Nieuwe gasboiler compatibel met Nest/open API

Pagina: 1
Acties:

• ackoujens
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-12-2022
WIj hebben momenteel een redelijk oude mazoutbrander staan en gaan deze laten vervangen door een condenserende gasketel (modulerend). Hebben ondertussen al iemand van Remeha laten langs komen maar begin te merken dat desondanks dat vele partijen zeggen dat hun ketels OpenTherm ondersteunen, dat dit redelijk gelimiteerd of helemaal afgesloten is.

Ik ben namelijk iemand die geïnteresseerd is in programmeren/arduino/rpi.
Dus ik zou graag op een of andere manier een protocol/API beschikbaar willen hebben om dan mijn ketel te kunnen aanspreken en aansturen.

Tot hiertoe het beste dat ik al heb gevonden is via de klantendienst van Buderus. Waar m'n zegt dat ik met een BMS tussenmodule via 0-10v de modulatie kan aansturen van de ketel. Dat is al beter dan niets.

Maar zijn er mensen hier met soortgelijke interesse? En heb je recent een nieuwe ketel laten installeren met gelijke intenties? Laat het mij weten de welke en wat je er van vind. Want alle info die ik momenteel terug vind is vaag of zowel topics overspoeld met oude boilers in combinatie met een AAN/UIT nest thermostaat. Wat hier niet de bedoeling is.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn Remeha (Calenta) ketel ondersteunt op papier (en in de praktijk) perfect OpenTherm. Heb i.v.m. het OTGW project hier iets verder naar gekeken en ook andere Remeha ketels voldoen prima aan de standaard. En sinds ik de ketel heb ben ik geswitcht van een standaard iSense thermostaat naar een Tado, naar een OTGW i.c.m. iSense naar nu een Honeywell EvoHome. En het werkt allemaal direct op OpenTherm.

Voor sommige merken ketels kan het nodig zijn om een conversieprintje erin te plaatsen (bijvoorbeeld Nefit) om van het eigen protocol OpenTherm 'te maken'.

Als je kijkt op http://www.otgw.tclcode.com/matrix.cgi zie je welke ketel (boiler) welke OpenTherm functionaliteit ondersteunt.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• ackoujens
@spone Offerte die ik momenteel heb is van een Remeha Tzerra Ace 35/40c.
Had zelf aan het bedrijf in kwestie dezelfde vraag gesteld of zoals de Nest compatibel was en dan kreeg ik de uitleg dat de Nest voor hun "oud" en "onveilig" was en dus ook niet meer ondersteund.

Opentherm werkte volgens hun ook niet omdat m'n via het R-Bus protocol werkte.

Zowel hebben ze gelijk dat dit geen goed idee is om in te kijken omdat het gewoon niet meer werkt met de laatste generaties of zowel willen ze door de miserie niet gaan om uit te zoeken hoe m'n dit gaat realiseren.

Bedankt voor de matrix. Hier kan ik even verder op researchen. Moet niet desnoods Remeha zijn als een ander merk het iets makkelijker zou maken. Maar Viessman was een beetje te duur (waar Nest zonder problemen word aangesloten natuurlijk) :)

• ackoujens
Ik geraak er echt moeilijk wijs uit. Zeker met de tegenstrijdige info van mijn Remeha installateur. Want volgens de matrix die ik heb bekeken zitten Remeha toestellen inderdaad bij de goed ondersteunde categorie.
Nu, de plus staat er bij maar de Ace niet. Zal morgen nog eens moeten bellen naar de installateur of remeha eens contacteren. Echt om koppijn van te krijgen :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:37
Nieuwe Remeha ketels doen automatisch Rbus of OpenTherm op dezelfde klemmen. Wel ketel van de stroom voor je een thermostaat aansluit, die dingen doen alleen automatisch detectie bij koude start.

• ackoujens
@_JGC_ Wat vind jij dan van mijn installateur dat zegt dat bv de Nest thermostaat hier niet op zou werken? Alleh ik heb dit hun op deze manier gevraagd omdat ze dat misschien beter herkennen. I.p.v. ingewikkelde domotica plannen uit te leggen met OpenTherm. Moet niet zelfs een Nest hebben, gewoon weten dat de OT klaar en open staat :)

By the way. Heb hier iemand gevonden met dezelfde ketel als waar ik een offerte van heb gehad.
Met dat deze persoon zegt dat hij een Honeywell heeft aangesloten op deze modulerende ketel denk ik van ok dus dan mag ik 100% zeker zijn dat de OT functionaliteit in orde is. Heb wel nog eens dubbel gevraagd of de ketel nog moduleert want als hij vast zit met ON/OFF met zijn Honeywell dan zit ik met een probleem :)

https://www.klusidee.nl/F...ketel-t122708.html#734936
Pagina: 1