Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Harde schijf overleden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:11
Mijn vraag

Ik begon wat twijfels te krijgen bij een wat oudere interne Seagate HDD (1 TB) met alle foto's en muziek erop die ik de afgelopen 20 jaar verzameld heb. Een deel is wel op een back-up beschikbaar maar, maar een ander deel was dat nog niet omdat ik recent een nieuwe pc gebouwd heb en alles op 1 schijf aan het verzamelen was om er dan een nieuwe back-up van te maken. De back-up schijf kwam dit weekend binnen.
Beide aangesloten, na het opstarten van de computer vond windows ineens de originele schijf niet meer. Na een paar minuten ineens toch. Dus direct op kopiëren gezet en vertrokken naar een afspraak.
Bij terugkomst bleek er niks gekopieerd en was de oude schijf onvindbaar, paar keer herstarten en wachten en er kwam een "schijf 0" tevoorschijn die geinitialiseerd moest worden. Dit lukte echter niet, omdat het apparaat volgens windows onvindbaar zou zijn.
Ergo: vermoeden was juist, maar blijkbaar mocht ik van het universum niet de back-up maken. :'(

De harde schijf start wel op, je hoort hem draaien. Als ik hem in een externe HDD-socket doe, hoor je ook dat windows een usb-apparaat heeft gevonden, maar die verschijnt niet.
Ook met EASUS is de schijf niet meer te vinden.

Is de schijf nog software-matig te redden of zal ik toch naar een data-recovery bedrijf moeten? Ik begrijp dat bij seagate de firmware nog wel eens plotseling wil overlijden en aangezien de schijf geen rare geluiden maakt anders dan normaal..
Indien het de firmware kan zijn, wat te doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10
EASUS recovery

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- EASUS
- Via een externe aansluiting aan de pc gehangen
- lang wachten of windows de harde schijf toch vindt

Alle reacties

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11 01:42
Als de data echt belangrijk is voor je, en je wat waard is, zou ik absoluut niet zelf dingen gaan proberen, maar een data recovery bedrijf inschakelen.

Alles wat je zelf met de disk doet zal de kans kleiner maken dat zij je data kunnen recoveren.

[ Voor 24% gewijzigd door Cpt.Morgan op 24-02-2020 09:00 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wil je je data terug?
Dan naar een datarecoverybedrijf sturen en niets meer mee doen.