Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pruimenpit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-06 14:59
Probleem:
Ik probeer een TV aan te sluiten op mijn MacBook Air (2019 model) via USB-C (enige aansluiting) naar HDMI. Mijn MacBook herkent de TV (zichtbaar bij Displays in settings), ook de resolutie is goed.

Alleen het beeld op de TV blijft zwart (backlight is wel aan).

Op de TV knippert rechtsboven in beeld: 3840 × 2160 UHD van aan naar uit -> heb het vermoeden dat hij geen secured verbinding kan opzetten of iets dergelijks.

Mijn PC monitor: Dell U2719DC (USB-C scherm) werkt perfect via direct USB-C. En ook via de Satechi adapter + zeflde HDMI kabel. -> heb het vermoeden dat het te maken heeft met het feit dat ik een TV wil aansluiten, niet een monitor.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Andere kabel / dongel -> USB-C naar HDMI direct (Anker) -> zelfde
Andere HDMI kabel naar TV -> zelfde
Andere TV/beamer geprobeerd -> zwart scherm (zelfde verhaal)
Dell PC monitor -> werkt, ook met dezelfde kabels en adapter!
SIS uitgezet op MacOS -> zelfde
SMC reset geprobeerd -> zelfde

Ben een beetje ten einde raad en heb me ook al kapot gegoogled, dus misschien kent iemand het probleem / heeft andere oplossingen voor ogen?

Ik denk dat het een software issue is door Catalina. Want mijn PC monitor werkt gewoon perfect.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MacBook Air 2019 (nieuws sinds Januari)
Laatste versie MacOS Catalina
Satechi USB-C multimedia adapter
Samsung TV 60 inch (1 jaar oud)

[ Voor 6% gewijzigd door pruimenpit op 23-02-2020 18:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
pruimenpit schreef op zondag 23 februari 2020 @ 18:54:
Probleem:
Ik probeer een TV aan te sluiten op mijn MacBook Air (2019 model) via USB-C (enige aansluiting) naar HDMI. Mijn MacBook herkent de TV (zichtbaar bij Displays in settings), ook de resolutie is goed.

Alleen het beeld op de TV blijft zwart (backlight is wel aan).

Op de TV knippert rechtsboven in beeld: 3840 × 2160 UHD van aan naar uit -> heb het vermoeden dat hij geen secured verbinding kan opzetten of iets dergelijks.

Mijn PC monitor: Dell U2719DC (USB-C scherm) werkt perfect via direct USB-C. En ook via de Satechi adapter + zeflde HDMI kabel. -> heb het vermoeden dat het te maken heeft met het feit dat ik een TV wil aansluiten, niet een monitor.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Andere kabel / dongel -> USB-C naar HDMI direct (Anker) -> zelfde
Andere HDMI kabel naar TV -> zelfde
Andere TV/beamer geprobeerd -> zwart scherm (zelfde verhaal)
Dell PC monitor -> werkt, ook met dezelfde kabels en adapter!
SIS uitgezet op MacOS -> zelfde
SMC reset geprobeerd -> zelfde

Ben een beetje ten einde raad en heb me ook al kapot gegoogled, dus misschien kent iemand het probleem / heeft andere oplossingen voor ogen?

Ik denk dat het een software issue is door Catalina. Want mijn PC monitor werkt gewoon perfect.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MacBook Air 2019 (nieuws sinds Januari)
Laatste versie MacOS Catalina
Satechi USB-C multimedia adapter
Samsung TV 60 inch (1 jaar oud)
Ergens achter wil ik zeggen dat dit niet het geval is. Een monitor is ook gewoon anders dan een televisiescherm. Ik heb alleen even niet de argumenten uit mijn hoofd paraat. Ik denk dat er niets stuk is.

Ik zou het kunnen uitzoeken, maar ik denk dat het niet zomaar gaat werken.
Edit: Wat als je TrueTone uitzet en screenscaling dingen aanpast in het instellingen menu? (Geen idee hoe het heet, heb geen Macbook)

Edit: Wat men hieronder suggereert kan natuurlijk ook, check je dongle.

[ Voor 4% gewijzigd door Berlinetta op 29-02-2020 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:14
Ondersteund je USB-C HDMI dongle wel 4k 60hz? De meeste dongles, vooral de wat goedkopere ondersteunen max 30hz met 4K. Iets wat de meeste TV's niet kunnen.

Heb zelf ook een Macbook Air van 2019 met een Star-tech 4K 60HZ USB-C HDMI dongle. Tot nu toe geen problemen gehad om deze te verbinden met TV's. Ik heb ook bewust er op gelet of deze dongle 60hz kan weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pruimenpit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-06 14:59
Ik heb al de meeste settings geprobeerd. Zojuist ook 2 andere dongels geprobeerd waaronder de Apple usb c tv connector. Exact hetzelfde probleem.

Ik heb zelf deze: https://satechi.net/produ...-adapter-with-ethernet-v2

En inderdaad deze ondersteund geen 4k 60hz. Maar, ik begrijp niet helemaal waarom ik niet gewoon 30hz kan werken. Wat bedoel je precies met "iets wat de meeste tv's niet kunnen"? Geen backwards compatibility?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Geen idee, misschien ligt het toch aan de kabel.

Aangezien mensen hier ook last van hebben.
https://www.reddit.com/r/...t_connecting_to_tv_using/

Zie de laatste reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:14
pruimenpit schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:57:
Ik heb al de meeste settings geprobeerd. Zojuist ook 2 andere dongels geprobeerd waaronder de Apple usb c tv connector. Exact hetzelfde probleem.

Ik heb zelf deze: https://satechi.net/produ...-adapter-with-ethernet-v2

En inderdaad deze ondersteund geen 4k 60hz. Maar, ik begrijp niet helemaal waarom ik niet gewoon 30hz kan werken. Wat bedoel je precies met "iets wat de meeste tv's niet kunnen"? Geen backwards compatibility?
Het heeft niks met backwards comptabiliteit te maken. Dat je TV 60HZ ondersteunt wil niet zeggen dat ie ook 30HZ accepteert en vervolgens de beelden op je scherm laat zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimoneDijkstra_
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-01-2021
Is er inmiddels een oplossing gevonden?
ik zit namelijk met hetzelfde probleem
Pagina: 1