Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Blijven bij de i7 7800x of upgraden naar Ryzen 3900x?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Huidige setup
> i7 7800x (6 core, 3.5GHz)
> 64 GB DDR4 2400MHz
> Nvidia 2080 TI
> Samsung 970 Evo Plus (C schijf)
> Samsung 850 Evo (werkschijf)

Mijn dagelijkse bezigheden:
> Adobe Lightroom (met foto's van 42 tot 240 megapixels)
> Adobe Photoshop
> Browser (+ 20 tabbladen)
> Intellij IDEA (basic webprogrammeren, niks bijzonders)
> Gamen

Probleem
Traag. Het bewerken van foto's gaat langzaam; het retoucheren van een klein vlekje op een foto duurt al gauw 10 seconde voordat het voorbeeld bijgewerkt is. Het opstarten van sommige programma's kan sneller. Windows hangt af en toe. De opstartschijf is daarom onlangs vervangen door een Samsung 970 Evo Plus, maar het probleem blijft bestaan. Aan de videokaart en het ram geheugen zal het niet liggen, dus moet het de processor wel zijn.

Daarom zit ik er over na te denken om een nieuwe processor te kopen. Overstappen naar het Ryzen platform vereist tegelijkertijd een nieuw moederbord. Daarom heb ik drie opties gemaakt waar ik uit kan kiezen.

Optie 1. Intel i9 9980x kopen (1.099 euro)
Optie 2. Ryzen 3900x en sTRX4 moederbord kopen (915 euro)
Optie 3. Wachten op de volgende generatie Intel of Ryzen processoren.

Benchmarks
Deze benchmarks zijn afkomstig van PassMark.
Intel i7 7800x 14649
Intel i9 10980 XE 30908
Ryzen 9 3900X 31952

Vraag
Jullie lezen het al: ik verwacht dat mijn computer sneller is dan dit. Denken jullie dat de i9 10980 XE of het vooruitstrevendere Ryzen platform mijn probleem gaat wegnemen? De nieuwe processors zijn, op papier, twee keer sneller . Dat moet ik haast wel gaan merken denk ik.

An  a day keeps the doctor away.

Beste antwoord (via iApp op 25-02-2020 12:49)

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Het lijkt me ook een software issue. Gebruik je toevallig een 4k monitor? Veel mensen ervaren daar problemen mee en is helaas niet volledig op te lossen totdat Adobe verbeteringen doorvoert. Wat je wel kan doen:

- Drivers updaten van je videokaart
- Pas de powersettings van je videokaart aan naar "maximum performance".
- Pas de performance settings van lightroom aan:
+ Zet "use graphics processor" aan of juist uit (in sommige gevallen werkt het beter als het uit staat).
+ Vergroot je cache tot minimaal 30gb
+ Zet "generate Previews in parallel" aan.
+ Experimenteer met "Smart Previews", meestal is het beter als deze uit staat. Maar bij sommige systemen werkt het juist weer wel.
+ "Enable hover preview or presents in Loupe" kan je uitzetten.
-Pas de catalogus settings aan (is een aparte knop in performance settings)
+ Zorg ervoor dat de "standard preview size" minder is dan wat staat als auto. Dus als het "Auto (2560px)" is dan zetten op 2048 of iets dergelijks.
+ zet "Preview quality" op medium.

Alle reacties

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:05
Een 3900x is am4, geen strx4. Dat is voor threadrippers.

Is een 3950x met am4 geen optie?

[ Voor 25% gewijzigd door 418O2 op 23-02-2020 16:35 ]

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
418O2 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:28:
Een 3900x is am4, geen strx4. Dat is voor threadrippers.
Dank voor je tip; ik zie zelf door de bomen het bos niet meer. Ik begrijp dat dat de AM4 X570 chipset voor de 3900x en 3950x de juiste is.

Een mooi moederbordje, zo op het eerste gezicht, is de Asus ROG Strix X570-F. Samen met de 3900x is dit goed betaalbaar. :)

• Canelo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-11-2023

Canelo

BT61.

Laatst gelezen dat de nieuwe cpu's van ryzen deze zomer uitkomen. Ik denk dat die nog veel sneller gaan zijn dus kan je liever wachten als je de tijd hebt.

AMD Ryzen 5900X Boxed - Asus Rog Strix B550-F Gaming (WI-FI) - Powercolor Radeon 5700 XT - Scythe Mugen 5 PCGH - Samsung 970 EVO 1TB - Seasonic GX-650 - Corsair Vengeance 16GB 3600Mhz - Fractal Design Meshify C -

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ik vraag me af of een 9 of 10e generatie chip überhaupt werkt op je huidige mobo, gezien je er niet bij vertelt wat dat is..

Dan zit je wellicht sws tegen een nieuw mobo èn cpu te kijken, dan zeg ik Ryzen, grwoon meer bang voor je buck.

Wat betreft wachten op nieuwere hardware.... Nee.
Altijd al onzin gevonden, als er een nieuwe generatie komt kun je ook weer wachten op de generatie daarop, etc.
Afgezien daarvan komt de directe opvolger voor de 3900x waarschijnlijk nog láng niet, de releases van nieuwe generaties chips begint meestal bij de onderkant/middensegmenters, als je kijkt naar Zen2 kwamen de 3900+ chips ook veel later dan de aanvankelijke release met de 3200-3600/x chips.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:41
Wintervacht schreef op zondag 23 februari 2020 @ 18:04:Als je kijkt naar Zen2 kwamen de 3900+ chips ook veel later dan de aanvankelijke release met de 3200-3600/x chips.
Quid? Die chips (3600,3600x,3700x en 3900xl kwamen allemaal tegelijk uit, op 7/7/2019. De eerste tweakers.net reviews gingen zelfs over 3700x en 3900x, pas nadien over de 3600(x).

Check your facts, my dear friend 😏

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11 13:30
Weet niet of het met Ryzen 3000 nog steeds zo is, maar Intel heeft bij de Adobe paketten toch altijd wel beter gepresteerd dan AMD. Met name omdat Adobe lang niet overal voor multi-core is geoptimaliseerd.

Dus check even of de 'standaard' benchmarks ook even voor de Adobe producten vergelijkbaar zijn, aangezien je aangeeft die met name te gebruiken.

En denk er ook aan dat je je RAM moet vervangen als je naar AMD gaat.. met een 39xx heb je toch minimaal 3200Mhz nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door RobbieB op 23-02-2020 22:19 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Volgens mij zit je met een software probleem ... De i7 7800X zou meer dan snel genoeg moeten zijn voor een vlotte Lightroom ervaring, toch zeker het retoucheren van een vlekje... Dat gaat nog als een zonnetje op m'n i7 3770k... (ook in grotere panoramas).

Enige wat traag is in lighroom is het laden en switchen tussen foto's/previes, maar dat lijkt zelfs op de snelste PC's soms een issue te zijn...

Dus vooraleer je geld gaat uitgeven zou ik toch eerst eens op onderzoek gaan welke instellingen je kan aanpassen op het wat vloeiender te laten lopen. Je hebt al een Samsung 970 Evo Plus gekocht, ... dat had iedereen hier al op voorhand kunnen meegeven dat dat NIKS ging verbeteren tov een oudere (SATA) SSD bijvoorbeeld.

Acties:
  • Beste antwoord

• Immanent Ike
Het lijkt me ook een software issue. Gebruik je toevallig een 4k monitor? Veel mensen ervaren daar problemen mee en is helaas niet volledig op te lossen totdat Adobe verbeteringen doorvoert. Wat je wel kan doen:

- Drivers updaten van je videokaart
- Pas de powersettings van je videokaart aan naar "maximum performance".
- Pas de performance settings van lightroom aan:
+ Zet "use graphics processor" aan of juist uit (in sommige gevallen werkt het beter als het uit staat).
+ Vergroot je cache tot minimaal 30gb
+ Zet "generate Previews in parallel" aan.
+ Experimenteer met "Smart Previews", meestal is het beter als deze uit staat. Maar bij sommige systemen werkt het juist weer wel.
+ "Enable hover preview or presents in Loupe" kan je uitzetten.
-Pas de catalogus settings aan (is een aparte knop in performance settings)
+ Zorg ervoor dat de "standard preview size" minder is dan wat staat als auto. Dus als het "Auto (2560px)" is dan zetten op 2048 of iets dergelijks.
+ zet "Preview quality" op medium.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@iApp
Photoshop => https://www.pugetsystems..../Hardware-Recommendations
Lightroom => https://www.pugetsystems..../Hardware-Recommendations

Ik zou een Ryzen 3900X kopen, dat lijkt mij de beste prijs/prestatie verhouding. met pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE wat een goed moederbord is, en stuk goedkoper dan de Asus die je voorstelde

welk ram heb je eigenlijk ?
heb je een goede koeler, of is de wens daarvoor ?

[ Voor 41% gewijzigd door Hackus op 24-02-2020 17:02 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Inrage
Hackus schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:57:
@iApp
Photoshop => https://www.pugetsystems..../Hardware-Recommendations
Lightroom => https://www.pugetsystems..../Hardware-Recommendations

Ik zou een Ryzen 3900X kopen, dat lijkt mij de beste prijs/prestatie verhouding. met pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE wat een goed moederbord is, en stuk goedkoper dan de Asus die je voorstelde

welk ram heb je eigenlijk ?
heb je een goede koeler, of is de wens daarvoor ?
De i7 7800X scoort amper minder... LR is echt geen "zwaar" programma, en Photoshop eigenlijk ook niet.
Het 'exporteren' van foto's weegt in zo'n benchmarks ook vaak zwaar door, maar voor de meeste mensen maakt het ook echt niet uit of het exporteren van 100 foto's nu 9 of 10 minuten in beslag neemt. Dus om nu iemand op kosten te jagen op basis van een website die er alle belang bij heeft om mensen nieuwe systemen te laten kopen...

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
@Immanent Ike dank voor je reactie, dat heeft mijn workflow behoorlijk verbeterd. Het klopt dat ik een 4K scherm gebruik; ik wist niet dat dit een bekend probleem was. De volgende keer zal ik wat beter zoeken. :)

Toch de 3900x besteld
Meer performance voor een kleine €400 (-€450 verkoopwaarde huidige mobo en CPU) had ik er wel voor over. Daarom heb ik de Ryzen 3900x icm. de Asus VIII Hero (teruggestuurd modelletje) besteld. Hier kan ik hopelijk weer drie jaartjes mee tegenaan. De benchmarks van Lightroom laten zien dat de Ryzen 3900x ongeveer net zo snel is als de Intel 9900ks. Ik verwacht dat dit de komende tijd nog wel veranderd, en zo niet: dan is de 3900x nog altijd sneller dan de Intel 7800x die ik nu heb.

• Inrage
Meer benchmark performance ... :F

Hopelijk heb je een goede deal op dat mobo, want why o why zou je daar 440€ aan geven als je niet gepassioneerd bezig bent met overclocken ofzo... Hopelijk verdien je bakken geld met je PC, want erg bewust lijkt me dit allemaal niet...

• Immanent Ike
iApp schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:58:
@Immanent Ike dank voor je reactie, dat heeft mijn workflow behoorlijk verbeterd. Het klopt dat ik een 4K scherm gebruik; ik wist niet dat dit een bekend probleem was. De volgende keer zal ik wat beter zoeken :)
Ik moet ook wel zeggen dat het van de zotte is dat adobe dit probleem nog steeds niet opgelost heeft. 4k is hardstikke betaalbaar tegenwoordig en daar moeten gewoon betere oplossingen voor gevonden worden. Een RAW editor zoals capture one kan het wel gewoon namelijk.

Als ik jou was zou ik dat moederbord heroverwegen, een mobo van pak en beet 250 euro biedt ook gewoon alle features die jij gaat gebruiken.

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Immanent Ike schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:00:
[...]

Ik moet ook wel zeggen dat het van de zotte is dat adobe dit probleem nog steeds niet opgelost heeft. 4k is hardstikke betaalbaar tegenwoordig en daar moeten gewoon betere oplossingen voor gevonden worden. Een RAW editor zoals capture one kan het wel gewoon namelijk.

Als ik jou was zou ik dat moederbord heroverwegen, een mobo van pak en beet 250 euro biedt ook gewoon alle features die jij gaat gebruiken.
Ik heb er €273 voor betaald. <3 Maar bedankt voor de tip!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
De set is binnen en alweer een week in gebruik.

Dit is hetzelfde:
> Opstarttijd
> Algehele ervaring (mail, office, chrome)
> Lightroom foto's exporteren (dit verschil merk ik in praktijk niet)

Dit is sneller:
> Lightroom foto's importeren (dit is sneller)
> Lightroom foto's wisselen(dit is nu instant! :D )
> Lightroom retoucheren (geen lag!)
> Lightroom panorama's maken (super snel!)

Ben ik er blij mee? Ja, het verschil in Lightroom is aanzienlijk. Afgelopen weekend heb ik 600 foto's gemaakt en in 2 uur verwerkt. Daar word ik wel blij van kan ik je vertellen. Als ik mijn oude set voor 500 verkoop heb ik voor een kleine 400 euro (ex. BTW) een hele leuke upgrade vind ik.

Pagina: 1