Waarom zijn alle stekkers en kabels zo gammel?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Topicstarter
Waarom zijn alle stekkers van voeding en IDE kabels enzo van die lepe gammele dingen? Is er nog nooit iemand op het idee gekomen daar wat stevigers voor te maken? Ik erger me er rot aan als ik weer iets inbouw en met die lepe kl0t3 stekkers moet werken. Zo dat was even mijn hart luchten ;)

Even serieus: Zijn er betere stekkers enzo te vinden en wat moet dat allemaal kosten?
Ik heb ze nog nooit gezien :(

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:07

DarkSide

theres no place like ::1

Ik weet niet hoe jij je pc's bouwt?
Maar ik heb nog nooit ergens last van gehad.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

valt toch wel mee? gaan hooguit soms wat moeilijk los :)

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
ja die IDE kabeltjes zijn zeker gammel

soms vallen die connectors er maar zo af >:)

Verwijderd

Ow echt wel.. Bv, die leuke voedings stekkers van bv. je HD of CD-Rom..

Als ze er eenmaal in zitten zijn ze soms onmogelijk er weer uit te krijgen.. Je mot er dan grote kracht op uitoefenen voordat je dat ding dan loskrijgt..

Raar genoeg was dat al bij me eerste pc zo.. (80286).. En NU NOG STEEDS!! |:(

Dus ik vind dat de TopicStartr best wel gelijk heeft.. Er mag wel een worden nagedacht over die stekkers.. :+

• Metalium-220
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

eigenlijk nooit echt last van gehad

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
IDE-kabels en stekkers heb ik nooit problemen mee, maar die voedings-stekkers zijn inderdaad echt een ramp

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• DarkSide
  • Laatst online: 21:07

DarkSide

theres no place like ::1

Ja die molex stekkers zitten behoorlijk strak. Maar gammel zijn ze niet.
Geef toe dat ze af en toe lastig los te krijgen zijn. Maar das beter dan dat ze tijdens werken zomaar plots los laten....

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Als je daar een probleem mee hebt gebruik je toch gewoon 30 seconden lijm :)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40
30 seconden>? zo vaak upgrade ik me HD nou ook weer niet :P

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Op vrijdag 03 augustus 2001 20:51 schreef DarkSide het volgende:
Ja die molex stekkers zitten behoorlijk strak. Maar gammel zijn ze niet.
Geef toe dat ze af en toe lastig los te krijgen zijn. Maar das beter dan dat ze tijdens werken zomaar plots los laten....
heten die voedingsstekkers 'molex' stekkers???
zo ja -> weer wat geleerd :9

Verwijderd

Die voedingverlengstekkers, dus female ? die zijn errug brak idd. Ik heb er een aan me cooldrive hangen..

Verwijderd

Klote voedingskabels.. je moet er moet 20 paardekrachten aan rukken en dan schiet ie met een k*nker vaart los en haal je heel je hand open aan de voeding }:O

Verwijderd

Op vrijdag 03 augustus 2001 23:37 schreef caveman85 het volgende:
Klote voedingskabels.. je moet er moet 20 paardekrachten aan rukken en dan schiet ie met een k*nker vaart los en haal je heel je hand open aan de voeding }:O
Komt mij bekend voor dit verhaal ;( , mijn oom haald die kabels altijd los met een schroeven draaier, hij "wipt" ze er altijd zo uit :P

maar idd die molex kabels zijn verrot, nog geen kabel gemold gelukkig :)

[offtopic]
Maar wat wel beter geworden is de lengte van de kabels, kan mij de tijd nog goed herinneren van de P1 nou dat was pas verrot/kabels veel te lang en onhandig

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 21:18
ik snap het niet, het aantal computers wat ik gebouwd heb zal toch wel tegen de 100 liggen maar nooit heb ik er last mee gehad. Het enige waar ik altijd mee zit te klote is kasten die te krap zijn of die gewoon klote zijn ingedeeld. Maar met wat tyrepjes en geduld is het toch allemaal fatsoenlijk weg te werken. ROunded IDE kabels zijn misschien een optie voor je, ze zijn volgens mij niet makkelijker om te gebruiken ofzo. Maar ze zijn wel goed voor je airflow in een krappe rommelige kast.
Voor de rest dat er nagedacht moet worden over de aansluitingen, ik denk dat dat wel gebeerd. IDE is al zo oud als mijn eerste computer en daar zal zeker nog een nieuwe opkomen. Die misschien op een soort USB kaat lijkepn, hot plug and play, een kabel voor voeding en data, etc etc.

Grtz. Mark

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• ernst
  • Laatst online: 04-08 16:43
ik vind het audio kabeltje dat naar mijn AZUS 50x loopt perfect gaaaat soepel en klikt met klein palletje los :) erugh handig ;) idee voor andere kabels :?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Voedingsstekkers loshalen kan soms idd een ramp zijn. Daar mogen ze hier en daar wel wat betere kwaliteit voor gebruiken. Want dat het wel goed kan bewijzen sommige HD's/CD-rom's wel.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Op vrijdag 03 augustus 2001 23:44 schreef borgdavile het volgende:
ik snap het niet, het aantal computers wat ik gebouwd heb zal toch wel tegen de 100 liggen maar nooit heb ik er last mee gehad. Het enige waar ik altijd mee zit te klote is kasten die te krap zijn of die gewoon klote zijn ingedeeld. [..]
Idd, met die kleine kastjes moet je wel ff vooruit denken voordat je je mobo'tje erin zet. Of mobo's die je voor verrassingen stellen: een kaart die niet helemaal in je pci-slot past, blijkt ie ergens tegen een chip zitten te duwen... :(

Systeem

• Sartsj
  • Laatst online: 14-08 13:36
Op vrijdag 03 augustus 2001 23:37 schreef caveman85 het volgende:
helemaal leuk als je kast net nieuw is en scherpe randen heeft :(

Verwijderd

Ja!!!!!!!! Mee eens! ik kon zowat naar de eerste hulp, terwijl ik alleen maar mijn HD's op de ata-100 poorten wilde aansluiten
:(

Verwijderd

Molex loshalen: heen en weer wrikken .. dan ga je zijwaarts ipv naar achtern voornamelijk. Dus als ie losschiet liggen je klauwen niet open.

Verwijderd

Ja, daar was ik inmiddels ook al achter inderdaad. Er is een wereld voor me opengegaan.

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 19-08 19:39
en die vulplaatjes voor lege PCI aansluitingen op de achterkant van je kast, is aluminium maar vlijmscherp!

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:55

McFizban

Hackito ergo sum.

Ik heb vroeger ook wel mijn vingers open gehaald. Ik heb er een hele mooie oplossing voor: koop een iets duurdere kast.
Het kost je een paar tientjes extra, maar je vingers liggen niet meer open tijdens het inbouwen.
Hetzelfde geldt voor kabels.
Je kan niet voor een paar cent kwaliteit verwachten.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2025

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Ik dacht dat ik de enige was die zo onhandig was...

Het moet toch niet zo moeilijk zijn om iets met een kliksysteem te verzinnen?
Zó dat het niet langzaam losraakt zoals die IDE stekkers soms willen doen (krijg soms "help mijn floppy doet het niet meer!"-telefoontjes, bijna altijd opgelost door floppykabel weer aan te drukken).
En zó dat je aan de zijkant alleen twee "dingetjes" inknijpt waardoor de boel weer makkelijk eruit te halen is (voorkomt weer een boel EHBO-behandelingen bij het losmaken van voedingstekkers).

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

• dijkmane
  • Laatst online: 16:19

dijkmane

biertje ?

die stekkers zijn zo gammel omdat ze gemaakt zijn om maar 1 keer vast gemaakt dienen te worden, het moet goedkoop.

kijk dat de gemiddelde tweaker nou een aantal malen in de levensduur van de compu de boel uit/in elkaar zet, daar rekenen de fabrikanten niet op.

de doorsnee compu van de doorsnee jan modaal wordt gekocht, neergezet, 5 jaar gebruikt en dan weggegooid/geven. en gaat in die tijd (bijna) nooit open. het is er gewoon niet voor gemaakt.

vooral die voedingsconnectoren zitten wel eens erg vast. je hebt vaak het idee dat je de boel elk moment aan gort trekt, met beleid blijft alles heel.

specs : wil je niet weten

• Pietert
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Topicstarter
Pfew, dacht even dat ik de enige was die die dingen gammel vond ;) Die scherpe kastrandjes waren ook erg herkenbaar voor me, heb wat littekens in mijn duim aan over gehouden. :'(
Maar wat kost het die fabrikanten nu om een wat degelijker stekkertje in een kast te gooien. Die stekkers worden toch in lage-lonen-landjes gemaakt zou je zeggen. Eigenlijk ben ik van mening dat ze gewoon een systeem met makkelijkere stekkers zouden moeten maken maar dan heb je het probleem dat die niet op oude hardware passen en het dus nooit ingevoerd zal worden...:(
Die rounded kabels is een ideetje voor mijn werkPC, even wat ruimte creëren. Iemand een idee waar ze te koop zijn?

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Je kunt die kabels bij Conrad kopen, alleen moet je er zelf een connector opdrukken (bankschroef).

And The Only One

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
Hehehe, als je ze laat ontwerpen door IBM krijg je ECHT stevige contacten.. denk maar even aan het echte tokenring gedoe.. IBM cabling met megaconectoren :)
maja, klein is handiger dus...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
Mijn 2 ergernissen:

Kutkasten -> el-cheapo kasten, miditower, met 3 sloten...

waarvan je er echter maar 2 kan gebruiken,omdat in onderste slot je cdrom gewoon dwars door je mamaplank gerossed moet worden.

2. Molex pluggen.. die dingen zitten zo fucking vast altijd... heb er al eens 1 gesloopt.. (2 Gig uw scsi schijf, stond ineens met connector aan kabel, en GEEN connector meer op hd.. )
Naja, na een soldeerbout-operatie is ie een kabeltje rijker, heb gewoon een Y-splitter gemod en erop gezet.. ding doet t nog steeds, maar ja, echt mooi? -> nuh

• vandenberg
  • Laatst online: 04-03-2016
Op zaterdag 04 augustus 2001 18:35 schreef VageGast het volgende:
Pfew, dacht even dat ik de enige was die die dingen gammel vond ;) Die scherpe kastrandjes waren ook erg herkenbaar voor me, heb wat littekens in mijn duim aan over gehouden. :'(
Die scherpe randen in de kast weten je flatcables ook goed te vinden.

Systeem

• Sartsj
  • Laatst online: 14-08 13:36
Op zondag 05 augustus 2001 01:52 schreef vandenberg het volgende:

[..]

Die scherpe randen in de kast weten je flatcables ook goed te vinden.
idd, tijdje geleden had ik ineens allemaal vastlopers en sjit, ikke denken dat me IDE controllers kapot waren ofsow, bleek er gewoon 1 ontiegelijk klein frutgaatje in me udma66 kabel te zitten :)

• Super_ik
  • Laatst online: 17:53

Super_ik

haklust!

nie erg vijne dinge de molexen nee, harde schijf was al los geschroeft maar de voeding zat er al aan. toen die eenmaal losschoof wert de hd gewoon gekatapulteerd richting muur. r.i.p.

en dan die kleine voedings stekkertjes....... als je er 1 pinnetje naast zit is gelijk de plus met de massa verbonden en wordt je kast letterlijk uitgerookt

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• loquitos
  • Laatst online: 12-09-2017

loquitos

die without honour

Op vrijdag 03 augustus 2001 20:43 schreef happy3736 het volgende:
ja die IDE kabeltjes zijn zeker gammel

soms vallen die connectors er maar zo af >:)
yep. Inderdaad wel eens gezien bij die hele el-cheapo IDE kabeltjes. (zwarte connectoren). Er zijn wel duurdere connectoren Foxconn /AMP geloof ik ofzo zoals bij de Compaq's / HP's met een extra trekhaakje in het midden of een extra trek flap.

Dus dit:
http://209.3.61.141/iecnet/images/jpeg/PT40.jpg

AMD Athlon 1200@1200, ABIT KT7, 512 MB PC133, Maxtor 30GB 7200 rpm, Quantum 2GB SCSI, Adaptec 2940AU, Plextor 12/4/32, Plextor 32, Pioneer 105s DVD, Iomega 100MB Zip, SB 5.1 Live, Miro PCTV, USR Sportster 28k8e, Intel Pro 100 NIC, GeForce 2MX-32DDR

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Die contra-voedingsstekkers zijn het lastigst, verder vind ik die kabels (buiten de kast) allemaal zo stug met name de beeldschermkabel...

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1