Ik wil graag het elektriciteitsverbruik van mijn hele woning kunnen monitoren, maar ik heb een ouderwetse (en propvolle) meterkast met o.a. een old school ferrarismeter.
Nadat ik toevallig op de pagina van de Shelly EM was beland kwam ik op het idee om zoiets zelf te maken. De Shelly EM is een ESP8266 bordje waarbij de stroom in een kabel wordt gemeten door een current transformer klem die om de betreffende kabel wordt geklikt.

Nu kun je denken "Leuk Gizz, koop die Shelly EM en je bent klaar." Maar ik maak het liever zelf, daar leer ik veel meer van
Waar ik een beetje vast in loop is het vinden van de juiste aanpak en bijbehorende klemmen.
Zoals ik het begrijp zijn er eigenlijk twee soorten klemmen:
Nu leek mij dat ook de meeste simpele methode, omdat je direct de analoge ingang van de ESP kan gebruiken. Echter, al snel vond ik deze uitleg over de ADC van de ESP32 die verre van lineair is.
Volgens de grafiek ziet de ESP32 geen verschil tussen 0 en 0,1v, dus de eerste 10% van je meetbereik is onbruikbaar. Met andere woorden, gaat er 3A / 690W door de kabel, dan meet de ESP32 niks. Pas daarboven krijg je wel een kloppende meting.
Dit lijkt dus geen bruikbare methode, maar de Belg in kwestie laat wel netjes screenshots zien waaruit blijkt dat een laag verbruik zoals 133W ook netjes wordt gemeten.
Een andere optie is een klem die omzet naar een vermogen. Ik heb dan wel een extra onderdeel nodig, zoals deze module die een stroom van maximaal 20mA omzet naar een bereik van 0 tot 3,3v, wat natuurlijk een veel betrouwbaarder bereik is
In het kort mijn vragen:
Nadat ik toevallig op de pagina van de Shelly EM was beland kwam ik op het idee om zoiets zelf te maken. De Shelly EM is een ESP8266 bordje waarbij de stroom in een kabel wordt gemeten door een current transformer klem die om de betreffende kabel wordt geklikt.

Nu kun je denken "Leuk Gizz, koop die Shelly EM en je bent klaar." Maar ik maak het liever zelf, daar leer ik veel meer van
Waar ik een beetje vast in loop is het vinden van de juiste aanpak en bijbehorende klemmen.
Zoals ik het begrijp zijn er eigenlijk twee soorten klemmen:
- Een klem die het primaire vermogen omzet in een spanning (bijvoorbeeld 50A = 1v)
- Een klem die het primaire vermogen omzet in een secundair vermogen (bijvoorbeeld 50A = 16.67mA)
Nu leek mij dat ook de meeste simpele methode, omdat je direct de analoge ingang van de ESP kan gebruiken. Echter, al snel vond ik deze uitleg over de ADC van de ESP32 die verre van lineair is.
Volgens de grafiek ziet de ESP32 geen verschil tussen 0 en 0,1v, dus de eerste 10% van je meetbereik is onbruikbaar. Met andere woorden, gaat er 3A / 690W door de kabel, dan meet de ESP32 niks. Pas daarboven krijg je wel een kloppende meting.
Dit lijkt dus geen bruikbare methode, maar de Belg in kwestie laat wel netjes screenshots zien waaruit blijkt dat een laag verbruik zoals 133W ook netjes wordt gemeten.
Een andere optie is een klem die omzet naar een vermogen. Ik heb dan wel een extra onderdeel nodig, zoals deze module die een stroom van maximaal 20mA omzet naar een bereik van 0 tot 3,3v, wat natuurlijk een veel betrouwbaarder bereik is
In het kort mijn vragen:
- Kan ik beter de 0-1v klemmen links laten liggen vanwege het ADC 'gat' van 0 tot 0,1v?
- Is zo'n 20mA -> 0 tot 3,3v module de meest logische stap als ik een klem gebruik die een vermogen geeft? Of haal ik een hogere betrouwbaarheid als ik met een ander onderdeel direct van het vermogen naar digitaal ga en de ADC van de ESP32 omzeil?
- Als het antwoord op de vorige vraag ja is, hoe heet dat onderdeel dan?
- De kabel die vanuit de kruipruimte mijn meter in gaat is vrij dik, 25mm. De klemmen die ik op Aliexpress vind die daar omheen passen zijn direct voor >300A. Blijft dan toch als enige optie over om een klem in de meterkast aan te brengen?
- Zijn er nog betere zoektermen van 'clamp current transformer' voor de klemmen zelf? Ik ben gewend dat ik op bijvoorbeeld Aliexpress vaak duizenden producten aangeboden zie bij een bepaalde zoekterm, maar ik vind nu maar 150 producten. Daar komt bij dat de meeste producten maar een enkele keer besteld zijn, waardoor ik het idee heb dat ik niet de meest handige termen gebruik.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX