Hulp bij instellen php-fpm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulmaster
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-08 21:36

Soulmaster

iPhone, iTypos. iApologize

Topicstarter
Op mijn server met Unbuntu en Plesk, met 64GB geheugen loop ik de laatste tijd tegen een raar en naar probleem op.

Bij een paar honderd bezoekers op mijn website loopt de load op naar ver boven de 100 en krijg ik errors dat er geen verbinding met de database kan worden gemaakt.

De site is een wordpress website.

Mijn huidige settings van php-fpm zijn deze:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/K57c44r/Screenshot-5.jpg
...

CPU Intel(R) Core(TM) i7-6700K CPU @ 4.00GHz (8 core(s))
Versie Plesk Obsidian v18.0.24_build1800200215.00 os_Ubuntu 18.04
Besturingssysteem Ubuntu 18.04.4 LTS
Geheugen: 64GB
...

Al diverse instellingen via google geprobeerd en geen succes. vanochtend weer veel bezoekers op de website en connectie naar de database is dan niet mogelijk.
...

All wiyht, rho sritched mg kegtops awound?

Beste antwoord (via Soulmaster op 23-02-2020 19:07)

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:11
Het probleem zal eerder bij WordPress liggen gok ik.

Heb je al een caching plugin geinstalleerd? Als je alleen maar statische pagina's hebt en mensen hoeven niet in te kunnen loggen kun je echt alles cachen zodat alles echt super snel is en de server amper iets hoeft te doen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je hebt dus duidelijk een probleem met je Wordpress-configuratie. Misschien recent een update gehad van een add-on of moet er juist een update plaatsvinden omdat er een bug in zit?

Waar zit trouwens de load? Is het de CPU die overbelast wordt of is het je RAM? Disk zal waarschijnlijk niet, maar bekijk dat ook even.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulmaster

Soulmaster

Topicstarter
Room42 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:35:
Je hebt dus duidelijk een probleem met je Wordpress-configuratie. Misschien recent een update gehad van een add-on of moet er juist een update plaatsvinden omdat er een bug in zit?

Waar zit trouwens de load? Is het de CPU die overbelast wordt of is het je RAM? Disk zal waarschijnlijk niet, maar bekijk dat ook even.
De load is nu vrij normaal

CPU-gebruik
Laatste 1 minuut 3.63
Laatste 5 minuten 3.92
Laatste 15 minuten 3.74

maar vanochtend ging die dus naar de 166 . en dan krijg ik die connection error database en als je dan even f5 doet werkt het wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Soulmaster schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:38:
[...]

De load is nu vrij normaal

CPU-gebruik
Laatste 1 minuut 3.63
Laatste 5 minuten 3.92
Laatste 15 minuten 3.74

maar vanochtend ging die dus naar de 166 . en dan krijg ik die connection error database en als je dan even f5 doet werkt het wel weer.
:?

Dat is toch maar een (half) antwoord op een fractie van de vragen die ik stelde?

[ Voor 70% gewijzigd door Room42 op 23-02-2020 17:42 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulmaster

Soulmaster

Topicstarter
Room42 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:39:
[...]

:?

Dat is toch maar een (half) antwoord op een fractie van de vragen die ik stelde?
sorry :)

alle plugins zijn up to date, de wordpress configuratie is ook goed..

Ik zelf zat dus te denken dat de php-fpm niet goed staat, maar met de berekeningen die je vind op internet kwam ik tot deze settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Wat is jouw berekening dan? Ik bedoel de volledige formule met alle waardes en zo? Want jij weet wat een page load kost aan RAM en CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:18
En wat zijn de instellingen van de database?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulmaster

Soulmaster

Topicstarter
.Maarten schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:50:
En wat zijn de instellingen van de database?
daar vraag jij mij dus wat, dat weet ik niet, kan die nergens vinden in plesk

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:11

Heb je al een caching plugin geinstalleerd? Als je alleen maar statische pagina's hebt en mensen hoeven niet in te kunnen loggen kun je echt alles cachen zodat alles echt super snel is en de server amper iets hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Wiebeltje schreef op zondag 23 februari 2020 @ 18:39:
Soulmaster schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:45:
[...] alle plugins zijn up to date, de wordpress configuratie is ook goed.. [...]
Nee, dat kan het dus niet zijn. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulmaster

Soulmaster

Topicstarter
Wiebeltje schreef op zondag 23 februari 2020 @ 18:39:

net geïnstalleerd :) eens kijken of probleem nu weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:46
Soulmaster schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:45:
Ik zelf zat dus te denken dat de php-fpm niet goed staat, maar met de berekeningen die je vind op internet kwam ik tot deze settings.
Hoe kom je tot 1600 children? Verwacht je met 8 cores (of 16 hyperthreads) 1600 requests parallel te kunnen afhandelen? Wat nattevingerwerk is prima, maar dat getal slaat nergens op.

Een load van 160 is geheel niet vreemd als je de boel zo configureert. Probeer te begrijpen wat het loadgetal betekent, en hoe je dat (zeer waarschijnlijk) zelf hebt veroorzaakt: Linux Load Averages: Solving the Mystery

Tenzij je écht een grote website hebt zou je helemaal niet meer dan een handjevol uitstaande requests moeten hebben. Als blijkt dat je requests lang duren wil je waarschijnlijk dát probleem verhelpen, met simpelweg meer parallelisatie los je dan niets op (integendeel).

En vergeet niet: meten is weten. Hoeveel requests zijn er per seconde? Hoe ziet de server status van je webserver/php-fpm eruit? Wat zegt deze over request times? Speelt de database hierin een rol, gezien de foutmeldingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met direct hierboven. Hoe kom je er op om 1600 php-fpm children te kunnen draaien? Ik beheer een paar high-traffic servers en daar hebben we voor 1 server ruim voldoende aan 32, hooguit 50. Maar niet meer. Met 1600 zal het niet gek zijn dat je opeens een load van >100 krijgt. Zeker als je een paar botjes op bezoek krijgt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulmaster

Soulmaster

Topicstarter
Hero of Time schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:56:
Met direct hierboven. Hoe kom je er op om 1600 php-fpm children te kunnen draaien? Ik beheer een paar high-traffic servers en daar hebben we voor 1 server ruim voldoende aan 32, hooguit 50. Maar niet meer. Met 1600 zal het niet gek zijn dat je opeens een load van >100 krijgt. Zeker als je een paar botjes op bezoek krijgt.
Met een berekening die ik vond via Google, die dus niet goed bleek te zijn. Ik heb de children nu op 40 gezet. En nu even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

40!? Voor een site dat wat, een paar honderd bezoekers trekt? Kijk eerst eens wat 10-15 children doen. Je ziet vanzelf in je php-fpm log of er te weinig zijn. Sowieso zal je daar snel zien wat er is gebeurt toen je die hoge load had. Kan bijna met zekerheid zeggen dat het aantal processen dat gespawned werden enorm toenam.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulmaster

Soulmaster

Topicstarter
Hero of Time schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:30:
40!? Voor een site dat wat, een paar honderd bezoekers trekt? Kijk eerst eens wat 10-15 children doen. Je ziet vanzelf in je php-fpm log of er te weinig zijn. Sowieso zal je daar snel zien wat er is gebeurt toen je die hoge load had. Kan bijna met zekerheid zeggen dat het aantal processen dat gespawned werden enorm toenam.
staat nu op 10 en nu dus afwachten. merk wel dat alles sneller is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulmaster

Soulmaster

Topicstarter
Even update.. Via het Plesk forum kreeg ik de tip om PHP-FPM niet dynamic maar gewoon ondemand in te stellen en bij pm max children 10 (standaard) te nemen.

Nu ik die heb is de load veel minder maar ook het geheugen verbruik is drastisch lager geworden..

Pagina: 1