebt.

De triplex platen zullen zijn om de vloer te vereffenen zodat het parket mooi strak gelegd kan worden.

Wat ik zou doen is in tegenstelling tot wat ikzelf gedaan heb, maar achteraf had willen doen:

-Vloer en balklaag er helemaal uit.
-Betonvloer op broodjes laten storten.
-Vloerverwarming leggen (let op de hart op hart maat voor lage temperatuur verwarming)
-Afwerkvloer laten smeren/storten
-Lamelparket of keramisch parket. (voorkeur voor echt hout, dus lamelparket)

Heb zelf tussen de balklaag geïsoleerd en op de houten vloerplanken een lamelparket vloer laten verlijmen.
Ondanks dat dit voldoet, ben ik niet toekomstbestendig. Ik had achteraf gezien graag vloerverwarming gehad voor een eventuele warmtepomp.

EDIT: Zie nu dat je een bovenwoning hebt.

Dan zou ik mogelijk alles weghalen tot op de bouwvloer.
Daar fermacell op met vloerverwarming en daarop een lamelparketvloer.

PVC zou ik nooit doen, niet in een nieuwbouwhuis maar zeker niet in een jaren 30 woning.
Ik heb het al vaak bij anderen gezien, en het ziet er gewoon nep uit (wie zegt van niet weet niet hoe mooi echt hout is).

Hout krast, PVC krast ook.
Maar bij een hardere houtsoort zoals eiken moet je echt wel flink je best doen voor krassen.
Stoelen krassen bij ons alleen in de olielaag, dat ziet er heftig uit maar is met een drupje olie op een doekje zo weg te vegen. (eigenlijk kras je de olie eraf)

Hout heeft ook onderhoud nodig (oliën) maar dat is 1x in het jaar en dan is hij als nieuw. Wij doen het altijd in de zomer, meubels even naar buiten. Vloer dweilen met reinigingsmiddel, laten drogen 24u dan oliën.
Wij oliën met een oude pad op de dweilstok dus dat is binnen een uur helemaal gedaan (ik ga niet op m'n knieën zitten zwoegen)
Elke maand zouden we moeten dweilen met natuurzeep, maar dat doen we 1 a 2x per jaar, we stofzuigen alleen dagelijks (kleine kinderen).
Pvc moet je ook wekelijks/maandelijks dweilen naast stofzuigen, dus qua onderhoud zit er niet veel verschil.

Tijdens mijn verbouwing afgelopen jaar heb ik in de woonkamer staan zagen met een cirkelzaag en afkortzaag
Gereedschap en bouwmateriaal overal.
Totaal niet voorzichtig met de vloer omgegaan, en er is niets te zien na een reiniging en olie beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:15
FrankBlom schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:43:
[...]
PVC zou ik nooit doen, niet in een nieuwbouwhuis maar zeker niet in een jaren 30 woning.
Ik heb het al vaak bij anderen gezien, en het ziet er gewoon nep uit (wie zegt van niet weet niet hoe mooi echt hout is).
Dat is natuurlijk een smaak verschil en daar valt niet over te twisten... toch? Ik deelde jouw mening tot een jaar geleden waar wij voor onze nieuwe woning uit 2006 op zoek gingen naar een vloer. De pvc vloeren van 10-40€ de meter lijken net reepjes zeil maar de duurdere soorten met knoesten en 'barsten' op de juiste plek die 'embossed' zijn zien er echt goed uit. Daarnaast is pvc fijner met vloerverwarming dan hout. Ik zou vooral gewoon zoeken naar een vloer die je mooi vindt in plaats van iets absoluut niet doen omdat iemand op een forum dit tegen je heeft gezegd ;-)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:04
Bo0bz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:46:
[...]

Dat is natuurlijk een smaak verschil en daar valt niet over te twisten... toch? Ik deelde jouw mening tot een jaar geleden waar wij voor onze nieuwe woning uit 2006 op zoek gingen naar een vloer. De pvc vloeren van 10-40€ de meter lijken net reepjes zeil maar de duurdere soorten met knoesten en 'barsten' op de juiste plek die 'embossed' zijn zien er echt goed uit. Daarnaast is pvc fijner met vloerverwarming dan hout. Ik zou vooral gewoon zoeken naar een vloer die je mooi vindt in plaats van iets absoluut niet doen omdat iemand op een forum dit tegen je heeft gezegd ;-)
Het is inderdaad smaak verschil.
En inderdaad de duurdere vloeren zullen mooier zijn.
Maar dan zit je ook allang in de prijscategorie van echt hout.
En dan is voor mij de keuze echt vs nep erg makkelijk.

Je moet je eigenlijk ook afvragen wat past bij het huis.
Kunststof kozijnen ga je er ook niet in zetten bijvoorbeeld.
Pagina: 1