Toon posts:

Bluetooth ontvangen oude radio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allen,
Ik heb een vraag betreft bluetooth ontvanger aansluiten op een oude radio.

Ik ben in het bezit van een grundig hifi studio 400 meubel van 1970.
Graag had ik dit meubel ook gebruikt om muziek vanaf mijn smartphone af te spelen.
Ik ben een echte leek in audio maar mijn idee was om gewoon een bluetooth ontvanger aan te sluiten op een 5 din ingang en spelen maar...???? 🙄
De radio beschikt enkel over een uitgang of ingang waar stereo boven staat???
Deze ingang is een 5Din.
Mijn idee was om eerst de 5 din om te zetten naar jack of tulp aansluiting?
Ik ben vooral bang om heel de speler om zeep te helpen...
Help 😉

Alvast bedankt!!!

Beste antwoord (via Verwijderd op 24-02-2020 02:26)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

2 dingen:

* Bluetooth met een AUX output.
* AUX naar 5DIN.

Beide te vinden op het internet. Kan niets misgaan!

Mooi apparaat overigens!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

2 dingen:

* Bluetooth met een AUX output.
* AUX naar 5DIN.

Beide te vinden op het internet. Kan niets misgaan!

Mooi apparaat overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Kan erg weinig vinden over het ding afgezien van een handleiding in het frans. Daar kan ik geen soep van trekken in ieder geval.

Het lijkt me dat de DIN aansluiting een output is naar een stereobsysteem, gezien het hele meubel bestaat uit een radio ontvanger en een platenspeler.

Als het een ingang is kun je idd de suggestie van @Snake proberen, als het nou een ingang is kun je nog zo'n FM transmitter overwegen die je aan je twlefoon (of whatever met BT) kan koppelen en dan de ontvanger in je meubel op de juiste frequentie afstemmen :)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:01:
Hallo Allen,
Ik heb een vraag betreft bluetooth ontvanger aansluiten op een oude radio.

Ik ben in het bezit van een grundig hifi studio 400 meubel van 1970.
Graag had ik dit meubel ook gebruikt om muziek vanaf mijn smartphone af te spelen.
Ik ben een echte leek in audio maar mijn idee was om gewoon een bluetooth ontvanger aan te sluiten op een 5 din ingang en spelen maar...???? 🙄
De radio beschikt enkel over een uitgang of ingang waar stereo boven staat???
Deze ingang is een 5Din.
Mijn idee was om eerst de 5 din om te zetten naar jack of tulp aansluiting?
Ik ben vooral bang om heel de speler om zeep te helpen...
Help 😉

Alvast bedankt!!!
Die DIN5, maak eens een foto, dan kunnen we je helpen. Ik wil vooral weten of het een manneke of een vrouwtje is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als ik de manual goed begrijp ( mijn frans is ook om te huilen ;) ) gok ik dat er 2x een 5P DIN connector op zit,

TA en TB wat ik samen met wat andere informatie interperteer als aansluitingen voor casette decks...

en met 5 polen kan je mooi L+R richting je tapedeck sturen en L+R terug krijgen uit je deck met 1 kabel :-)
de Akai componenten die ik vroeger had hadden ook 5 polige DIN connectors als primaire optie, en tulp stekers als 2de optie ( of voor een 2de deck :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

SMSfreakie schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:24:
als ik de manual goed begrijp ( mijn frans is ook om te huilen ;) ) gok ik dat er 2x een 5P DIN connector op zit,

TA en TB wat ik samen met wat andere informatie interperteer als aansluitingen voor casette decks...

en met 5 polen kan je mooi L+R richting je tapedeck sturen en L+R terug krijgen uit je deck met 1 kabel :-)
de Akai componenten die ik vroeger had hadden ook 5 polige DIN connectors als primaire optie, en tulp stekers als 2de optie ( of voor een 2de deck :+
Link naar die manual? Ik vind eentje met half Duits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor jullie antwoorden...

@Snake
Foto nemen, geen probleem... Enkel plaatsen op tweakers lukt me niet.. 🙄
De Din aansluiting is denk ik vrouwelijk.... Meerdere gaatjes😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ook nog even dit...
De Din aansluiting staat stéréo boven genoteerd en een heel klein schakelaartje met een koptelefoon...?
Achteraan de radio zijn ook nog 2 din aansluitingen met TA en TB bij genoteerd,, 😏???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:01:
Ook nog even dit...
De Din aansluiting staat stéréo boven genoteerd en een heel klein schakelaartje met een koptelefoon...?
Achteraan de radio zijn ook nog 2 din aansluitingen met TA en TB bij genoteerd,, 😏???
1) foto uploaden naar www.imgur.com.
2) Gaatjes, dus je hebt dit nodig: https://www.aliexpress.com/i/32826337880.html

Maar niet kopen todat we de foto hebben gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-10 14:44
Volgens de brochure (duits) zijn het inderdaad 5 polige Din aansluitingen, TA is voor Phone en TB is voor Taperecorder. Op toestellen zit bijna altijd een Female aansluiting.

Op TB zou je zoals al eerder aangegeven een bluetooth ontvanger kunnen aansluiten doormiddel van bijvoorbeeld een verloop van Din naar RCA kabeltje.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 20:12
Deze Logitech heb ik goede ervaringen mee. En zoals ik het zie heb je twee ingangen om hem op aan te sluiten.
De Logitech Bluetooth audio ontvanger bied je de keuze tussen RCA en Jack output, afhankelijk van hoe je de bijgeleverde kabel erin prikt. Rest dus nog een verloopje van 5 Din naar RCA (female) óf 3,5 mm jack (female).

[ Voor 13% gewijzigd door Masimo op 23-02-2020 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:39

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Yess:

Men neme een adapter voor tulp input naar DIN: https://www.allekabels.nl...r-tulp-kabel-5-polig.html

Vervolgens een kabeltje voor tulp naar 3.5mm: https://www.allekabels.nl...5-mm-naar-tulp-kabel.html

En die 3.5mm stop je dan in een willekeurige bluetooth adapter.. en die heb je zelfs al bij Action liggen voor 5 euro en werken prima als je de telefoon binnen de x meter houdt 👍🏻

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Michael Knight schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:52:
Yess:

Men neme een adapter voor tulp input naar DIN: https://www.allekabels.nl...r-tulp-kabel-5-polig.html

Vervolgens een kabeltje voor tulp naar 3.5mm: https://www.allekabels.nl...5-mm-naar-tulp-kabel.html

En die 3.5mm stop je dan in een willekeurige bluetooth adapter.. en die heb je zelfs al bij Action liggen voor 5 euro en werken prima als je de telefoon binnen de x meter houdt 👍🏻
Dat kabeltje van tulp naar 3,5mm kan wel iets korter zijn dan 10 meter wanneer je een bluetooth ontvanger lekker onzichtbaar achter je radio/in een kastje wil frotten lijkt mij ;)

Deze https://www.allekabels.nl...5-mm-naar-tulp-kabel.html lijkt mij iets beter geschikt, 50 cm + de 20 cm van de tulp naar DIN kabeltje maakt een mooie lengte van 70 cm kabel tussen je radio en de bluetooth adapter.
(Andere lengtes mogelijk dus kijk even naar waar je je bluetooth ontvanger wil plaatsen)

[ Voor 18% gewijzigd door PalingDrone op 23-02-2020 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben even niet mee...
Ikke leek he😉🙄

Waarom 2 kabels?
Niet gewoon Din naar jack 3,5 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2020 @ 23:28:
Ik ben even niet mee...
Ikke leek he😉🙄

Waarom 2 kabels?
Niet gewoon Din naar jack 3,5 dan?
DIN wordt al decennia niet meer gebruikt, dus eerst verander je je DIN naar tulp (dit zit tegenwoordig op audioapparatuur) en daarna ga je naar 3.5 mm minijack, die weer in je bluetooth ontvanger steekt, de aansluitkabel zegmaar.
(gewoon 1 kabeltje DIN naar minijack is nogal lastig te vinden vandaar deze tussenoplossing)

Dus kijk eerst waar je je bluetooth ontvanger wil leggen, zo'n DIN --> tulp heb je sowieso nodig en bepaal aan de hand van het stuk wat je mist de lengte van je aansluitkabel (tulp --> 3.5 mm jack)

[ Voor 15% gewijzigd door PalingDrone op 23-02-2020 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ja, die is uiteraard prima. De grote vraag is/was of je nog DIN5 kan vinden aangezien het inmiddels wel zeldzamer is :P

Gewoon dat ding doen en dan nog een bluetooth ontvanger erbij en je bent klaar :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:47

franssie

Save the albatross

Die is prima, gebruik ik ook om een chromecast audio op een oude Beosound te gebruiken. Je moet de TAPE (TB?) aansluiting gebruiken op je radio en dan tape selecteren. De phono (TA?) ingang NIET gebruiken want die verwacht een heel ander (zachter) lijnniveau en dan kan je wel iets slopen (je luidsprekers of je phone pre-amp als zal er wel enige beveiliging inzitten, niet proberen).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
franssie schreef op maandag 24 februari 2020 @ 01:13:
[...]

Die is prima, gebruik ik ook om een chromecast audio op een oude Beosound te gebruiken. Je moet de TAPE (TB?) aansluiting gebruiken op je radio en dan tape selecteren. De phono (TA?) ingang NIET gebruiken want die verwacht een heel ander (zachter) lijnniveau en dan kan je wel iets slopen (je luidsprekers of je phone pre-amp als zal er wel enige beveiliging inzitten, niet proberen).
TB = Ton Band (tape/aux ingang en line-out combinatie, in dit geval prima geschikt voor zo'n bluetooth ontvanger)
TA = Ton Abnehmer (platenspeler)
Pagina: 1