Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Externe harddisk start niet meer op, niet meer toegangelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Egalia
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-12-2020
Mijn vraag:
Ik probeer mijn externe harddisk te herstellen, hij start namelijk niet meer op. Of ik nou andere lader of usb kabels pak die ik wel weet die werken.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Testdisk 7.2
4TB seagate in een externe 3rd party behuizing van ewent

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

De externe harddisk heb ik uit zijn originele behuizing gedaan, en gedaan in mijn 3rd party behuizing.
Daar geeft windows een disk aan, maar zegt "The volume does not contain a recognised file system"
Please make sure that all required file system drivers are loaded and that the volume is not corrupted.

Windows disk manager geeft aan volume van 460 GB RAW en 2 unallocated partities van 1.500 en 1600 GB op deze schijf..

https://html5.litten.com/...rive-suddenly-became-raw/

Deze tutorial volg ik.
En dan ga kom ik mijn schijf tegen.. Doe ik quick search. Zie ik AL mijn files in tact. Alle mapjes, data's lijken in orde.
Dus ik ga verder, doe continue. Kies "write' om de partition table opnieuw te schrijven naar de harddisk.
Hij is instant klaar, en vraagt om de pc opnieuw op te starten.

Doe ik, en niks is veranderd. Het lijkt echter of hij geen eens de partition table opnieuw gemaakt heeft??

Iemand enig idee hoe ik dit goed kan herstellen?

Alle reacties

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:48
Probeer het eens met een Linux live CD/USB. Met een beetje mazzel kan die wel mounten. Is de data die er op staat heel belangrijk? Dan stoppen met proberen en de schijf opsturen naar een professionele partij. Hoe verder je gaat, hoe meer je waarschijnlijk kapot maakt.

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-11 19:51
je zou de parititie tabel kunnen herstellen met testdisk https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Echter moet je verduveld goed weten wat je aan het doen bent maar deze linux distro is in staat om parititie tabellen te herstellen. Mocht de data echt belangrijk zijn stuur het naar een professioneel bedrijf.
Al met al wens ik je veel Succes toe.

[ Voor 18% gewijzigd door Cybermage op 23-02-2020 22:22 ]

• Egalia
Cybermage schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:21:
je zou de parititie tabel kunnen herstellen met testdisk https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Echter moet je verduveld goed weten wat je aan het doen bent maar deze linux distro is in staat om parititie tabellen te herstellen. Mocht de data echt belangrijk zijn stuur het naar een professioneel bedrijf.
Al met al wens ik je veel Succes toe.
Dit heb ik dus geprobeerd. Maar dat lijkt niks te doen zoals in de OP.
Dit betreft een backup schijf. Maar toch wil ik hem goed kunnen herstellen omdat waar een backup van gemaakt is, overal en nergens staat + 4TB kopieren is geen grapje duurt dagen. Dus als het even kan..

Ik lees dat meer mensen t zelfde probleem hebben dat nadat een "write' gedaan is, er niks gebeurd.
Iemand antwoord
"Run TestDisk, select the disk, the partition table type, Advanced, select the partition, Boot, RebuildBS, List.
If you can see your files, choose Write, confirm, Quit and restart the computer.
If RebuildBS failed, you can always try PhotoRec but it will not recover the original filenames."

Dit geprobeerd. en hij zegt File system damaged.. Helaas gaat nergens heen dus...

Maar een format gedaan, en nu bestanden terug kopieren. Ben benieuwd of de hardeschijf goed blijft werken.
Wat denken jullie als je dit verhaal hoort? Puur een behuizing/controller probleem? Of kan het ook in de schijf zitten waardoor hij het niet meer deed in de originele behuizing?
En waarom is de wissel van behuizing dan wat veroorzaakt in een "raw" filesystem etc.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:37
Ik vermoed dat de originele behuizing 4KB sectoren gebruikt, een de nieuwe 512B. Aangezien NTFS clusters in sectoren berekent is het aanpassen van de partitietabel niet genoeg. Onder Linux kun je met loop 4KB sectoren emuleren, maar met Windows is dat volgens mij niet mogelijk.

• Egalia
hcQd schreef op maandag 24 februari 2020 @ 01:53:
Ik vermoed dat de originele behuizing 4KB sectoren gebruikt, een de nieuwe 512B. Aangezien NTFS clusters in sectoren berekent is het aanpassen van de partitietabel niet genoeg. Onder Linux kun je met loop 4KB sectoren emuleren, maar met Windows is dat volgens mij niet mogelijk.
Ik heb het ook de drive direct op de PC aangesloten daar gaf hij ook niks aan in windows verkenner.
Maar wat zegt dat dan over de drive zelf? dit allemaal? is hij kapot aan t gaan? Ik heb Windlg gedraait en smart test komt hij wel door..

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-11 19:51
Ander optie is te gaan knutselen met kali linux daar zitten allelei forensische spul op om data van harddisken af te krijgen ook hier is het weer het devies je moet je wel even verdiepen hoe dat werkt. Het is net hoeveel tijd en geld je er in wilt investeren en of de data belangrijk voor je is.

[ Voor 18% gewijzigd door Cybermage op 25-02-2020 22:02 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Is het niet handig om voordat je verder gaat een 1 op 1 kopie te maken van je harddisk (met "dd") op een andere harddisk en op die andere harddisk verder te proberen je data terug te krijgen?
Zo door je tekst heen lezende neem ik aan dat het je te doen is om al je data (die je wel ziet staan maar die niet toegankelijk is) terug te krijgen.
En dan ben je riskant bezig zo: verdere acties op de harddisk die je data bevat, zonder zo'n 1 op 1 kopie te hebben, zouden wel eens ongewilde gevolgen kunnen hebben.
En/of schakel een meer kundige partij in: dataverlies kan een behoorlijk drama zijn.

Als de actie geslaagd is, kan je die tweede harddisk meteen gebruiken om goede backups van je data te gaan maken, dus die heb je eigenlijk sowieso al nodig.
Pagina: 1