Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amnesis
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-04-2021
Beste tweakers,

ik heb sinds kort wat nieuwe hardware geinstalleerd in mijn oud beestje nu heb ik al sinds de aanschaf van de processor de issues dat soms mijn Clock speed van mijn processor terug schiet naar 1.4 ghz onder full load tijdens zware games (zoals bf5 recentelijk) nu heb ik een andere cpu cooler gekocht deze gemonteerd en mijn temp blijft mooi onder de 50graden onder full load

mijn system specs:

FX 8120 geen OC op het moment bios redelijk standaard
8gb gkill dual memory
970 Extreme 3 r2.0
750watt cooler master power supply (gold plus)
adata ssd van 256gb
videokaart rx470 8gb gigabyte windforce

dus met standaart clock meet ik via cinebench en taakbeheer dat mijn clock speed dus zak van 3,7 naar 1.4ghz ik heb ook al geprobeert de speed vast te zetten op 3.1 en 3,7 dmv bios settings en dan overheaten de vrm alsnog nu is mijn vraag is er een manier omdit te fixen zonder dat ik een ander moederbord moet aanschaffen dmv n koeler en welke hoop dat dit een beetje duidelijk is en sorry voor mijn gebrekkig nederlands :P dat krijg je met automonteurs :D (pc`s is een uit de hand gelopen hobby)

zodra dit throttle gebeurt plaats ik mijn vinger op de heatsink van de vrm en kan deze niet 1sec erop houden zonder dat deze bijna verbrand

greetz,
rowan

Beste antwoord (via amnesis op 23-02-2020 20:45)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:02

Nemesizz

Untouchable

amnesis schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:51:
zijn er speciale coolers ervoor?ken ze namelijk nergens vinden of kan k t beste een oude laptop cooler macgyveren?
Ja gewoon zelf wat knutselen. Top-down luchtkoelers voor de CPU helpen ook wel iets mee (zuigen lucht aan, en blazen het naar beneden door de heatsink, en onderin spreidt het dan ook iets richting VRM's). Met nadruk op iets, want je hebt aardig goede airflow nodig om de VRM's koel te houden. Vandaar dat het ook het beste is zelf een koeler erop te knutselen.

Laptop ventilator is een optie, maar die zijn behoorlijk luidruchtig. Zou zelf meer een grotere koeler 60x60mm of iets dergelijks, misschien dat er een 80mm nog past en dat evt met tie rips vastzetten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ventilator(tje) op de VRM heatsink monteren. Gek veel meer kun je niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amnesis
zijn er speciale coolers ervoor?ken ze namelijk nergens vinden of kan k t beste een oude laptop cooler macgyveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:38
Zolang er maar airflow over de Vrms gaat. Mobo is niet echt geschikt voor die cpu

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

amnesis schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:51:
Ja gewoon zelf wat knutselen. Top-down luchtkoelers voor de CPU helpen ook wel iets mee (zuigen lucht aan, en blazen het naar beneden door de heatsink, en onderin spreidt het dan ook iets richting VRM's). Met nadruk op iets, want je hebt aardig goede airflow nodig om de VRM's koel te houden. Vandaar dat het ook het beste is zelf een koeler erop te knutselen.

Laptop ventilator is een optie, maar die zijn behoorlijk luidruchtig. Zou zelf meer een grotere koeler 60x60mm of iets dergelijks, misschien dat er een 80mm nog past en dat evt met tie rips vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amnesis
ik heb mijn achterste casecooler gedemonteerd voor plaats te maken en op de plaats van de 5.25inch bays gezet en de orginele 80mm fan van de cpucooler wat ik had vervangen met de blaaskant richting de vrms gemonteerd met tyreps de vrms zitte nu rond de 65* met 85%cpu load in bf 5 op medium 60fps 1080p geen hickups meer en OC`d stabiel op 4ghz en cinebench echt een waanzinnge score gehaalt tenopzichten van voor deze aanpassing eerst behaalde ik maar 880p nu 1198p het loop prima nu thanks voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:38
Het helpt ook wel om er een paar heatsinks op te lijmen. Die dingen kosten geen drol op aliexpres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

.Maarten schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:52:
Het helpt ook wel om er een paar heatsinks op te lijmen. Die dingen kosten geen drol op aliexpres
De 970 Extreme 3 (en 4) hebben al heatsinks op de VRM's zitten, klein maar met een ventilator erop zou het nét aan voldoende moeten zijn.

De 970 Pro 3 heeft die heatsinks niet, en dan zou je inderdaad ervoor kunnen kiezen om er zelf heatsinks op te lijmen.

• maks11223344
  • Laatst online: 03-02-2023
cpu vast op 3.7ghz met undervolt? (zou beginnen met 1.25v en als dat niet wil draaien +20mv erop en nogeens testen)
geen idee watvoor voltages je moederbord op auto aan je cpu/nb voerd maar 1.2v moet meer als zat zijn wat je daarna ook nog kan doen is in digi+vrm zelf een manual vrm frquency instellen van 250/300hz dat scheelt ook wat warmte, en het is al gezegt maar laat een ventilaor rechtstreeks op je vrm blazen met een beetje airflow denk ik dat 4.5ghz nog niet throttled ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amnesis
ik heb nu een ventilator met tyreps 60mm erop blaze wel mn achterste case cooler tijdelijk gedemonteerd ben een oude kast van mij helemaal aan t aanpassen zodat ik maximale airflow over mn bord heb lopen en dan alles nieuwe coolers (ook voor stilte) ik zit nu op 4ghz op 1.35v 50graden cpu en 65graden vrms redelijk stabiel heel af en toe met league of legends aleen wil die wel eens crashen en cinebench r20 1200score kunnen behalen stock was 788 dus flink wat meer performance gehaalt ben vanplan met die andere case dalik 4.5ghz op 1.41v te draaien mn temps laten het buiten n case wel toe met wel fans erop dus dat wordt even n middagje knutselen en testen :)
Pagina: 1