Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert.vanwees
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-03-2022
Beste mede tweakers,
Ik ben een lightsaber aan het maken maar ik zit vast bij de verlichting. Ik ben van plan een led strip te gebruiken (3m van de action). Ik heb er een kabelboompje voor gemaakt met een 9v batterij. De led strip licht goed op e.t.c. maar vaak is deze flauw en vooral bij blauw. Ik heb nog een powerbank liggen, ik heb de led strip met het usb poort verbonden maar helemaal niks (de powerbank was helemaal opgeladen).

Ik ben helemaal niet vertrouwt met elektriciteit, dus hebben jullie een idee of tips,

Mvg Lennert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-07 11:54

paularts

Paulux !!!!!!

Welke spanning heeft de Action LED strip nodig?

staat op de doos of op de voeding die erbij zat
als dit 12V is dan is die inderdaad flauwtjes op 9V (niet genoeg)
en gaat hij al helemaal niet aan op 5V (powerbank)

is wel een item om te weten voor er meer advies gegeven kan worden.

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:33

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Naast de spanning is het vermogen ook erg belangrijk.

Je zegt dat je een strip van 3 meter gebruikt. Omdat je geen specificaties geeft is het lastig om te zeggen wat jouw leds nodig hebben, maar als we naar de bekende WS2812B-ledstrips kijken dan zijn die 9 watt per meter (30 leds per meter) of 18 watt per meter (60 leds per meter).

Stel dat jouw strips 60 leds per meter hebben en toevallig hetzelfde verbruiken als de WS2812B, dan zou je batterijtje 54W moeten leveren op volledige helderheid. Dat gaat echt niet werken. Ter vergelijking, je powerbank zal zeer waarschijnlijk maximaal 10W kunnen leveren (5 volt * 2 ampère).

edit: ik denk dat je deze strip hebt. Die werkt op 12v en is 14.4W.

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 23-02-2020 14:16 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert.vanwees
Ik heb eens op de voeding gekeken en deze info staat erop:
Input: 220v-240v. 0.5 max 50/60hz
Output: 12v 1.0a 12w
Er zijn in totaal 162 leds
Dit is de link naar het product
https://www.action.com/nl-be/p/grundig-led-strip-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert.vanwees
Wat ik nog ben vergeten te zeggen ben is dat ik maar 2m van de 3m ga gebruiken dus dit zal het verbruik, wattage ofzo doen veranderen.
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineeric
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-06 19:33
Voor lichtsterkte zal voltage het belangrijkste zijn bij dat verbruik; dus bijvoorbeeld 8x een 1,5V batterij zal goed werken (kop-staart tegen elkaar en dan de uiterste punten uitbedraden).
Afhankelijk van wat past, kan je AA of C batterijen nemen. Des te groter de batterij, des te langer je kan doen met één lading. Ook des te korter je lichtstreng, des te langer je doet met één lading (doet niets met je lichtsterkte echter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je spanning is dus te laag, de ledstrip is voor 12v, en je batterij geeft 9v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Engineeric schreef op maandag 24 februari 2020 @ 00:03:
Voor lichtsterkte zal voltage het belangrijkste zijn bij dat verbruik; dus bijvoorbeeld 8x een 1,5V batterij zal goed werken (kop-staart tegen elkaar en dan de uiterste punten uitbedraden).
Dat wordt wel een forse setup. Met oplaadbare nimh-batterijen heb je er zelfs 10 nodig (want 1,2V per batterij). Of je moet er een step-up converter tussen plaatsen, maar op een gegeven moment ga je wel erg veel vermogen van die paar AA-batterijen vragen.

Als ik het zelf zou maken, dan zou ik eerder voor drie li-ion batterijen kiezen, bijvoorbeeld deze. Of in een ander formaat dat handig is voor het handvat van de lightsaber.

Wat handig is voor @lennert.vanwees weet ik niet zo goed. Eigenlijk wil ik geen li-ion aanraden aan iemand die vastloopt bij het elektronische stukje van een 9v batterij op een 12v ledstrip. Maar 10 AA-batterijen netjes en verantwoord plaatsen in een klein handvat van een lightsaber is ook een flinke klus als je niet zoveel weet van elektrotechniek.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert.vanwees
Of 2 9v battrijen is misschien ook een optie. De 'hilt' (handvat van de lightsaber) is ongeveer 30cm en 32mm diameter. Dus 10 AA batterijen is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

lennert.vanwees schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:17:
Of 2 9v battrijen is misschien ook een optie. De 'hilt' (handvat van de lightsaber) is ongeveer 30cm en 32mm diameter. Dus 10 AA batterijen is geen optie.
Op 18 volt brand je ze door, dan geeft-ie helemaal geen licht meer.
Parallel aangesloten zijn ze nog steeds even dim maar gaan ze wel 2x zo lang mee :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineeric
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-06 19:33
Gizz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:38:
Dat wordt wel een forse setup. Met oplaadbare nimh-batterijen heb je er zelfs 10 nodig (want 1,2V per batterij). Of je moet er een step-up converter tussen plaatsen, maar op een gegeven moment ga je wel erg veel vermogen van die paar AA-batterijen vragen.
Ook die starten na lading bij 1,4V, dus bij 10 stuks ga je naar 14V. Ik denk dat de leds (en weerstanden) daar wel tegen kunnen, maar het is een klein risico.

Gezien de vorm lijkt het me juist ideaal om meerdere batterijen te gebruiken; alleen dan inderdaad niet alleen in het handvat. Als je strips rondom een buis maakt met de batterijen in de kern bijvoorbeeld. Indien je lengte over hebt, kan je 2 sets in serie zetten, heb je weer langer licht :9

[ Voor 0% gewijzigd door Engineeric op 24-02-2020 14:26 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-07 14:01

EMP

Krulloos!

Met drie 18650 cellen zit je op 10.8 Volt. Nog niet helemaal 12V maar wel een stuk dichterbij dan 9V, en een stuk handzamer dan acht penlites.

Een ander alternatief is vier CR123a batterijen. Die zijn typisch Lithium...? Qua formaat en spanning zit je dan perfect, maar ik ben niet bekend genoeg met electronica of je hiermee veilig een LEDstrip kunt aansturen.

[ Voor 50% gewijzigd door EMP op 24-02-2020 14:37 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:32
Even een gedachtenspinsel, ik neem aan dat je de ledstrips in een buis hebt zitten? Als er nog ruimte in die buis is kan je daar ook nog batterijen in kwijt. Al zou hij dan wel redelijk zwaar worden.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:33
Koop een 5v led strip op aliexpress?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert.vanwees
De led strip wordt dubbel gelegd in de buis, voor zoveel mogelijk licht mogelijk. De buis is ongeveer 1m, als ik 2 stuks van 1 meter pak en deze op aparte battrijen zet lukt het wel misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-07 09:12
een stuk van 1 meter heeft ook 12V nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert.vanwees
Mijn neef stelde voor om een 12v battrij te gebruiken ( die je vooral vind in kaskes voor een elektrische poort). Dit is het correcte voltage, maar we hebben geen idee of deze het wel lang volhouden. Sommige mensen stelden voor om battrijen in de buis te plaatsen. Dit is echten geen optie, er moet een led strip in die dubbel is en er komt ook nog folie in om het licht mooi te verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Die kunnen het vermogen lang niet leveren. Wil je compact zit je aan een LiOn cel met een booster vast. Opzich een prima keus, maar dan moet je wel beter weten wat je doet want die cellen leveren veel vermogen, wat bij kortsluiting ook veel hitte betekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:50
Het lijkt mij eerst handig om met een meter het opgenomen stroom bij 12v te meten.
Zie vaak dat de wattage wat vermeld staat sterk kan afwijken.

Zodra je het stroom vebruik weet moet je weten hoe lang je minimaal wilt dat de batterij mee gaat.

Aan de hand van die informatie kan je kijken welke batterij (formaat) het beste bij je past.

Het meest haal je uit Li-on batterijen (de welbekende 18650 cellen bijv.) in een compacte formaat.
Dit icm een booster/regulator haal je het meest eruit.

Moet je wel handig zijn en weten wat je doet.... geen idee hoe dat bij jou zit.

Edit:
Volgens de specs is de adapter 12V 1A uitgang.
Dat wilt zeggen dat indien je 3x 18650 cellen zou gebruiken je ongeveer 2-3 uur brandtijd hebt (ook afhankelijk van de capaciteit van de cellen).
Dit is dan gebaseert dat je de hele led strip gebruikt.

Overigens neem ik aan dat de lightsaber een "hand vat" heeft. Daarin zou je opzich prima 3 van die cellen kwijt kunnen...

[ Voor 24% gewijzigd door Jazsie op 25-02-2020 10:33 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

18650 Li-Ion cellen lijkt me wat lastig. Heb je weer een speciale oplader bij nodig enzo.
Ze zitten vaak ook in powerbanks, dus je kan een powerbank kanibaliseren voor dat doel. (als veredelde oplader)

Maargoed, veel handiger: een boostconverter.
zoiets als dit: https://www.vanallesenmee...3oGQMfEAQYAiABEgKcH_D_BwE

Powerbank, USB kabeltje waar je het eind af hakt, rode en zwarte draad aan de converter en dan van de converter naar je LED strip.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of in plaats van een LED strip losse leds nemen, een ledstrip dubbel vouwen geeft echt mega veel licht en niet heel erg efficiënt als je op batterijen moet werken. Een high power led zoals in een zaklamp met passende driver en een enkele 18650 cel gaat veel langer mee. Juiste lens er voor en je kunt een (holle) acryl buis prima egaal verlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-07 22:46
_ferry_ schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:31:
Of in plaats van een LED strip losse leds nemen, een ledstrip dubbel vouwen geeft echt mega veel licht en niet heel erg efficiënt als je op batterijen moet werken. Een high power led zoals in een zaklamp met passende driver en een enkele 18650 cel gaat veel langer mee. Juiste lens er voor en je kunt een (holle) acryl buis prima egaal verlichten.
Maar het voordeel van een LED strip tov 1 LED is dat je dan wel een mooie Lightsaber opstartanimatie kan maken

Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/AfLVTihn7WqLS/source.gif

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Thy... schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:39:
[...]

Maar het voordeel van een LED strip tov 1 LED is dat je dan wel een mooie Lightsaber opstartanimatie kan maken

[Afbeelding]
Da's waar, met zo'n strip welke voorzien is van adresseerbare led's kun je wel een mooi effect maken. En volgens mij zijn die voor 5V gemaakt.
Volgende stap is een speakertje er in, en een accelerometer om op basis van beweging geluiden en effecten te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

_ferry_ schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:08:
[...]

Da's waar, met zo'n strip welke voorzien is van adresseerbare led's kun je wel een mooi effect maken. En volgens mij zijn die voor 5V gemaakt.
Een veelgebruikte is de WS2812B en die zijn inderdaad 5 volt. Bij 2 meter aan ledstrip is dat ook geen probleem, bij langere afstanden moet je op meerdere punten je strip gaan voeden. Dan kan het handiger zijn om naar vergelijkbare strips over te stappen die op 12v werken :)

Maar een WS2812B-stripje, een ESP8266/ESP32 als aansturing met daarop WLED en via je telefoon lekker spelen met de effecten. Leuker dan een strip die maar 1 kleur geeft zonder animaties of wat dan ook :P

Zal op Aliexpress zo'n €9 kosten voor 2 meter WS2812B en €3 voor een ESP8266-bordje. Best te overzien.

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 25-02-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert.vanwees
Ik heb youtube een video gezien waar een kerel een 1200 mah 3 cell lipo batterij gebruikt. Heeft iemand hier ervaring of advies over. Hier is de link naar de video. YouTube: DIY Lightsaber with LED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:02
LiPo en Li-Ion hebben beide nogal specifiek laders nodig om veilig te kunnen opladen. Niet dat het onmogelijk is, maar het is een meerkost. En als je met dergelijke batterijen bezig bent moet je geen lader van Ali of Wish kopen dus reken tientallen euro's. Ik zou het vermeiden voor dergelijke hobby spullen als je geen kennis hebt..

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durango
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05-2023
12v voor je prop of cosplay blijft helaas nogal lastig zonder te moeten gaan solderen je zou bijv van marktplaats een gebruikte 12v boormachine kunnen kopen je heb tegenwoordig van die super compacte boormachinetjes op 12v heb je een accu en meteen een lader en kan je ook nog gaatjes boren :)

Edit: of bij de action

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Hfe1b4b33f36442708c1a504c3052b883q/Deko-GCD12DU3-12V-Max-Elektrische-Schroevendraaier-Accu-Boormachine-Mini-Wireless-Power-Driver-Dc-Lithium-Ion-Batterij.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/9/6/3/2/9200000095482369.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Durango op 26-02-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Durango schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 02:17:
12v voor je prop of cosplay blijft helaas nogal lastig zonder te moeten gaan solderen je zou bijv van marktplaats een gebruikte 12v boormachine kunnen kopen je heb tegenwoordig van die super compacte boormachinetjes op 12v heb je een accu en meteen een lader en kan je ook nog gaatjes boren :)

https://nl.aliexpress.com/item/32852750858.html
gratis verzenden vanuit Spanje EU!

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Haal die dan voor 30 euro bij de action.... Zelfde idee (heb er thuis 2 :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durango
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05-2023
Tadango schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:59:
[...]

Haal die dan voor 30 euro bij de action.... Zelfde idee (heb er thuis 2 :))
Bij de action :P
Afbeeldingslocatie: https://www.voordeelmuis.nl/img/jpg/1829/1829148.jpg
Pagina: 1