Huidige netwerk uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gamma_ed
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 21:27
Huidige newerk uitbreiden in een woonhuis

Huidige installatie:
In de meterkast komt CAI binnen met daarachter een ZIGGO modem welke vervolgens naar een router Asus RT68u en dan naar een ubiquiti-unifi-switch-(8-poorts-60w-poe) die eigenlijk te weinig aansluiting heeft en gelinkt naar een TP Link 5 x utp uit.

2x Ubiquti AP WIFI unfi aan het plafond hangen en dekt het huis redelijk goed (al zou er ooit nog een derde bij kunnen op zolder) Ubiquiti Unifi UAP-NanoHD en Ubiquiti Unifi AP-AC Pro

Zolder loopt er maar 2 CAT6A kabels (meer kabels was drama), en hiervolgens heb ik een 4x oude routers geconfigureerd tot switch aan elkaar gekoppeld om voldoende UTP aansluitingen te verkrijgen. Niet geweldig maar werkt! Dit wil ik graag compacter

Nieuwe installatie:
Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)

Ubiquiti UniFi Cloud Key pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key

meterkast huidige switch met poe uitbreiden met switch zonder poe
Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts

Op zolder al die routers geconfigueerd tot switch vervangen voor 1 switch met minimaal 10 x utp pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 24-poorts

Conclussie:

Als ik nou het kosten plaatje bij elkaar optel (ongeveer 500 euro), dan schrik ik best van dit bedrag. En vraag mij af kan dit nou niet anders? Al ben ik best gecharmeerd van ubiquiti als ik zie hoe soepel dat werk en gemanaged wordt. En de asus router doet ook gewoon zijn werk maar heeft geen poe uit. Wat ik wel jammer vind dat bepaalde Ip adressen niet aan bepaalde regels kan binden, zoals tussen bepaalde tijden geen internet. (Dan begrijpen ze dat ze dan echt moeten gaan slapen) begrijp dat er dan een usg tussen moet.

Wat moet ik nou?:

Maar wat zou ik kunnen kopen wat gewoon minder kostbaar is? (En aansluit met het bestaande unbiquiti spul wat goed draait?). Het is in een ruime woning, waar m'n kids aardig wat online gamen. En ik heb op zolder 3 NAS stations staan, welke ik rouleer om data verlies te verkomen. Waarvan 1 altijd aangesloten is op het netwerk en een werkstation en printers

Alle reacties

• Gamma_ed
Voor in de meterkast is dit misschien wel een leuke oplossing voor naast de unifi switch waar de 2 x ap opzitten.

pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter 10X

Deze kan dan de asus router en de tp link switch vervangen.

Deze router met 10x switch heeft maarliefst 2 x meer procesor snelheid en 2 x meer geheugen.

En dan voor op zolder deze pricewatch: Ubiquiti Edgeswitch 10X

Maar ik vraag mij af kan dit bij elkaar werken?

[ Voor 3% gewijzigd door Gamma_ed op 24-02-2020 11:06 ]

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:52
Als de huidige Asus router voldoet, dan zou ik die gewoon behouden samen met de bestaande unifi switch.

Als je de managed functies van de switch niet nodig hebt, dan zou ik ervoor kiezen om simpele switches zonder managed functionaliteiten te kopen. Bijvoorbeeld: pricewatch: Cisco SG110D-08 Unmanaged L2 Gigabit Switch of pricewatch: Netgear GS324

• Gamma_ed
@dennisdennis12

Hmm, dat is een hele andere insteek! Gewoon een unmanaged switch er tussen, dat is wel een stuk goedkoper.

Vraag mij af of ik niet een enorme snelheid verlies heb als de 2 NAS stations zo;n 120 meter kabel van de router afstaan als ze aan het backuppen zijn. Terwijl ze op zolder met nog geen paar meter van elkaar met een switch aan elkaar verbonden zijn.

Ander vraagje
Ik heb dus 2x backup NAS staan, die ik rouleer, en maakt backups van de master NAS. Al deze synology NAS hebben dubbele netwerk aansluitingen met verschillende IP adressen. Als ik nou deze tweede aansluiting met elkaar verbind, en via deze weg backup. Kan ik de backup NAS stations compleet los koppelen van de bestaande netwerk? Deze nas stations kunnen zelfs DHCP aanmaken, dus wellicht is een router niet eens nodig. Denk dat het wat voordeel kan opleveren hacken, bliksem inslag, etc

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:26
@Gamma_ed je zult sowieso verlies hebben, maar de hoeveelheid snelheid die verloren gaat hangt niet alleen af van de afstand, maar ook van de kwaliteit / impedantie/isolatie van de kabel.
Dus koop sowieso een goede kwaliteit kabel, misschien zelfs een cat 6 s-ftp, zowieso nooit CCA. En dan het liefst met zo'n dik mogelijke koperen draden...

• Gamma_ed
Het is vol koper cat6 kabel wat er ligt, en dat zit al door de muren heen in een ribbelpijp, maar die krijg ik nooit meer vervangen dus doe het ermee.

Maar een klein netwerkje voor alleen het backuppen van de nas stations onder elkaar, is dat een optie? Zou dat geen snelheid winst opleveren? Al was het maar dat het dan korter aan hoeft te blijven

• dennisdennis12
Weet je zeker dat het echt 120 meter is. Normaal gesproken kun je betrouwbaar tot maximaal 100 meter over een cat 6 kabel, de lengte maakt daarbij echter (nagenoeg) niet uit voor de snelheid.

• Gamma_ed
Nee, tis geen 120 meter gelukkig. Het zal zeker onder de 100 zijn

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Kabellengte zelf maakt, mits het signaal gewoon goed is, niet veel uit. Snelheid van stroom door koper is bijna de lichtsnelheid, dus 12 of 120 meter verschil ga je daarin niet merken.

Wat belangrijk is is wanneer je signaal niet goed is en je fouten op de lijn gaat krijgen die weer gecorrigeerd / opnieuw verzonden moeten worden, maar dat merk je snel genoeg want dan zakt de snelheid echt enorm in (of valt de hele connectie uit). Ook de (hoelveelheid) apparatuur ertussen maakt uit, maar dat is hier 1 switch?

Volgens mij kun je het prima zo aanleggen, en als je het zeker wilt worden, sluit de NASsen dan gewoon eens aan met twee lange kabels op een switch, dan zie je het vanzelf.
dennisdennis12 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:04:
Weet je zeker dat het echt 120 meter is. Normaal gesproken kun je betrouwbaar tot maximaal 100 meter over een cat 6 kabel, de lengte maakt daarbij echter (nagenoeg) niet uit voor de snelheid.
Ik neem aan dat beide NASsen met een (geschatte) kabellengte van 60m aan de swich zitten.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Gamma_ed
Boven op zolder heb ik een switch staan waar de nas stations op aan gesloten zitten, die zitten op een 3 meter lengte kabel. en deze switch is is weer aangesloten op een andere switch in de meterkast, die dan vervolgens op de asus router aangesloten zit, en deze zit weer aangesloten op de ziggo modem+router.

Nu vroeg ik mij af hoe is de route bij backuppen van de twee nasstation waar hooguit 6 meter tussen zit. Gaat dat nou via de zolderswitch, naar de meterkast switch, naar de asus router, and dan weer van de asusrouter naar de meterkast switch, en dan weer weer naar de zolder switch, en dan pas naar de backup nas?

(zolder switch is op het moment een 4-tal aan elkaar geschakelde oude routers die geconfigureerd zijn als switch)

Zit misschien te denken om toch de meterkast switch en asus router te vervangen voor deze, pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter 10X. Lijkt me een apparaat minder en kan ik de meterkast switch verhuizen naar zolder. Maar is deze router een verbetering tov de asus rt68u ?

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
EMP schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:46:
Kabellengte zelf maakt, mits het signaal gewoon goed is, niet veel uit. Snelheid van stroom door koper is bijna de lichtsnelheid, dus 12 of 120 meter verschil ga je daarin niet merken.

Wat belangrijk is is wanneer je signaal niet goed is en je fouten op de lijn gaat krijgen die weer gecorrigeerd / opnieuw verzonden moeten worden, maar dat merk je snel genoeg want dan zakt de snelheid echt enorm in (of valt de hele connectie uit). Ook de (hoelveelheid) apparatuur ertussen maakt uit, maar dat is hier 1 switch?

Volgens mij kun je het prima zo aanleggen, en als je het zeker wilt worden, sluit de NASsen dan gewoon eens aan met twee lange kabels op een switch, dan zie je het vanzelf.

[...]

Ik neem aan dat beide NASsen met een (geschatte) kabellengte van 60m aan de swich zitten.
Cat 6: Geschikt voor 10 Gbps tot 55 meter lengte en signalen tot 250 MHz
Cat 6a: Geschikt voor 10 Gbps tot 100 meter lengte en signalen tot 500 MHz

Lengte maakt degelijk wel uit, elke meter kabel geeft voegt toe aan de totale weerstand van de kabel, tot er een punt bereikt raat je helemaal geen signaal meer aankomt.

Lagere snelheden geven dus meer speelruimte, op 100Mbit is 100 tot 120 meter haalbaar, en 10Mbit haal je zelf wel een KM met Cat6.

Veder is materiaal soort ook nog van belang, vaak worden goedkopere
CCA – Copper Cladded Aluminium en CCS – Copper Cladded Steel (ook wel CCF met de F van Ferro) aangeboden maar lever absoluut niet de prestaties van Koper Cat6.

Rule of tumb de weerstand moet per 100 meter minder zijn als 10Ohm voor Cat6.
Dus zolang je binnen die 10Ohm blijft moet het goed gaan.

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

• dennisdennis12
Het verkeer gaat gewoon via de kortst mogelijke route, dus alleen de switch op de zolder.

• Gamma_ed
Maar wat vinden jullie van deze router?

pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter 10X

• dennisdennis12
Waarvoor heb je een andere router nodig?

• Gamma_ed
@dennisdennis12. Je hebt ook gelijk ook!

Koop wel een unmanaged switch voor op zolderTP-Link TL-SG1016D 16-Port Gigabit Switch - Kenmerken - Tweakers
pricewatch: TP-Link TL-SG1016D 16-Port Gigabit Switch

Deze denk ik
Pagina: 1