Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[advies nodig] 2*6 panelen op plat dak, 1 set met schaduw

Pagina: 1
Acties:

• tostyijzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-11 17:07
Dit jaar ga ik zonnepanelen op mijn dakkapellen leggen. Nu heb ik twee grote dakkapellen (235cm diep, 560cm breed). Hierop wil ik per dakkapel 6 panelen (2 rijen van 3 panelen in landschap) leggen onder een hoek van resp 20 graden (wzw-kant) en 15 graden (ono-kant). Ik ben voornemens de schans zelf te gieten.
Ik heb de wiskunde gedaan en met 6 panelen (a 20 kg/stuk), 4 betonvoeten (a 75 kg/stuk) en windstoten tot 150 km/h zal de belasting maximaal 800 kg zijn. Gezien de bouwstevigheid (ter plekke opgebouwd met 10 slapers van 6,3cm bij 17 cm per kant met daarop 10 cm Vapoplex) ga ik er van uit dat dit goed komt. Ik heb mijn dak niet laten doorrekenen, omdat elke ingenieur die ik aanschrijf geen tijd heeft.

Nu is mijn voornaamste probleem:
De panelen op de dakkapel aan de wzw-kant zullen geen schaduw krijgen, maar op de dakkapel aan de ono-kant zal tussen 12.00 en 15.00 op 21 maart en tussen 12.30 en 14.30 op 21 juni wel schaduw van de schoorsteen vallen (ik heb een berekening gemaakt in Excel aan de hand van deze informatie).

Hieruit maak ik op dat het niet handig is om alle 12 de panelen in een string te leggen. Kan ik ook twee strings op één omvormer aansluiten? Of is het handiger om voor alle 12 panelen met optimizers/micro-omvormers te werken? Ik hoor graag jullie expertise/ervaring.

[ Voor 6% gewijzigd door tostyijzer op 23-02-2020 16:47 ]

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:59
SolarEdge optimizers kun je gerust vergeten, dat gaat met deze opstelling niet lekker werken.
Je kunt een kleine stringomvormer nemen met 2 mpp trackers en beide kanten op een eigen tracker aansluiten.
SMA omvormers hebben Shade-fix, dit is een vorm van schaduw management, als je harde schaduw hebt zal dit al afdoende werken.
Mocht het niet goed werken kun je aan de schaduwkant Tygo optimizers plaatsen.

• tostyijzer
Mijn schaduw is afkomstig van de schoorstenen, dus ik denk 'harde schaduw'.
Kan je uitleggen waarom (SolarEdge) optimizers in deze opstelling niet werken?

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:59
SolarEdge werkt met een vaste DC spanning.
Deze spanning wordt geregeld door de optimizers.
Om het systeem goed te laten werken heb je minimaal 7 panelen in de zon nodig met een P300 / P370 optimizer, met een P404 mag het er één minder zijn.
Zie ook onderstaande quote waarom de kans groot is dat jouw setup niet lekker gaat werken.
BartS12 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:01:
@Japie.G

[...]

Mijn uitleg over de optimizers is als volgt. Omdat de stroom door je hele string hetzelfde is (want, in serie), maar ze niet allemaal altijd hetzelfde vermogen leveren (want, voornamelijk schaduw, en hoek van het paneel verschillen) moet de spanning per 'paneel' varieren - en daar zorgt de optimizer voor.

Daarbij zijn er een aantal randvoorwaarden. Twee belangrijke:
- Elk type optimizer kan maar tot een bepaalde spanning omhoog. 60V (oa de p370), of 85V (oa P404)
- De totale spanning van alle optimizers opgeteld moet de spanning halen de je omvormer nodig heeft (bv 370V, of 750 voor sommige 3-fase omvormers).

Welnu, als je een aantal panelen in de schaduw hebt, die (zeg) maar 40W leveren, en een aantal in de zon die (zeg) 240W leveren, moet dus de spanning uit de optimizers een factor 6 uit elkaar liggen. Heel hoog voor de zon-panelen, laag voor de schaduw.

Rekenvoorbeeld:
4 panelen in de zon; leveren (in principe, zeg) 240 W: met een P370 --> optimizer maakt 60 V (de maximale spanning) en 4A
4 panelen in de schaduw, leveren (zeg) 40W, met ook 4A (want, in serie), is de spanning dus 10V
Nu is de totale spanning over keten dus 4*60+4*10 = 280V, en dat is gewoon te weinig voor je omvormer om te werken.

Met andere woorden, dit theoretische voorbeeld kan dus eigenlijk niet voorkomen. De spanning uit de 'zon panelen cq optimers' zou nog hoger moeten worden; en dat kan met een P404 optimizer.

Wat er in praktijk zal gebeuren, is iets anders. Om de benodigde 370V te halen voor je omvormer, heb je dus ~4*60V + 4* 32.5V nodig. Die 32.5V uit de 'schaduw panelen' (op 40W) vertaalt zich naar een stroom van ~1.3A, en DUS wordt het vermogen uit de zon panelen beperkt tot 1.3A*60V = 78W. Jammer maar helaas van de 240W die er theoretisch uit te halen valt.

Conclusie van dit verhaal: zodra je optimizers tegen hun bovengrens aanlopen (of dit nou 60V of 85V is), verlies je ergens vermogen, dat je er met een andere optimizer, of meer panelen, wel uitgehaald zou hebben!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:08

BlueTooth76

Let the sun shine!

Kan je alleen panelen kwijt op je dakkapellen? Als je nog panelen erbij kwijt kan op je dak en die in dezelfde string hangt (met P404 optimizers) dan moet het prima werken.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• tostyijzer
Ik kan alleen panelen kwijt op de dakkapel ik heb maar 3 betonpannen de ruimte boven en onder de dakkapel, dat komt neer op 92 cm. Dat is te weinig. Ik zit er nu over te denken om op de ono-kant slechts 5 panelen te nemen, dus geen paneel op de plek waar de schaduw valt.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:08

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ja, da's waar ook, Panasonic heeft die handige tussenmaat :)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

BlueTooth76 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:07:
[...]

Ja, da's waar ook, Panasonic heeft die handige tussenmaat :)
Deze canadian solars ook

https://canadiansolar.co..../CS1V-260-265MS_v5.56.pdf

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• tostyijzer
Dat zijn inderdaad wel interessante opties! Dank (:
Pagina: 1