Huidige setup
> i7 7800x (6 core, 3.5GHz)
> 64 GB DDR4 2400MHz
> Nvidia 2080 TI
> Samsung 970 Evo Plus (C schijf)
> Samsung 850 Evo (werkschijf)
Mijn dagelijkse bezigheden:
> Adobe Lightroom (met foto's van 42 tot 240 megapixels)
> Adobe Photoshop
> Browser (+ 20 tabbladen)
> Intellij IDEA (basic webprogrammeren, niks bijzonders)
> Gamen
Probleem
Traag. Het bewerken van foto's gaat langzaam; het retoucheren van een klein vlekje op een foto duurt al gauw 10 seconde voordat het voorbeeld bijgewerkt is. Het opstarten van sommige programma's kan sneller. Windows hangt af en toe. De opstartschijf is daarom onlangs vervangen door een Samsung 970 Evo Plus, maar het probleem blijft bestaan. Aan de videokaart en het ram geheugen zal het niet liggen, dus moet het de processor wel zijn.
Daarom zit ik er over na te denken om een nieuwe processor te kopen. Overstappen naar het Ryzen platform vereist tegelijkertijd een nieuw moederbord. Daarom heb ik drie opties gemaakt waar ik uit kan kiezen.
Optie 1. Intel i9 9980x kopen (1.099 euro)
Optie 2. Ryzen 3900x en sTRX4 moederbord kopen (915 euro)
Optie 3. Wachten op de volgende generatie Intel of Ryzen processoren.
Benchmarks
Deze benchmarks zijn afkomstig van PassMark.
Intel i7 7800x 14649
Intel i9 10980 XE 30908
Ryzen 9 3900X 31952
Vraag
Jullie lezen het al: ik verwacht dat mijn computer sneller is dan dit. Denken jullie dat de i9 10980 XE of het vooruitstrevendere Ryzen platform mijn probleem gaat wegnemen? De nieuwe processors zijn, op papier, twee keer sneller . Dat moet ik haast wel gaan merken denk ik.
> i7 7800x (6 core, 3.5GHz)
> 64 GB DDR4 2400MHz
> Nvidia 2080 TI
> Samsung 970 Evo Plus (C schijf)
> Samsung 850 Evo (werkschijf)
Mijn dagelijkse bezigheden:
> Adobe Lightroom (met foto's van 42 tot 240 megapixels)
> Adobe Photoshop
> Browser (+ 20 tabbladen)
> Intellij IDEA (basic webprogrammeren, niks bijzonders)
> Gamen
Probleem
Traag. Het bewerken van foto's gaat langzaam; het retoucheren van een klein vlekje op een foto duurt al gauw 10 seconde voordat het voorbeeld bijgewerkt is. Het opstarten van sommige programma's kan sneller. Windows hangt af en toe. De opstartschijf is daarom onlangs vervangen door een Samsung 970 Evo Plus, maar het probleem blijft bestaan. Aan de videokaart en het ram geheugen zal het niet liggen, dus moet het de processor wel zijn.
Daarom zit ik er over na te denken om een nieuwe processor te kopen. Overstappen naar het Ryzen platform vereist tegelijkertijd een nieuw moederbord. Daarom heb ik drie opties gemaakt waar ik uit kan kiezen.
Optie 1. Intel i9 9980x kopen (1.099 euro)
Optie 2. Ryzen 3900x en sTRX4 moederbord kopen (915 euro)
Optie 3. Wachten op de volgende generatie Intel of Ryzen processoren.
Benchmarks
Deze benchmarks zijn afkomstig van PassMark.
Intel i7 7800x 14649
Intel i9 10980 XE 30908
Ryzen 9 3900X 31952
Vraag
Jullie lezen het al: ik verwacht dat mijn computer sneller is dan dit. Denken jullie dat de i9 10980 XE of het vooruitstrevendere Ryzen platform mijn probleem gaat wegnemen? De nieuwe processors zijn, op papier, twee keer sneller . Dat moet ik haast wel gaan merken denk ik.
An a day keeps the doctor away.